Bouwtips ENNU gevraagd.

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Rob, 8 nov 2002.

  1. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    idd beide motoren zatten in die MP-jet 5:1 vertraging. Eigenlijk zijn ze niet echt vergelijkbaar. Bij de 300 sleurde de motor het model door de lucht omdat je meer gas moest geven dan je gewend bent. Bij die 280 BB is dit niet het geval hiermee is het een heel stuk rustiger vliegen en die grondstart op gras is dan nog steeds mogelijk. Zelfs een staande acht is dan met gemak te doen en nog steeds rustig, met die 300 moest je het model erdoor trekken.

    En het grootste voordeel thuis laden en dan 2 a 3 vluchten van 4-5 minuten maken voordat de accu leeg is!!
     
  2. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Duidelijk verhaal, ik heb een 280BB besteld...
     
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ik had eerst de gedachte om voor het komende indoor seizoen een brushles motor te kopen voor de Ennu maar nu ik met die speed 280 BB vlieg denk ik dat ik dit nog maar een tijdje langer uitstel. Met de ennu ben ik voorlopig nog niet uitgeleerd. Zelfs de snaprolls lukken er mee en zijn zeer goed te trainen met dit model. Door de rust die er met die speed 280 BB in het model is kun je gemakkelijk alles oefenen zonder direct in de problemen te komen. Dit zorgt alleen bij een aantal clubleden soms tot hartkloppingen als ik weer eens erg laag (10 cm) uit een figuur kom. :twisted:
     
  4. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    :offtopic: Ik zou nog steeds wel eens een opsomming met beschrijving van de verschillende figuren willen hebben, helemaal mooi als daarbij ook nog staat hoe je deze dan in principe voor elkaar krijgt. Tot nu toe ben ik lerende geweest om het model in de lucht te houden en geen muren of grond te raken; nu wil ik wel eens een stapje verder...
     
  5. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Datzelfde geldt eigenlijk ook voor mij. De basis figuren weet ik intussen wel en door gewoon heel brutaal de sticks in diverse hoeken te duwen denk ik dat er wel enkele andere figuren uit geperst worden maar netjes ziet het er niet uit.

    Een goede richtlijn (figuur getekend en dan de stuurbewegingen erbij) zou voor mij ook zeer welkom zijn
     
  6. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    Kunnen jullie geen FAQ schrijven? is misschien wel handig als afsluiting/conclusie van deze topic...

    robert
     
  7. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Ik denk dat de Ennou's komend seizoen nog wel in de lucht blijven dus dit topic blijft nog wel actueel denk ik...

    Ik wou dat ik zo'n FAQ kon schrijven of op z'n minst starten, lijkt me echter meer iets voor de echte aerobaten onder ons...
     
  8. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    idd de Ennu is nog steeds niet uit ontwikkeld.

    En die FAQ schrijven dat is inderdaad iets voor de kunstvlucht specialisten onder ons (Arjen, Bert).
     
  9. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    :( Heb bij 2Br de MPX Permax 280BB gekocht, specificatieblad doorgelezen, netjes zoals verwacht en met asdiameter 2,1 mm (net als sp300). Netjes laten inlopen, wil ik het tandwieltje monteren... diameter asje te klein voor tandwiel MPJET aandrijving voor sp280. Wat blijkt :? , asdiameter ipv 2,1 slechts 1,9 mm :evil: .

    Het lijkt er dus op dat de asdiameter niet volgens specificatie is. Hebben jullie dat ook en hoe los je dat dan op? Of heb ik een maandagochtendmotor en moet ik 'm gauw ruilen voor een goeie?
     
  10. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    280 BB met 2.1 as? Waar heb je dat gelezen? Deze hebben normaal een 1.9 - 2.0 as.

    Geen nood, ga eens naar de goede speelgoed winkel of modelwinkel met slotrace cars, merk ninco (of zoiets) Voor ca € 6 (ja ze zijn duurder geworden :evil: ) heb je 2 tandwieltjes 9 of 10 T.

    Deze erop persen, en niet te vergeten iets nalijmen met dikke CA.
     
  11. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Er staat in het specificatieblad dat bij de 280BB motor zit dat de asdiameter 2,1 mm is. Dan moet ie dat toch ook zijn, ik ben daar ook van uitgegaan...

    @Niek, bedankt voor de tip; zijn deze slotracecar tandwieltjes dan precies passend voor de MPJet vertraging?
     
  12. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Hij blijft maar doorvragen...

    Ja, moduul 0,5 mm.

    Nalijmen niet vergeten.. ze lijken goed vast te zitten, maar ik ben in Alphen na 1 testvlucht van een nieuw model nog steeds een motortandwieltje aan het zoeken... Die je op dat moment natuurlijk niet reserve bij je hebt.
     
  13. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Helaas, een andere 280BB blijkt ook een 1.9 mm as te hebben. En helaas zijn de Ninco tandwieltjes die Niek bedoeld (die had ik dus zelf ook nog) nog iets ruimer dan het MPJet 280 tandwieltje.

    Het is wel zo dat waar de spline op de 280BB as ophoudt en dus iets dikker is, er wel een lichtelijke knelling ontstaat. Ik zou 'm dus iets verder op de as kunnen drukken zodat ie wel centreerd en dan borgen in het spline deel met dikke CA. Maar dan lopen de tandwielen misschien nog maar 60-70% over elkaar...

    Iemand nog suggesties?
     
  14. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Eerst de as verdikken, met waqt epoxy, of papier met secondenlijm, en dan al draaiend weer afvijlen tot passende dikte.
     
  15. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Ben er niet blij mee dat het nu prutsen wordt, zou toch niet zo moeten zijn als de spec van de 280BB asmaat wel juist is...
     
  16. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Heb nu mijn nieuwe 280 BB en kom ook tot de conclusie dat de as dunner is 1,9 mm dan het asgat 2,1 mm van het piniontandwiel. Dus nu ook maar iets verzinnen om dit op te lossen.

    Rob hoe heb jij dit opgelost?
     
  17. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Nog niet dus...
     
  18. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    1mm aan bijde kanten van de as dus...... krimpkous?
     
  19. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Nee Joost 0,1 mm aan beide zijden.

    Ik ga het eens proberen met die papieren zakdoekjes van Tempo. Die bestaan uit enkele dunne laagjes die ik wil opslitsen en dan een stukje om de as draaien en daar het tandwiel overheen duwen, als alles dan goed blijft zitten en gecentreerd is alles doordrenken met secondenlijm
     
  20. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven

Deel Deze Pagina