Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
manado
Goede morgen
over de expoxie hars, ik gebruik dit al jaren samen met glas vezel doek, je krijgt dan
een mooie vlakke romp, valt goed te schuren en het kan tegen een stootje.
vr,gr. Bocdan Bismarck 1:200
Dus gewoon een doekje (glasvezel natuurlijk) aan de buitenkant aanbrengen en de hars eroverheen?manado
Goede morgen
over de expoxie hars, ik gebruik dit al jaren samen met glas vezel doek, je krijgt dan
een mooie vlakke romp, valt goed te schuren en het kan tegen een stootje.
vr,gr. Bocdan Bismarck 1:200
Dus niet zoals je sommigen hoort zeggen over G4, lekker in de romp gooien en goed verspreiden?
Heb je het doek in één keer over de gehele romp heen gelegd?Manado
je kan dus beter het casco van de Bismarck in twee of drie keren
doen.
Maar dan is hij ook gegarandeert water dicht.
Als je dat gedaan hebt , rustig uit laten harden, dan kan je plamuren
en daarna water proof schuren.
En je zal zien dan heb je een perfecte romp, spiegel glad en
hij kan ( of zij kan) tegen een stootje.
Wees alleen voorzichtig met het citadel panser,
Ik heb dat randje eerst afgeplakt, en toen ik klaar was met de
romp, het plakband terwijl de rest nog nat is, er af gehaald.
De romp laten drogen en dat randje apart gedaan.
De rand van romp naar dek, is dan ook steeviger en kan
tegen een stootje, zeker als je het bovenste randje om het
dek heen legt
Dan ben je voor 25 euro klaar.
probeer het maar!
vr,gr Bocdan Bismarck 1:200![]()
Schilper,Ook de binnenkant?
ManadoHeb je het doek in één keer over de gehele romp heen gelegd?
Wat bedoel je met in 2 of 3 keren doen, niet alles in één keer of 2 of 3 lagen?
Je zegt, zeker als je het bovenste randje om het dek heen legt, dan krijg je de dekken er toch niet meer vanaf?
Ik neem ook aan dat het handig is om eerst te plamuren zodat de grootste oneffenheden weg zijn?
Ik heb dit echt nog nooit gedaan dus voordat ik m'n hele romp verknalt wil ik graag zeker zijn.
Heb je soms voorbeeld foto's?
Alvast bedankt, manado
Manado
Ik verstaa hieruit dat je het dek OP de romp heb liggen, bij mij licht het
dek er in, en dan kan je een mm of 3 om de hoek heen,
vr,gr.Bocdan Bismarck 1:200
Manado,Oke dat van de bodem 2 lagen klinkt niet eens zo slecht.
Bijkomend voordeel, wie kijkt er nou aan de onderkant?
Dus daar beginnen met 1 laag dan om en om de zijden en dan weer de bodem!
En inderdaad, mijn dek ligt op sommige plaatsen net 1 mm boven de romp en op andere er precies op.
Is natuurlijk ook nog aan te passen met een matje.
tuurlijk is het niet gezaktStefan12
Hallo stefan hoe ver ben je met bouwen, al klaar met de romp
al gespoten in de primer.
En ben je al aan het plakken van de katapults toe gekomen?
We horen je helemaal niet meer, of is de zin een beetje gezakt?
vr,gr. Bocdan Bismarck 1:200:sleepy::sleepy::sleepy:
hoi medebouwers ,tijdje geleden dat ik hier nog eens iets gepost heb. Heb eergisteren mijn pakketten 24,25,26 en 27 toegekregen(ja ik zit serieus achter) en las op het einde van deel 27 dat de bovenkant van de romp moet geplamuurd worden,wel nu komt mijn vraag;ik heb de 2 kunststofonderdelen (boeg en hek) achtergelaten daar ik het niet 100% vertrouw omdat ik hier al gelezen heb dat er een tweede beplanking opkomt en het niet zeer goed gecentraliseerd krijg(kunststofonderdelen) en heb wat schrik dat dat niet goed gaat komen met de tweede beplanking.Moet ik nu dan toch die onderdelen opzetten ,(daar ik straks met plamuren moet beginnen) of mag ik wachten op de tweede beplankingen , kwestie dat ik dan de stukken netjes op zijn plaats kan zetten
mvg Jurgen
merci voor de reactie,tja heb alles nog eens goed nagelezen en denk dat ik de stukken er nu wel moet opplakken om alles mooi in een geheel te laten komen,ik maak het statisch model daar ik het varende model wat te ingewikkeld vind(motoren en zo) het is tenslotte mijn eerste boot dat ik maak en voorlopig lukt alles goed ,(fingers crossed)Jurgen,
De volgorde van monteren kun je het beste doen zoals in de gebruiksaanwijzing. Dat is meestal de verstandigste keus, tenzij je een afwijkende constructie hebt gekozen. In de bouwbeschrijving staat precies wanneer je iets moet vastplakken en/of plamuren. Soms kun je ook het beste je volgende zendingen afwachten zodat dingen duidelijk worden.
Wij Hollanders zijn al een eind verder maar hebben ook onderdelen waarvan we niet weten waar ze moeten, zoals een mysterieuze triplex ring.
ahhh dit verduidelijkt heeeeelllll wat merci man!Jurgen,
als je alles goed doet dan moet het er zoo uit gaan zien.
![]()
vr,gr Bocdan Bismarck 1:200