Bouwverslag 1:200 Bismarck

Leos
Al vroeg vroeg bezig! Dus ik hoef het gedeelte van het dek tussen voor- en achterschip niet gelijk te schuren met de zijkanten. Dat heb ik al wel gedaan met het triplex met de parijspoorten.

O, als dat er al op zit wel. Want er komt dan niets meer bij en kun je wat nu nog uitsteekt wel gelijk schuren. Ik dacht dat je het patrijspoorten triplex er nog op moest plakken.

Laatst bewerkt:
Hallo Hennie,

Ik kom er net achter dat ik ook het zelfde probleem heb. De delen 212 213 zijn anders van model als in de bouwbeschrijving staat

Lagopus

Ja ja,

Ze kunnen bij Betapress ook snel zijn. Vrijdag gebeld, zaterdag al de juiste onderdelen in huis. :D

Lagopus

waterlijn streep

hallo allemaal

ik heb weer wat gevonde, de streep die op de waterlijn loopt is
NIET zwart maar, en nou komt het, duikbootonderde waterlijn
grijs, dat is heel donker grijs.
En de band zit 0,75 cm onder de CWL, en o,75 cm Boven de
CWL.
Er bestaad een kleuren foto van de Bismarck als hij aan de
boei in kiel licht, daar op is duidelijk te zien dat genoende
band niet zwart is.
Heb ik niet van me zelf hoor, maar op een site stond de echte
kleur opdracht van de toenmalige ( baas).
De kleur van de opbouw is niet het zelfde als de romp, maar
enige tinten lichter, en wel Helgrijs ral nr 7001 humbrol nr 147
of 166 als alternatief.:thumbsup:

Aandrijfassensteunen.

Hoy,
De twee buitenste aandrijfassen worden aan de buitenzijde van de romp ondersteunt door twee steunen. Weten jullie of deze steunen in een van de volgende aflevering zitten, of krijgen wij ze bij de RC-set? Ik ben niet van plan de RC-set bij Hachette te kopen, dus ik ben bang dat ik ze zelf moet maken. Heeft iemand de juiste vorm en afmetingen van die dingen?

hallo allemaal

ik heb weer wat gevonde, de streep die op de waterlijn loopt is
NIET zwart maar, en nou komt het, duikbootonderde waterlijn
grijs, dat is heel donker grijs.

Nog beter gezegt: Die kleur is Dunkelgrau 53 en is hetzelfde als Schiffbodenfarbe III grau, oftewel RAL 7016 is de kleur grijs die jij bedoelt.

De kleur van de romp van de Bismarck (waarschijnlijk is de foto die jij bedoelt uit 1940) was in dat jaar Dunkelgrau 51 oftewel RAL 7000. Ook al betekent dunkel donker, het gaat het hier toch echt om lichtgrijs, ook wel aangeduid als Fehgrau en Dunkelgrau 3. Deze kleur werd in de eerste jaren van de oorlog veel toegepast op U-boten voor de verticale delen van de romp en commando toren boven de waterlijn.

De superstructure van Bismarck was waarschijnlijk Hellgrau 50, ook wel Silbergrau of Hellgrau 4 genoemd en tegenwoordig is dat RAL 7001.

Succes!

Groeten uit de U-boot wereld ;)

Laatst bewerkt:
Hoy,
De twee buitenste aandrijfassen worden aan de buitenzijde van de romp ondersteunt door twee steunen. Weten jullie of deze steunen in een van de volgende aflevering zitten, of krijgen wij ze bij de RC-set? Ik ben niet van plan de RC-set bij Hachette te kopen, dus ik ben bang dat ik ze zelf moet maken. Heeft iemand de juiste vorm en afmetingen van die dingen?

Hallo Paul,
komen pas bij nr. 113 zie de Duitse site.
bismarck.oehm.net 113: Die Wellenhosen

Groetjes
Ton

Nog beter gezegt: Die kleur is Dunkelgrau 53 en is hetzelfde als Schiffbodenfarbe III grau, oftewel RAL 7016 is de kleur grijs die jij bedoelt.

De kleur van de romp van de Bismarck (waarschijnlijk is de foto die jij bedoelt uit 1940) was in dat jaar Dunkelgrau 51 oftewel RAL 7000. Ook al betekent dunkel donker, het gaat het hier toch echt om lichtgrijs, ook wel aangeduid als Fehgrau en Dunkelgrau 3. Deze kleur werd in de eerste jaren van de oorlog veel toegepast op U-boten voor de verticale delen van de romp en commando toren boven de waterlijn.

De superstructure van Bismarck was waarschijnlijk Hellgrau 50, ook wel Silbergrau of Hellgrau 4 genoemd en tegenwoordig is dat RAL 7001.

Succes!

Groeten uit de U-boot wereld ;)
Jonkje.

Je hebt helemaal gelijk, de nummers die je opgeeft kloppen met wat
ik heb staan, en zeker is het dat het de kleur is die op de onderzeeiers
werd gebruikt voor de onderzijde romp.
ook de andere kleuren vertekenen wat in het zon licht, en de films
die ze toen hadden.

kleuren

Ik heb ook nog een kleuren opgaven van die dagen, omgerekend naar
heden:
onder water schip ral 8013 live color nr ua 606 rood.
waterlijn streep ral 7016 live color nr ua 607 zeer d. grijs
camouflage streep ral 9005 live color nr ua 301 zwart
camouflage sreep ral 9002 live color nr wit
camouflage voor ral 7024 live color nr ua 605 donkergrijs
camouflage achter ral 7024 live color nr ua 605 donkergrijs
voor beiden delen kan ook ral nr 7037 gebruikt worden.
scheepsromp ral 7000 live color nr ua 601 middelgrijs 50
boven zijde sloepen ral 8011 live color nr ua 409 donker bruin
scheep opbouw ral 7001 of 7038 live color nr ua 603 hel grijs
dekken boven bouw ral 5004 live color nr ua 602 donkergrijs 51
redings boeien ral 1003 live color nr lc 029 geel.
de reddings boeien zijn alleen de grote die in de zijde opgestapeld
staan, dus niet die kleintjes die zijn rood.:thumbsup::thumbsup:

opgaven: Kriegsmarine werft Wilhemshaven bouwwerft III:bye:

Ik heb ook nog een kleuren opgaven van die dagen, omgerekend naar
heden:
onder water schip ral 8013 live color nr ua 606 rood.
waterlijn streep ral 7016 live color nr ua 607 zeer d. grijs
camouflage streep ral 9005 live color nr ua 301 zwart
camouflage sreep ral 9002 live color nr wit
camouflage voor ral 7024 live color nr ua 605 donkergrijs
camouflage achter ral 7024 live color nr ua 605 donkergrijs
voor beiden delen kan ook ral nr 7037 gebruikt worden.
scheepsromp ral 7000 live color nr ua 601 middelgrijs 50
boven zijde sloepen ral 8011 live color nr ua 409 donker bruin
scheep opbouw ral 7001 of 7038 live color nr ua 603 hel grijs
dekken boven bouw ral 5004 live color nr ua 602 donkergrijs 51
redings boeien ral 1003 live color nr lc 029 geel.
de reddings boeien zijn alleen de grote die in de zijde opgestapeld
staan, dus niet die kleintjes die zijn rood.:thumbsup::thumbsup:

opgaven: Kriegsmarine werft Wilhemshaven bouwwerft III:bye:
He fijn bocdan ik miste er nog 2, nu is mijn lijst compleet.

ss Rotterdam

Ad Bakker,

met veel plezier, en nog meer intresse je verslag zitten lezen over
de bouw van de ss Roterdam, en in het bijzonder, over het etsen,
wat je hebt gedaan, ik zeg je, de tweede keer was het wel gaaf
wat ik zag.
naar je verslag te ordelen valt het nog niet mee, en hangt er ook
een prijskaartje aan.
maar in ieder geval mijn oprechte compliment, voor dit hoge
school bouwen.:teacher::teacher:

.......naar je verslag te ordelen valt het nog niet mee, en hangt er ook een prijskaartje aan.

Beste Bocdan, bedankt voor de complimenten. Achteraf viel het nog wel mee, het is wel precies werken. Vooral als je tweezijdig etst moeten de sjablonen voor het belichten aan de voor- en achterkant natuurlijk wel exact uitgelijnd zijn. Ik zag daar erg tegenop, maar eigenlijk is dat nog geen enkele maal verkeerd gegaan (één van de weinige dingen overigens - voor alle andere zaken had Murphy weer eens gelijk: "alles wat fout kan gaat, gaat ook eens fout").
Het is inderdaad niet goedkoop, maar als je het afzet tegen de kosten van een bouwkit met veel messing details valt het mij nog niet tegen. Wat me toch wel tegenviel (had ik me niet gerealiseerd) zijn de kosten van transparanten en overmatig gebruik van zwarte inkt. Ik denk dat je totaal op zo'n 300 € per vierkante meter uitkomt, waarvan zo'n 50 voor transparanten en inkt. Eenmalige aanloopkosten zijn rond de 100 €. Die 300 € lijkt wel veel, maar daar kan je wel heel wat van maken. Voor de Rotterdam heb ik voorlopig maar eens 0,5 vierkante meter besteld.

Groet,

Ad Bakker

@ Bodcan,

Dat is een mooie aanvullende lijst met kleuren die je hebt! Ik weet niet precies hoe het zit met de kleuren van de oppervlakteschepen van de Kriegsmarine maar ik ben er tijdens het researchen voor de U-boot achter gekomen dat er over bepaalde kleuren veel twijfel en onduidelijkheid bestaat door het ontbreken van betrouwbare kleurenfoto's en originele documentatie die vrijwel geheel verloren zijn gegaan tegen het eind van WO2. En inderdaad de z/w foto's zijn door belichting, ontwikkelings kwaliteit e.d. nu niet bepaald betrouwbaar!

Gelukkig kwam ik een uitgebreid pdf bestand tegen waarvan ik vermoed dat jij die ook hebt: Kriegsmarine Uboat colours & Markings by Dougie Martindale.

Maar lekker researchen maakt de hobby ook weer een stuk interessanter ;)

@ Bodcan,

Dat is een mooie aanvullende lijst met kleuren die je hebt! Ik weet niet precies hoe het zit met de kleuren van de oppervlakteschepen van de Kriegsmarine maar ik ben er tijdens het researchen voor de U-boot achter gekomen dat er over bepaalde kleuren veel twijfel en onduidelijkheid bestaat door het ontbreken van betrouwbare kleurenfoto's en originele documentatie die vrijwel geheel verloren zijn gegaan tegen het eind van WO2. En inderdaad de z/w foto's zijn door belichting, ontwikkelings kwaliteit e.d. nu niet bepaald betrouwbaar!

Gelukkig kwam ik een uitgebreid pdf bestand tegen waarvan ik vermoed dat jij die ook hebt: Kriegsmarine Uboat colours & Markings by Dougie Martindale.

Maar lekker researchen maakt de hobby ook weer een stuk interessanter ;)
Jonkje.

Bedankt voor je reactie, en ik heb nog wat voor je, mechien heb je
dit al, maar dat kan ik hier vandaan niet zien.

www.rokket./biz/models/modelsweb/rokket/u557/ima.

Laatst bewerkt:
214994afa9d413be94.jpg

nu is hij wel goed, zelfde uitlaten, andere foto:ontopic:

Laatst bewerkt door een moderator:
links

www. kriegsmarine U-boat colours & markings

www. subcommittee.com

www. u-boot-archiv.de/die bootfarben juli 1944 html

idem maerz 1940 html

www jps modell.de/schop/jpswn.e.htm

www smmlonline.com/article/kriesmarinecamo/kriegsmarine.html

www german-navy. tripod.com/sms paint-overview htm