Bouwverslag 1:200 Bismarck

...Ik vind het af en toe wel triest hoe sommigen mensen zelfs op een modelschip op een haken kruis reageren alsof je gelijk een nazi ben en ik kan u allen verzekeren dat ik dat toch echt zeker NIET ben en daarnaast was de Bismarck een schip vooral een WEHRMACHT (het eigenlijke leger van duitsland ) schip en nit zoals de Scharnhorst en de Gneisennau een ss schip .

Je moet wel bedenken dat oudere mensen (die de hakenkruisvlag zélf hebben zien wapperen) er een héle nare herinnering aan hebben. Daar zal je rekening mee moeten houden.

Voor de rest waren de schepen niet van de Wehrmacht maar van de Kriegmarine. Net zo goed als Hr. Ms. Tromp niet van de Koninklijke Landmacht is, maar van de Koninklijke Marine.

En wat ik van mijn ouders hoorde, was vrijwel de hele Kriegmarine nauwelijks "besmet" door de SS. Op de Bismarck dienden zelfs een aantal opvarenden van Joodse komaf.
Dat de Scharnhorst en de Gneisenau "SS-schepen" waren betwijfel ik ten zeerste. Ik weet niet waar je dan vandaan hebt; misschien kan je dat eens vertellen.

kleuren

Ik verf mijn Bismarck in de kleuren zoals hij er op 24-aug 1940 uitzag.

Dat is de periode, waarop de proefvaarten in de baltische zee begonnen,
er zat absoluut geen camouflage op en ook geen kruizen, het schip was eigenlijk hagelnieuw.

De meeste spuiten er de strepen op, maar mijn vrouw vond dat niet zo mooi, zodoende.

weten jullie nog een programa om een tekening ,een jpeg een andere kleur te geven.

myn schip zyn muren en dek vloer enz. zyn in oorlog styl , dus blauw,grys zwart.

ik heb liever zo hy nu is bruin dek en grys se muren.

hoe kan ik dat het beste doen.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Bocdan ik wil mijn schip zo schilderen als hoe hij zonk dus zoals hij operatie rheinubung afsloot .

Beste Roel .

ik heb de informatie van naasten van mijn familie waar 3 broers en 2 neven gedient hebben voor de kriesmarine .
waarvan 1 op de Hipper diende en 2 int het eerste jaren op de Geneisen nau die hebben later aanvraag gegeven om overplaatsing te krijgen omdat op papier stond dat zij dus hadden gekregen (hun contract voor die tijd ) daar stond op dat het schip Gneienau diende onder beveld der ss .
voor bismarck klopte het dat er mensen op diende van joodse kom af omdat het schip voer voor en diende voor de Wehrmacht (het eigenlijke leger van duitsland ) .
en natuurlijk snap ik wel dat de trompt niet voor de koningklijke landmacht vaart ik ben niet dom .
maar in die tijd was duitsland vergeleken met de rest van de wereld nog niet echt ja laten we zeggen bekent om zijn marine vandaar dat de marine vooral bestond uit wehrmacht maar ook de ss zo was die opgebouwd je had twee delen in duitse marine het is echter wel waar dat de Gneisenau en de Scharnhorst de laatste twee jaar werden over gedragen aan het beval van de wehrmacht maar de Admirla hipper ,Nurnberg ,brummer hebben nog altijd voor de ss gediend.

Laatst bewerkt:
Programma's

Timberwolf,

Als je van die dekken een orgineel Illustrator bestand hebt, dus een vector tekening, kun je dat programma ook gebruiken om ze in te kleuren. Heb je alleen maar jpg bestanden, dus pixels, kun je Photoshop gebruiken.
Ik heb zo maar ff wat geprobeerd.

Ik heb het op 2 manieren gedaan, kortom mogelijkheden genoeg.

muren

Timberwolf.

Even een correctie.

Een schip heeft geen muren, dat heet staande werk.of wanden.
Een vloer bestaat ook niet, alles heet dek, waar je op loopt
Een plafond bestaat ook niet, dat heet onderdeks.

Laatst bewerkt:
Een schip heeft geen muren, dat heet staande werk.of wanden.
Een vloer bestaat ook niet, alles heet dek, waar je op loopt
Een plafond bestaat ook niet, dat heet onderdeks.

Ik wil dat toch even wat afzwakken, Jan. Muren bestaan inderdaad niet op schepen, maar wel wordt "schotten" en "wanden" gebruikt. In binnenruimten wordt er wel van "vloeren" gesproken, en niet van "dekken". Het zelfde geldt voor "plafonds", voor binnenruimten wordt dat wel gebruikt.
Nu kan het zijn dat er nog verschillen zijn tussen koopvaardij- en passagiersschepen en marineschepen. Ik haal tenslotte mijn "wijsheid" uit de benaming van werftekeningen van de Rotterdam.

Groet,

Ad

benamingen

Ik wil dat toch even wat afzwakken, Jan. Muren bestaan inderdaad niet op schepen, maar wel wordt "schotten" en "wanden" gebruikt. In binnenruimten wordt er wel van "vloeren" gesproken, en niet van "dekken". Het zelfde geldt voor "plafonds", voor binnenruimten wordt dat wel gebruikt.
Nu kan het zijn dat er nog verschillen zijn tussen koopvaardij- en passagiersschepen en marineschepen. Ik haal tenslotte mijn "wijsheid" uit de benaming van werftekeningen van de Rotterdam.

Groet,

Ad

Ad.

Ik denk dat je tussen de passagiersschepen, en marine schepen, en de sleepvaart waar ik op heb gevaren, wel een onderschijd kan maken,
er zijn nog veel meer benamingen die ik je kan geven, die op de zeesleepvaart werden gebruikt, en die je nergens anders tegen komt.
Je kan de passagiers op een schip , niet even gaan leren dat het plafond niet zo heet, daar hebben ze geen bootschap aan.
Ik heb de bootsman nog nooit horen zeggen, van ga de vloer maar schrobben, of het plafond maar schilderen.
Maar tijden veranderen, en is het nu wel zo.
En worden er op andere delen van de vaart, andere namen gebruikt.

Laatste onderdelen

Je kan zien dat de meesten van ons met smart op de drie laatste boekjes zitten te wachten. De discussie gaat weer alle kanten op. En wij in Zeeland hebben wel degelijk schepen met muren, vloeren en plafonds. Het zijn huizen gebouwd op pontons en kunnen met behulp van een sleepboot overal heen. :D

Voor mij is dit een spannende week. Wanneer vallen de laatste boekjes op de mat en wanneer krijg ik m'n stofkap en hoe ziet die er uit.

laatste zending !!!!

Je kan zien dat de meesten van ons met smart op de drie laatste boekjes zitten te wachten. De discussie gaat weer alle kanten op. En wij in Zeeland hebben wel degelijk schepen met muren, vloeren en plafonds. Het zijn huizen gebouwd op pontons en kunnen met behulp van een sleepboot overal heen. :D

Voor mij is dit een spannende week. Wanneer vallen de laatste boekjes op de mat en wanneer krijg ik m'n stofkap en hoe ziet die er uit.

hoi,

net viel de laatste zending in de bus:yes::banana:
dus we kunnen nu eindelijk weer echt doorbouwen :D

bij mij zat dus geen latje bij deel 138, maar goed heb hout genoeg dus we maken er wel wat van
Nu wordt het speuren naar alle overige onderdelen die nog ergens op een messingsetje achtergebleven zijn.:confused:

nou ja veel geluk en nog meer plezier

vr gr
Senmut:bye:

Bismarck statisch 1:200
Yamato statisch 1:250

Latje

Senmut,

Bedoel je dat latje waar we van die tussenwandjes moeten buigen?
Dat lijkt me niet mooi, te dik en te grof om te buigen.
Ik ga dat van dun metaal maken of eventueel van styreenplaat.

latje

Senmut,

Bedoel je dat latje waar we van die tussenwandjes moeten buigen?
Dat lijkt me niet mooi, te dik en te grof om te buigen.
Ik ga dat van dun metaal maken of eventueel van styreenplaat.

hoi Leos,

ja dat bedoel ik, maar ik geloof dat ik maar wat anders ga gebruiken. We hebben genoeg messing over om er iets van te maken;)

vr gr

Senmut

Grrrrrr

Senmut,

Ook bij mij ontbreekt het latje. Het is 1x4mm dat betekent dat die wandjes 20 cm dik zouden zijn 1:1. Veel te dik dus.

Maar dat latje is nog wel te overzien, het ontbreken van de ankerkettingen is een ander verhaal. Dus nog steeds wachten tot alles compleet is. :nooo:

hallo als jullie een boot zonder abbo. of zonder bouwdoos bouwen,
waar halen jullie dan de onderdelen vandaan.

voor de uss missouri scale 1/350 bestaat er een zeer uitgebreide mooie set.

voor de 1/200 nauwelyks iets.

ik heb deel 138 gekocht van de bismarck.

Latje 2

Senmut,

Dat latje hebben wij al een aantal delen eerder ontvangen, dus dat hebben we wel. Of het zijn dezelfde maat latjes die we nog hebben liggen. Neemt niet weg dat het natuurlijk toch te dik is en een latje in een haakse hoek buigen. Hoe verzinnen ze het.

Door de boekjes bladerend zag ik dat het inderdaad een soort puzzeltocht wordt door alle messingplaatjes die we nog hebben liggen. De laatste loodjes.

latje2

Senmut,

Dat latje hebben wij al een aantal delen eerder ontvangen, dus dat hebben we wel. Of het zijn dezelfde maat latjes die we nog hebben liggen. Neemt niet weg dat het natuurlijk toch te dik is en een latje in een haakse hoek buigen. Hoe verzinnen ze het.

Door de boekjes bladerend zag ik dat het inderdaad een soort puzzeltocht wordt door alle messingplaatjes die we nog hebben liggen. De laatste loodjes.

hoi Leos,

het maakt mij niet uit, dat hout is toch te grof en zeker een crime met schilderen. Ik ga gewoon de randen gebruiken van een paar messing plaatjes die we overhouden. Op maat maken en dat oogt ook veel beter.:D

vr gr

hoi Leos,

het maakt mij niet uit, dat hout is toch te grof en zeker een crime met schilderen. Ik ga gewoon de randen gebruiken van een paar messing plaatjes die we overhouden. Op maat maken en dat oogt ook veel beter.:D

vr gr

Senmut,

Ik heb het idee dat ze die wandjes gewoon vergeten zijn bij de productie van de etsplaatjes of plastic deeltjes. Toen zijn ze maar op het idee gekomen van een latje: opgelost. Niet dus, want nogmaals wie gaat er nou een latje in een haakse hoek buigen? Geen porum... :D

laatste delen

zo bij mij ook de laatste delen, en probeer zo snel mogelijk de foto's te plaatsen hoe hij geworden is.

Grt Louis

jaja

Ze zijn dan eindelijk allemaal binnen. En ben zelf nog steeds niet verder gegaan.

Maar ben week 20 vrij, vanwege badkamerverbouwing, dus zit dan toch thuis. En gezien ze al om 07:00 beginnen op tijd wakker om flink wat uren in de bouw te steken.

De dingen die ik lees over de latjes vind ik slim. Gewoon overgebleven messing gebruiken. Heb toch nog stapels liggen, en oogt denk ik beter dan zo'n houten latje.

Flak op de Berhard?

full

Stond die daar echt op? Kan dat nergens terugvinden dan alleen in onze bouwinstructie. Bovendien denk ik dat het driehoekige onderstel met de punt naar achteren hoort. Alleen ook dat weet ik niet zeker. Wie wel? En welke kleur hebben de blastbags? En was de bovenkant van de schoorsteen zilver?

Back