Roel van Essen
Forum veteraan
...Ik vind het af en toe wel triest hoe sommigen mensen zelfs op een modelschip op een haken kruis reageren alsof je gelijk een nazi ben en ik kan u allen verzekeren dat ik dat toch echt zeker NIET ben en daarnaast was de Bismarck een schip vooral een WEHRMACHT (het eigenlijke leger van duitsland ) schip en nit zoals de Scharnhorst en de Gneisennau een ss schip .
Je moet wel bedenken dat oudere mensen (die de hakenkruisvlag zélf hebben zien wapperen) er een héle nare herinnering aan hebben. Daar zal je rekening mee moeten houden.
Voor de rest waren de schepen niet van de Wehrmacht maar van de Kriegmarine. Net zo goed als Hr. Ms. Tromp niet van de Koninklijke Landmacht is, maar van de Koninklijke Marine.
En wat ik van mijn ouders hoorde, was vrijwel de hele Kriegmarine nauwelijks "besmet" door de SS. Op de Bismarck dienden zelfs een aantal opvarenden van Joodse komaf.
Dat de Scharnhorst en de Gneisenau "SS-schepen" waren betwijfel ik ten zeerste. Ik weet niet waar je dan vandaan hebt; misschien kan je dat eens vertellen.