Bouwverslag 2cc dieselmotor

jef

PH-SAM
Mijn eerste poging om zelf een dieseltje te bouwen , het is de Owen Mate 2cc , oorspronkelijk ontworpen door de Australiër David Owen , de maten heb ik aangepast naar metrisch en er een nieuwe tekening in Inventor van gemaakt , zie foto , word vervolgd .
Samenstelling motor.JPG
 
Laatst bewerkt:
Het carter , laten waterjetten uit een blok aluminium van 50mm dik.
Waterjet.JPG


Uitgecenterd in de vierklauw en het eerste gat geboord.
005.JPG


Word vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Vanavond krukascarter uitgedraaid en draad M25x1 gesneden waar het carterdeksel word ingedraaid
007.JPG
 
Laatst bewerkt:
Opspandoorn om carter verder af te kunnen werken
009.JPG


Ruw voorbewerken carter , dat is minder onregelmatig draaiwerk
010.JPG


Met dit resultaat
016.JPG


Op de doorn draaien en controleren met de meetklok
017.JPG


Draaien maar
018.JPG
 
Laatst bewerkt:
En draaien
020.JPG


Meten is weten , en 't is nog juist ook
022.JPG


Met dit voorlopig resultaat
023.JPG

Mijn FSB/SEE draaibankje (uit de jaren '50)
FSB draaibankje.JPG
 
Laatst bewerkt:
Vandaag nog enkele uren verder gewerkt aan het carter , begonnen met het boren van de gaten dia.5 voor de spoelpoorten , zelf boor ik eerst met een centerboor , daarna met 4,5 en daarna op een laag toerental met 5 , zo bekom je een mooie zuivere boring .
024.JPG


Dan de draadgaten voor de cilinder/kop bouten M3 en voorboren voor de cilinderboring/passing
028.JPG

030.JPG
 
Laatst bewerkt:
Uitkotteren van de cilinderpassing
033.JPG


Boren van de motorbevestigingsgaten
035.JPG


En dit is het afgewerkt carter , op de inlaat na , voor mijn eerste poging ben ik best wel tevreden over mezelf :cool:
036.JPG
 
Laatst bewerkt:
Vanavond nog een onderdeeltje gemaakt , de cilinderkop .
Eerst de gaten van 3 mm geboord waarmee de kop op het carter wordt vastgezet.
043.JPG


Uitcenteren in de vierklauw
044.JPG


Uitdraaien van de passing die over de cilinder schuift
046.JPG


Steken van de koelribben , ik had de koelribben liever iets dunner gemaakt en er eentje meer gestoken maar mijn smal beiteltje ging alle kanten uit behalve mooi rechtdoor , misschien omdat ik eerst de gaten van 3 doorgeboord heb , en daarom moest ik een iets dikkere steekbeitel nemen.
048.JPG
 
Laatst bewerkt:
Cilinderkop afgestoken en omgedraaid , nu in de drieklauw om de bovenkant af te werken onder een hoek van 10°
049.JPG


M5 getapt voor de compressieschroef
051.JPG


Uitkameren voor de kop van de inbusbout
052.JPG


Het resultaat
057.JPG
 
Laatst bewerkt:
Gaaf!
Ik zou dit graag ook willen maken (of een benzinemotor oid.).
Helaas mis ik hier wel de ervaring en kennis voor. Op school (HBO) leer ik wel het een en ander, maar nauwelijks praktijk.
Erg benieuwd wat het eindresultaat is!
 
Back
Top