Aangezien ik een goed bod kreeg op mijn andere 2 meter Funtana project, en ik daar nog veel voor aan moest schaffen, heb ik besloten die deal te maken en het geld direct weer uit te geven voor een kit van een 2x2 Funtana. Na lang wikken en wegen is het de Flugweft Brendel kit van de Funtana V3 geworden. OK, de kwaliteit is niet die van EMHW en er missen zaken als het landingsgestel en diverse kleindelen (die zit er bij EMHW wel bij), maar met wat werk is de kit tot een goed resultaat te brengen en zaken als landingsgestel en kleindelen heb ik nog wel op de plank, of komen t.z.t. uit China.
Overigens lees ik op Duitse fora veel negatiefs over Brendel kits, maar dat zijn vaak oudere posts. En de heer Brendel is weinig commercieel; de V3 kit biedt de mogelijkheid om de vleugel op 2 verschillende plekken te monteren, dus ongeacht je aandrijving is een goed zwaartepunt dus makkelijk te bewerkstelligen. Daarnaast kan je de romp met 2 verschillende rughoogtes bouwen, voor beide zit het materiaal erbij. Vind ik beide positief. Het freeswerk is geen lasersnijmagie, maar een stuk netter dan de vleugelkit die ik eerder bij hem kocht. Hij gaat vooruit. Wel is zijn freesbank kennelijk nog erg klein, gezien de opgedeelde lange planken.
Dus, kit besteld. Er staat 'sofort lieferbar' op z'n site, maar dat is niet zo. Ik heb 2 weken op verzending moeten wachten, en toen nog een week omdat DPD de kerstdrukte niet aan kon. Jammer. Dus eigenlijk eergisteren pas begonnen. Wat fotootjes:
De inhoud van de doos, redelijk netjes verzorgd:
Rompfreesdelen zijn los, de vleugel en staartdelen nog in de planken:
Rompdelen en dekseldelen droog samengesteld, veel wasknijpers:
Ik denk dat ik Jochen eens moet mailen over een cockpitkap die ook op de hoge romprug past...
Eerste (afneembare) stabilo met hoogteroer ruwbouw:
En meteen maar een vraag; ik wil deze eigenlijk pull-pull gaan aansturen, maar het scharnierpunt ligt niet in het midden zoals jullie zien, dus dat betekent een korte arm onderop, en een langere bovenop het hoogteroer. En door de grote uitslagen moeten dat hele hoge roerhoorntjes worden, vooral de bovenste, om dat anders de draden het stabilo raken. Wie weet er een slimme oplossing? Ik zit er stiekem aan te denken de dikke balsa platen weer los te snijden en er ander balsa op te lijmen, zodat ik een scharnierpunt in het midden kan schuren. Maar, andere oplossingen zijn uiteraard welkom.
De romp is inmiddels verlijmd, ik ben redelijk tevreden over de afwerkingsgraad van de delen en de pasvorm is goed. Overigens is de bouwhandleiding er niet echt, je moet echt gewoon maar wat proberen. Jochen geeft wel deze link als referentie, reuze leuk... Lang leve Google Translate. Nou is het geen rocket science, maar een paar woorden aanwijzing was leuk geweest.
Tot zo ver, hopelijk binnenkort weer verder.
Hugo
Overigens lees ik op Duitse fora veel negatiefs over Brendel kits, maar dat zijn vaak oudere posts. En de heer Brendel is weinig commercieel; de V3 kit biedt de mogelijkheid om de vleugel op 2 verschillende plekken te monteren, dus ongeacht je aandrijving is een goed zwaartepunt dus makkelijk te bewerkstelligen. Daarnaast kan je de romp met 2 verschillende rughoogtes bouwen, voor beide zit het materiaal erbij. Vind ik beide positief. Het freeswerk is geen lasersnijmagie, maar een stuk netter dan de vleugelkit die ik eerder bij hem kocht. Hij gaat vooruit. Wel is zijn freesbank kennelijk nog erg klein, gezien de opgedeelde lange planken.
Dus, kit besteld. Er staat 'sofort lieferbar' op z'n site, maar dat is niet zo. Ik heb 2 weken op verzending moeten wachten, en toen nog een week omdat DPD de kerstdrukte niet aan kon. Jammer. Dus eigenlijk eergisteren pas begonnen. Wat fotootjes:
De inhoud van de doos, redelijk netjes verzorgd:

Rompfreesdelen zijn los, de vleugel en staartdelen nog in de planken:

Rompdelen en dekseldelen droog samengesteld, veel wasknijpers:

Ik denk dat ik Jochen eens moet mailen over een cockpitkap die ook op de hoge romprug past...

Eerste (afneembare) stabilo met hoogteroer ruwbouw:

En meteen maar een vraag; ik wil deze eigenlijk pull-pull gaan aansturen, maar het scharnierpunt ligt niet in het midden zoals jullie zien, dus dat betekent een korte arm onderop, en een langere bovenop het hoogteroer. En door de grote uitslagen moeten dat hele hoge roerhoorntjes worden, vooral de bovenste, om dat anders de draden het stabilo raken. Wie weet er een slimme oplossing? Ik zit er stiekem aan te denken de dikke balsa platen weer los te snijden en er ander balsa op te lijmen, zodat ik een scharnierpunt in het midden kan schuren. Maar, andere oplossingen zijn uiteraard welkom.
De romp is inmiddels verlijmd, ik ben redelijk tevreden over de afwerkingsgraad van de delen en de pasvorm is goed. Overigens is de bouwhandleiding er niet echt, je moet echt gewoon maar wat proberen. Jochen geeft wel deze link als referentie, reuze leuk... Lang leve Google Translate. Nou is het geen rocket science, maar een paar woorden aanwijzing was leuk geweest.
Tot zo ver, hopelijk binnenkort weer verder.
Hugo
Laatst bewerkt: