Bouwverslag 3DBatix Diablo Park Flyer

5p1k3

Forum veteraan
Momenteel even geen geld om met de Extra330 of de Christen Eagle bezig te zijn, dus vandaar dit nieuwe projectje.

Zoals sommigen allicht al hebben kunnen lezen, ben ik sinds een weekje in het bezit van mijn eerste echte depron kistje. Zie mijn enthousiastme alhier: Mijn eerste foamkistje

Welnu, nu het werken met Depron mij zeer goed bevallen is, heb ik besloten om te beginnen aan een wat moeilijker toestel om te bouwen (voor mij althans). De Diablo 3D Parkflyer van 3DBatix. Het plan heb ik gedownload vanaf de website van de fms-spaarnwoude.

Het plan bestaat uit 25 losse A4tjes, welke ik momenteel aan het aaneen plakken ben. Ik ben van plan dit toestel te bouwen zoals wordt voorgeschreven, dwz uit 3 en 6mm depron.

Ik plak nog even de laatste paar A4tjes aan elkaar en dan zal ik er even een foto van online plaatsen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hahahaha, ook het depron virus te pakken, heel herkenbaar. Ik heb zelf ook behoorlijk wat modellen gebouwd, en nog te veel plannen op de computer staan met het idee ze ooit nog eens te bouwen.

Mocht je na dit model nog iets willen dan adviseer ik je ook eens te kijken op Foamies (Scratchbuilt) - RC Groups een forum speciaal voor scratchbuilt foamies, met in het stickies gedeelte heel veel bouwplannen.

Van 3D Batix heb ik ooit mijn eerste depron kistje gebouwd, een Extra330, echt een super toestelletje waarmee ik lekker heb leren kunstvliegen (zonder bang te hoeven zijn voor schade).

Veel plezier met bouwen.

Groeten,

Johan

Hoi,

ik heb een tijdje geleden ook twee plannetjes van 3DBatix gebouwd.

Vliegen goed hoor, die plannen. Bij ons op de club zijn er een aantal gebouwd zowel voor indoor als buiten.

Hier mijn (indoor) Extra 330:
IMG_2429.jpg

Topic kan je hier vinden.

Dit is mijn Diablo gemaakt van 6 mm depron voor buiten.
img1879iw2.jpg

Topic staat hier.

Plaats je wat foto's ? Ik blijf je draadje even volgen :)

Grtz,
Menno

Bedankt voor de links naar de bouwdraadjes.. ;)

Ik heb besloten de mijne uit 6mm te gaan fabriceren. Ik ben van plan er enkel buiten mee te gaan vliegen en dan moet het wel tegen een stootje kunnen natuurlijk.

Zie alhier de eerste foto's van het bouwverslag...

De bouwtekening:
bouwtekening.JPG

En hier de bouwtekening verknipt tot de nodige mallen. Pfff wat een rotklus!
mallen.JPG

Nu eerst de zolder flink opruimen zodat ik de mallen kan overnemen op het schuim. Wat een bende levert dat op, al dat knipwerk..

kleine update

Vanavond weer druk aan het tekenen en snijden geweest. 6mm is toch best nog wel een klus om netjes te snijden. Helaas heb ik niet voldoende 3mm meer liggen vandaar. Maar ik moet zeggen dat ik tevreden ben over het eind resultaat van de avond.

Allereerst een foto waarop te zien is dat een mal op het depron klaar ligt om overgetrokken te worden;

overtekenen.JPG

Hierna hetzelfde gedaan met alle andere mallen en het resultaat mag er wezen, al zeg ik het zelf.. en al heb ik dan iets te veel weg gesneden ;) Maar dat komt wel weer goed.

resultaat1.JPG

Hoi Robert,

voor deze spanwijdte heb je echt 6 mm nodig ivm stevigheid, maar dat heb je ook gekozen geloof ik.

Je hebt toch wel een carbon staaf in de vleugel gebruikt ? Anders vrees ik dat je snel uitgevlogen bent, de vleugel heeft extra versteviging nodig. Ik heb 'm verzonken in de vleugel, maar je kan waarschijnlijk ook volstaan door de neuslijst te voorzien van een platte srtip carbon:
img1847kc8.jpg

Ik heb het stabilo ook verstevigt met een strip carbon:
img1817pm5.jpg

Verder is het aan te raden, het stabilo en kielvlak met carbon staafjes te verbinden, anders tordeert de achterzijde nogal en dat komt de strakke stuureigenschappen niet ten goede ;)

Op deze foto is het goed zichtbaar:
IMG_2469.jpg

Verder gewoon lekker doorknutselen, want dan kan je 'm het weekend invliegen :)

Succes,

Menno

Hoi,

Ja klopt, 6mm Depron heb ik gebruikt.

De kist zit nog niet gelijmd, dus de staaf / platte strip kan ik nog monteren.
Ik zat alleen nog te dubben over de manier waarop ik dat wil gaan doen. Bijvoorbeeld, hoe zou ik de staaf kunnen laten verzinken? Ik heb een 3mm carbon staaf liggen die ik ervoor zou kunnen gebruiken. Ook heb ik 3mm platte strip liggen overigens. Dus die kan ik ook nog gebruiken evnt.

Als iemand hierover wat tips heeft, dan heel graag.

Van het weekend invliegen zit er helaas niet in. Persoonlijke verplichtingen enzo :)

Hoi,

destijds had 3DBatix (maker van het plan) een eigen website & forum. Daarop was te zien dat zij de 3 mm staaf infreesden met een dremel. Ik vond dat teveel werk voor zo'n simpel klusje.

Ik heb met een mesje onder een hoek van 45 graden een sleuf gesneden.

Verder heb ik ook wel eens een stukje schuurpapier om een plaatje hout gehouden en gewoon langs een stalen liniaal een sleufje geschuurd.

Grtz,
Menno

Vanavond weer het nodige geklust.

Zo heb ik de vleugel verstevigt met een 3mm carbon strip. Dit geeft de vleugel al aanzienlijk meer stevigheid, maar ik zal ook met carbon staafjes aan de slag moeten om het geheel nog steviger te maken.

carbon_neuslijst.JPG

Over het eind resultaat ben ik nog niet heel erg tevreden. De lijm zit op plekken waar het eigenlijk niet komen moest. Hopelijk kan ik dat nog maskeren met de nodige "paint".

De romp heb ik aan beide zijde reeds gepaint. Overigens Paint ik met merkstiften. Wat is eventueel een goed alternatief? Ik airbrush nog niet en heb er ook niet de spullen voor nog dus, maar elk ander alternatief is welkom.

Eerst werd het dit (RCEFlyer, ik denk dat ik onbewust jouw kleurenschema heb aangenomen... Ik zag net pas dat de kleuren akelig overeen komen ;) ).
romp.JPG

Alleen vond ik dat het nog niet helemaal af was, er miste nog iets.. Ziehier met een zwarte streep onder het rood:
romp_streep.JPG

Nu de vleugel dus nog painten. Daar komt (net als bij RCEflyer) een rode streep overheen. Alleen hoe weet ik nog niet goed.

Later meer..

Hey Robert,

wordt wel strak zo, met dat streepje eronder :)

Ik heb gewoon acrylverf gebruikt, goed verdunnen en dan een laagje of drie en het dekt. Lekker doorgaan hoor want het blijft de komende dagen mooi weer.

Grtz,
Menno

Qua kleurstelling is ie af. Nu moet er de nodige electronica in en moeten de delen aan elkaar gelijmd worden. Aangezien ik nog twijfel om nieuwe servo's te kopen, of bestaande uit mijn Esky helicopter te slopen, zal het nog even duren voordat ik ermee verder kan gaan.

Zie hier het voorlopige eindresultaat:

resultaat2.JPG

Hoi,

Je bent al klaar met je ligger maar zo'n tegelfreesje en een latje ter geleiding werkt perfect.
Ik heb er een sleuf in gemaakt met een 4,2mm alu-freesje en dan 4mm koolstofbuis erin.

Torsie heb ik nog niet maar zou ik wel doen bij mij begon de staart al af te scheuren door alleen het rollen en snappen. zigzaggend met 1mm staaf tot op de vleugel is sterk genoeg.
Ook kielvlak naar stabilo en stabilo onder naar romp. En dan vanaf de romp door tot tenminste op de achterkant van de vleugel.

project-3d-batix-diablo-3d

diablo-rcdrift.jpg

Gr. Dennis

De mijne is af... Nu volgend projectje... Een bouwen voor mijn vader :)

Ik zal de foto's online zetten als ie helemaal af is, want enkel de kleurstelling zal anders worden :)

3 dagen later en die van mijn vader is nu ook af.

Vanavond alle delen uitgesneden, passend gemaakt, blauw ingekleurd en et voila, nu staan er 2 diablo's op zolder :)

Vandaag op werk een extra 300 plan uitgeprint, dus op naar het volgende project..

Ohja, ik moet nog een elektro setup aanschaffen voor de mijne... Iemand enig idee wat voor setup ik het beste gebruiken kan?

Hier nog wat foto's, van de blauwe (voor mijn pa) en van de rode (de mijne) en even beide samen :)

bl.JPG

rd.JPG

bl_rd.JPG

De rode (mijne dus) is klaar. Zojuist de laatste hand eraan gelegd. De setup van mijn F1 disc geplukt en ipv een 2S pakket, een 3S pakket erop. Qua balans ligt hij goed met de 3S. Met de 2S zal hij iets te staartlastig worden vrees ik.

Morgen een maiden.. Een eerste keer voor mij dat ik met een dergelijke foamy ga vliegen. Net thuis even proefgedraaid met de motor en er zit behoorlijk wat trekkracht in. Nu alleen hopen dat het morgen niet zo hard waait als vandaag, want ik vind de Diablo iet wat gammelig. Affijn we zullen het morgen zien.
Ik zal proberen mijn vriendin mee te krijgen, zodat er ook wat foto's en een filmpje van geschoten kunnen worden ;)

Ik heb overigens wel carbon stangetjes gekocht, dus mocht er teveel torsing in de romp komen tijdens het vliegen, dan kan ik er altijd nog voor kiezen om wat extra versteviging aan te brengen. Vooralsnog kan het ermee door... denk ik ;)
En zo niet, dan merken we dat morgen wel en maken we er nog een.. Heb echt de lol te pakken met het knutselen ervan... haha

Maiden..

Vandaag was het zover. Wel wat wind, iets te veel naar mijn mening, maar toch lekker gevlogen. Ik weet nu wel dat ik de vleugel moet verstevigen met een carbon staafje, want de vleugel zwiept ietwat te ver door in sommige gevallen. Al met al goed gevlogen.

Zie hier wat foto's en een youtube filmpje.

SDC10312.JPG

SDC10313.JPG

SDC10319.JPG

Ray's Diablo

Hallo, heren,

Vandaag mijn "Diablo" ook een beetje inelkaar geschroeft.
Ik vond het wel lastig. Ik had het idee dat hij niet goed past.
Maar goed een beetje fine tunen zegmaar.
zie hier mijn eerste foto's van mijn eerst zelfbouw diablo.
Verder moet ik nog alles aantoevoegen, motor , servos'
Stuurstangetjes. Hebben jullie tips??

groetjes Ray
full

full

full

De Diablo 3batix Park Flyer van Ray

HEy, beste vliegtuig bouwers,

Ik ben vandaag aan mijn diablo gaan werken. nu heb ik hem goed vast kunnen lijmen. Lijmen doe ik wel met Epoxylijm. Dat gaat heel goed.
Ik had slechte ervaring met hobbylijm vd hema. niet gebruiken hoor.

Verder heb ik hem nu een klein beetje geschilderd met soort waterbasis verf van mijn opa. ziet er goed uit.
Daarna moet ik nog wel stuurstangetjes plaatsen, en servo's in lijmen.
Lipo accu, regelaar enz.
Heeft er iemand ideeen en tips over de stuurstangen?? Pushers.
Ik heb nog een carbonstaafje van 3mm. Zal ik die gebruiken?
En ik zag ook dat er een aantal van jullie de staart verstevigd hebben met 2 carbon stangetjes, waarvoor is dat nodig?? is hij daar niet zo sterk??

Nou dit zijn een hoop vragen, maar ik heb ook noet zo heel veel ervaring.
Dit is mijn eerste keer diablo bouwen.

ik hoor het wel wie er een reactie wil geven

Groetjes Raymond

full

full

full

full

full

Back