Bouwverslag 5-assige trekker met dieplader.

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door CobaltBlue, 2 dec 2018.

  1. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Lobith
    Al eerder getoond. 2 servo's samenbouwen voor koppelings/trnasmissie box.
    Schakelen tussen 10x4 en 10x8 aandrijving.

    Uitgaande assen hebben inwendig M3-draad.

    IMG_20190919_121004.jpg


    Van 2 korte inwendige asjes, naar 1 lange:



    IMG_20190919_125338.jpg
     
  2. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Lobith
    Al eerder getoond. 2 servo's samenbouwen voor koppelings/trnasmissie box.
    Schakelen tussen 10x4 en 10x8 aandrijving.

    Uitgaande assen hebben inwendig M3-draad.

    Bekijk bijlage 334149
     
  3. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Lobith
    UIteraard niet de gehele servo (behuizing ) en tandwielen-combies nodig:
    IMG_20190919_125144.jpg
     
  4. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Lobith
    Heb e.e.a. aan motoren liggen.
    Hier 2 felle rakkers, met flinke aanloop/houd stroom, hebben we niks aan.
    Die linkse komt uit een heli...:banana:



    IMG_20190919_122113.jpg
     
  5. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Lobith
    Ook deze, volgens mij een Maxtor, even aangesloten en och och wat loopt die smooth zeg!
    Flinke vertraging, die uiteraard niet nodig is. Boel losgehaald en met een 1 traps reductie, gaat ie ook lekker, echt een toppertje!

    Denk eraan dat de transmissie/koppeling box ook het e.e.a. aan vertraging heeft. Het kan uiteindelijk zijn dat de
    motor zelf geen reductie meer nodig heeft. Dat zoeken we nog wel uit...

    Wel PWM aansturen met 10a12V, want zo los op 5V, haast geen koppel meer.
    ( los aan de 12V: ruim zat )


    IMG_20190919_121646.jpg IMG_20190919_122806.jpg IMG_20190919_122040.jpg IMG_20190919_122623.jpg
     
  6. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Lobith
    Genoeg ff uurtje zo...

    Laters!
     
  7. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Lobith
    Na wat mieren, prakkezeren, opbergdoosjes doorspitten etc etc...wordt dit de koppeling.
    ( voorste 2 assen aan- en ontkoppelen )

    Vnaaf ff kort...mazzel!


    IMG_20190919_205754.jpg

    IMG_20190919_205742.jpg
     
  8. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Lobith
    Nog ff wat bezig geweest!
    IMG_20190920_194549.jpg
     
  9. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Lobith
    Voorheen verschillende constructies in mn hoofd, hoe een koppeling te maken!

    Uiteindelijk dus geworden met 2 tandwielen die al dan niet in elkaargrijpen in de as-richting.

    Daarvoor verder nodig:
    - schuifbeweging
    - een schuif-as: dus een kruis/schuif-as opofferen.

    Wordt nog leuk klusje om het ook te realiseren!

    Ik maak het wel zo dat een veer de boel in de ontkoppelde situatie duwt/houdt.
    Een 'aandrijving' die de boel in gekoppelde situatie duwt/houdt.

    Volgende week verder...


    Wat past er (bijna) op mekaar etc etc...
    IMG_20190920_194540 b.jpg
     
    bvdh vindt dit leuk.
  10. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Lobith
    Opbergbox tandwielen d'r bij gepakt.
    Daar bleken m'n 'verdwenen' assen in te zitten.

    Mooiste is nog dat de aan 2 kanten afgeplatte assen d'r ook nog zijn!
    Voor het schuiven en meedraaien ivm koppeling!

    Geen gebouw vandaag...mazzel!

    IMG_20190921_120729.jpg


    IMG_20190921_120741.jpg
     
  11. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Lobith
    Ak wil schakelen tussn 10x8 en 10x4 dan gaat dat ook gebeuren!

    Uiteraard, leuk klusje bijn a een project en de hele trukendoos moest leeg en een handje vol Fingerspitsengefuhl...

    UIteraard de kolomboor weer als soort draaibankie gebruikt icm schuurpapier of slijptoeltje.

    E.e.a. passend gemaakt en in elkaar geperst etc etc.

    Voor een deel lijnt de as zich zelf uit, zit namelijk tussen lagers.

    Uiteindelijk hier iets wat er al op lijkt:

    kopl 1.jpg
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2019
    Marker vindt dit leuk.
  12. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Lobith
    Ingredienten:bier:

    Uitgangsdeel naar voorste 2 assen:

    Van een onderdeel van een heli een ringetje "afgehaald".
    Tikkeltje met schuurpapier bewerkt en vervolgens in lagertje geperst.



    IMG_20190923_185319.jpg


    IMG_20190923_185331.jpg

    IMG_20190923_185512.jpg
     
  13. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Lobith
    Verder:

    IMG_20190923_185801(1).jpg

    OEPS! uiteindelijk geen probleem gelukkig...
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2019
  14. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Lobith
    Komen nog 2 madeschroefjes in de ring die vast zit aan tandwiel en buisje.
    Zo kan het vrij schuiven maar bij "gekoppeld" neemt het de platte as mee.

    Denk dat de platte as nog korter kan.

    IMG_20190923_192304.jpg
     
  15. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Lobith
    Haast niet te zien, maar dr zit een buisje van tandwiel naar kleine nylon ring.

    Nog aardig gedoe geweest om tandwiel op te boren naar bijna 6mm.
    O.a. hiervoor moest ik eerst een boormal maken. Uiteindlijk boel geperst en ok.

    IMG_20190923_192304(1).jpg
     
  16. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Lobith
    Dit wordt soort tuimelaar die tegen de nylon ring drukt en zo de voorste 2 assen ontkoppelt.
    Door de veer is er geen moeilekijker construcite nodig om die ring 2 kanten op te bewegen.

    Op de foto is ook nog een of ander schuifservootje te zien, die beweegt het zaakje.

    IMG_20190923_194058.jpg
     
  17. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Lobith
    Tja...een draaibankje zu toch wel een keer heel gaaf zijn!

    Voor wat alu-werk en kunststof etc.


    Keertje rondkijken voor een 2de handse kolomboor.
    Toerental regelbaar dmv snaren.
    Zaakje op z'n kant op een stevige onderplaat en ook nog een tegenpunt plaatsen of hoe heet zoeiets aan het andere eind van het werkstuk...


    Heb hier nog een langwerpig ( of noem het breed ) x/y mechanisme om de mesjes te bewegen.

    Met een boorspankop kom ik een heel eind, en heb nog een maatje groter liggen.

    Uiteraard: een fijne spankop is helemaal top. Heb ze gezien voor 2 tientjes maar die dingen zien
    er 'gegoten' ( en brossig) uit, dus beter door boven de 50euro.


    Wie weet...
     
  18. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Lobith
    Even testen via "buitenaf" dmv een alainkey:

    Hoe soepel/zwaar loopt het?

    transpin.jpg

     
  19. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Lobith
    Dmv M3 bouten (4x) blijft het pakketje gesloten:

    tra.jpg



    trb.jpg
     
  20. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Lobith
    Het deel tussen beide einden, is ook een deel van een servobehuizing.

    Zie:
    IMG_20190924_114809.jpg
     
    Catwoman vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina