Bouwverslag 5-assige trekker met dieplader.

Paar behuizinkjes besteld!

Verder ff wat bepaald qua toerentalmoter tot aan toerental banden.

De motor is iig sterk zat!

De moterdriver ga ik voeden met 11,1V.
1 vd standaardspanningen van lipo.


Van de motor tot aan banden heb ik een transmissie-ratio nodig van ongeveer 22 ( vertraging ).
De diffs hebben een ratio van 2,5. Motorrondsel naar eerste tandwiel is 4,0.

Transmissie box tussen de voor- en achterassen krijgt dan een ratio van ongeveer 22 / ( 2,5 x 4,0 ) = 2,2

Er van uitgegaan dat de combinatie maximaal 30cm /sec mag rijden. Da's bij die 11,1V

Uiteraard wordt de snelheid heel goed controlleerbaar, zelfs een strakke kruipgang...

79117095_580786729355504_5149441083805007872_n.jpg
 
30cm/sec zit je op circa 1km/h als ik mij niet vergis met rekenen.
Zou proberen te gaan richting een snelheid van 3 a 4km/h. Dan kan je op volgas mooi een rustig gangetje ernaast lopen.

80km/h verschaald naar 1:14,5 zit je ook op circa 5.5km/h
 
Klopt ja, 1 km/h.

Had hier een 30cm liniaal voor me liggen en stelde me voor dat in 1 seconde de truck die afstand aflegd, voorm'n gevoel snel zat.
Maar id, kan wat hoger gaan zitten en kan dan altijd nog een lagere max instellen!

We gaan't zien!

Nou kom ik dus uit op een transmissiebox-ratio van 2,2.
Die zou dan lager moeten zijn, maar ik wil niet te laag gaan, want ik wil bij een overbrenging heel duidelijk een "klein" naar "groot"
tandwiel. Anders loopt het te zwaar, bij ratio's kleiner dan pak'm beet 2.
Ik zit bij de motor naar eerste as op 4, die kan met gemak een stuk lager zodat de transmissiebox een fatsoenlijke ratio krijgt.
Liggen genoeg tandwielen hier dus...
 
Transmissie Box 2.0

E.e.a. aangepast!

Let ff niet op de stelringen en inbusboutjes, puur ivm testen/bouwen.
Het middenstuk wordt nog nieuw, ff de oude gebruikt om te klooien.

De overbrenging is iets van 2,8 a 2,9...exacte getal komt nog wel...


78858940_2432262120361968_8480292533723725824_n.jpg


Is zien of ik het servootje d'r in nog in krijg...:banana:
 
Servootje past niet in de box.
Met wat slijp- en boorwerk wel, maar dat wil ik niet.

Hier wel een sliderservo, past wel, maar ben niet zo kkapot van die dingen:
( hier een omgebouwde, en ff zonder tandwieltje )

79299404_444430832931262_9016750686481678336_n.jpg



Verder genoeg sliderloopwerkjes te verkrijgen maar dan wel met stappenmoterjes ipv DC-motertjes, tja die dingen komen bv uit cameraatjes.

Uiteindelijk deze gekozen:


sl 1.jpg


Voor een kleine 10euro, heb ik er straks 5 in huis.



Ik probeer de stappenmotor er uit te halen en er een DC-motortje in te zetten.
Lukt dat niet: dan gewoon een stepper-ic'tje als driver.

De transmissiebox kan ik voorlopig afbouwen en plaatsen.
Ingaande as, uitgaande assen etc
 
Klopt ja, 1 km/h.

Had hier een 30cm liniaal voor me liggen en stelde me voor dat in 1 seconde de truck die afstand aflegd, voorm'n gevoel snel zat.
Maar id, kan wat hoger gaan zitten en kan dan altijd nog een lagere max instellen!

Ga eens langs op een rijdemo van 1:14 trucks. Dan kan je het een beetje afschalen naar realistische snelheden.

Of anders.
Teken een lijn uit van 10 meter langs. Loop er zelf langs met een stopwatch. Hier moet je dan 33,4 seconden over doen.
Doe dan 9 seconden over deze lijn, en je hebt circa 4km/h
 
Klopt, Mark300!

Nu zit ik op schaal rond 1:20 dus de snelheden verschuiven een factor 1,5 t.o.v. 1:14.

Kan de boel nog wel opschroeven van 30cm/sec richting de 50cm/seconde.
Dan komt de hele combie ff voorbijstuiven met 0,5 meter per seconde.

( dat maakt dan 0,5m/s x 3,6 x 20 zo'n 36kmh, da's omgerekend' dan weer niet 'snel' )

Kwam deze nog tegen met liftmechanisme 2 volgens m'n schets 1, als ik het goed zie...


 
Eventjes wat foto's.

Goed weekend!


Aandrijflijn. Nog bepalen welk tandwiel 'aan' de motor.
78576998_997091133991526_985190537638182912_n.jpg





Experimenteerkaart voor de MEGA2560 Core:

78396985_543337189581453_4048335748284284928_n.jpg


Ik wil persee met stekkertjes werken! Op bovenstaande manier opgelost.
Heb nu 6 bytes, dus 48 I/O-lijnen! De 'bytes' gaan naar diverse motordrivers, leddrivers, sensoren, etc

Links boven op het printje zitten de diverse communicatielijnen, zoals diverse Rx/Tx poorten.








79272073_564086244155588_3417909470640996352_n.jpg



78418728_536229453893360_7266102934092382208_n.jpg
 
In/aan/op de dieplader ( onder de gele lijnen ) zelf is vrijwel geen plek voor elektronica helaas, en al helemaal niet voor kleine behuizingen er om heen.

Dit was het oorspronkelijke idee:

pr layout 2.jpg

De printjes voor het licht ( de kleine blauwe ) zouden nog wel kunnen...
De microcontroller ( linkse blauwe ) zou dan ook vervallen. Houdt wel in dat sensorsignalen elk apart naar de truck moeten.
 
Misschien en kist op de zwanenhals? wel veel kabeltjes te trekken

Het hangt er net om he...

Gelukkig zijn de draden erg dun.

Aanhanger zonder dc-motor-printjes en extra microcontrollertje ( geen 2560 dus ), wordt zoiets:
( 2 led-driver printjes gaan wel )

Zoals je ziet is de achterste as wat verder, vind ik zowiezo wat beter staan, dan 3 op gelike afstand.
Geeft mooi ruimte voor lift/lower motoren/gear. Resp per enkele of dubbele wieleenheid.

ov a.jpg

Dat was het voor vandaag!
 
Aj...bakje op zwanenhals gaat ook niet, omdat bed en hals losgekoppeld kunnen worden.

Bij deze koppeling moet ook zo weinig mogelijk kabels/draad.
En in de afbeelding hierboven ben ik de sensoren ( laag/hoog )vergeten per wiel-assy.

Ik zit nu te denken aan 2 erg platte kastjes boven op de wielkasten.
Kastjes van zegge 10mm hoog moeten voldoende zijn...

flatbed pcb A.jpg



flatbed pcb B.jpg


Plaats genoeg voor kleine microcontroller en motor/led drivers!
Dan hoeven er maar weinig kabels/draden naar toe.
Het overgrote deel gaat dan via een communicatielijn ( RX/TX serial ) vanaf de truck.
( sensoren lezen, motors/leds drivers aansturen )

Resten er nog wat voedingslijnen en een aantal servo-stuursignalen ( PWM ).

Dat maakt: - power[5V, 0V] paar fatsoenlijke draden dus voor motors, servo's, led's
- Rx, Tx, 0V *
- servo-stuursignalen *

* dmv volgende DIY-constructie, dus supercompact!

micro wires.jpg




Op de hals zelf komen 2 flinke lift/lower cylinders ( DIY elektrisch zoals bij m'n gravertje ),
een mechanisme om de hals op hoogte te houden/krijgen, een lockmechanisme om hals en bed te vergrendelen,
een mechanisme om mbv2 stekkers ( male en female ) de hals en het bed elektrisch te verbinden.
( die laatste kan ook handmatig ) en een handje vol sensoren.
Hiervoor diverse motor-driver-printjes nodig. Kan denk ik wel in het horizontale gedeelte vd hals.
Even zien of er dan een microcontrollertje aan te pas gaat komen of niet.
In het geval van wel, dan verbinding naar truck: 5V, 0V, Rx, Tx en 0V


Gauw weer aande slag dus!
 
Back
Top