Bouwverslag 5-assige trekker met dieplader.

Bij bouwmarkt mooie allu-profielen gehaald!

Geeft een een meer solide en sorsie-vaster geheel dan de orginele balken.
De orginele chassis-ophanging 'blokken' passen, na wat vijlwerk, op de 'nieuwe' balken.

Chassis-balken: U-profiel van 15 x 10 x 1,50mm.
Tussen-balken: U-profiel van 12 x 9 x 1,25mm.

Mooi: 15 - 2 x 1,50 = 12mm!
Wel eerst ff gepast uiteraard. En het past me toch ff gladjes zeg!

20190109_105846.jpg

Reactiestangen gemaakt en geplaatst. Puur voor het oog.
Wil ook zoiets op het differentieel ( weleens gezien ) maar ben er niet blij mee.
Moet toch wat meer op het midden bovenop het differentieel. En dan via 1 punt ipv 2 ( zie rood ).

20190124_211839.jpg

De zilverasdelen die in de hex-blokjes gaan, heb ik eerst op 30graden afgeslepen zodat ze goed ver in de hex-blokjes schuiven!

Voordat ik definitief de assen ga bevestigine, eerst zorgen dat de spatborden ok zijn.
Tijd terug al rondgeneuesd, maar kopen zou erg duur worden, ook bij ome "Ali", dus wat pvc doppen inhuis gehaald, was al op diverse foto's zichtbaar.

De banden zijn 67mm, dus passen mooi in buisdop 80mm. De stuur assen hebben wat meer ruimte nodig, prox 85mm. het draaipunt vd wielen ligt op de binnenkant vd band, dus extra uitslag.

Even aan't experimenteren met de de pvc buisdoppen: in't midden de boel wat "plat" maken zodat spatbord in lengte wat langer wordt. Boel wel eerst verwamrd alvorens te buigen etc.
Dit houdt wel in dat ie wat minder in de hoogte heeft. ( kan voorkomen worden door niet met een halve dop te beginnen. maar voor proberen is het ok )

20190129_094944.jpg
20190129_095629.jpg

20190129_103809.jpg

M'n eerste idee was: 2 kwart buisdoppen en er een plat stuk tussen maken.
Vind ik ff heel lastig om het mooi egaal aaneengesloten te krijgen.
Binnenkant mag wel wat constructie zijn, is toch niet zien

Laatst bewerkt:
Mmm...nu het feitelijk toch er op neerkomt dat ik een "strook" kunststof vorm naar 2 krommingen en een stuk (bijna) recht ertussen, kan ik net zo goed een
nette mal maken van bv hout en er een strook langs op vormen!

FF met fiets bouwmarkt bezocht en een kunststof profiel gehaald.
Kwam uit op een 35x35mm L-profiel. Stukkie afgezaagd en deze vervolgens door de lengte gezaag met klein opstaan randje.
Verwarmen en vormen in een halve pvcbuis-dop. Ben verreast met het resultaat zo ver :banana:!
Na wat proberen etc, komt ie bijna in zijn uiteindelijke vorm "tevoorschijn". ( let ff niet op de lengte )

Het beetje wat afwijkt, nog aanpassen dmv "verder buigen dan nodig is want het buigt altijd iets terug" en verder hersteld zich wel als het spatbord dmv bevestiging wordt gemonteerd.

Op de foto's zie je een spatbord (zover) voor een vaste as.
Voor een stuur-as wiel moet ik eerst een mal maken.

IMG_20190129_200847.jpg

IMG_20190129_200904(1).jpg

IMG_20190129_200832.jpg

Gaat dus goedkomen!:yes::beer:

Terzijde: gestuurde wielen hebben dus wat meer ruimte nodig.
Hier in de buurt rijden kippers rond met een zogenaamde meesturende tandem-as ( toch?).
De sturende as van deze tandemconstructie heeft NOG meer ruimte nodig, dat zie je ook aan de grote horizontale afstand tussen band en spatbord.

Back