Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Maarten123, 4 dec 2008.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.213
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Houd wel je gewicht in de gaten. Als een een Hasse S-142 zou hebben, daar kan je nog wel wat in kwijt.

    De kiel lijkt me vrij stevig. Afdichten kan je ook met Araldite, maar de 3M lijm is een echt dure aangelegenheid. De lijmsoort is een 2 komponenten acrylaat voor de industie. Ik heb de assen van mijn FL-8 er mee verlijmd aan de ABS romp. Gewoon om te testen hoe dat zou werken... wel dat ging natuurlijk uitstekend.
    De verlijming kan 144 watt per aandrijflijn verstouwen.
    De schroefaskoker is op 3 punten gesteund. Bij de props, doorvoer romp en bij de kruiskoppelingen/smeertuit.
    Bij de schroef een messing V-bok, gelijmd met secondelijm (houd al 5 jaar). Bij de kruiskoppeling geklemd in een subframe waar ook de motoren in hangen.

    [​IMG]

    Sterkere romp...
    Je kan met lamineer epoxy, 26gr glasdoek en balsa latjes ook enorme stijfheid in de romp aanbrengen. De balsa dient eigenlijk alleen maar als vul/vorm materiaal tussen 2 lapjes glasdoek. Je maakt eigenlijk een buis/koker constructie.
    Maar gegarandeerd een gevlooi en gemier om dat allemaal netjes te doen met al die kleine hoekjes.
    Constructiewijze wordt wel toegepast bij de jachtbouw -vulling is dan piepschuim-, maar ook om bijvoorbeeld een epoxyromp van een modelvliegtuig te verstevigen.

    Ook zou je koolstof 2mm rondstaf vlieger stok kunnen vast hechten/lassen om de 50 mm in de lengte, en koolstof roving in de spantvorm. Weegt bijna niks en heeft bij uitharden een zeer grote sterkte.
    Of slechts alleen roving kruislings gelegd, met mazen van bv 50 mm.
    Zie vleugelbouw bij de F3K werpzwevers op dit forum.

    Een S-100 stormram om een kasteeldeur mee open te beuken hoeft het natuurlijk niet te worden.
    Modelletje moet natuurlijk met beleid gestuurd worden.
    Beschadigde lak op welkander zeer stevig model blijft immers evenzeer zonde.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  2. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Klopt ik maak ook met balsa of ander licht hout extra ribbels voor stevigheid.
    Alleen waarneer ik met open assen werk zet ik een hoog stukje kunststof van asdoorvoer naar steuntjes dit voorkomt echt elke werking. Heb de ervaring dat wat in het begin goed zit soms later weer niet. Ik moest een keer een dek onder wat spanning
    vastlijmen aan een romp, dat trok mooi de bodem iets krom, terwijl in het begin alles precies paste. Ik heb de boten meestal wat dieper liggen dan schaal kan je ook met wat ruwer weer goed varen, de corvette ligt bijna 1 cm dieper, bij origineel had ik in bochten veel gewaggel wat er niet uitziet.
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.213
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hallo jongens,
    Nou ik heb hem net binnen hoor! Indrukwekkende doos met nog indrukwekkender inhoud. Zien is geloven!
    Het verbindingsstukje bij het rechterrompdeel, torpedobuisdoorvoer, was ook bij mij afgebroken. Net als bij iedereen in deze wereld. (Global village). Snel maar even gelijmd.
    Om het nu hiervoor te retourneren? Nah... niet nodig.
    Wat een gepiel echter om het er weer netjes tussen te spannen. Wilde alleen aan het pincet of aan mijn fikken plakken... en hoe! Maar aan de boot? Ho maar!
    Veel spanning in het plastic materiaal. Geen wonder dat het binnen de kortste keren afknapt. Voorzichtig ermee dus.

    Goed! Cruciale delen direct op de waag. Hopekee... 1 kilogram! Een massa zwaar plastic!
    Op de waag afgewogen: romphelften, scheg, stau-kiel (dat roerplaatje) en voordek.
    Hoofddek even nog even niet mee gerekend... ook zeer zwaar, dat gaat een zware bak worden onder RC.
    Zou bij mij lichter moeten uitpakken, dat wordt knopen doorhakken bij de bouw, op punten minder detail. Lichtere dekdelen, dwarsverbanden uit balsa i.p.v. plastic. Geen doorlopende torpedobuis onderdeks. Hmmmm?

    De afmeting is echt indrukwekkend, juist door al die schitterend scherpe details.
    Het maakt de Robbe S-130 maar een lomp schraal schaalbootje met al dat gebrek aan detail.
    Tot zover, Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2008
  4. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Ik heb toch maar opgehaald bij de lokale dealer, vooruitlopend op de kerst gratificatie.
    Ben dus ff offline, zit met m'n neus in de doos......... Als ie redelijk zwaar is wordt het een uitdaging, maar liever iets meer gewicht, maar dan meer power.....we zien wel!
    Jammer dat we niet verschillende Boot nummers kunnen maken, hebben we zo een hele vloot of hoe noemen ze dat in het duits????? (nog niet open dus weet niets van dat ene stukje...we zien wel)........ga nu uitpakken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
     
  5. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    FF snel, 1e inspectie. Alles heel behalve een trappetje en een paar puntjes op het dek, scharnieren deksels e.d. is kennelijk een nieuwe verpakking met beschermkarton over de romp, hadden jullie dit ook?? Grote kartonnen U in de doos?? (ben nu echt offline.......)
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.213
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ha! Mooi! Stoer ding hè!
    Ja twee U-en, desondanks toch schade aan de rechter voordeksetorpedobuisdoorvoer....

    Al met al wel mooi hè! Wat een ding. Heb het nu weer even teruggelegd met bubbeltjes plastic er tussen. Wel zo veilig.
    Het messing frees- etsstuk had ook een ezelsoor. Gelukkig geen onderdeeltjes krom. Waarom ze dat nu niet even op een kartonen plaatje met krimpfolie hebben ingepakt? Het gehele pakket is natuurlijk door de boekhouding scherp doorgecalculeerd... nja....

    Verschillende bootnummers? S-100 is een klasse en een schip De voorloper was de S-38! Daarmee is toen de Kalotte, pantserbrug ingevoerd. De S-38b is de de directe voorloper van de S-100.
    De ultieme S-700 is er alleen in concept geweest. De Denen zijn er uiteindelijk in Nato verband mee gaan varen in de jaren 50.
    De 3.000 pk Mercedes 518 motoren zijn ook nog een in de Zobel klasse gekomen (4x) Die warens inmiddel slijtvast geworden. Was het toch nog ergens goed voor.
    Neeje... maak je geen zorgen er is een reeks aan S-tigsjes mogelijk, jazeker! En je kan er altijd nog de Nato versie van maken.

    Zo hier even de verschillen in grootte. Microglass uit de USA en de Italeri

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Geen paniek, Maarten.
    Als ik zoiets moet doen, doe ik het volgende:
    Ik lijm (vanaf de zijkanten van de romp) 2 kunststof plaatjes op waterlijnhoogte in het model boven de openingen van de roerkoningen. Die twee plaatjes komen nét niet tegen elkaar aan. Op die plaatjes lijm ik een derde plaatje, wat net niet ze zijkanten van de romp raakt. Op die manier hoef je dus niet tot de tiende millimeter nauwekeurig de beetje van de romp op te meten en heb je ook geen spanning op het materiaal. In die verlijmde plaatjes boor ik vervolgens de openingen van de roerschachten. De roerschachten steken dus er iets boven uit, en zodoende heb je ze meteen op de hoogte die je hebben moet.
    Lijmen doe ik met secondenlijm om ze op de plaats te houden; daarna permanent verlijmen met Stabilet-express of een andere tweecomponentenlijm.
    Zoals jij beschreef: messing met CA-lijm aan kunststof lijmen en dan afwerken met plasticlijm is geen goeie; plasticlijm lijmt geen messing!

    Ook het achterschip met PU vullen is geen fijne oplossing; te zwaar en tast PU toevallig geen kunststof aan? Beter een dun glasmatje met wat epoxy gebruiken en de gehele roer-installatie inlamineren.

    Ik heb eergisteren alvast wat inkopen gedaan
    3 x Speed 400
    3 2mm schroefasjes en schroefaskokers
    3 schroeven (Graupner 2blads speed 25mm, 2 x rechtsom, 1 x linksom
    1 regelaar (ik denk de middenmotor met een schakelaar te bedienen voor "operationele snelheid")
    De mechanische mixer (dank je wel Bas) ga ik proberen zelf te maken. Lijkt me wel een leuke uitdaging!

    Tot zover...
     
  8. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Beste Roel waar haal jij je asjes?? Ik woon in Amersfoort en daar is de winkel niet voorzien van een voorraad en bestellen duurt heel lang..! Ik ga denk ik ook voor 3 x 400 met raboesch 3 blads type D 35mm. bijna gelijk aan de originele. De motoren doe ik achterste voren op de as en met een tandwiel verbinding/vertraging naar de as.

    Iemand al een leuk idee voor de torpedo deuren... de hoek is ongeveer 120 graden
    en moet heel precies anders sloop je de deur en/of mechaniek. ik dacht zelf aan een veer voor dicht en een kabeltje voor open, jammer alleen dat je er niet echt meer bijkomt na inbouw.

    Heb de romp inmiddels aan elkaar, achterstuk past goed maar wat plamuur en schuurwerk is vereiste voor mooi, naden zijn grof. De schroefjes gaan er tzt helemaal uit, zeker in de kiel, na een matje met epoxy hebben ze niets meet te houden.

    Heb de achterste verhoging van het dek ook verwijderbaar gemaakt, voor toegang tot de roer servo en de master switch. Het achterste geschut komt aan de roerservo, misschien de voorste ook, de middelste waarschijnlijk niet ivm de verwijderbaarheid.

    Heb ook de drie motoren huisjes op het dek open gemaakt hier komt het geluid uit.
    Aan de onderzijde van dat stuk dek maak ik een speaker met een buizen constructie
    voor extra volume, vandaar geen ruimte voor een bewegend stuk geschut. ook een
    paar open dekluiken gaan als speaker dienen.

    PS weet iemand welke S100 een mooi patroon heeft inplaats van egaal (vies) wit.
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Maarten: mijn hofleverancier is 2Brothers, Laarderweg in Bussum.
    Hadden van de week de asjes op voorraad.

    Waarom de motoren achterstevoren en een vertraging?
    Is waarschijnlijk herrie en gewicht...
     
  10. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Gewicht valt wel mee, herrie ja dat wel. Met de motoren via een koppeling en nog een stukje as kom ik precies uit onder de grote opening, waar ik accu en de rest wil stoppen, of althans naar binnen brengen. 3 motoren daar zijn niet handig op die plek. De vertraging zal mee vallen ik denk nog niet eens 1 op 2 eerder 1 op 1,5. Met nagenoeg dezelfde schroeven als het origineel is heel veel toeren ook niet echt nodig. Maar ga het eerst testen in de badkuip, 13 tegeltjes hoog nat en ik zit goed.
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.213
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hallo allemaal,
    De patronen die bekend zijn staan in de boekjes. Patronen vergelijkbaar aan wat Roel op zijn S-Bootje heeft zitten.
    S-Boten met patronen erop voeren hoofdzakelijk op de Baltische kust en op de Zwarte Zee. Merendeel was S-38 klasse (dus zonder de Kalotte), de voorgangers van de S-100
    Er is niet veel meer over bekend, omdat schepen en bemanningen verloren zijn gegaan, en het door de bemanningen zelf aangebracht werd, niet van uit hogerhand gedicteerd.
    Er staan wat patronen in Schnellboot in Action en in Warschip Pictorial. De laatste is schaars te vinden... en nu alleen nog maar schaarser met al die bouwdozen....
    Link naar het betreffende boekje:
    Kriegsmarine Schnellboote
    http://www.steelnavy.com/RG-S100Hopp.htm
    Schnellboot Colors and Markings
    S q u a d r o n . c o m - Cookie

    Hier nog even de positie Stauruder-propeller....
    EASY BOATS, Schnellboot in the US Navy

    Hier nog een aardig bouwdraadje:
    Tian Jie S-100 - RC Groups
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=523079
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2008
  12. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    Hallo iedereen,

    Ben weer terug na vier dagen geveld te zijn door een buikgripe (erg leuk in een periode van kerstmarktjes en gluhwein :( )

    Ondertussen heb ik het probleem van de roeren opgelost. Bedankt iedereen voor de goeie raad. Ik heb een plastic dwarslatje erin gelijmd waarin de roerkoninkjes passen, en inderdaad, geen speling meer, rotsvast. Uiteraard heb ik eerst de doorsteek van de roerkoningen door de romp voor de zekerheid nog even extra afgedicht, zodat alles mooi en waterdicht is.

    Ondertussen ligt ook alle rc op zijn plaats, behalve de battterij, maar voor de juiste plaatsing daarvan wil ik eerst een drijftest doen. Die was al dagen geleden gepland. Helaas heeft de griep hier een stokje voorgestoken.

    Een aantal keren een dry run van de instalaltie gedaan. Het is echt mooi wat voor power eruit spreekt! Ik kan niet wachten op de drijftest. Spijtig genoeg ga ik hiervoor nog een plaatsje moeten zoeken, want ik heb alleen een douche, en die is net niet groot genoeg.

    Ik lees met genoegen dat een heel aantal onder jullie ook aan dit project zijn begonnen, of de kit tenminste al hebben liggen. Het begint een beetje op een groepsbouw te lijken :D Leuk, die Belgisch - Nederlandse samenwerking aan een Duits schip, met een ontworpen door Italianen en gegoten ergens in China:rolling: Het geeft het geheel een internationale uitstraling.

    Met de rc op zijn plaats, ga ik deze week beginnen aan het spuitwerk van de romp en het dek. Mijn verfschema had ik al eerder gepost. Nu nog naar gamma voor primer.

    In de volgende posts een aantal foto's : je ziet mijn versteviging van de roerkoningen, een aantal algemen overzichten van de rc inbouw en een achteraanzicht, twee buitenste scroeven rechtsom, de middelste links, met graupner standaard roertjes. Die roertjes ga ik houden, ze zijn groeter dan die van de kit en zullen me betere controle geven.

    Ik kijk uit naar jullie ervaringen met deze fantastische kit!

    Groetjes,
    Maarten
     
  13. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    [​IMG]

    boven, zijaanzicht plaatsing motoren en rc materiaal
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  14. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    [​IMG]
    weer bovenaanzicht, bemerk het spuitje voor het vullen van de asjes met vet, mijn oplossing voor de roeren, en de plaatsing van de motors
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  15. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    [​IMG]
    bovenaanzicht met die sexy, sexy boeg :worship:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  16. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    [​IMG]
    steven, bovenaanzicht, mijn oplossing voor de roerkoningen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  17. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    [​IMG]

    steven, achteraanzicht, twee buitenste schreven, graupner 30mm rechtsdraaiend, binnenste schroef, graupner 30mm linksdraaiend, 3 graupner roeren... power!!! :cool:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  18. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    Nov even over e inhoud van de kit.

    Ik had gelikkig geen ezelsoor bij de koperen foto-etch. Ik had wel de kit met de kartonnen versteviging in de doos.. mooi.. dat kan ik later als snijmatje gebruiken als ik aan de frutselige details begin ;)

    Ik heb ook een gietfoutje ontdekt op de romp. Zowel aan bak- als aan stuurboord is er vooraan, vlak voor waar de torpebobuisbehuizing begint, op de zijkant van de basis van de bovenbouw een gietfout. Ik veronderstel een fout in det mal? Hebben jullie die ook.

    Ik heb voor de rest geen verwrongen stukjes, laddertjes, of ontbrekende deeljte, toch niet voor zover ik op het plan kan zien. Alles wat er op het plan staat vindt ik ook terug, en in goede conditie.. misschien heb ik een gelukje? Alles hing ook nog mooi vanst in de raampjes. ondertussen dus niet meer, maar dat is mijn fout dan weer :rolleyes:

    Aan Maarten : Ik denk dat je sprak over een flottenverband? Misschien is het idd cool om allemaal een ander s-nummer te maken, en dan eens samen uit te varen.. Heeft er iemand van jullie een Liberty ship op rc liggen? :sniper:

    Veel bouwplezier iedereen!
     
  19. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    Maarten (F),

    Een klein vraagje, je zei dat de achterkant wat plamuur vergt en schuren om het mooi te krijgen. Ik heb tot zover alleen geplamuurd aan de achterkant van de middelste schroefas. De rest van de aansluiting is nagenoeg naadloos. Ik schuurde alleen de randjes lichtjes bij vooraleer de romp samen te voegen, en braamde af met het scalpelletje. Ook het aparte stuk van de achtersteven vereist op deze manier voor het schilderen op zijn maximum slechts een zeer klein laagje plamuur? Misschien toch beter voor de initiële montage die schroefjes door de kiel houden? Ik heb de indruk dat die misschien, alles doen passen?

    Ik kijk wel uit naar jou foto's! Ik gebruik zelf geen mat, en heb de indruk dat ik ook zeer anders bezig ben met de aandrijving? Ik heb mijn motors rechtstreeks op de assen.. lekker krachtig en primitief.. Ik denk omwille van gewicht dat het niet slecht is om alles minimaal te houden?

    Ik kijk uit naar je foto's! het wordt nog een mooie bouw op deze manier!

    Morgen weer werkendag :( Slaapwel iedereen!:sleepy:
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Sjongejonge... we zijn er weer hoor!
    Als er maar een gat in zit...
    Modelbouwers: het blijven viespeuken!;)
     

Deel Deze Pagina