Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

De stuurstand samengesteld uit de onderdelen uit het bouwpakket en de aanvullende etswerk set. Ik ga denk ik nog een openstaand afscherm kapje maken voor de kompasstand. Het instrumentenpaneel wordt nog voorzien van decals, de ge-etste voorplaat is nog niet verlijmd. De kompasstand krijgt ook nog een kompasroos.

028.jpg


030.jpg
 
....Ik begrijp uit het verhaal van je voordek dat jij niet hebt gekozen voor werkende torpedodeuren?

Correct. Teveel gefriemel onder het voordek waar je later niet meer bij kunt. Leuk voor op een statisch model, maar varend waren me de risico's op wateroverlast te groot. Ik heb de torpedodeuren wel beweegbaar gehouden, maar de torpedo's met 2C lijm rondom in de buizen verlijmd. Zo blijft de zaak ook met de deuren open waterdicht.
Als ik je nog een tip mag geven: installeer het Lurssen-effect. Dat kun je met een mechanische mixer doen, maar ook met een elektronische mixer op je zender. Is echt de moeite waard. Niet dat je model sneller gaat varen (als dat al zo is, zie je het niet) maar het verschil in vaarbeeld is duidelijk wel te zien. En in de bochten ligt het model duidelijk stabieler; ze helt minder ver over, wat door de bemanning erg op prijs wordt gesteld.
 
Dag Roel. Inderdaad dat gevoel had ik ook, ik ga 1 van de torpedobuizen aan de buitenzijde dicht maken en de ander open waarbij je dan de kop van de torpedo kunt zien. Voordek goed waterdicht maken zodat daar in ieder geval geen water naar binnen kan komen.

Voor wat betreft de roeren, daar ga ik inderdaad voor het Lurssen-effect. Ik heb een computerzender dus mixen daarmee moet geen probleem zijn.

Bedankt voor je input weer. Is een leuk model om te bouwen.
 
Vlak voor kerst is de volgende Schnellboot door Italeri uitgebracht:
De S-38, het iets oudere zusje van de S-100.
Italeri S38 schnellboot 5620 (2).jpg

Open, niet gepantserde brug, dus qua detaillering interessanter.
Een enkele 20mm in Drehkranzlafette op de boeg, net als de S100, maar een 40mm Bofors op het achterdek.
En wederom details, details, details...
Italeri S38 schnellboot 5620 (9).JPG


Italeri S38 schnellboot 5620 (10).JPG


Italeri S38 schnellboot 5620 (11).JPG


Italeri S38 schnellboot 5620 (12).JPG


Yummie!
 
Ik ga er van uit van wel. De S38 vind ik mooier dan de S100, zeker omdat de brug wat meer open is.
Mijn 1e S100 was de eerste boot die ik van "statisch" naar "varend" heb gemaakt en ondertussen heb ik aardig wat meer ervaring opgedaan. Ik kan die ervaring, én alle bijdragen in dit draadje prima gebruiken als input.
Nu eerst "even" verhuizen, hobbyruimte op orde brengen en dan weer door...
 
... en ze is binnen. :beer:
Toevallig moest ik langs Ede, even bij Peperkamp modelbouw binnengestapt en daar kon ik haar zo uit het rek trekken.
Nu nog even op zoek naar drie passende motoren; Roxxy's zijn tegenwoordig zeldzaam geworden.
 
Gaaf Roel! Bouwdraadje?
Type S-38 is wel een gemener ogend schip... detaillering lijkt nog verder verbetert...

Wat was de maat en KV van die Roxxy's ook al weer?
(Die Bofors... waren dat geen buitgemaakte wapens die ze zijn gaan nabouwen?)

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Hoi Bas. Ik moet thuis nog even nakijken welke motoren ik exact in de S100 had liggen...

De detaillering is soms iets tever doorgeschoten.
Sommige klinknagels op de brug zien er uit als rijpe jeugdpuisten.

En de Bofors 40L60 waren deels buitgemaakte wapens, maar hee... Bofors was een Zweeds merk.
Konden de Duitsers zo kopen. (Maar ja... buitgemaakte wapens zijn goedkoper!) Beregoed kanon in zijn soort.

Het enige nadeel van de Bofors was dat de bediening uit 5 man bestond.
De Duitse 37mm kon door 3 man bediend worden.
 
Hoi Roel,
toen jij het had over de S38, moest ik denken aan de Schnellboot van Airfix(1/72). Nu zie ik dat die van Italeri toch weer een ander type is.

Airfix 10280 Ebaotslnm.JPG


Groeten,
Willie
 
Dat is een vroege serie S10
Hier een mooie uit de Schaffer collectie...
http://modellbauboote.de/5578269e760685004/graue-flotte/schnellboot-s10/index.html
Het flush-dek op de voorplecht functioneerde niet goed.
Zo kwam men tot de S38 en was ook weer iets langer.
De eerste S-boot concepten hadden benzinemotoren... Maybach dacht ik... maar dat was vreselijk link.
Diesel veel minder explosief... en de hypermoderne, toen zeer geheime geblazen Mercedes diesels hadden betere economie...

Staat allemaal exact in mooie boekjes beschreven. Zit een behoorlijk verhaal achter...
 
Laatst bewerkt:
Okay, ja ik dacht dat ze van een soort van groot jacht afstamden. Persoonlijk vind ik die eerste types het mooiste.

Groeten,
Willie
 
Okay, ja ik dacht dat ze van een soort van groot jacht afstamden.

Dat klopt. Een Joodse (!!) zakenman liet op de Lürssenwerft een zeegaand jacht bouwen: de Oheka II.
oheka ii 1.jpg


oheka ii.jpg


Afkorting van Otto Hermann Kahn.
Dit schip had uitstekende vaar-eigenschappen en de Lürssenwerft kreeg van de (toen nog) Reichmarine opdracht om 2 schepen te bouwen net dezelfde eigenschappen. (En waarschijnlijk wat minder luxe) Even later volgde de bouw-opdracht voor nog 8 stuks. Dat waren de S1 tm S10, de schepen die Airfix heeft uitgebeeld met hun 1:72 model.
 
Hier wat bijschriften uit de expostite scheepsmodellen, S-Boote, Deutsches Museum in München... Ik heb het een beetje onthoekt in Photoshop...

DSCN4464-LR.jpg


DSCN4465-Bew.jpg


Komt nog meer plaat aan...
 
Back
Top