Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Maarten123, 4 dec 2008.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.278
    Locatie:
    Betuwe
    Gisteren te gast geweest bij IG Schnellbootgeschwader 466 tijdens een vaardag van "grijze modellen" in Gelsenkirchen-Buer.
    Hele mooie scheepsmodellen gezien. Ik weet weer waarom mijn Titanic mijn grootste model blijft: op een gegeven moment werd een Admiral Graf Spree in het water gelegd. 2,75 meter lang. Er waren 3 man nodig om het beest te water te laten.
    Dan liever een Schnellbootje van een meter lang.
    Overigens twee 1:20 Schnellboote gezien met een Hasse-romp. Ik vond de rompen nogal lomp. Ze voeren wel goed, maar beiden met slechts twee motoren en :eek: loodaccu's.
    We hebben met 5 Schnellboote een dappere poging gedaan om in flottille te varen... Helaas, pindakaas.
    Zelfs een simpele kiellinie lukte niet, laat staan een wigformatie.
    Enfin, een stukje staat op film. Wat wel lukte was een onderzeeboot 212-klasse de stuipen op het lijf te jagen.
    De schipper hield er blijkbaar niet van dat er een Schnellbootje aan z'n schroef en staartvlakken kwam snuffelen...
    Video: https://www.youtube.com/watch?v=LzcYU-9HE_g

    Mijn (tijdelijke) geschwader:
    0.jpg

    De bovenste vlag is de "geus" van een ondertussen buiten dienst gestelde Torpedoschnellboot. Werd aan het begin van de dag met enig ceremonieel gehesen onder het pijpen van een signaal op een boortsmansfluit. Duitsers hebben wel gevoeld voor protocol.
    001.jpg

    1:72 Schnellbootjes. Voeren niet, maar lieten wel de ontwikkeling zien vanaf S-1 tm S-100.
    01.jpg

    10:15. De zon is ruim boven de ra. Desondanks vloeit het bier al rijkelijk en worden de Bratwurste al geconsumeerd. Ik was net toe aan m'n 2e bak koffie...
    002.jpg

    Een Duitse lichte kruiser uit de jaren 1905
    02.jpg

    What's in a name? De Engelsen noemen dit een "Raider". De Duitsers een "Hulpkruiser". Hoe dan ook: zo'n schip deed zich voor als onschuldige koopvaarder, en op het moment dat een nietsvermoedende prooi binnen schootsafstand kwam, liet me de luiken vallen en werd het geschut zichtbaar.
    03.jpg

    Drie meter Graf von Spree. En een hernia.
    04.jpg

    Mijn S-38 voelde zich prima thuis naast al z'n zusjes.
    05.jpg

    In totaal 9 meter slagschip: 1:75 Graf von Spree, 1:100 USS Missouri en USS New Jersey.
    06.jpg
    Een Duits slagschip uit W.O.I.
    07.jpg
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2018
    Jan Walpot, FreekS, MikeMohawk en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. GJB

    GJB verslagschrijvers

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Swifterbant
    Ik zag de foto hierboven van die 1:72 modellen die niet RC zijn. Dat is zonde want ze kunnen echt heel leuk varen.

    In mijn boot zitten twee 130-motortjes, 1mm assen, 11mm schroeven, 9 grams servo en een 2s 1000mah lipo. Het zijn de kosten niet, je moet alleen van gepriegel houden :D

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.278
    Locatie:
    Betuwe
    Ik weet 't GJB... Meer dan (ik denk) vijftien jaar geleden heb ik ook de Revell 1:72 S100 gebouwd.
    2mm asjes (oversized dus), afgetopte 20mm speedschroefjes van Robbe, twee motortjes die ooit CD-lades open en dicht deden, een 7,2V,800 mAh accuutje erin, mini-servo voor de (oversized) roeren en een uitgekleed 2-kanaals ontvanger. (en die was GROOT, vergeleken met de ontvangers van nu, evenals de regelaar.
    Schuim in het voorschip, rond de ontvanger, en maar bidden dat hij bleef drijven. Nou, dat deed hij prima, evenals varen.
    Een aantal jaren lol van het ding gehad.
    Speciaal op een Koninginnedag: Vaargroep Flevoland was gevraagd om in een bassin op het dorpsgrasveld te komen varen met wat bootjes. Prima, goeie PR, toch?
    Alleen... Het was baggerweer. Iedereen zat in een grote feesttent binnen. Langs de uitgesleten paadjes op het grasveld begon het water naar binnen in de tent te stromen. Tot overmaat van ramp stopte de compressor van de "kinder-hindernisbaan" ermee, dus die begon in elkaar te zakken. Op zich geen ramp (geen kind ging erop, veuls te nat) maar het ding stond ondertussen vol water. En dat water kwam dus ook op het grasveld en via de paadjes in de tent.
    Op een gegeven moment stond er ruim 5 cm water in die paadjes en het publiek verzamelde zich op de droge plekken. Mijn zoon Kor (toen een jaar of 15) en ik keken elkaar aan. "Tijd voor een binnendemo, Pa!" Hij met z'n 1: 200 Smit Rotterdam, ik met m'n 1:72 Schnellboot voeren we langs het publiek in behoorlijk snel stromend water. En gelachen dat we hebben... Afbeelding 004.jpg

    Afbeelding 018.jpg
     
  4. GJB

    GJB verslagschrijvers

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Swifterbant
    Dat had ik wel willen zien Roel. Unieke locatie;).

    Als Revell de S100 opnieuw uitgeeft sta ik vooraan. De rompvorm is veel beter dan die van mijn Airfix. Mijn laatst gekochte 8 kanaals ontvanger is ter grootte van een kwart postzegel en voor een tiende van de prijs van wat vroeger een ontvanger kostte. Zo worden plastic conversies wel heel makkelijk :D.

    De askoker is trouwens 2mm met 1mm binnenas allebei van messing. Niks gelagerd of gevet. Drupje naaimachine olie en alles waterdicht.

    Succes met de boot en neem hem eens mee naar Biddinghuizen.
     
  5. Toje

    Toje

    Lid geworden:
    21 sep 2006
    Berichten:
    295
    Zowel van AirFix (S12) als Revell (S100) beide varend gemaakt (Roel heeft ze al eens zien varen). De bouwverslagen staan hier op het forum onder Marine schepen.

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/airfix-e-boat-s-12.164403/
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/revell-schnellboot-s-100-1-72.156227/
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.278
    Locatie:
    Betuwe
    De S-38 zal zeker nog eens in Biddingtown komen varen!
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.278
    Locatie:
    Betuwe
    Bijna een jaar na de afbouw vaart S38 eindelijk onder de vlag en met het embleem van het 8e Schnellbootflottille.
    De vlag:
    P1050773.JPG

    Het embleem op de zijkant van het schip:
    P1050774.JPG
    Beiden zelf gemaakte decals.

    Als er iemand nog decals nodig heeft... Ik heb er nog een aantal over.
     
    MicropropSport en reinaart vinden dit leuk.
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.223
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roel,

    Een beetje laat maar ik wou toch even reageren op het in formatie varen: Übung macht der Meister...
    Hoe kleiner en sneller de modellen, hoe meer oefening het vergt om samen te kunnen varen zonder de aanvaringen die je op de video ziet.
    Ik heb jaren met mijn zoon wedstrijden gevaren en tijdens het oefenen in de gracht voeren we vaak boord aan boord (niet zo'n wonder met identieke boten met vergelijkbare aandrijving en lipo), inclusief bochten, dat vereist veel sticktime en gevoel voor wat de ander gaat doen (want we spraken nooit af wanneer de buitenste boot de bocht inzette, dat ging puur op gevoel).

    Op wedstrijddagen kwam het regelmatig voor dat we in dezelfde heat voeren en dan haalden we dezelfde manoeuvres uit, samen rond de boei op volle snelheid en dat soort geintjes, vaak tot verdriet van de andere vaarders die deze vaardigheden niet hadden en het als intimiderend ervoeren, als er twee boten zij aan zij achter hen aan kwamen.
    Ik snap wel dat het 'spontaan' in formatie varen met Schnellboote op een vaardag niet lukte, want als andere vaarders probeerden ons vaargedrag te kopiëren, ging dat hooguit één bocht goed, waarna er een aanvaring volgde, terwijl wij ronde na ronde vlak bij elkaar konden afleggen.

    Bij langzamere modellen is het eenvoudiger, hoewel het in linie varen met 14 modelskûtsjes van 140 cm tijdens 10 voorstellingen van een openluchtspel ook de nodige oefening vooraf vergde. De lagere snelheid en het feit dat het gros van de schippers ervaring hadden met zeilende (gemotoriseerde) modellen scheelde natuurlijk.

    Groeten, Jan.
     
    FreekS vindt dit leuk.
  9. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    318
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoi schippers en geïnteresseerden. Mijn naam is Willie en ben de laatste hand aan het leggen van mijn Schnellboot. Ik weet dat hier al veel over geschreven is, maar ik kan misschien iets toevoegen wat ik aan mijn boot heb gedaan. Mijn uitgangspunt was vanaf het begin, om de aandrijving zo schaalgetrouw uit te voeren. Ik heb eerst de Raboesch schroeven gekocht zoals ik hier op het forum heb gelezen. Ik heb ze gekocht, maar ik vond ze te klein in vergelijking met de schroeven in de Italeri doos. Bovendien vond ik de conussen van de buitenste schroeven niet echt schaalgetrouw. Op Ebay werden gietmessing schroeven aangeboden, dus zonder gesoldeerde bladen. Die aangeschaft en zijn gelijk aan de schroeven van Italeri. Moest ze wel echter op de draaibank aanpassen, de gaten opboren en M4 in tappen. Zie hieronder het resultaat.

    unnamed (1).jpg

    unnamed (8).jpg

    Als aandrijving heb ik ook de motoren van de 400 serie gebruikt. Ik heb 2 vaartregelaars geïnstalleerd. 1 voor de buitenste schroefassen en 1 voor de middelste as. Ik gebruik als stroomvoorziening 2x 7.2V paketten. !x voor de buitenste assen en 1X voor de middelste. Mijn gedachte hierbij is, dat als ik op het water ben en 1 pakket zal er mee stoppen, ik nog altijd kans heb om met het 2e pakket de haven te bereiken. Linker stick op de zender voor de buitenste motoren, de rechter voor de middenmotor. Heb voor de 7.2V packs een houder in elkaar geknutseld.

    unnamed (4).jpg

    unnamed (2).jpg

    Zo zit hij gemonteerd in de romp.

    unnamed.jpg

    En dit is mijn configuratie wat betreft de aansturing van de roeren. De blauwe servo's zijn om het Lürssen effect te bereiken.

    unnamed (10).jpg

    De machinekamer,

    unnamed (6).jpg

    Ik wil het achterdek alleen vastzetten met boutjes van M3, hiervoor heb ik Helicoil inserts gemonteerd in de "beugels" die het dek ondersteunen.

    unnamed (7).jpg

    En dan tenslotte het zekeren van het plateau waar de het middelste 2 cm snelvuur kanon is gemonteerd. Ik heb dit plateau direct na de kalotte in afgezaagd, en wordt gezekerd met 4 magneetjes en als tegenpool 4 sluitringetjes, De magneetjes hebben genoeg "kleefkracht"om het plateau vast te houden op het dek.

    unnamed (3).jpg

    unnamed (9).jpg


    Dus beste mensen, misschien hebben jullie nog iets opgestoken van mijn bouwwijze. Ik heb respect voor iedereen die zijn of haar schip beschreven heeft. Ik heb ook veel aan jullie tips en tricks.

    Groet,
    Willie
     
    reinaart vindt dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    9.753
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi bezig!
    Over 1 ding zeik ik. Vaste prik!
    De enkel uitgevoerde kruiskoppeling. Not done!
    Gaan ten alle tijden wrikken en vibreren.
    Styreen plastic is niet sterk... kan gaan scheuren onder de krachten.
    Uitscheuren en afzinken...

    Motor en as verbinding altijd kardans. Vergelijk het maar met de aandrijfassen in je auto...
    Altijd twee kruiskoppelingen aan een aandrijfas... anders is er geen rijden meer aan....

    Hier een voorbeeld... PEBA kardan. Komen in 3 formaten. Deze met een diameter van 10mm...


    IMG_1869.jpg


    Hier een voorbeeld van een behoorlijk uitgelijnde zaak...
    dat is de weg van de minste weerstand... vermogensverlies...
    Middelste as heeft diameter 4 mm, de buitenste assen diameter 2 mm...
    Zit mooi hoog in de toeren...




    Groet Bas
     
    k-k vindt dit leuk.
  11. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    318
    Locatie:
    Eindhoven
    De koppelingen zijn geen enkel uitgevoerde kruiskoppelingen, maar het zwart wat je ziet is massief rubber. Ik denk dus dat wat vibraties betreft het wel zal meevallen. De praktijk zal het uit wijzen.

    Groet,
    Willie
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    9.753
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat kon ik niet zien :)
    Vraagt wel wat meer vermogen. Maar met overdaad aan lipo dondert dat niet...
    Hou wel de stroom in de gaten. Direct drives kunnen warm worden op de motor... en zorg voor dun vet in de assen. Bij optoeren ontstaat extra frictiewarmte door de omtreksnelheid... is dat vet te dik... wordt het heet...
    heb je de assen in het water draaien of in de koker? Verder is een deel van de as in het water... daar koelt het ook op.

    Permax draait hoge toeren, de schroeven, als die schaal zijn gemaakt, en in kopie zijn afgegoten, hebben een spoed van 2x de diameter... das hoog en vraagt vermogen.

    Heb deze props ook ooit gekocht... maar met gietfouten... krom toegestuurd gekregen via eBay...
    Wil ik ze inzetten... moet ik ze eerst rood stoken... en dan richten... is nog wat!
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2020
  13. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    318
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb veel ervaring met motoren van de 400 serie. Heb al vele schepen gebouwd, van raceboten tot slagschepen. Van 30 cm tot 251 cm. Bouw al vanaf mijn 14e jaar, ben nu 62. Heb dus wel enig ervaring met de scheepsbouw en aandrijving. komt allemaal goed.:) De schroeven is voor mij ook een uitprobeersel. Weet niet of de bladen afbreken bij hoge toerentallen. Er hoeft maar een gietgal er in te zitten en een breuk is dan niet denkbeeldig. De schroefassen zijn van Raboesch, maar de assen waren te kort. Heb ze vervangen door langere van RVS 304 rond 4 mm.
    De assen draaien in het water, anders zouden de assen te dik worden, geen schaal meer. De middelste schroefas draait aan het einde in een bronzen lager. Mooi ingewerkt in de achterste steun.

    Heb de boot in de badkuip uitgeprobeerd(!), zover je het over uitproberen kan hebben. De boot had aan 1 schroef genoeg gehad, zo lijkt het wel. De hoge spoed van de middelste schroef deed zijn werk goed. Ben benieuwd wat de boot gaat doen op ons clubwater met alle schroeven vol gas.

    Groet,
    Willie
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2020
  14. MicropropSport

    MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    9.753
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haha... ook al eeuwen bezig. Hier niet anders...
    Test maar, maar hou het heel.

    Nee de bladen zullen niet breken. Motoren zullen heet worden. Bij 80 graad gaan de magneten stuk.

    Rendement van direct drive is laag. Lager dan 50%. De rest wordt omgezet in warmte.
    Behouden vaart!
    Je zoekt naar schaal, echter de snelheid zal dat niet zijn...
     
  15. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    318
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik ben sowieso geen race maniak meer. Als ik ga varen zal het maar af en toe "Volle Kraft voraus" zijn. En de schaal snelheid zal ik nog uit moeten vinden in de praktijk.:)

    Groet,
    Willie
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina