Bouwverslag Amati Arno XI Ferrari

@Eric,

De gaatjes zaten al in het metaal gelukkig en het is kwestie van voorboren en rustig het hout intikken.
Als je het er rustig intikt sla je geen knots en kneuzenrally in de plates.

Thanks Edwin

Laatst bewerkt:
De sierlijst op de rompzijkant:

WAT EEN DRAMA!!!:(

Ik had de lijst gespoten met zg. chromelak.
3 dagen laten drogen en ermee aan het werk.
FF met je vingers aanraken, je moet hem toch oppakken en het is grijs/mat/ziet er niet meer uit lak geworden.
Kortom; ff nadenken. Hoe ga ik dat aanpakken?

Resultaat na 3 dagen drogen en aanraken met de vingers:

Vooral het verschil met de chromelijst die er nu wel op zit, zie je goed het verschil:

Ik heb de lijsten maar weggegooid en een nieuwe gepakt.
Nieuwe aanpak:
Eerst op maat gemaakt + 2 cm
Gaatjes van 0,8 mm om de 10 cm geboort in de lijst, zodat de spijker er makkelijk in en uit kan.
Die als template gebruikt en gaatjes van 0,5 mm in hout geboort.
Helemaal pas gemaakt en dat was geen makkelijke klus het bochtje om en aan laten sluiten.
De spijkertjes in de 0,8 mm gaatjes laten zitten.
Toen gespoten met chrome.
Drogen
Met een operatieklemmetje de spijkertjes beetpakken en in de gaatjes in het hout drukken ( Niet met je vingers aan de lijst komen, als het ff kan)
Alles op zijn plaats en meppen maar.
Er zitten een paar kleine plekjes op, waar de lak heel iets is beschadigd, maar dan ga ik oplossen met het zogenaamde penseel:)

Resultaat:

Van de week de andere kant van de romp voorzien van de gewraakte lijst.
Mot lukken nu:)

Laatst bewerkt:
Ik heb de tweede romplijst voorbewerkt.
Eerst de gaatjes erin, weer gebruikt als mal voor de gaatjes in de romp en hij ligt nu klaar met de spijkers al erin om gespoten te worden. Het regent dat het giet dus dat doe ik morgen met droog weer maar weer. Ik spuit die onderdelen maar snel even buiten, want die spuitlak die ik heb, stinkt een uur in de wind.

Ik ben begonnen met de resin parts van het roer.
Van de gietbomen gehaald en bewerkt tot het er een beetje uitziet.
Geschuurt en morgen met epoxy en seconden gel in elkaar zetten.

Ik heb het C profiel voor de commandeur van het roer alleen vast aan de bovenkant vastgezet met epoxy, want ik moet het bochtje om en om dat in 1 keer te doen wordt dat niet echt handig, dus eerst dat stukkie maar vastmaken en dan morgen het bochtje om en lijmen maar.

Ik heb meteen de bodemplaat annex voetenbank in elkaar gezet en voor de eerste keer in de mahoniebeits gezet. Morgen nog een laag.

Als de tweede laag droog is, komt er een mooie traanplaat overheen.

Zie jullie snel weer:)

Hehe.....de k*tlijst voor de andere kant zit erop.
Zelfde procedure en dat werkte nogmaals:)
Ben na al die stress en woedeaanvallen, toch best wel tevreden met het resultaat.

Ik heb maar meteen de traanplaat voor de voetenbank gemonteerd.
Is die vast klaar.
Ik moet alleen nog even een 5 mm dikke holle rvs buis scoren, want die waren ze vergeten bij de kit te doen of is gewoon in de tijd zoekgeraakt. Op deze buis worden straks de pedalen geplaatst. Maakt niet uit, morgen maar kopen bij de 5mm rvs buis-winkel al ter plaatse hier.

Ik ga vanavond nog even verder met het roer.
Foto's volgen uiteraard:)

Ik heb de uitlaten van de gietbomen gehaald en geschuurt.
Wat een vreemde zut is dat resin. Als stof kankerverwekkend....dus pas er mee op met die troep.....

De losse onderdelen:

FF in elkaar gedrukt om de pasvorm te bepalen....welke pasvorm.....hahahah.....ik ben blij dat ik Tamiya Putty heb:)

Ff fantaseren hoe het wel eens mocht worden.

Hier liggen ze te drogen langs de houten frames.
Gelijmt met 240000 uur epoxy van UHU....super spul...drogen duurt lang, maar dan kan je er ook aan hangen.
Nu maar hopen dat ik ze niet aan de frames heb geplakt......hahahaha

De doorvoeren voor de kabels van het roer erin gemaakt.
Hierdoor komen kabels die aangesloten worden op de servo.

De roercirkel noem ik hem maar.
Hier worden de kabels aan gemonteerd en aan deze cirkel komt het roer.

De houder voor het complete roer pas gemaakt en een proefpassing gemaakt.
Hij past!
Gaatjes voor de spijkertjes voorgeboort.

Nu maar de epoxy laten harden en van het weekend chrome spuiten.

Even tussentijds fantaseren hoe de Ferarri er ongeveer komt uit te zien.

DAT MOTIVEERT NAMELIJK........

Alles wat wit is, wordt rood:)

Bijzonder mooi om te zien! Wat zal dat een kick geven als je 'm over een tijdje over het water ziet scheren! ;-) Erg mooie schaal-stuurinrichting (verbinding met het roer), die zie je niet vaak.

@victorymarc:
Bedankt....ik zat mij al gek te denken wat voor woord ze hadden verzonnen voor het kwadrant.

@eric:
Ik heb het roer al een beetje getest om soepelheid. Het ziet er goed uit. Ik ga gewoon dit roer ervoor gebruiken.
Ik weet alleen nog niet wat voor schroef ik moet gebruiken. Liefst natuurlijk de schroef die ze er altijd voor gebruiken, want dat is een waanzinnige pitch.
Wat gebruik jij voor de Mathea?

Dat is een goede vraag. Eerlijk gezegd heb ik een klein beetje gesmokkeld met het nabouwen van de Mathea vii. Ik heb ervoor gekozen een flex-as in te bouwen waarbij de schroef uiteindelijk achter de spiegel uitkomt. De hoogte van de schroef heb ik afgesteld op de onderkant van de sponsons. Dus middelpunt schroef staat op gelijke hoogte met onderkant sponson. Dit betekent dat zodra de roundnose op snelheid is de schroef nog voor de helft onder water en voor de andere helft dus boven water is. Voor deze toepassing zijn speciale hydro-schroeven ontwikkeld. Tot nog toe heb ik goed gevaren met een 31mm 'carbon' hydro schroef van Graupner, maar binnenkort schakel ik over op Octura X432 berilium prop, bewerkt door propgoeroe Andy Brown.

Voor de Arno XI Ferrari zou je hetzelfde kunnen doen (dus flex-as, oppervlakte schroef), maar je kunt natuurlijk ook kiezen voor de originele setup van een starre as. Alleen de mogelijkheden om te calibreren zijn dan beperkt tot hoofdzakelijk de schroef zelf. Je zou kunnen overwegen de as provisorisch vast te zetten zodat je later de hoek nog kan bijstellen.

Ik denk dat ik een starre as het mooiste vind, om behoud van het orgineel.

Bij het orgineel ligt de schroef onder de romp.

Wat is aan te raden?

Na een weekend bezig te zijn geweest, anders dan modelbouw, ben ik vanavond een stukje verdergekomen.

Ik heb de uitlaten in de putty gezet.
Naden en overgangen wegwerken.

Ziet er lekker dramatisch uit.....hopen dat het nog glad wordt:)

Het kwadrant in de chromeverf gezet.

Beste Harry,

Wat voor verf gebruik je als chroomverf? Het ziet er erg netjes uit namelijk, net echt.

Verder begint de boot al aardig vorm te krijgen. Netjes!

Ik gebruik dit spul:

Rare smurf dat spul.....echt 8 dagen minimaal laten drogen en dan geeft het niet meer af. Absoluut geen vette handen/vingers hebben, want dan krijg je geheid grijze vlekken.
Dit effect verdwijnt na ongeveer 4 dagen, dan is het zo uitgehard dat vette handen/vingers geen effect meer hebben op de verf.
Wat ik deed, omdat ongeduld "my middle name is" deed ik operatiehandschoenen aan. Niet vet, dus geen vlekken:)
Je kan de chrome verf niet vernissen of spuiten met blanke lak. ook dan krijg je een grijs eindresultaat.

Ik heb de uitlaten glad kunnen krijgen. Wat een klus is dat zeg....ongeveer 2 kilo putty er tegenaan gegooid en schuren maar en schuren maar en schuren...........Ik heb ze daarna ingespoten met kunststof primer en ze hangen nu te drogen.

Morgen de eerste hele dunne laag chrome erop.

Laatst bewerkt:
De uitlaten zijn voorzien van de eerste laag chrome.
Nu maar 4 dagen ongeveer laten drogen, zolang mijn geduld dat uithoudt.

Ik ben alvast begonnen met het stuur.

RVS en mahonie......briljant

Aan elkaar gelijmt

Ff kijken of ik daar vanavond aan bgin te schuren/vijlen

Ik kon het niet laten om toch maar het model van een stuur erin te vijlen.

In model, maar nog geen beits

In de verse nog natte beits

Morgen nog een laagje beits, voor de donkere mahoniekleur

mooi werk

Het blijft een leuk model en het blijft mooi!. Ga je er nu mee varen?...ik hoop het niet ..want een flip over en het hout gaat alle kanten op.
grt
Hawser

Back