Bouwverslag Amsterdam

• Topicstarter Topicstarter Botter
  • Startdatum Startdatum
Ik heb de bouw van mijn Amterdam ook even stilliggen.
Ben weer met andere dingen bezig.
Net wat je zegt , als je niet zo`n zin hebt maak je fouten..
Eerst even mijn garage verder isoleren , een grote werkbank maken en dan ga ik weer verder met bouwen

Ff beetje stof van me topic halen :D

Ik ben er nu weer beetje aan begonnen.. Maar heb ondertussen ook een zeilboot gekocht die wat aandacht nodig heeft.. Maar vandaag ook weer een middag bezig geweest..

1. Een smeernippel gemaakt.. Gelijk een vraag! Hoe kan ik testens als deze wel goed dicht is bij de rand? kan ik het gewoon met water proberen? Weet niet als dit later problemen kan geven..

2. Motor er uit gesloopt.. Ik schaamde me eigenlijk dood toen ik eens even geod bekeek hoe alles vast zat.. Dat kon een stuk beter.. Dus dat gaat ook gebeuren :wink:

3. De elektronica heeft even wat aandacht gehad.. Ik had al wat gehad.. Maar alle soldeerpunten had ik geissoleerd met tape of duck tape!! :shock: :oops: Ik wist wel van het bestaan van krimpkous.. maar heb het nog nooit eerder gebruikt.. Dus dat moet ik ook maar eens even mooi en goed voor me kaar maken :wink:

Als jullie foto's moeten dan hoor ik het wel.. Anders bespaard me dat weer wat moeite haha.. Luie jeugd :wink:

Christian

Als jullie foto's moeten dan hoor ik het wel.. Anders bespaard me dat weer wat moeite haha.. Luie jeugd :wink:

Christian
Hey luiwammes, natuurlijk willen we foto's zien.
foto_maken.gif

Droop

Haha als jullie me even vertellen hoe ik kan testen als dat pijpje wel goed afgesloten is dan post ik morgen even wat foto's.. Mits jullie braaf zijn natuurlijk :mrgreen:

da's toch niet moeilijk, as eruit en vinger op beide kanten van de askoker. Dan iemand vet in de as laten spuiten, of olie ofzo. Merk je snel of het dicht is.

bij mij sluit de as zo mooi op de askoker dat ik de as voor deze test nog niet eens moet uithalen

dus... foto's ?

Patrick

Vanavond foto's :wink: Anders doe ik het maar gewoon even met water.. Want vet heb ik nog niet.. Weet ook niet wat voor vet ik gebruiken moet! Weet iemand dat misschien?

Maar nu zit ik nog ergens mee! Ik heb net de as er weer in gestoken.. En als ik hem in de boot ronddraai.. Dan heb ik het idee dat er een zwaarte punt in zit.. Ongeveer 1/3 draai ik zwaar.. en 2/3 ligt.. En dat elke keer op dezelfde plek.. Heb gekeken.. Maar ik kon zo niet zien dat mijn as krom was ofzo.. :roll: Ik heb tijdens het proefvaren me al afgevraagd wat voor getril ik elke keer hoorde.. Was de motor.. Maar die trilt dan waarschijnlijk door dat zwaartepunt? :confused: Wat zou dit misschien kunnen zijn?:confused:

zodra er vet in de askoker zit zal het trillen ook al een pak minder zijn hoor. Wat merk assen heb je?

Patrick

De standaard assen die er bij zaten.. Van artesania Latina dus :wink: Maare welk vet gebruik jij?:) Misschien kan ik morgen wel wat mee jatten bij de botterstichting.. Of is het beter als ik vaseline koop ofzo?

ok, ik weet al direct waarom je dat slepend gevoel op 1/3 hebt, de kwaliteit van de as...Ik heb ooit eens een Artesania L. as willen inbouwen en na 5 minuten besloten die in de vuilbak te kappen.

Sorry maar in mijn ogen is Artesania Lat heel goed in statische modellen, maar voor varende zaken hebben ze nog veel te leren. Icl betere assen, props en een ontwerp dat water uit de romp houdt.

Ik vervang bijna altijd de as die in het bouwpakket zit met een graupner exemplaar.

PAtrick

achteraf was de as ook wel krom :wink: Had al besloten om een nieuwe te halen.. Ff me pa lief aan kijken.. of zelf even naar zwolle volgende week :wink: kan dus nog even geen nieuwe motorsteun maken dit weekend.. Zullen dus niet veel foto's gemaakt kunnen worden.. Maar goed.. ik zie het wel ff haha..

Wou trouwens net me hele elektrische gedoetje eens even uitproberen.. Sluit draad aan.. dikke vonk en zekering doorgebrand.. Terwijl nergens kortsluiting kan optreden.. Want heb daarna alles goed nagekeken :shock: Kan het zijn omdat er in een keer stroom op staat? Ik had alleen de regelaar aangesloten :roll:

nee, er moet ergens toch kortsluiting zijn.

Ps, ik heb ooit kogellagervet gebruikt, maar eigenlijk is dat te dik en krijg je een te hoog stroomverbruik. Dat robbe vet in die kleine potjes is prima.

PAtrick

De standaard assen die er bij zaten.. Van artesania Latina dus :wink: Maare welk vet gebruik jij?:) Misschien kan ik morgen wel wat mee jatten bij de botterstichting.. Of is het beter als ik vaseline koop ofzo?
Ik gebruik steeds schroefasvet van de 1:1 schepen. Werkt prima. :wink:

Droop

Ik heb het net even bekeken.. En foto's zijn niet echte de moeite waard.. Misschien beter dat ik dat even volgende week doe als ik al weer meer gedaan heb :wink:

Ik heb net mijn bedrading allemaal even langsgelopen.. Maar echt nergens zie ik een plek waar kortsluiting kan ontstaan :-?

Hoi Botter,

Foto's zijn altijd de moeite waard!!!!!
We willen die foto's nou toch wel graag zien.
Dan kunnen we je ook verder helpen met de electronica.

Groetjes Josse

Jeetje.. De boel maakte wel kortsluiting.. Om een gigantisch stomme rede!! Ik had de 'pinnetjes' verkeerd om in de stekker gestoken!! Dus vanaf de accu op de regelaaf was het + op - en - op +.. Echt de eerste grote domme fout die ik gemaakt heb tijdens de bouw !! :oops:

Met mijn regelaar is gelukkig niks gebeurd.. Maar nog wel steeds hetzelfde probleem als eerst.. Hij doet het helemaal niet op 12 volt.. Terwijl de koper mij verteld heeft dat die deze graupner motor op zijn sloffen aan kan.. En hij moest ook 12 volt kunnen hebben.. Ik zal eens even mijn mailtjes door spitten om te kijken als ik de mailtjes nog heb van de verkoper.. Want daar stonden de specs in.. Ik heb voor de rest alelen de regelaar zonder papieren enz.

Edit: Niet kunnen vinden potverdikke.. Ik zal eens even een foto plaatsen van de regelaar zometeen.. Misschien dat iemand van jullie het weet ? :oops:

Laatst bewerkt door een moderator:
Een zekering hoef ik niet.. Mijn regelaar kan 110 amphere aan.. En in blokeer toestand trekt de motor maar 50 amphere volgens mij.. En die pomp trekt anderhalf amphere.. En die regelaar kan er volgens mij 3 hebben.. Dus dat b etekend dat ik dan nog eens 30 lampjes van 50 ma kan aansluiten.. En zoveel heb ik er niet dus.

En die stekkertjes moet ik dan maar even over nadenken..

Een zekering kan toch wonderen verrichten

De boel is ook gezekerd hoor :wink: Dat geluk had ik.. Dat de zekering er gelijk uit knalde eergister..

zet maar eens wat foto's van motor en regelaar, dan kijken we eens.

hiep hip hoera voor zekeringen :-)

Patrick

Back