Bouwverslag Amsterdam

• Topicstarter Topicstarter Botter
  • Startdatum Startdatum
Nou de boegschroef doet het goed!:D Op 7.2 volt werkt het inderdaad veel beter:) Alleen na een minuutje was de zekering doorgebrand :roll: Vond ik beetje vreemd aangezien die het deed en er geen troep in was gekomen ofzo.. Zit een 5 amphere zekering in.. En volgens mij trekt dat motortje maar 1.5? tenminste zo'n speed 400 lijkt mij echt niet meer dan 5 amphere trekken..

Maar goed.. mijn zoektocht naar een goede soldeerbout gaat nog steeds door :lol: Heb geen zin om een nieuwe te kopen om alleen maar die contactjes te solderen..

Zal binnenkort weer eens even wat foto's posten.. Anders wordt het hier ook zo'n uitgestorven bende :mrgreen:

EDIT: Hoeveel watt zal ik eigenlijk minimaal nodig hebben??

ah,

heb ik niemand recent horen zeggen dat die boegschroef niet veel stroom trekt ?! :-):-)

blijkbaar toch wel he ....

Patrick

Jaah dan heb je blijkbaar toch gelijk..! Sorry.. Maar op dat briefje stond dacht ik 1.5 amphere.. En het lijkt mij dat de zekering er wel gelijk uit knalt als je dat ding voor de eerste keer laat draaien vol gas.. Voordat ik hem in het water had had die al een paar keer vol gas gedraaid..

Ik ben er ook van verschoten hoor, nu... ik bekijk dit van de positieve kant. Als je ook zo veel stroom trekt met dit type, dan is er toch al niets mis ingebouwd bij mij.

Ik heb dus ook een stevigere regelaar moeten steken ervoor.

PAtrick

Stromen en soldeerbouten

Botter,

is het een snelle of een trage zekering? Als het een snelle is dan kan hij doorbranden als je een keer snel optrekt met belasting. In lucht volgas draaien is zo goed als onbelast voor een boegschroef, dus dan is de stroom niet zo groot, en ook tijdens het aanlopen wordt de stroom niet al te groot. Maar in water wordt de schroef en dus de motor wel belast. De stroom wordt dan groter, en de aanloopstroom ook. En 2x 3,3 A (de stroom bij vollast volgens de graupner site) is al meer dan 5, en een aanlopende motor kan dat gemakkelijk trekken. Dergelijke stromen duren alleen niet lang, alleen tijdens het eerste aanlopen. Een trage zekering overleeft dit, een snelle niet.
Je herkent een snelle zekering (als het een glaszekering is iig) aan de F van Fast voor het getal dat de stroom aangeeft (de 5 in jouw geval). Een trage heeft daar een T staan, van Temperature.

En over de soldeerbout: ik heb goede ervaring met een 70W bout. Vooral draden die meerdere amperes aankunnen, wil je toch klaar zijn met solderen voordat niet alleen het punt waar je wilt solderen maar ook het punt waar je hem vasthoudt nogal heet beginnen te worden. Met 70W kan ik zelfs rails van h0 modeltreinen solderen zonder dat de plastic dwarsliggers gaan smelten. Hoe kleiner het wattage van de bout, hoe meer het materiaal begint op te warmen terwijl het soldeer nog niet eens smelt. En dat is meestal niet goed...

VrGr,

Theo

Nu hoop ik maar niet dat ik een nieuwe regelaar aan moet schaffe!! Want dan is het over met meneer de boegschroef.. Maar ik had de zekering gekocht bij een auto onderdelen winkel.. Ik zal eens even kijken wat er op staat :wink:

Haha.. ik heb de garage schoongemaakt.. vind het zonde om de boel weer smerig te maken :rolleyes: Nee geintje.. Heb een toetsweek gehad.. Dus ben niet zo druk geweest.. En ben nog steeds op zoek naar een goede soldeer bout.. Maar er gebeurd dus niet bijzonder veel om te posten..:)

Loeterr

"Lekker warm" is geen criterium.
ALLE soldeerbouten worden warm. Zo warm zelfs dat je je er aan zult branden.
Wat belangrijk is, is het vermogen.
Een klein boutje (tot zo'n 25W) is voor klein werk. Grotere stukken metaal vragen meer vermogen, omdat er meer warmte afgevoerd wordt.

De toepassing is dus het criterium. Waar wil je de bout voor gebruiken.

Wim

Ik gebruik al een hele tijd een Weller , werkt perfect
Is al wel een oudje , is een erfenis van mijn schoonvader....:)

Als ik naar me hand kijk kan ik nog elke dag aan ons mooie schattige 15 watts soldeerboutje denke:rolleyes:

@ Josse.. dat lekker warm klopt ook wel he!! Aangezien soldeertin een smeltpunt heeft rond 185 graden :rolleyes: en je met zo'n 15 watt's soldeerboutje de boel al kan laten smelten.. Ik moet er een hebben die de tin veel warmer maakt waardoor het niet direct stolt als ik de soldeerbout er af haal.. Ik denk dat ik al minsten 50 watt nodig heb..

Moet wel eerlijk zijn.. Heb nog niet echt moeite gedaan om er eentje te vinden!! :oops:

@ Botter,

Het boutje dat ik heb trekt 35Watt.
Toen ik daarmee probeerde om een stoeltje schaal 1:50 te solderen viel het onderdeel dat ik als eerste vastgezet had er eerder af dan dat het onderdeel dat ik probeerde vast te zetten vast zat:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:
Dat lijkt mij persoonlijk voor in de modelbouw genoeg.

Groetjes Josse

ALs je goed leest wat ik getypt hebt.. dan kon je lezen hier een paar post boven dat ik een soldeerbout nodig heb om bedrading in een contact te kunnen solderen.. dan kan je wel nagaan dat er tussen het neerleggen en het daadwerkelijk het goed er in steken wel ff een paar seconden zitten.. met 35 watt is de bende dan zo weer afgekoeld.. Snappie?:rolleyes:

Nou ik heb de boel weer eens even een beetje opgepakt :D! Ben begonnen met een standaard.. Morgen ga ik even kijken bij de big boss voor een soldeerbout.. En heb ondertussen het roer helemaal in orde gemaakt.. hier was iets mis mee.. Achteraf kwam ik erachter dat het schroefje op het roerheveltje niet pakte.. Dus het roerheveltje zat niet goed vast op het roer zeg maar :wink: Noujaah.. jullie zien wel weer wat foto's verschijnen binnenkort :D

(als ik morgen de keuze heb.. Hoeveel watt voor de soldeerbout raden jullie me dan aan? Of kan ik beter voor een variabele kiezen?)

Christian

Voor plaatwerk en goudstekkers aansolderen, minimum 60W. Voor elektronica 10-12W.
Of kijk eens op ebay voor een temperatuur geregeld model (digital lötstation)

Heb geen zin om alles te gaan bestellen via het internet :) ALs het echt niet anders kan dan zal ik dat wel moeten.. Maar het zijn goudstekkers dus ik zal kijken voor minimaal 60 watt! Dankje Gilbert:)

Christian.

Soldeerboutje gekocht van 60 watt.. Ding van skandia..

Ook heb ik een nieuwe lader.. een xs800 ofzo van ctek.. Dure dingen.. maarja daar is de kwaliteit ook naar :wink:

binnenkort zal er dus wel weer een update verschijnen.. :)

Gister heb ik maar een polle gesoldeerd.. Alle bedrading is nu bijna voor mekaar.. Dat solderen is wel even wennen haha.. Potver wat wordt dat heet.. Maar goed.. Verder het roer voor me kaar gemaakt.. Ik dacht dat het roerheuveltje er los op zat.. Maar achteraf bleek de hele as los te zitten in het roer :confused: Noujaah.. 2 componunion lijm tussen gesmeerd.. En het zit nu goed vast dus :) Ik moet binnenkort maar weer eens aan de opbouw en zo verder gaan.. Maar daar heb ik eigenlijk nog even niet zo'n zin.. En als ik er geen zin in heb maak ik denk ik eerder fouten dus :wink: Voor de rest heb ik maar geen foto's gemaakt.. Zoveel bijzonders valt er toch niet te zien :)

Christian

Back