bouwverslag apogee mini-DLG compleet balsa

die paar grammejes zou niet zoveel uitmaken zou ik zeggen, je hebt dan wel een wat vlakkere vleugel en romp. ik gebruik het wel. wat er precies gebruikt wordt weet ik eigenlijk ook niet, dat weet ik vrijdag pas :D

Porienvuller gebruik ik om het hout water en vuilafstotend te maken. Bij het gebruik van spanlak moet je oppassen dat alles niet kromtrekt door de krimp. Het is gewoon verkrijgbaar bij de modelbouwshop.
Gewichtstoename is zeer gering. Zou je de onderdelen niet behandelen dan is 1 landing in vochtig gras voldoende om alles lekker krom te trekken.
Let er wel op dat als je de onderdelen behandeld hebt lijm veel slechter hecht.

@Albert
Voor tape gebruik ik zowel het brede als het smalle. Voor de mini kan je prima het smalle nemen. Ik zou zeggen koop van iedere maat 1 rol. Als je eenmaal in de gaten hebt wat voor een fantastisch spul dat is heb je nooit genoeg.
@Robert
Normaal tape lijkt ook te gaan. Ja zal echter zien dat het al snel los zal laten. Vooral onder vochtige wersomstandigheden. Gisteren regende het heel zacht de gehele middag. Toch heerlijk staan te DLG'en. Had ik onder dergelijk omstandigheden normale tape gebruikt hadden alle roeren op de mini er na 5 minuten afgelegen.

Zoals afgesproken een paar foto's van mijn bouwvorderingen tot nu toe.

BTW. ik wil Robert z'n draadje niet kapen, ik neem aan dat het geen probleem is dat ik hier af en toe een paar foto's post? of gebruiken we dit draadje als OLC bouwdraadje??

Onderdelen tot nu toe,

apogee02kf7.jpg

Heb het rompje iets minder hoekig gemaakt,

apogee01hu9.jpg

Rompje opgebouwd uit 2mm Balsa, 3x6mm Depron, 2mm Balsa. Het Depron wordt alleen als "hulp" gebruikt om de romp in vorm te kunnen krijgen, het Depron wordt weer voor 95% verwijderd!

apogee03te1.jpg

Grts,

Albert

ik denk dat ik vanavond ff de ontvanger aan de servo's ga solderen en als ik nog genoeg tijd heb mischein nog ff een beetje schuren aan de vleugel.

Even een vraagje over het schuren van de vleugel, (in het geval dat ik hem ook ga bouwen) Hoe doe je dit? want het lijkt me moeilijk om zomaar wat te schuren en dan het goede profiel te krijgen... Als het kan, wil je dan wat foto's maken en wat uitleg er bij plaatsen?

Igor

is heel makkelijk, de vleugel is uit massief balsa, je print het profiel uit en maakt deze van ene harder materiaal als het balsa, deze prik je aan de zijkan en dakn begin je met eeen schaafje de vleugel een beetje in vorm te krijgen. hierna neem je een vierkanten lat met een lang stuk schuurpapier erop. je blijft schuren totdat je alles in vorm hebt

Ok, dus je maakt 2 ribben van bijvoorbeeld triplex of hardhout (die zaag je uit) en plak je tegen de zijkanten van het balsa, en dan ga je met een lange lat hout met schuurpapier er op schuren zodat de plank het profiel krijgt?

slim bedacht!

Lijkt me best makkelijk, veel succes!

Robert

Plakken, niet prikken.!!!!
Met een paar drupjes CA vastzetten. Als je de vleugelhelft in vorm hebt zet je het mes ertussen en breek je ze er zo weer af zodat je ze voor de andere helft kan gebruiken.
Start

Goh staat best wel veel info op die F3K site :rolleyes:

@igor:
niet een houten lat, deze zijn niet perfect recht, eerder een profiel van aluminium

@theo
ik zal het lijmen, hoe laat ben jij er vrijdag??

kan wel denk ik, ik had het nog liggen in de schuur, als ik met de vleugel ga beginnen zal ik hier wel een verslagje plaatsen

@Igor

De meeste bouwmarkten hebben een kast of een bak waar allemaal verschillende profielen in zitten, o.a hout, ijzer en aluminium.

Grtz

Freek

pff, net ff een tijd zitten schafen en schuren en de vleugels beginnen toch mooi vorm te krijgen. foto;s komen er straks aan :wink:

@theo
eerstkomende bouwavond maiden?? :lol:

hierbij een kort verslagje van de vorderingen op de vleugels.

ik ben begonnen met 2 planken van balsa, 12 en 8mm en deze aan elkaar lijmen. hierna heb ik de profielen uitgeprint er aan de zijkanen op geplakt:
m5110014hu3.jpg

hierna ben er met de schaaf aan de slag gegaan, ik heb de hele plank in profiel geschaafd maar net iets groter als het werkelijke profiel, hierna ben ik met de schuurlat aan de gang gegaan en net zo lang geschuurd totdat ik op het profiel ben gestuit. dit is het resultaat:

m5110017af1.jpg

m5110018ab2.jpg

nu de rest van de vleugel afwerken (werpstIft, gat voor breekbout) en dan is ie op de lipo na vliegklaar :D:D

reacties zijn natuurlijk welkom :wink:

Laatst bewerkt:
mooi vleugeltje

Dat heb je mooi gedaan. Die techniek heb ik nog niet toegepast op een vliegtuig. Wil dit ook wel eens proberen.
heb je een tekening van deze DLG.:confused:

Heb ook interesse om de Spinnin Birdy te gaan bouwen.
Maar dan wel met airlons.:rolleyes:

Zo komt er weer een DLG vlieger bij :p

Mocht ik hieraan beginnen dan open ik wel een draadje.

Back