Bouwverslag Brian Taylor 83 inch Spitfire

Hoi Ton,

Ik doe niets anders dan de meeste mallen makers, de mal bestaat uit een 8 tal lagen glasmat van 163gr/m².

Het gewicht van de eerste romp was 1100 gr de 2de romp was 1070gr.
Dus rond de 1100 gr dus, met een extra laag verf en al spanten erin zal dit iets hoger liggen.

Het is de bedoeling om van de vleugels ook een mal te maken zodat ik op vrij korte tijd een nieuw toestel kan maken...een beetje als een ARF. :wink:

Of ik nog plannen heb om andere kisten te mallen is een moeilijke vraag.
In de eerste plaats zal veel afhangen wat betreft de verkoop van deze Spitfire.
Het maken van mallen is natuurlijk niet goedkoop, maar dat weet je waarschijnlijk wel.

Maar op het programma staan nog een P51B, P40B, P47B/D en een FW190 dat staat al vast.
Dus nog keuze genoeg, nu alleen de tijd vinden om ze te maken. :wink:
Of ik die alleen ga maken, nee zeker niet de P51B en de P40B zullen waarschijnlijk net zoals de Spitfire naar mij worden gezonden ik heb ze wel voor de persoon in kwestie getekend in CAD. :twisted:
De Typhoon kan er inderdaad nog bijkomen. :wink:

De kisten die ik zal maken in de toekomst zullen allemaal schaal 1/5 zijn.
of rond de 2 meter.

Dus indien interesse in een BT Spitfire ROMP en schaalonderdelen dan mag je me altijd mailen op tom@t-birds.be en hier een kijkje nemen http://www.t-birds.be/products

Tot hoors
Tom

misschien een domme vraag maar mag dat gewoon brian tailor zijn rompen copieren en dan verkopen ?

Hoi Gerard,

Dat is niet zo'n domme vraag...ik heb dan ook een brief naar Taylor gezonden en mijn Amerikaanse vriend heeft contact gehad met Bob Holman in Amerika.

Taylor heeft nooit een antwoord gegeven, maar de Bob dus wel en van hem hebben we de toestemming gekregen.

Wat ik wel nooit zal doen is Mr. Taylor zijn plans verkopen al kan ik die zo vaak afdrukken als ik wil.
Maar als men zijn plan wenst te hebben moet het maar aangekocht worden bij hem, zijn gegevens zijn te vinden op mijn website. :wink:

Zo heb ik ook nog van andere ontwerpers de toestemming om dingen van hen te verkopen, maar van de plans blijf ik dus af.

Hopelijk voldoet dit antwoord.

Tom

@ Tom, ziet er schitterend uit. Ik heb van ongeveer die zelfde grootte een Hurricane bouwdoos liggen. gekregen van iemand die het geheel in de container wou gooien :evil: omdat er geen tekening bij zat :? Het geheel is alleen houtbouw, dus dat worden nog enige uurtjes doorbrengen op mijn kamer. Maar goed, off topic.

Wat ik wou vragen of jij weet waarom men afraad om de gelcoat die je gebruikt als eerste laag van je eindproduct (bv motorkap) om die te gebruiken als eerste laag van je mal. Dit is mij niet helemaal duidelijk geworden uit het boekje van Scale fiber van... Misschien weet jij dat, of anders andere mensen???

Verder wat voor motor ga je er in zetten, (ik neem aan dat je voor jezelf ook zo een bouwt !?)

Hoi Peter,

Persoonlijk ben ik niet echt een fan van de Hurricane, maar als je ze toch gekregen hebt moet je ze zeker bouwen en ons laten meegenieten, om eerlijk te zijn was ik vroeger ook geen fan van de FW190, maar nu ben ik er GEK van. :twisted:

:idea: Misschien een oproep langs deze om aan het plan te komen???
Laat ons even weten over welke bouwdoos het gaat :!:

Waarom mensen geen gelcoat willen gebruiken weet ik niet, datgene wat ik gebruikt heb is eigenlijk geen gelcoat, maar de meeste kennen gelcoat, het zwarte wat ik gebruikt heb is een soort vormenhars, dus misschien is dit een beetje een antwoord op je vraag, producten verbeteren natuurlijk constant.

De motor die ik er ga inplaatsen is de 3w50i, ik weet dat deze waarschijnlijk te veel gaat zijn voor de Spitfire, maar heb deze gekozen omdat ik hem misschien in andere toestellen die ik wil bouwen ook kan gebruiken, kostenbesparing zullen we het maar noemen.
Zie hier een paar foto's ervan http://www.t-birds.be/engine.htm
Het voordeel van deze motor is ook dat hij zwaar is bijna 2kg en dat is nu net wat een Spit in zijn neus nodig heeft althans deze Spit toch, (zo heb ik horen zeggen) :wink:

Heb ook voor een benzine motor gekozen omdat het goedkoper is om mee te vliegen en van de benzine motoren die ik heb zien vliegen is er nog geen bij mijn weten stil gevallen.

Voor mezelf ga is het de bedoeling 3 toestellen te bouwen.
Het eerste gaat een niet zo gedetaileerd toestel zijn om ermee te leren vliegen en later andere mensen mee te laten vliegen die via leraar leerling module eens willen proeven wat nu eigenlijk een warbird of Spitfire is (Ben ik van plan om met alle toekomstige toestellen te doen)
De 2de zal een toestel worden waarmee ik hopelijk in 2005 wedstrijden F4C mee kan vliegen.
De 3de zal een toestel zijn identiek aan het 2de om toch altijd eentje vliegklaar te hebben.

Ik wil echter met de uiteindelijke versie van mijn Spitfire te bereiken dat hij in 24 uur vliegklaar kan zijn.
Dat is mijn doelstelling een soort ARF dus!!! (vooral voor mezelf) :twisted:
Maar het kan voor de normale modelbouwer die wil bouwen natuurlijk ook met een balsa ribben set en dergelijke.

Tot hoors
Tom

Tom!

Dit begint meer en meer op een professionele onderneming te lijken . . .

Mooi hoor . . . 8O

Vwb. die opmerking over dat eerst indekken met 0,4 mm ply:

je hebt nu de ribben versterkt, maar het gaat er juist om :? dat de kracht van de rib(ben) op de indekking bij de landing gespreid wordt.

Het ply fungeert dus als een soort buffer tussen de (smalle) bovenkant van de rib(ben) en de zachte balsa indekking.

Ach, komt allemaal wel goed. :wink:

(Extra matje oid. 8) )

Wanneer is de eerste vlucht gepland? 8)

Kan nu niet lang meer duren, toch? :roll:

Het gaat ZO hard . . . :wink:

Keep up the good work en keep hem coming!

jan.

Hoi Jan,

hahaha denk niet dat het ooit een professionele onderneming zal worden, maar we sluiten nooit iets uit natuurlijk en alle hulp is welkom. :wink:

We doen het rustig aan en doen er telkens weer een stapje bij. :D

:? Niet lang meer duren voor hij zal vliegen...ik hoop einde Maart de vleugel klaar te hebben en deze dan af te mallen zodat we einde Mei de rudder en stabilo ook kunnen afmalen.

Juni dan een volledig GFK toestel maken en hopen dat hij binnen een korte periode klaar kan zijn...hangt er natuurlijk vanaf hoe snel de Beech moet klaar zijn. :P

Want de freesmachine komt er ook aan en dan moeten we daar ook nog een beetje mee spelen. 8)

Werk genoeg nog dus....interesse in een Spit Jan? :twisted:

Tom

Tom!

Ik heb slecht nieuws voor je. :?

Ik ben meer bouwer dan vlieger (kan het wel een beetje, maar om nou te zeggen: Zo zeg, wauw, die vent kan vliegen! . . . nee . . . :nooo:

Dus een Spitfire, misschien wel iets om ooit in houtbouw te doen (jij wordt kit-cutter!), maar polyester, nee dank je.

jan

Hey Jan,

Zeker geen slecht nieuws...ik ben ook geen super piloot, heb het laatste jaar meer met een heli gevlogen, heb nu een extra 300 in orde laten maken om terug de nodige ervaring op te doen. :oops:

Zo heb ik ook net de Cristen eagle van Protech van de vrouw gekregen. :wink:
Dus die gaan we beiden eerst crashen alvorens de Spit in de grond te boren. :twisted:

In houtbouw is perfect Jan, ik heb alles in CAD staan dus dat is zeker geen probleem. :P

Tom

@ Jan, aan wat voor dingen dacht je als je zegt dat je hulp kunt gebruiken??

Verder is het nog niet helemaal duidelijk over die gelcoat, maar ik zoek / bel wel even verder

@Peter!

Je vergist je, ik heb geen hulp nodig (nou ja, tenminste, op dit moment even niet . . . :? ); Tom kan alle hulp gebruiken.

Overigens heeft die Tom wel een fantastische vrouw, zeg (ik wou haast 'moordw...' schrijven . . . niet zo netjes :nooo: ): krijgt zo even een mooie kist van haar cadeau!

@Tom!

Heeft ze hem zelf uitgezocht 8O , of heb je haar wat ingefluisterd?

Vliegt ze zelf echt inderdaad ook? :roll:

Kan ik van mijn vrouw allemaal niet zeggen . . . (behalve dat het ook een moordw... is!) :yes:

(Allemaal zwaar :offtopic: )

jan

Hoi Jan,

Inderdaad de dagen zijn te kort en de nachten te lang soms toch. :P
Ik heb inderdaad niet te klagen zal ik maar zeggen ze moest het zomaar eens lezen. :wink:

Zelf uitgezocht!!! LOL...Nee dus heb hem zelf besteld en gezegd dat ze niets meer voor mij moest kopen :oops: Doen jullie dat zo dan niet? :twisted:
En het kind is mij was weeral blij. :P

Mijn vrouw en modelbouw...euhm dat gaat echt niet samen...mijn werkkamer is altijd veel te rommelig volgens haar. :D en dan kan ik haar nog geen ongelijk geven ook niet :oops: maar er zijn reorganisatie planen aan de gang...komt een nieuwe bouwtafel zaterdag en een herschikking van alles, want er moet een machine kortelings bijkomen weet je wel. 8)

Dus effe het bouwen aan de kant en alles fijn in orde plaatsen.
Als we maar bezig blijven.

Off topic moet af en toe eens kunnen, maar zal eens kijken of er nog een paar plaatjes voor jullie zijn.

Tom

he tom je hebt zeker te veel vrije tijd over :lol: :lol: :lol:

nee geintje dat ziet er erg gaaf uit

ga zo door

Hoi GPman,

Welkom!!!! :wink:

Mijn piloot zit alvast te popellen om zijn Spitfire te betreden en het luchtruim onveilig te maken opzoek naar ME109 en FW190.

DSC00816.jpg

Deze kan je bij mij ook op bestelling kopen. :wink:
Hier staat hij nog eens met zijn motor. :twisted:

DSC00819.jpg

De voorbereidingen voor de vleugel scharnieren heb ik ook genomen en zo heb ik in CAD een paar eenvoudige tekeningen gemaakt er komen op deze manier geen stuurstangen uit de vleugel, maar alles gebeurd binnen in.
Om dit te bereiken zijn volgende onderdelen gefreesd.

DSC00902.jpg

DSC00906.jpg

Nu maar starten met de rollen, want scharnieren maken en dan geen rollen erop is absoluut geen zicht. :roll:
Zo zijn we ermee gestart.
DSC00917.jpg

Zelfs de ailerons zijn schaal en in profiel gemaakt, niet zo eenvoudig als een gewone rechte natuurlijk.
DSC00919.jpg

DSC00923.jpg

Om dan uiteindelijk te komen aan een afgewerkt produkt.
DSC00935.jpg

Aan de vleugel zijn 2 multiplex blokjes gemaakt met een messing buisje in om de draadstang te geleiden.
DSC00928.jpg

Deze moeten nog mooi afgewerkt worden, maar dat zien we later wel weer. :wink:

Tot ziens
Tom

Hoi schaalfreaks. :wink:

Hier nog eens een update van hoe het er momenteel voor staat.
De laatste dagen en volgende dagen ga ik me bezig houden met het maken van nieuwe mallen voor de prop, guns en blisters...dus zal er weinig of niets aan de vleugel gebeuren.

DSC00929.jpg

De vleugel heeft eindelijk zijn vorm en kan bekleed worden met balsa.

DSC00930.jpg

Alvorens te bekleden is het natuurlijk zeer belangrijk dat de hardhouten balkjes voor het landingsstel op zijn plaats zitten zoals het moet, anders kan je er natuurlijk nog moeilijk aan.

DSC00931.jpg

DSC00927.jpg

en dan maar eens proberen of het ook nog past, want dat zou zonde zijn. :)

DSC00938.jpg

DSC00939.jpg

DSC00940.jpg

Perfect dus!!!! :twisted:

DSC00941.jpg

Zoals je op de laatste foto jan zien heb ik de gaten voor de buizen (pijpen) ook gemaakt, dit was een vrij lastige onderneming omdat ik na het lijmen van de vleugel besloten had deze uit 2 stukken te maken. :oops:
Hier ga ik zeker nog verstevigingen met multiplex aanbrengen voor alle zekerheid het zou zonde zijn mocht de vleugel in de lucht breken. :evil:

Tot hoors
Tom

:help: :onweer: :sniper: :blowup:

HELP...de andere sites op mijn server werken dus wel enkel deze site werkt blijkbaar niet weer...

Heb net een mailtje naar de hostserver gezonden en hoop dat het euvel snel is opgelost.

Sorry voor dit ongemak. :oops:

Tom

Heren,

Het probleem is opgelost, de server was op non actief gaan staan omdat ik de bandbreedte voor deze site had overschreden nl. 2 Gb heb deze nu verhoogt naar 4 Gb zo kan ik toch weer net iets meer mensen ontvangen. :wink:

Blijkbaar heeft de site een groot succes, heb een kleine 80000 hits tot nu toe.

Bedankt daarvoor. :twisted:

Groetjes
Tom

Back