Bouwverslag Brian Taylor 83 inch Spitfire

Hoi Laurens,

Bedankt voor de interesse, alles gaat volgens wens en kortelings zal er waarschijnlijk ook een GFK vleugel zijn. :wink:

Maar het bouwen van mijn eigen spitty zal een beetje vertraging oplopen, want ik heb vandaag een operatie aan de pols gehad en lig voor 6 weken in het gips. :cry:

Tot hoors
Tom

mooi project ik ben een beginner en moet en zal later een spitfire gaan bouwen ben zelf all van af jongs af aan helemaal verliefd op de spitfire vind het 1 van de mooiste oorlogs toestellen heb hem ook in het echt gezien :P maja mooie fotos en knap werk

Spitty

Hoi fans. :lol:

Het is bijna zover, nog een paar dagen en het gips kan eraf.
Het bouwen kan dus weer beginnen.

Ondertussen heb ik in mijn werkruimte een webcam geplaatst die opstaat als ik bouw!!! :twisted:

Je kan deze vinden op http://www.t-birds.be/webcam.htm

Het is altijd fijn mocht er respons van jullie komen hierop, je kan me tijdens het bouwen dan ook bereiken via MSN of via Yahoo Messenger account bij deze laatste is tbirdsbelgium.

Alvast tot ziens!!!

Tom

Spitfire romp

Hoi,

Vaak kreeg ik de reactie van mensen met de vraag waarom ik geen Gelcoat gebruikte voor mijn rompen, antwoord was eenvoudig, ik had het nog nooit geprobeerd.

Nu heb ik de test wel gedaan en het ziet er echt mooi uit, kijk maar.

DSC02876-web.jpg

Zij die een snelle verbinding hebben en een grotere foto willen zien kunnen deze hier bekijken.
http://www.t-birds.be/image/forum/bt-spitfire/DSC02876.jpg

Tot hoors
Tom

Machine

Hoi Jan,

Bedankt voor je reactie, vind ik altijd fijn!!! :wink:

De machine.... :? nee dus, maar er is opnieuw een beetje hoop, want ze hebben beloofd deze in mei te leveren.

Ik heb alvast een totempaal in de tuin geplaatst om de vreugdedans te doen als hij aangekomen is en geloof me jullie zullen het als eerste weten!!! :celebrate:

Tot hoors
Tom

Genezen

Hoi Flyman,

Ik ben absoluut nog niet genezen, lig nog steeds, tot donderdag, in het gips, daarna zullen we er een terug een lap op geven. :twisted:

Hopelijk!!

Tom

Hoi Tom,

Ik vind het helemaal te gek dat je voor de BT Spit hebt gekozen. Zeker gezien de informatie die je erbij opzoekt en het vooral het voorbeeld van de MH434 er tegenaanhoudt. Ik ben er, door omstandigheden, een flink aantal jaren uit geweest en daarmee bedoel ik de vlieghobby in het algemeen dus brand me niet af :wink: als ik het zo nu en dan aan het verkeerde eind heb.

Ik ben in ieder geval heel benieuwd wat het einresultaat zal zijn! En doe jezelf een plezier, houdt um heel he?! :wink:

Ik ben ook in het bezit van de gehele documantaire van de MH434 gevlogen na de restauratie door, zie je, daar ga ik al, naam kwijt :roll: maar in ieder geval door dezelfe OFMC piloot die bij het voorvliegen van een ME109 Buchon om het leven is gekomen... oja, Mark Hannah dacht ik... Plus nog heeel veeel video's ducumantaires homevideo's, technische studies van vooral de Spitfire maar ook later van de FW190D9 die ik ook een schitterend toestel vind waarvan er helaas geen enkele vliegt tegenwoordig... (wellicht inmiddels anders?)

Ik heb een aantal malen achter elkaar Duxford's Flyin' Legends bezocht en kilometers filmmateriaal geschoten van MKXIV's en een MKXIX op volle snelheid langsscherend op enkele meters afstand 8O echt té gék!!!

Mijn favoriete toestel in die tijd was de EP120 MK-V (AE-A). Ik heb toen toestemming gekregen om op dag 2 van deze show het gehele toestel tot in de details te mogen fotograferen en gezworen deze na t bouwen. Ik heb daarop de MK-V van Retlas uit Engeland besteld en volledig als EP120 nagebouwd en voorzien van de Saito FA150 (spw. 79" geloof ik). Ik heb het wel op functioneel niveau gehouden dus schaalgetrouwe details zijn gedeeltelijk weggelaten zodat het wat eenvoudiger bouwen was. Maar goed, het resultaat is in mijn ogen te gek geworden naar mijn wensen. Ik zal nog fotoos plaatsen maar ik weet nog even niet hoe....

Maarre, anyways... ik heb nog een FW190D9 op dezelfde schaal als m'n Spit gebouwd om een gezond evenwicht te krijgen op het strijdtoneel :P

Maar in ieder geval veel succes met de bouw en een voorspoedige vlucht indien gereed! .... en natuurlijk wel een video plaatsen dan he? :wink:

Groet,

Tjen il-Vec

8)

Hoi Tjen,

Tof te horen dat er nog MH434 freaks zijn. :wink:

Tot mijn spijt moet ik zeggen dat ik mijn eigen romp verkocht heb daar ik in deze periode door een operatie aan de pols niet in staat was nieuwe rompen te maken uit de mal.

Sinds kort kan ik dit weer en dus zit er ook niks anders op dan kortelings een nieuwe GFK romp te soppen. 8)
Een collega modelbouwer, met de nodige ervaring, FREAK dus :lol: en ook bezoeker van dit forum is momenteel een vleugel voor me aan het bouwen, waarschijnlijk heb ik deze volgend weekend in mijn bezit en dan kan ik de vleugel ook afmallen, zodat ik een gans GFK toestel kan maken.

Bouwt toch weer net iets sneller. :wink:

Deze winter hoop ik eentje volledig klaar te hebben zodat ik volgend jaar ermee kan gaan vliegen, daarna wil ik de MH434 bouwen en de SM41 van het Belgische leger, dat is MH434 voor hij hij terug richting Engeland is gegaan SM41 had de Belgische opleidingskleuren, grijs met een gele band over de vleugel...SM41 was een LF (low flying) versie met de afgeknotte vleugels.

De maker van mijn vleugel had tijdens een gesprek opgevangen dat ik dit ooit wou maken en heeft het dan ook voorzien bij de vleugel, dus de tip kan vervangen worden!!! Prachtig toch!!!

Als je ooit een copy wil maken van je informatie mag je mij dit altijd laten weten...zeg maar hoeveel het moet kosten.
Het is altijd mooi meegenomen.

Alvast bedankt
Tom

SM41 was een LF

Juist! Inderdaad, ik had al zoiets vermoed gezien de bijgeleverde illustraties binnen dit topic. De versies zoals later in de oorlog verschenen Spitfires om gronddoelen te bestoken de zogeheten 'LF's maken de spitfires, naast snellere wendbaarheid, ook een meer agressief smoelend toestel. De HF versies waren grappig om te zien dat de tips een stuk langer waren dan het huidige ontwerp. Maar ja, ik weet dat de EP120 die ik heb nagebouwd ook een LF versie betrof maar gezien de twijfel die ik had wat betreft de vliegeigenschappen heb ik het voorlopig maar standaard gelaten. Wellicht modificeer ik de vleugel naar een LF indien ik de eigenschappen kwa vlucht van deze Spit goed doorheb. Het enige wat mij zorgen baart is het landigsgestel van Robart. Deze is pneumatisch intrekbaar maar ik heb het gevoel dat deze een beetje zwak is en aangezien de wielen een bepaalde hoek maken en enigsins 'toed-in' staan ben ik bang dat bij de landing het iedere keer weer wielen stellen wordt. Dus ik moet eens gaan kijken naar andere poten die telescopisch geveerd zijn om de grootste klappen op te vangen.

Maar goed, ik ken de finishes van de MH434 ten tijden in dienst van de Belgische luchtmacht. Wel mooi om zo origineel te zijn aangezien de meeste modelspitfires door gaan voor de kleuren van de RAF. (ook de mijne, daar niet van ;-) )

Ik zal eens kijken of ik alle info die ik op video heb staan eens op DVD kan zetten aangezien het nogal wat uurtjes aan soms best bijzonder beeldmateriaal betreft. Als dat leuk wordt aangekleed is het misschien wel leuk deze voor een symbolisch bedrag aan te bieden op deze site. Maar ja, dan zal ik eerst de tijd moeten vinden dit in het vat te gieten....

Hou mij (ons) in ieder geval op de hoogte van de evt. vorderingen mt de MH434

;-)

Tjen il-Vec

Mooie profielfoto 8O

21463219.spitfire8.jpg

Hoi Jan,

Die retracts zijn dubbel zo duur!!!

625 en dan heb je de poten en het blok...mmm...vind ik toch iets teveel.
En dan zitten ze nog in Amerika!!! :?

Tom

Hoi Tom,

Ik heb thuis ergens in mijn 'archieven' nog een complete beschrijving van het fenomeen Spitfire waarin bij álle versies, hoe exotisch ook, zijn beschreven. Ik zal eens achter de houten schotten duiken morgen (ouderschapsvelof ;-) ) en kijken of ik deze kan vinden. Ik kan me nl de kleurenfinishes van de SM41 herinneren. Ik heb dat eens gezien maar waar....

Het gaat om doc. rond de beginjaren '50 in ieder geval...

Ik ga op zoek!

Tjen

BTW ik woon in Nederland nabij Rotterdam.... :wink:

Back