Bouwverslag Brian Taylor 83 inch Spitfire

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Tom Verstappen, 16 jan 2004.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    En dit maakt 4......

    Nu moet je wel komen Tom, want wij willen graag dat kunstwerk van je eens in het echt zien :yes:
     
  2. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    Ja tom, als mijn p51 nog niet af is.. neem ik hem ook gewoon mee.. ik wil ze wel eens naast elkaar zien glimmen ;)

    Peter
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    ja ja ja :yes:
    doen ben ik ook zeer benieuwd naar, kan ik in ieder geval nog een hoop van leren (en kwijlen natuurlijk :wink: ).
     
  4. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik sluit mij volledig aan bij alle bovenstaande lofuitingen en aan de oproep om toch vooral 20 mei te komen :!:
     
  5. jaap

    jaap Guest

    Ook ik sluit me er bij aan.

    @Berto, moet ik een rolletje keukenpapier meenemen om al dat kwijl op te ruimen :D
     
  6. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    en een emmertje graag.. ;)
     
  7. jacques

    jacques Guest

    He Tom,

    Wat staat die piloot catonisch naar dat stabilo te kijken , is hij aan de belgische wiet?
     
  8. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    AHA!!! kennelijk de tegenslagen teboven gekomen Tom? :wink:

    Ziet er allemaal zeer goed uit. Goed ook om te zien dat het bloed kruipt waar het niet gaan kan vwb de bouw van deze Spitfire! 8O Wat een mooi toestel zal dat gaan worden.

    Ik zal je in ieder geval blijven volgen en je resultaten met plezier bekijken!

    Mzl,

    Tjen
     
  9. Flyman

    Flyman Guest

    Hoi Tom,

    Mooi huisje ben je daar aan het bouwen.

    't Is hard werken niet? Mijn dochter en schoonzoon hebben het zelfde idee gekregen en de vaders zijn sinds vorig jaar juni iedere dag (tijdens de zomer en herfstmaanden) en ieder week-end samen met de kinderen aan het bouwen. Ik ben blij dat ik maar 1 dochter heb.

    Vliegen is er sinds vorig jaar juni niet meer bij (behalve het "snertvliegen" begin dit jaar), maar nog enkele maanden en dan zijn we er weer bij.

    Groetjes en succes
     
  10. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hey...

    Raar ik heb geen mails ontvangen van antwoorden hier...moet ik dus dringend eens bekijken.

    @Flyman: Bedankt, er kruipt heel wat tijd en energie in het huis, maar als het over enkele maanden af is kan ik er op en top van genieten.
    Momenteel starten we met de waterleiding en elektriciteit, dus dat komt wel goed. :wink:
    Ik hoop in september alles terug boven te halen en het luchtruim opnieuw onveilig maken...laten we hopen dat het vliegen nog in de vingers zit. 8O

    @Tjen: Onkruid vergaat niet. :wink:

    @Jacques: Space cake denk ik. :p

    Maar genoeg nu een paar update foto's dus...

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    Tot hoors
     
  11. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    Absoluut schitterend werk gewoon 8O ..... en dat voor onkruid :wink:

    Ik neem aan dat de uiteindelijke 'finishing' van het model gewoon over de kale delen wordt gespoten? Niet bang dat het gaat doorschijnen of loslaat? (krijg je wel een mooi weatheringeffect en dat geheel automatisch natuurlijk :wink: )

    Maar werkelijk geweldig gewoon!

    Ga je nog steeds voor de MH434 of misschien de MK732 (heeft hoofdzakelijk een zilverfinisch :idea: ) alleen betreft het wel een LF-IX dus moet er een stukkie van de vleugeltips af :wink:. Tis alleen geen Belgische kist natuurlijk :oops:

    Bouw ze!

    Tjen

    8)


    Mooi trouwens die indruk van de guncamera!
     
  12. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    HOi Tjen,

    Inderdaad Jukka maakt er echt iets moois van!!!!

    Euhm het is misschien niet echt duidelijk, maar dit is een plug, van dit toestel word een mal gemaakt, zodat je niet telkens de rivetjes moet gaan maken.
    De romp is momenteel 8 kg zwaar, dus net iets teveel om mee rond te vliegen.

    De MK9 romp is omgebouwd naar een MK1 versie, dus zal ik voor deze Spit opzoek moeten gaan naar een nieuw kleurenschema.

    Hebben jullie suggesties, laat maar weten.

    Tot hoors
    Tom
     
  13. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    WOW :lol: :lol: :lol:
    Ik heb net dit hele draadje doorgelezen, schitterend mooi werk!!! Keep up the good work (al duurt dat dan misschien even...)
     
  14. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    Hoi Tom,

    Ik neem aan dat de ombouw van een MK-IX naar de MK-I je de neus hebt moeten inkorten aangezien de MK-I was voorzien van de Merlin III met een single-stage supercharger tegen de Merlin 61 met de dubbele supercharger voor grote hoogtes voor de MK-IX? Daarbij verlies je ook een koeler voor de extra koele lucht tegen vroegtijdige detonatie wat een nare bijkomstigheid bleek te zijn bij zo'n dubbele supercharger. De MK-I had nl. een koeler voor de olie en een voor de lucht naar de supercharger.

    En voor de finish zou ik je voorkeur eens beproeven op internet. Ik meen me te herinneren dat je eens een suggestie deed voor een finish gebaseerd op die van de Belgishe luchtmacht maar aangezien op 1 oktober 1946 de Belgische Luchtmacht werd opgericht als onafhankelijk onderdeel van de Belgische strijdkrachten zullen de Spits die daarvoor waren geleverd aan de 2 squadrons MK-IX's of hoger zijn geweest.

    Greetings,

    Tjen
     
  15. fbortel

    fbortel

    Lid geworden:
    15 mrt 2006
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Hengelo (o)
    Dat gaat helemaal :music: worden! Gaat er ook een echte schaal motor in? Zo'n ding jaren geleden eens gezien in Eibergen - machtig geluid geeft dat!
    De man had ook een 8, en een 17(!)? cylinder ster motor. Twee sterren achter elkaar.

    Vraagje: op de foto's van het verlijmen van de vleugelspanten gebruik je van die stukken langwerpig metaal - wat is dat, en hoe kom je eraan? Zijn die driezijdig haaks?
     
  16. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hoi Frank,

    Zowel Jukka als ikzelf gaan een 3w50i ervoor gebruiken, misschien worden er ook testen gedaan met een electro motor, maar dat is toekomstmuziek.
    Het moet wel prachtig zijn een kist als deze te zien vliegen met een schaal motor...

    Wat je vraag betreft over welke foto heb je het? Op welke pagina staat hij?

    Tot hoors
    Tom
     
  17. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    ELECTRO! AAAAAAAAAAAAAAAAARGH!!

    een spitfire met een electro motor... als ie nou onder de 150cm was geweest.. ala.. maar eentje van boven de 2m.. nah..
     
  18. fbortel

    fbortel

    Lid geworden:
    15 mrt 2006
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Hengelo (o)
    Tom - ik had op jouw website zitten kijken, sorry; heb twee zaken door elkaar gehaald. 't Gaat om deze foto van jouw :!: site, niet dit forum: [​IMG]

    Enne - elektro?!? Niet echt he? Zoveel moeite om die kist zo perfect af te werken, en dan niet een 12 cylinder schaalmotor erin? Tsk, tsk tsk! :)
     
  19. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    Hi Grumpy,

    Well, do I need to say more? Gheheh... Obviously I do not have to suggest anything in order to help you guys out :wink: based on the research you carried out so far! That must be TLC for sure!! :wink:

    However... if I may suggest anyway... go for the 3W! But thats just my taste as far as a 100" Spitfire goes. On a Spit like that there should be a fine combustion engine fitted that makes the Spit roaring the skies over Belgium 8)

    Please do me a favor (or us I should say) that when the Spit is finished to show it on modelbouwforum so we all can enjoy the magnificant result of such hard work!

    Succes guys!!

    Cheers,

    Tjen il-Vec
     
  20. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    tjen.. the bt spit is not 100" it's 17" less..

    peter
     

Deel Deze Pagina