Bouwverslag Brian Taylor 83 inch Spitfire

Lithoplaat

Heren,

Voor hen die niet weten wat Lithoplaat is... hier een paar foto's, dit materiaal is 0.3mm dik heb ook een paar platen van 0.5mm.

DSC03311-klein.jpg

DSC03313-klein.jpg

Tot hoors
Tom

@Tom!

Klopt, dat is lithoplaat (en mooie ook :D ).

Maar volgens mij kun je dat niet in twee richtingen tegelijk buigen (en dat kon bij de vleugel van de Spit toch wel eens nodig zijn . . . :yes: ).

Maar misschien zie ik weer iets teveel beren op de weg . . . :?

jan.

Het is wel mooi voor een Turbo Porter vleugel of zo.

Wat is het verschil in gewicht ten opzichte van een huid van balsa?
En hoe lijm je dat op de balsa ribben?

Ps. dat lithoplaat kun je mooi weatheren, beetje verf weg schrapen deukjes er in maken.

En brandstof bestendig.

Heren,

@Jan: Inderdaad ze ziet er goed uit. :wink:
Het idee van Lithoplaat te gebruiken is gekomen door de Duitser dewelke die SU27 aan het bouwen is, hij heeft ook Lithoplaat gebruikt.
Als je de vormen bekijkt van dat toestel zie ik geen enkel probleem.
http://www.su27projekt.de/seite16.htm

Het is ook mijn bedoeling met panels te werken...tijdrovende job dus. :?

@Jacques: Gewicht is voor mij niet van belang...het is ook niet de bedoeling om de lithoplaat op het ribbenstel aan te brengen, maar om eerst de vleugel te beplanken en daarna glasmat erop te doen om vervolgens met lithoplaat te bedekken...dan zijn we natuurlijk al een paar weken, lees maanden, verder.

Deze vleugel word dan ook een plug, van deze vleugel zal ik proberen op gepast tijdstip een mal te maken zodat ik een volledig GFK toestel heb.

Tot hoors
Tom

sjonge sjonge wat een beelden, nou hopen dat het een beetje te maken valt, NIET normaal. :cry:

gr. Kelvin

Over de slechte vleugel :lol:

Kwas niet echt duidelijk :?

gr. Kelvin

Wat ik alleen niet begrijp is dat hij van te voren toch wel had kunnen weten dat dit nooit goed zou komen, dus waarom heeft ie het aanbod geaccepteerd?? :?

Ik wil niet weten hoe je je gevoelt moet hebben toen je daar in Engeland die vleugel voor de eerste (?) keer zag...:agrue:

Wat een prutser! :nosmile:

Hoi Jonathan,

Hij had eerder al 5 spitfires gebouwd, dus dan denk je wel dat zo'n persoon er iets van kent.

De Spitfirevleugel was goed ingepakt en dus heb ik het thuis allemaal pas bekeken.
PECH...

Maar desalnietemin van hem heb ik ten minste planken gekregen ook al trekt het op niets... :!:

Tot hoors
Tom

Nou moet ik zeggen dat ik wel vaken engelse modelbouw van dichtbij heb mogen meemaken en dat gaat er niet altijd genuanceerd aan toe. Ik ben destijds naar Brentford geweest waar enkele modelvliegshows en een 'modelmarkets' werden gehouden. De kwaliteit die ik daar geregeld tegenkwam was werkelijk :? :| :roll:

Tegen elkaar plaatsen van de vleugel

Heren,

We hebben weer wat kunnen werken.

Omdat het de bedoeling is dat ik de vleugel ga afmallen heb ik me even aan het tekenen gezet en de freesmachine gestart, zodoende heb ik steuntjes gemaakt waar de vleugel op komt te liggen.

DSC03342-klein.jpg

Zo dus, op deze manier kan ik checken of de vleugel recht is en ben ik zeker dat de linker en rechter vleugel net dezelfde vorm zullen hebben en hoogte.

DSC03345-klein.jpg

Het past perfect aan.

DSC03348-klein.jpg

Inderdaad die steunen zijn gelijmd op mijn glasplaat....nadien gewoon met een cutter er langs en alles is weer netjes.

DSC03349-klein.jpg

Nog eens een overzicht en tegen elkaar lijmen.

DSC03350-klein.jpg

Zo zie je het past perfect.

DSC03347-klein.jpg

Tot hoors
Tom

Mallen maken

Heren,

Gaat inderdaad vrij snel, maar de afwerking moet nog komen dus we wachten weer af. :wink:

Wat het mallen maken betreft denk ik niet dat ik foto's ga maken, zou niet echt blij zijn mocht het spul aan mijn camera hangen, maar je weet nooit.

Bedankt voor reactie.

Tot hoors
Tom

Strakke freesmachine Tjen il-Vec,

Gelèk heppie,die spulluh zijn om mee te Brulluh,en as je ze slaup mot je zorge dat iemand andars nieuwe voâh je kaup.

lekkâh zau doâh gaan gauzâh
afb9099.gif

Voâh de faurum gaste die gein haags kenne
Haags
Gelèk heppie,die spulluh zijn om mee te Brulluh,en as je ze slaup mot je zorge dat iemand andars nieuwe voâh je kaup.

lekkâh zau doâh gaan gauzâh!

Nederlands
Je hebt groot gelijk, die spulletjes zijn om lekker mee te spelen, en als ze stuk gaan moet je er voor zorgen dat iemand anders nieuwe voor je koopt.

Je bent goed bezig jongen!

Wel een beetje een verzwakte vertaling hoor Jacques.... :wink:

@Tom, haags is best te lezen. Spreek het gewoon uit en je zal zien dat je opeens vrij veel zal herkennen.....

Back