Bouwverslag Bubble Dancer 3m zwever.

De Hoofdligger gaat niks worden:( de vleugel is vrij flex in totaal en zal in de huidige constructie knappen aan een lier. Kun je eens een foto plaatsen van het midden gedeelte zodat we eens kunnen kijken naar een simpele oplossing.

De ligger is goed te maken van koolstofstrips van dpp:
DPP: pultrusion rectangular carbon fiber rod/ strip, epoxy
Ik koop ze zelf bij lynxmodelbouw:
DPP Producten - LYNXSHOP
Voor het centrale deel neem je bijvoorbeeld 8mmx0.8mm onder en boven. Check hiervoor de maten op de tekeningen van Drela. Daartussen komt dan kops balsa van 8mm.
Dit verlijm je met lamineerepoxy met aerosil ingedikt tot de dikte van vaseline.
Dan wikkel je een kevlardraadje, tussen de ribben door, om de ligger.
Van het midden uit gezien de ene kant linksom en de andere kant rechtsom. (ik heb een keer over een heel deel in dezelfde kant gewikkeld en daarmee een kaarsrecht paneel getordeerd...).
Kevlar draadje kan je uit een doek of een kous trekken of als roving kopen bij emc-vega of carbonwinkel.
Daarna dit draadje nog even insoppen met dunne epoxy en je hebt een loeisterke ligger.
Het staat allemaal goed beschreven in en bij de tekeningen van Drela.
Dit is echt niet moeilijker dan een ligger opbouwen van hout.

Van hout kan ook. Aurectar heeft hier meerdere malen over geschreven. Je zou het aan hem kunnen vragen.

Al je nu je paneel nog wilt versterken zal een dergelijke ligger achter de indekking moeten maken. Liggers en kops balsa van 8mm dik. Maar een kevlarwikkeling, die in het midden en bij de vleugelverbinding echt noodzakelijk is, wordt al erg lastig op deze manier.
Heb je eigenlijk wel een boltbeam ingebouwd?

Nee een boltbeam ben ik vergeten :$
Ik heb toch besloten om het centrale paneel opnieuw tet bouwen.
En ik wil toch het lieft alles van hout maken.
Ik weet niet waarom, maar dit heeft toch mijn voorkeur.
Ik zal even kijken tussen de posts van aurectar en even een berichtje sturen.
Bedankt voor alle hulp.
Mvg Gert Jan

Oké, ik heb misschien een idee hoe ik het centrale paneel kan redden.
full

Er zit dus een ruimte van 7mm (schat ik) tussen het lindehout en de beplanking.
Als ik daar nou vurenhout tussen doe, en dan 2mm balsa tegen de achterkant doe.
Kan ik de het centrale paneel ''redden''?
En dan bij het midden en tip paneel de een andere liger gebruiken?
Mvg Gert Jan

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou even diep zuchten, een rondje hardlopen, en dan overnieuw beginnen. Over twee weken ben je dan veel beter af, want dan heb je een net paneel.

Bestudeer de tekeningen van de Bubble Dancer alsjeblieft goed. De tekeningen van Drela moet je niet lezen maar BESTUDEREN.

http://www.charlesriverrc.org/articles/bubbledancer/markdrela-bubbledancer-3m.htm

Draadje op RC groups:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=767466&highlight=Bubble+dancer

Algemener draadje op RCgroups over wat ligger constructie gebeuren:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1661115&highlight=bubbl+dancer&page=3

Ik weet wel, al mijn linkjes geven je geen pasklaar antwoord. Misschien dat het je helpt om de keuze te maken.

Laatst bewerkt:
Gertjan hij is nog te redden en redelijk simpel gewoon boven op die ligger een vierkante koolstof buis plaatsen. Het is wel wat pruts werk maar je maakt boven de ligger met een rond vijl een gat ter grote van de te plaatsen buis, daarna schuif je de buis er door en die lijm je met PU constructie lijm ofwel bruis lijm.
De dikte van de buis kun je bepalen door de ruimte tussen de ligger en de boven beplanking.

Ik heb voor die van mij deze buis gebruikt
https://www.carbonwinkel.nl/Details/55444514/Carbon-Buis-Vierkant.html

beter is zoals boven gezegd diep ademhalen en opnieuw beginnen

Oké, overnieuw beginnen word het dus.
Maar wat moet ik dan als hoofdligger gebruiken?
Als ik het origineel ga doen, moet ik dus koolstof plaatjes kopen en kevlar draad.
Dat word dus dan nog een paar week sparen :/
Mvg Gert Jan

nee niet echt 2 mm ;) nee even serieus ik heb de wing joiner er ook in zitten.
Ik heb een 8MM rond koolstof staaf er schuin ingelijmd met een mengsel van gesnipperd koolstof en epoxy.

gister in swalmen wezen kijken naar de f5j vliegers met mijn andere vintage maatjes ,t was prachtig en zeker n aanrader voor deze kist !:yes: suc6 met de verdere bouw ik blijf het volgen :wink:

Als ik het origineel ga doen, moet ik dus koolstof plaatjes kopen en kevlar draad.Dat word dus dan nog een paar week sparen :/

20 meter kevlardraag kost 6.31, twee 8x0.8 carbonstrips 6.20.
Epoxy zal je voor zo'n project toch wel nodig hebben, ook als je de ligger uit hout wilt maken.

3 carbon strips toch? Of zijn de 2 meter de stuk?
En moet ik niet 3 verschillende maten carbon strips?
Ik kan natuurlijk ook gewoon die 10x10 carbon buis kopen zoals trebor zei.
Kan ik niet polyester hars gebruiken? Het heeft wel zo zijn nadelen maar dat heb ik al in huis

De maten zal je uit de tekening van Drela moeten halen en dan strips kopen die een beetje in de buurt komen.
Zo'n carbonbuis is meestal gepultrudeerd. Dat betekent dat alle vezels in dezelfde (lengte) richting lopen. Het splijt dan makkelijk dus je zal die buis weer met iets moeten omwikkelen.
Bovendien is ook die bij lange na niet zo sterk als een opgebouwde ligger.
Polyester gebruik ik nooit.

Ik begrijp niet zo goed waarom je perse op andere manieren wilt bouwen.
Dat kan wel, maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent....
Als je een Bubble Dancer wilt maken doe het dan goed en volg de maten en bouwmethoden van Mark Drela.

Ik heb inderdaad inmiddels besloten om carbon strips te kopen, maar polyester kan wel worden gebruikt? Aangezien ik dit al in huis heb.
En 20 meter is toch ruim voldoende om de vleugel in te wikkelen?

Back