Bouwverslag Bubble Dancer 3m zwever.

Ik heb de zelfde constructie bij mijn Supra light vleugels gebruikt en nooit een probleem gehad wel had ik daar inderdaad capstrips op en die waren CS 10 0,12 mm x 1,0 mm 2 Rovings 67 tex (0,08 NF24) 0,2 gr. / m Aufleimer - Capstrips van EMC Vega.

Dirk, hartstikke bedankt voor deze uitgebreide uitleg.

@Peral : ik ga gebruik maken van de volgende kous: Carbonvezel slang gevlochten18 mm - Carbonwinkel.nl
Dus eigenlijk word de ligger zo: Het balsa als kern, met daaromhene een laagje carbon weefsel, dit kan de krachten wel opvangen denk ik.
Ik moet alleen de balsa kern kops maken.
Robert zegt dat hij ook zo zijn liggers maakt voor zijn supra's, dus dan moet het zeker wel voldoende zijn voor de bubble dancer.

~Gert Jan
Ik hoop dat je tussen die balsa kern en die carbon-buis/-slang nog wel 2 capstrips (boven en onder) van carbon legt. Dus carbon ipv. een vurenhouten latje.
Ik ga er van uit dat je dat bent vergeten op te schrijven ... :rolleyes:

Overigens schijnt het beter te zijn een glas buis te nemen. Waarom weet ik niet, maar ik heb het meermaals gelezen. Elastischer misschien.

Als die capstrips er toch op moeten dan heb ik dus dat kousje voor niets gekocht, want dat voegt dan alleen maar gewicht toe. Of zou ik kleinere capstrips kunnen gebruiken, in de ligger verwerken (klein stukje uitfrezen) en dan het kousje eroverheen?

Of zou ik over moeten gaan op de ''originele'' bouw, en dan zelf de capstrips maken van dit carbon kousje?
Dan is wel het verschil dat het geweven is, en niet gepultrudeerd.
En als ik dit zou doen, dan zal ik ook de capstrips op maat moeten zagen/snijden in de lengte denk ik.
Is dit te doen?

Kousje moet je niet gebruiken als capstrips. Capstrips zijn unidirectionaal in vezelrichting en dat heb je juist nodig.

Ik weet niet hoe groot je kousje is maar als je hem openknipt heb je gewoon weefsel onder 45graden dat 2x zo duur als normaal is ;-)

Kousje moet je niet gebruiken als capstrips. Capstrips zijn unidirectionaal in vezelrichting en dat heb je juist nodig.
100% correct!

Ik weet niet hoe groot je kousje is maar als je hem openknipt heb je gewoon weefsel onder 45graden dat 2x zo duur als normaal is ;-)
Ook correct, maar met de kanttekening dat je een kous veel strakker om die ligger heen kunt krijgen. Hierdoor neemt de kwaliteit van de ligger toe.

Dirk

Na dit project weer heel lang opgeschoven te hebben heb ik toch maar besloten om dit project eerst te laten liggen.
Ik heb inmiddels al een beste tijd niet meer gevlogen, ik voel me niet meer zo aangetrokken erdoor.
Ik denk dat dit is omdat ik nog niet heel veel succes heb gehad met zweefvliegen, ik had gewoon geen goede thermiek modellen, of ik kreeg ze niet goed de lucht in.
Ik ben me inmiddels een beetje aan het orienteren om te gaan beginnen met 3D.
Dit geeft wat meer spanning en dit kan ik het hele jaar goed doen.
Toch bedankt iedereen voor jullie hulp! Het is heel leerzaam voor mij geweest, en daar draait het om! Ik heb genoeg kennis opgedaan voor de volgende keer, en het blijft een project wat ik ooit een keer wil voltooien!

Back