Bouwverslag Bubble Dancer 3m zwever.

Hi,
What do you use as trailing edge?
Do you just use a 5 or 4 mm balsa strip or a pre-sanded trailing edge?
Regards,
Gert Jan

GertJan,
All my stock of precut (triangular) aileron & trailing edge balsa stock is no more. I use 3mm competition grade stock sandwiched to 1.5mm hard balsa. Home-made balsa plywood.
I will be busy the next couple of weeks carving the soft pine wood male plug for the fuselage pod. Once I've finished making the female moulds I will start own thread.
Where are you going to get your boom and V-mount? Bud Elder or from HyperFlight for electric RC gliders like the Supra F3J, AVA F5J, Blaster F3K, Sprite & carbon rod strup & tube
IMG_0310_zps2306a1e2.jpg
[/URL][/IMG]
I have done a bamboo mockup of the vertical stabilator and rudder to see if it's possible to install the rudder and horizontal stabilator servos in the tail, along with GPS receiver in similar configuration as Vladimir's AVA Pro-e Fin
Best wishes
Vikram
 
Hi Vikram,
Well, I started a thread asking which glider I could build, I really wanted a higher performance glider and a more challenging build.
Someone said I could try the Bubble Dancer.
I really liked the glider but I wasn't able to make a v-mounth and a fuselage.
Then someone here on the forums was so nice to build them for me.
I haven't re-started the build yet since I am very busy.
We recently got 3 puppies and they require a lot of care :P
I am planning to start tomorrow.
I saw you used 3 or 4 mm balsa for the ribs. I am not sure were I've seen it but I have seen a build report where he/she used 4mm aswell.
I am planning on using 2mm to save some weight.
Regards,
Gert Jan
 
Gert Jan,
Same here. I was recommended the Supra first actually but I prefer built-up balsa construction so went with the Bubble Dancer. I think it's revolutionary in terms of the derivatives it has spawned in the commercial ARF, RTF sector.
I cheat with the V-mount and boom. Fuselage pod I build myself.
Yes, I know the attention bitch and pups need, having been there myself.
Actually my 3mm competition grade balsa turned out lighter than my hard 1.5mm and 2.5mm balsa. Someone did the same on the egroups AllegroLite/Bubble Dancer forum. To tell you the truth, cutting and sanding the ribs, then the notches for the spoilers is a major pain in the bum. Even the far simpler groeps-bouwverslagen-en-ervaringen-medicine-man-60-a-18 is testing my patience.
Congrats on the pups
Vikram
 
Laatst bewerkt door een moderator:
GPS receivers

@Rick, Yup, you are correct. Ideal placement for patch should be horizontal facing open skies but thus far I am quite happy with the LEA6 results in that position. It is there just for backup chained to OSD. May move it if I keep servos in vertical fin. The telemetry GPS receiver is on port wing tip. I was quite surprised to see results of both receivers. The tell me they're 3.2-meter distance from each other and location. But ground and actual flight results will vary. I have been looking for a cheap Sarantel helical antenna.
Cheers
 
Na het weer een tijd uitgesteld te hebben begint het toch wel aardig te kriebelen.
Nu wil ik het carbon e.d. gaan bestellen, alleen bij carbonwinkel.nl hebben ze niet de goede maten.
Dit is (tot nu toe) het boodschappenlijstje:
2 latjes van 13mm x 1 (of 2, twijfel ik ook over)mm x 1 meter
2 latjes van 10mm x 1mm x 1 meter
2 latjes van 6mm x 1mm x 1meter
Ik weet niet precies hoeveel kevlar draad ik nodig heb, maar carbonwinkel.nl heeft het erop staan van 20 meter, dus dat dan maar.
En dan nog de epoxy.
Weet iemand waar ik dit kan kopen?
Er is wel een voorwaarde, namelijks het betalen.
We beschikken niet over een paypal account, dit wil mijn vader niet vanwege een aantal slechte verhalen, en ik ben nog geen 18 dus dat kan ook niet op mijn naam.
We beschikken ook niet over een creditcard. De betaling zou dus via overmaken of iDeal moeten gebeuren, dit kan ik namelijk wel zelf.
Mvg,
Gert Jan
 
Zou andere maten misschien een optie zijn?
Zo ja, welke?
Ik zit dan te denken aan:
Voor het middenstuk (die vastzit aan de romp): 16mm x 2mm x 2000mm
Voor het middelste paneel: 8mm x 0,8mm x 1000mm
En voor de tip: 6mm x 0,8mm x 1000
Zou dit kunnen denken jullie? Dit is namelijk wel te koop bij carbonwinkel.nl
Dan moet ik wel wat gaan aanpassen op de tekeningen maar dat moet dan maar.
Ik hoop op een snelle reacte,
Mvg,
Gert Jan
 
Hoi,

Glas, epoxy, carbon, etc. kun je ook bestellen bij EMC-Vega.
Ik heb begrepen dat je bij hen ook gewoon kunt overmaken.
Het is een goede zaak. Goed spul, ze belazeren je niet.

Dirk
 
Dirk hartsikke bedankt voor de reactie, maar hier hebben ze ook niet de goede maten.
Aangezien op de tekeningen bijvoorbeeld de spanwijdte met inch word aangegeven, en dat daarom de carbon latjes ook in inch zijn gemeten, en dat je daarom van die ''rare'' maten krijgt.
Ik denk dat ik daarom niet de juiste maten kan vinden.
Ik weet niet of je carbon goed mooi recht kan snijden, dan zou ik misschien ook gewoon een plaat kunnen kopen, en daar de strips uitsnijden.
Iemand hier ervaring mee?
Ik ben namelijk bang dat als ik zelf met een carbonweefsel en epoxyhars aan de haal ga, dat ik dan de boel niet goed recht houd.
Mvg,
Gert Jan
 
Hoi Gert Jan,

Ik zou niet te moeilijk doen.
De carbon strip van het middendeel is ongeveer 12mm breed, 1,5 mm dik in het midden en 0,35 mm aan het eind.
Dit kan je ongeveer bereiken met 6 strips van 100x6x0,6mm.
2 over de volle lengte naast elkaar, daar boven op 1 strip van 60cm en er naast eentje van 30 cm.
Je strip verloopt dan van 1,2mm naar 0,6mm bij een breedte van 12mm.
Voor de 2 andere delen doe je iets vergelijkbaars
Dit geeft al een loeisterke vleugel, die een normale lierstart echt wel houdt.

Ik zou voor de liggers niet zelf aan de slag gaan met rovings en epoxy. Het resultaat daarvan wordt alleen betrouwbaar als je het heel zorgvuldig bouwt en zeker zwaarder dan de strips van EMC (DPP).

Groet
Patrick
 
Weet je hoe mijn eigenbouw F3J Roofmus-2 is opgebouwd?!
- vleugelkern uit Gamma-piep gesneden (erg licht).
- de ligger bestaat uit dit carbon : onder 2 lagen, boven 3 lagen
- hiertussen 10 mm breed kops balsa met een SG 8 glaskous eromheen.
- verbindingspen tussen tippen en middendeel: 3 carbon vliegerbuizen in elkaar gelijmd, buitenmaat 9 mm.

Achteraf had het 4 om 3 lagen carbon mogen zijn. Ik kan niet vol aan de lier (maar wel veel harder dan een gewone houtbouw kist).

Kortom: staar je niet blind op de verkrijgbare maten. Dan maak je het zelf (op maat).

Dirk.
 
Hallo, het probleem is inmiddels opgelost.
Ik ga de ligger bouwen op de manier die Robert heeft beschreven namelijk het volgende:
Ik maak de ligger van balsa maar dan 1mm dunner.
Vervolgens pak ik een carbon kousje waar epoxy opzit en waar het overtollige epoxy al vanaf is.
Het kousje trek ik over de ligger heen (het kousje is een stukje langer dam de ligger zelf).
Vervolgens knoop ik een touwtje aan beide uiteinden.
Met 1 touwtje hang ik de ligger op en aan het andere touwtje hang ik iets zwaars.
Zo trekt het kousje strak over de ligger.
Hier kan ik dan de ribben op plakken met epoxy.
~Gert Jan
 
Eergister avond maar begonnen met ribben knippen en plakken op het balsa.
Eerst alles hartstikke netjes uitgeknipt maar na de eerste 5 ribben was ik er al zat van.
Toen alles redelijk naar vorm uitgeknipt, ik moest immers toch nog de boel snijden en schuren.
Met een goedkoop namaakproduct van pritt de templates op het hout gelijmt.
full


En dan natuurlijk die ene 2 die er net niet meer op passen...
full




Goed, de volgende dag beginnen met snijden en tjongejonge, wat had ik graag gewild dat ik de boel toch netjes had uitgeknipt.
De combinatie de goedkope lijm en het laagje papier waar ik door moest met het mesje was een ramp.
Door de lijm was het papier zachter geworden (raar want ik had het meer dan een nacht laten drogen), als ik er niet eerst zachtjes met het mesje overheen ging trok ik de hele template kapot.
Nou, dan maar iedere keer eerste zachtjes over het papier heen.
Uiteindelijk kom je er toch wel

Ook direct maar de spars gesneden en op maat geschuurt.
Dan krijg je toch een idee hoe groot 3 meter eigenlijk is zeg!

full

full

full


Nu is het wachten op mijn bestelling van carbonwinkel.nl die ik later vandaag of morgen verwacht.
Ik heb hier geen Track&Trace code bij gekregen, maar het werd ook niet met PostNL verstuurd. Het bezorgingsbedrijf had een ADR licentie nodig las ik op de site.
Nu heb ik dus nog even de tijd om te denken hoe ik de tip panel en mid panel stevig met elkaar kan verbinden.
Ik dacht eraan om ongeveer 10cm aan de boven en onderkant van het carbon af te halen van beide spars.
Dan de spars in de juiste hoek schuren en met elkaar verbinden met houtlijm.
Dan dat stuk 20 cm open balsa aan de boven en de onderkant weer bedekken met een laagje carbon. Goed idee? (Dit is een permanente verbinding, ik hoef ze hier niet uit elkaar te kunnen schuiven, dat is pas bij het center panel en mid panel)

En dan vind je zo'n prachtige foto, goed ter motivatie:
full


~Gert Jan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De bedoeling was om enkel die kous te gebruiken. Omdat dat beide kanten op gevlochten is, en omdat het dan ook aan de zijkanten zit word dit erg sterk. Dit idee komt van trebor siuhyn, dus ik neem aan dat dit wel goed zit.
Nu je het zegt, nee ik heb de nerf gewoon horizontaal gemaakt omdat dat makkelijker te snijden was, niet eens zo bij nagedacht...
Zou dit een groot probleem zijn?
 
Ik ben bang van wel ja.
Je mist de sterkte van de capstrips, die nauwelijks opgevangen gaat worden door die kous.
En het kernhout in de ligger moet kops georienteerd zijn.
De ligger die jij nu gaat maken kan de krachten nooit opvangen.
 
Stel je een vleugelligger voor uit massief materiaal, welk maakt niet zoveel uit voor dit verhaal. Belast die op buiging (de tippen willen omhoog). Het midden van die ligger (midden tussen boven- en onderzijde) wordt ahw. onderdeel van een cirkel met middelpunt X. De boven-en onderkant worden onderdeel van een kleinere resp. grotere cirkel met het zelfde middelpunt (dat moet, want de afstand tot die middellijn-cirkel blijft constant).
De bovenkant ondervindt dus krachten die hem kleiner willen maken, druk dus. De onderkant wordt juist uitgerekt. Hoe verder weg van die middellijn hoe groter die trek-drukkrachten. Daaruit volgt ook dat die krachten precies op die middellijn 0 zijn.
Dit is de reden waarom we een ligger niet van massief carbon hoeven te maken de grootste krachten treden op aan de buitenste delen van de ligger. We kunnen het middendeel dus vervangen door minder sterk (vooral lichter) materiaal.

We kunnen nu dus drie onderdelen van een ligger onderscheiden:
- 2 capstrips, stringers, ....
- de tussenstof of afstandhouder

Nu bekijken we een op buiging belaste ligger eens nauwkeuriger: we leggen de uiteinden (tips) van de ligger op twee steunen, en middenin belasten de de ligger naar beneden toe (situatie romp hangt aan vleugel, looping,...).
De bovenkant ondervindt drukkrachten, de onderkant trekkrachten, en het geheel is min of meer gebogen in een cirkelvorm.
Bekijk je nu een stukje van de onderkant ,dan heb je een gebogen stukje dat trekkrachten ondervindt: het wil hierdoor recht worden, naar boven dus.
Maar het stukje direct aan de bovenkant ondervindt drukkrachten, is al krom, en wil dus nog krommer worden. Het wil maar beneden toe uitbuigen.
Ergo: de tussenstg ondervindt een drukkracht van de onder- en bovenliggende capstrips.

Bekijken we nu de capstrips op een plek niet-in-het-midden (waar de ligger belast wordt.
De bovenste capstrip ondervindt drukkrachten vanaf links en rechts. Maar een willekeurig punt in die capstrip in de linker helft van de lgger ondervindt meer drukkrachten van af lrechts en minder van aaf links. Aan de tip zijn dat zelfs enkel drukkrachten vanaf rechts en niets meer vanaf links. De linker capstrib wordt dus naar buiten de duwd.
Vooe de onderste capstrip (li helft) geldt het omgekeerde. Ook weer asymmetrisch verdeelde krachten. De linker onder-capstrip wil juist naar rechts.
Conclusie: de boven- en onder capstrib ondervinden een schuifkracht tov. elkaar.


Nu naar die ligger uitvoering:
  • de capstrips moeten de meeste krachten opvangen (druk/trek), zijn dus van sterk materiaal, geschikt voor de verwachte belastingen,
  • de tussenstof heeft als belangrijkste functie: zorgen dat de twee capstrips hun afstand tot elkaar behouden, en deze wordt vnl. op druk belast (daarom kops balsa, dat is 100x beter tegen druk bestand dan langs balsa),
  • Een tweede functie van de tussenstof is die afschuifkrachten tegen werken. Normaliter zijn die een factor 10-25 kleiner dan de trek- en drukkrachten. Dus zeker bij kleinere, niet zwaar belaste, houtbouwzwevers zoals een Spirit e.d. is dan een webbing van balsa voldoende, en anders triplex. Maar bij zwaarder belaste zwevers wordt vaak een glas-/carbon-kous om die ligger verlijmd. door de ± 45x45 graden staande vezels aan de zijkant ontstaat een uitstekende weerstand tegen die afschifneiging van bovenste en onderste capstrip.
Ik hoop dat hiermee de werking van een ligger wat helderder is geworden.

Dirk.
 
Dirk, hartstikke bedankt voor deze uitgebreide uitleg.

@Peral : ik ga gebruik maken van de volgende kous: Carbonvezel slang gevlochten18 mm - Carbonwinkel.nl
Dus eigenlijk word de ligger zo: Het balsa als kern, met daaromhene een laagje carbon weefsel, dit kan de krachten wel opvangen denk ik.
Ik moet alleen de balsa kern kops maken.
Robert zegt dat hij ook zo zijn liggers maakt voor zijn supra's, dus dan moet het zeker wel voldoende zijn voor de bubble dancer.

~Gert Jan
 
Laatst bewerkt:
Back
Top