de problemen met de aandrijving t.t.z. de keuze tussen rechtstreeks aandrijven of via een overbrenging zijn nu opgelost en ik heb mijn beslissing genomen op basis van de volgende gegevens.
Van Buehler ontvangen.
Motor 1.13. 043.207 /05 at 12V.
Rated voltage = 12V.
Rated power = 20W.
Rate torque = 6Ncm.
Maw. power = 30W.
Rated Speed = 3000 Rpm
Rated current = 2.3 A.
No load speed = 3800 rpm.
No load current = 0,2 A.
Protection Class = IP40
met de berekeningen van © Andre Veenstra :
Het gewicht van 14 kg komt dus aardig overeen met wat ik hier in de badkuip heb kunnen vaststellen.
Ik kwam op 14 kg uit.
Dan zou ik bij volle snelheid het toerental van de schroeven naar ongeveer 700 Rpm moeten brengen om de schaalsnelheid te benaderen. ( Voor die puriteinen : er zit een vaarregelaar nog tussen)
Neem ik aan dat het beste rendement van de motor dus ligt op 3000 Rpm ( Rated Speed)
Dan zou ik zelfs een overbrenging van 1:4 moeten hebben.
Moet er op de schroefas een tandwiel komen van 60 tanden ( Diameter = 38 mm.) Die ruimte aan de schroefas heb ik niet.
Ik maak dus een compromis naar een overbrenging van 1:3
tandwiel (14 t —> 42 t)
dia = 9 mm —> 27 mm.
Nu natuurlijk de tech. tekeningen gaan maken, de tandwielen en riemen bestellen ( De kleine maten van MXL riemen zijn niet op voorraad )
Van Buehler ontvangen.
Motor 1.13. 043.207 /05 at 12V.
Rated voltage = 12V.
Rated power = 20W.
Rate torque = 6Ncm.
Maw. power = 30W.
Rated Speed = 3000 Rpm
Rated current = 2.3 A.
No load speed = 3800 rpm.
No load current = 0,2 A.
Protection Class = IP40

met de berekeningen van © Andre Veenstra :

Het gewicht van 14 kg komt dus aardig overeen met wat ik hier in de badkuip heb kunnen vaststellen.
Ik kwam op 14 kg uit.
Dan zou ik bij volle snelheid het toerental van de schroeven naar ongeveer 700 Rpm moeten brengen om de schaalsnelheid te benaderen. ( Voor die puriteinen : er zit een vaarregelaar nog tussen)
Neem ik aan dat het beste rendement van de motor dus ligt op 3000 Rpm ( Rated Speed)
Dan zou ik zelfs een overbrenging van 1:4 moeten hebben.
Moet er op de schroefas een tandwiel komen van 60 tanden ( Diameter = 38 mm.) Die ruimte aan de schroefas heb ik niet.
Ik maak dus een compromis naar een overbrenging van 1:3
tandwiel (14 t —> 42 t)
dia = 9 mm —> 27 mm.
Nu natuurlijk de tech. tekeningen gaan maken, de tandwielen en riemen bestellen ( De kleine maten van MXL riemen zijn niet op voorraad )