Bouwverslag Caldercraft "Imara" 1:32 [Verb]

Haast en spoed is zelden goed...
en als je maar nu en dan eens aan een model werkt en er velen onderbrekingen tussen zijn...
Heb ik toch die romp te snel in de 2K lak gezet.vloeken, jammeren ....... :angry: :brand:

ben vergeten.....
- de naam van het schip aan BB & SB vooraan
- de diepte merken vooraan / achteraan
- Het plimsol merk
- De naam en thuishaven op de achtersteven...

Nu eerlijk deze dingen zaten niet in de kit....
Dus moet ik tekeningen gaan maken en ze dan laten drukken op Decal-papier.( witte letters en tekens)
Zal maar weer een bus 2K gaan bestellen. en na het aanbrengen van de Decal nog maar een laagje 2K over de romp...
 
Laatst bewerkt:
met dit werkje begin ik toch te ontdekken dat ouderdom meespeelt…
was nu wel best een lastig werkje al die draden solderen, kabels maken en marlen, connectors solderen en draden inklemmen….…

hier de kabel voor de besturing met alle connectors . Deze kabel loopt van het achterschip naar de voorkant, waar de ontvanger, geluidsmodule, schakelmodule zich bevinden.
r7MUCy.jpg


Aan de kant van de ontvanger komt een groot verzamelbord waar onderaan de nodige draden worden gesoldeerd, lopende naar de verschillende modules.
aan de bovenkant met niet omkeerbare connectoren, je kan je niet vergissen bij het insteken, lopende naar de verschillende gebruikers.
zSGcAb.jpg


yCWlbh.jpg


ik heb lang liggen zoeken naar kleine trekontlasting voor de draden, maar niets was klein genoeg. Dan heb ik maar een trekontlasting gemaakt met wat overschot van touw van de 7P.
Kabel en aansluitbord gemaakt werd het de kust om alles aan te sluiten aan de modules .
U1TJvt.jpg


onderaan de ontvanger. dat de geluidskaart met daarboven de 15W versterker. Helemaal op top de schakel module voor 2x 8 kanalen. Bemerk dat ik enkel de signaal draden gebruik aan de ontvanger en maar één gemeenschappelijke voeding ( Gnd + 5V komende uit de BEC)
een tijdje later . Nu ondervind ik deat de ogen niet meer zijn wat ze 40 jaar geleden nog waren.
Het eindproduct van een namiddagje klooien : Het zenuwknooppunt van de sleepboot.
eQ5aMH.jpg


Oj1Wx7.jpg


nu nog een oplossing vinden om de bestuursprint van “Stoom-generator, op een behoorlijke manier aan dat water reservoir vastmaken. Eerst had ik gedacht van op het reservoir een stukje plexi te kleven waarin ik dan schroefgaten kon tappen? doch de electro-module is zo samengepakt dat er geen plaats is voor bijkomende schroeven… Dus… wie zoekt mee naar een gemakkelijke oplossing. Niet in houtuitvoering, dat kan nat worden en de lijm kan dan lossen.( weet dit al uit ondervinding van de paar proefvaarten.
Jhbf5k.jpg


volgende week moet die bedrading in de boot. moet nog soort haakjes maken die ik langs de romp, aan de binnenzijde kan kleven om de draden te kunnen plaatsen en vastmaken. Ook nog houten blokjes voor bevestiging van de connector pcb’s.
 
door heel het schip heb ik de volgende kleur code aangehouden voor de draden.
1) GND = zwart
2) +12V = rood
3) +5V = Orange
4) navig verl. = wit
5) sleep verl. = geel
6) dek verl. = Blauw
7) kajuit verlichting = Grijs of bruin
8) luidspreker = violet.

aan de aansturing van de geluidskaart de intern. kleurencode voor de kanalen.( de geluiden)
1= bruin
2 = rood
3 = oranje
4 = geel
5 = groen
6= blauw
 
Nog wat vorderingen…

traag maar ….. ik kom er wel…..

de electronica en de leidingen zijn klaar.
hier een zicht op de power bedrading.
XzZR5m.jpg


Eerst was ik met allerlei materiaal aan de gang, can die kleine witte kabelgoten, van die ringen voor copywerk, maar stoot dus telkens op het probleem, hoe die tegen die holle romp lijmen… en dan ook dat ik er later altijd nog aan kan.
Uiteindelijk heb ik maar gekozen voor eenvoudige haakjes uit al. en die dan tegen de romp gelijmd.
en het powerdistrubutie bord.
tMubMJ.jpg


(beide foto’s genomen vanin de romp.)

Dan de besturing.
alle draden ervan

SYsEW3.jpg

helemaal links de aansluiting voor de flatcable die naar het achterste dekhuis gaat ,voor de verlichting.

gyK9ET.jpg

en dit is de aansluiting voor de stoomgenerator set.

UWHRxi.jpg

en de electronica. hier moet ik nog een steuntje maken, zodat dit geheel ook niet meer kan schuiven .
links boven is er ook de flatcable aansluiting voor verlichting ketelhuis, hut, navigatielichten en de luidspreker.
 
zo dat was het terug.
Spijtig voor de ontbrekende antwoorden en andere postings, maar die kon ik niet reconstrueren..
 
Hey Beagle , is het niet beter om de elektronica zo hoog mogelijk te plaatsen , er moest op de één of andere manier maar eens een beetje water in de romp geraken !!
Groetjes
Ronny
 
Onder de electronica zit nog een ruimte van 40 mm. = 4 cm. en aan de bovenkant heb ik juist 10 mm speling dan komt het tegen de dekbalk.
maar dat zie je niet op de foto , hier staat de electronica nog op een doosje met schroefjes.
zelfde voor de draden, die zijn zo hoog geplaatst dat ik amper nog aan de connectors kan en die moet je toch ook kunnen insteken en uittrekken.
enkel dat power bord, dat verticaal staat , heeft kans van wat water te zien.
 
even een vraag:::

Ik bezit nu de P94 Dual ESC/mixer van Action.
Zoals hij nu in de boot zit, heb ik toch de indruk dat hij ergens storingen opvangt.
De roerservo blijft stabiel , die staat niet te trillen.als de motoren draaien...
de rest van de electronica zijn schakelaars voor verlichting...(die is nog niet werkende)

maar die P94, nu en dan laat die een klik horen... m.a.w. ergens slaat een of twee relais aan.
Ik ben al gaan kijken met de scoop op de ingangsimpulsen kooiende van de ontvanger
doch zie daar geen waarneembare jitter op de signalen, die schijnen stabiel te zijn.

nu ...
bestaat er een soort vervanger voor die P94, maar volledig in solid state( zonder relais)
Zo ja graag even merk, type en eventueel de link ernaar.

ik had dit al gevonden:
http://www.dimensionengineering.com/products/sabertooth2x12rc
iemand die deze ESC gebruikt??
 
Laatst bewerkt:
Beagle, even een vraagje, wat gebruikt u voor vloeistof in de rook generator?
ik gebruik bij mijn generator lampolie.
groetjes Piet Kuiper te zaandijk
 
terug over die ESC....
tot aan de triac's zie ik stabiele signalen, weinig tot geen jitter, weinig HF.
een stapje verder.

feitelijk zou ik nu op een electronica forum moeten zitten.

De motoren draaien echt niet mooi rond. Hoe zou ik dat zeggen.... soms zie je ineens dat een schroef schijnbaar een fractie van een seconde stilstaat. Zelfs bij volle kracht en je hoort ook een mechanisch geluid op dat zelfde moment.

hoe trager je de motoren laat draaien hoe meer je ziet en hoort dat die niet mooi rond draaien, haperen.

nu ben ik eens met de scoop op die P94 ESC gaan kijken.....

Voor al een bron van storingen uit te sluiten, heb ik de motoren even losgekoppeld. Normaal zou ik dan denken, die draaien niet, die kunnen dan ook geen storingen verwekken..

de zender staat op ongeveer 1/2 snelheid. , het signaal dat je ziet is aan de gate van de mosfet's.

de puls lengte( de kant signaal op +5V) is nogal stabiel in tijdsduur, maar als je dan kijkt naar de bodem-tijd ( gate op GND) dan zie je dat de signaal tijd niet gelijk loopt en nogal veel jitter vertoond.

Een foto van het scherm nemen, buiten een filmpje is nogal moeilijk, toch heb ik één exemplaartje dat een idee geeft wat er gaande is.
TcdHYc.jpg


De uitgangen van de PIC16F684 zijn dus helemaal niet stabiel. !!!!!!!!!
Dit verklaart natuurlijk ook het eigenaardig gedrag van de motoren.
vraag , hoe dit oplossen.

1) Nu dit proberen in het engels vertalen en hopen dat ze het bij Action gaan begrijpen....en raad vragen…. misschien een nieuwe PIC16F684.
2) een ander ESC vinden...( zie mijn vraag hoger)
 
even echt de electronika toer op...

nu heb ik alles opgesteld op de werkbank.

enkel R/C simu en de ESC.
Eerst de R/C-simu zo ingesteld dat het trottle kanaal juist op 1,5 ms staat afgeregeld. (Dit gezien ik een zelf lerende ESC heb., de stand van de stuurknuppel op moment van inschakelen is de nul stand.)

Als belasting heb ik een viertal gloeilampjes, in serie, gebruikt, zodat ik ongeveer 400mA trek uit de motor voeding. ( geen motor om geen inductie of storingen te krijgen)
nu de metingen…

ga ik voluit. ( signaal zender = 1ms of 2ms) dan is er langs de kant van de gate sturing nog een gap van 3ms. en de timing is dan ongeveer 100 ms. voordat het volgende impuls komt.
Zelfs hier met een resistieve belasting komt er nu en dan een bijkomende puls tussen op 50 ms.
(Schets A)

nu ga ik kijken wat het doet als ik dus een traag toerental kies
m.a.w. de ingangsimpuls op 1,6 of 1,7 ms
Dan is er langs de kant van de gate sturing nog een puls van x ms. puls die zich herhaalt om de 50 ms. maar tussenin zie ik stoorpulsen op 15 en/of 30 ms.
De scoop verteld me dan ook de frequentie van dit signaal, dat normaal toch stabiel zou moeten wezen . , het varieert van 20,xxx Hz t/m 40,xxx Hz dit terwijl de zender impuls stabiel is op b.v. 1,6 ms.
(schets-B)
DhTuq0.jpg

Conclusie : die P94 is niet stabiel, zeker niet in het lage toerental. Vermits het op de testtafel ligt, is het ook niet de invloed van de bedrading in de boot, de plaats van de regelaar en of storingen van servo’s…maar gewoon de POIC16F684 die geen stabiele signalen afgeeft.
Dat mijn Buhler motoren eigenaardig gedrag vertonen kan ik nu wel aantonen.


Verbeteren kan ik dit niet of moet een download gaan doen van de programmatie van de PIC. ( maar dit gaat boven mijn kunnen, op mijn leeftijd.
nu maar hopen dat Action een antwoord geeft.
 
Hey Beagle , een tijd geleden heb ik ook een P94 aangeschaft en die heeft hetzelfde symptoom en ik had ook Buhler motoren.
Ik dacht dat de Buhler motoren de oorzaak waren en heb ze vervangen door speed motoren .
Het resultaat was dat deze er " bijna" geen last van hadden.
 
wat zijn speed motoren. ?????
merk ? type ?? link ???

ik heb nu wel de problemen van jitter zelfs met twee 12V 5W lampjes aangesloten..
vandaag nog verschillende metingen uitgevoerd.... De Pic of misschien beter zijn programma werkt niet stabiel...
ik denk eerder aan een andere ESC dan de Bühlers te vervangen. Anders moet ik helemaal opnieuw die motorsteunen gaan maken en die zitten nu al in de boot.
 
Om de frustratie van de ESC wat weg te werken
vandaag maar even gewoon modelbouw gedaan.
het achterste dekhuis. deuren voorzien van scharnieren.. en klinken.

de scharnieren heb ik gemaakt uit stukjes plastic van 1 mm. diam . en uit stukjes plakband van 1,5 mm. breed.
ue6qr1.jpg


8RRJr0.jpg


De klinken van de kit zijn 10mm lang. zet ik dat om dan zouden de deuren telkens één enkele klink hebben van 32 cm. lang. Vind ik dus wel een beetje overdreven. Heb dus maar klinken gemaakt van 4,5 mm lang ( 144mm.)
Z1M6Um.jpg


de ankerwinch ook even onder handen genomen en wat detail aan het schilderen geweest.
en traphuis en luik ook wat verder van detail voorzien en een eerste laag wit gegeven…

en wat voorbereidingen gedaan voor de verlichting.
Over de led diodes…. je hebt theorie en je hebt …. volgens de laatste methode heb ik even de voorschakel weerstand gaan uitproberen, middels een potmeter van 1KOhm. Telkens gaan kijken wat de licht opbrengst was en naar de stroom gekeken…. telkens de potmeter ingesteld voor een stroom van 15 mA. daarna de waarde van de potm. meten.. kom ik toch tot de ontdekking dat de juiste waarde nooit beschikbaar is in de R12 weerstandslijst en dat de dichtstbijzijnde waarde voor alle led’s ( Navig-, sleep-, kajuit -, dek verlichting.) zo om en nabij de 680 Ohm zit.
enkel voor de dekverlichting vind ik dat de diodes nogal veel licht geven en daar zit nu een voorschakelweerstand van 1 KOhm tussen. Ga eens kijken of ik geen andere witte led’s ( warm wit) kan krijgen…
 
Back
Top