bouwverslag cap 232

Nico, ik maak (schuur!!) de achterlijst van de roeren altijd wigvormig (voor dik, en achter dun). Ik rond ze dus niet af. Het liefst heb ik ze messcherp! Nu lees ik dat jij hem juist hoekig maakt.

Als je de achterkant van het hoogte, danwel richtingroer hoekig maakt (misschien is het woord stomp beter), en dan bedoel ik dus 90 graden, ontstaat er tijdens het vliegen een vacuum. Dit vacuum is volgens mij ongewenst!

Waarom is mijn geprofileerd hoogte en richtingroer van de spitfire dan enigzins afgerond? Of ligt dit niet zo simpel? Vertel!!

Gr. Bert

Een messcherpe achterlijst is helemaal niet goed.
Je moet ervoor zorgen dat de luchmoleculen die zich aan de neuslijst van elkaar scheiden zich aan het einde van de vleugel ook weer netjes naast elkaar kunnen leggen zonder tegen elkaar op te botsen. Dus de achterlijst van een vleugel/roer mag gerust 1 mm dik zijn en liefst hoekig zodat de luchtmoleculen netjes loslaten en niet gek gaan dwarrelen achter de vleugel.

Een vergelijking die het misschien makkelijker maakt. Kijk eens bij de speedboten, die hebben een messcherpe achterzijde om ervoor te zorgen dat het water niet omhoog komt tegen de achterzijde en zo de boot gaat afremmen. Dit geld ook voor de snelle zeilboten die hebben de achterzijde zelfs heel sterk naar voren hellen om zo een wel heel scherpe rand te creeëren.

Theo,

Messcherp kan je het nooit krijgen, de achterkant zal altijd wel 1 a 1,5 mm dik zijn. (En anders gebeurt het wel bij het oracoveren! :wink: )

Maar je verhaal over de luchtmoleculen die weer bijelkaar moeten komen is duidelijk en zeer plausibel.

Gr. Bert

hallo hallo
wanneer denk je em af te hebben. ik ben zelf cap gek, ik heb een 1.80 versie en de kyosho versie. vliegt goed en leuk. wel erg gevoelig op hoogteroer. dat is de eigenschap van de cap. maar wel jammer dat er geen patrick paris schema op komt. dat is cap232 he. :D naja ik stuur wel eens een foto.
gr john

hoi raymon,

waar heb jij zo'n lak spuitje gehaald en wat heeft het je gekost? morgen wil ik mijn extra 300s, ook van gp, gaan lakken, eveneens tot de kap.

verder had jij ook die lichte verdraaiing. mijn rechter vleugel is kaarsrecht maar links komt de tip bijna een halve cm omhoog. heb jij dat dmv dat stomen helemaal goed gekregen? want het lijkt mij niet zo goed als dat vocht in dat hout blijft zitten.

gr Jan Herman

@john

patrick paris schema?? foto?

@jan herman

dit is een airbrush spuitje maar laken gaat er niet echt lekker mee
je kan beter een potje kopen of een suitbus als ze die hebben maar als het kan BOTENLAK!! dat is de beste vind ik maar warom helemaal?
als je het deel van af de cokpit tot het firewall ben je een heel end

jah ik had iss tipverdraaiing maar ik heb het tot een paar mm er uit gekregen en de rest wil ik doen met bekleden

tja kheb geen ervaring met bespannen dus ik zal deze week regelmatig bij quartel over de vloer vliegen :)

overigens schreef ik ook dat ik hem maar wil lakken tot de canopy ;)

ik zal eens zoeken of ik dat het beste bij een doe-het-zelf zaak kan halen of bij een modelbouwzaak.

overigens zie ik dat jij ook hebt geplamuurd. moet dat :? ik zie dat nergens in de tekeningen staan, maar als dat verstandiger is dan doe ik dat zeker.

afb18523.jpg

patrick paris schema. Zo gaat mijne er ook ongeveer uit zien :yes:

afb18524.jpg

afb18525.jpg

afb18527.jpg

afb18528.jpg

afb18529.jpg

afb18530.jpg

ik heb de rest ook bespannen van de romp maar als je lkkr bezig bent vergeet je wel eens foto`s te maken

plamuuren is wel verstandig als je wat deuken er in hebt word netter :)
en dat is de bedoel ik denk ik
en lak zou ik niet bij de modelbouwwinkel halen maar een doe-het-zelf zaak (goedkoper)

Raymon,

Heb je je spreekbeurt al gehouden over modelvliegen?

Zoja, wanneer zien wij die prachtige cap 232 dan op het veld?

Gr. Bert

HOOG, HOOG !!!!!!!!!!

hey raymon, ik zou die schroeven eruit halen en het zaakje met epoxyhars vast zetten. dat scheelt schroeven die op je folie zitten en volgens mij zit het net zo stevig...

@ bert

ik moet in duitslang even 1.5 mter wit en 1.5 meter rood en blauw halen
en dan kan ik weer verder
want de witte oracover is op

@jeehaa

nee dan kan ik er niet meer bij en dat wil ik graag

je hoeft het plankje alleen maar op de twee ribben te plakken (onder) en verstevigen met balsa stukjes. daarop leg je de servo. van boven geen plankje = je toegang

maar hoe vaak wil je bij die servo kunnen dan? en waarom :? dasnapknie

jeehaa
het is heel handig en mooi als je de boel makkelijk toe gangelijk maakt mocht er toevalig een tandwiel van de servo kapot gaan door een hooge belasting van de servo of door foute productie
en raymon wil later niet de folie moeten door snijden en dan weer op nieuw plakken

Back