Bouwverslag Catalina PBY-5A

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Dodulation, 4 aug 2008.

  1. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Heerlijk die vrije dagen tussen kerst en Oud & Nieuw! De drukte en gezelligheid van de kerstdagen zijn achter de rug en dan kan er weer geknutseld worden. Zoals jullie hebben kunnen lezen en zien heb ik het vorkje van het neuswiel afgemaakt. Nu werd het tijd voor een volgende uitdaging; de luiken van het neuswiel.
    Hier heb ik toch wel enige tijd mee in mijn maag gezeten en eerlijk gezegd nog steeds een beetje. Gewoon met een enkel scharnier laten open klappen is mijn eer te na en daarnaast slepen de luiken straks door het gras omdat ze gewoonweg te ver uitsteken. Dussss, je moet ergens beginnen… Modelbouwen is net als golven; je slaat de bal gewoon weg en we zien wel waar deze neerkomt. Na wat snuffelen in mijn bakjes vond ik nog wat onderdelen die ik wel kon gebruiken. Zie de stangen die op de onderstaande foto met een pijl zijn aangegeven;


    [​IMG]

    De luik-panelen zelf heb ik gemaakt van de delen die ik eerder uit het model had gezaagd. Hier zit de juiste vorm van de romp al in dus waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan :)
    Met multiplex heb ik een paar dwarsliggers gezaagd waarop ik de ‘panelen’ heb gelijmd…


    [​IMG]

    Er moet wel wat stijfheid inzitten dus zo her en der zal ik nog wel meer liggers moeten maken. Vooralsnog heb ik het volgende resultaat bereikt…


    [​IMG]

    Daarna werd het iets spannender; er moet een knie gemaakt worden om de luiken een horizontale beweging te laten maken. Zie de onderstaande foto zoals het bij het origineel zit;


    [​IMG]

    Eerst heb ik de torsie stangen erin gebouwd waarmee ik de knieën ga aandrijven, het wordt nog even rommelen want die moeten ook waterdicht gemaakt worden ondanks dat de luiken zelflozend worden.


    [​IMG]

    Daarna heb ik de knieën uitgemeten en getekend in Inventor waarna ik ze in InventorCAM heb gezet voor de G-code. Het blokje inspannen, nullen, inladen en frezen maarrrrr….


    [​IMG]

    [​IMG]

    Maar toen sloeg het noodlot toe! Halverwege het freesproces loopt de freessleuf vol met aluminium spanen en de frees breekt. Waarschijnlijk heb ik niet genoeg schoon geblazen, toerental en/of voeding te snel… Ik weet het niet precies, de sleuf zat in ieder geval vol met spanen en baal ik als een stekker!
    Vanavond houd ik maar even voor gezien. Morgen een nieuwe frees kopen en dan ga ik het nog maar een keer proberen.


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Goed bezig, mooi te zien dat dit project weer op gang is! Prachtige werkplaats ook!!!

    Bij frezen van de knieën zou ik wat meer materiaal weghalen (aan buitenzijde), zodat de frees iets meer lucht heeft tussen de wanden van het freesspoor, dus niet alleen wand van knie frezen, maar nog eens erlangs om ook een extra stukje van blok weg te fresen. Dit is bij geringe dieptes niet nodig, maar hier ga je misschien wel 5x je freesdiameter het blok in, dat is veel!

    Blijven posten die updates, leuk! :thumbsup:
    Ik ga ook maar eens richting bouwtafel (met ARF toestel bezig :oops:)
     
  3. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    De werkplaats is inderdaad goed gelukt al zeg ik het zelf en ben er ook erg blij mee. Zo hier en daar ga ik nog wel wat dingen aanpassen maar het is een factor 10 van wat ik had!
    Jouw opmerking over het freesspoor is helemaal niet zo gek. Dit ‘ongelukje’ was achteraf ook wel te verwachten maar ik ben bang dat het een beetje met de luiheid en gebrek aan ervaring van de programmeur te maken heeft om het met één spoor te doen. Hij heeft het moeten bekopen met een gebroken frees... ;)
    Maar bedankt voor het advies en succes met bouwen! Heb je ook een bouwverslag?
     
  4. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Ach ja, werkplaats is nooit helemaal af, ik blijf ook aan het klooien, komt er gereedschap bij, moet dat weer een plaatsje krijgen.

    Ben bezig met een (ARF houtbouw), Mustang van anderhalve meter, elektrisch op 6S met retracts. De vliegers die zo'n kist aanschaffen, hebben waarschijnlijk niets aan een bouwverslag van een ARF, die weten over het algemeen beter dan ik hoe ze zoiets aan moeten pakken :hammer: Geen bouwverslag dus.


    Kun je de assen waarover de knie stukken gaan scharnieren, door laten lopen zoals op foto van de fullscale? Lijkt me bevorderlijk voor de stabiliteit en daarmee eenvoudiger voor afdichten (eenzijdige ophanging gaat eerder doorhangen/lekken). Op je foto zijn een paar doorlopende stangen te zien, die zijn alleen als aanslag gebruikt toch?!?
    Mooi dat je 'm echt amfibisch wilt maken, afdichting met o-ringen is mogelijk, busje maken die je op wand kunt lijmen, o-ring erin (strak) en daar as doorheen (dus ook strak), moet lukken. Met o-ringen krijgen diverse modelbouwers retract cilinders helemaal dicht (meerdere bars druk). Keerringetje kopen ook optie natuurlijk.
     
  5. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    [​IMG]

    Het was even een gevecht om een paar kniestukken te maken… Ondanks dat ik eigenlijk al een tijdje klaar ben met de Gamma (of andere bouwmarken van hetzelfde concern) omdat ze gewoonweg rotzooi verkopen, ben ik noodgedwongen toch een paar boortjes 2mm gaan kopen. Dit heb ik (wederom) geweten; het heeft mij twee kniestukken gekost omdat de boortjes afbreken terwijl je er naar kijkt. Nooit meer uit je werkstukje kunnen krijgen natuurlijk! Wederom een les dat ik mijn spulletjes bij een vakhandel moet gaan halen. Dat heb ik vandaag gedaan en twee spik-splinter nieuwe kniestukken geproduceerd met een boortje die niet afbreekt of vastloopt. Deze moeten de luiken van mijn kist aan gaan drijven.


    [​IMG]

    Om nog even in te gaan op Rob zijn vraag en opmerking; de doorlopende stangen op de foto zijn de torsiestangen die de kniestukken aandrijven, het enige verschil met de ‘full-scale’ is dat ik maar één kniestuk per luik kwijt kan. Deze valt dan precies tussen de vork en de stuurstang. Het is allemaal een beetje proppen en dat maakt het ook lastig te bouwen. De as loopt nu door een lang pijpje waardoor alleen de kniestukken blootstaan aan de invloeden van het water. De afdichting wil ik bewerkstelligen met genoeg vet in deze pijpjes. Ook ga ik een aparte ‘bilge’ maken waar de torsiestang uitkomen mocht er toch wat water binnenkomen (zie laatste foto).

    Nu houdt ik mij overigens wel aanbevolen voor goedbedoeld advies om de stangen waterdicht te maken. De O-ringen van Rob kan ik waarschijnlijk niet kwijt, en ik zal de constructie hiervoor moeten aanpassen. Zijn er nog mensen die andere suggesties hebben om dit eenvoudig op te lossen?


    [​IMG]

    [​IMG]

    Meer volgt…
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  6. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Gelukkig Nieuwjaar!

    Iedereen een heel gelukkig nieuwjaar gewenst!

    [​IMG]

    Jeroen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Luieren op nieuwjaarsdag! Geen verplichtingen dus weer even tijd om te knutselen. Vandaag de scharnieren van de neuswielluiken afgemaakt. Zo hier en daar klemt en piept het nog een beetje maar het systeem in zijn algemeenheid lijkt te functioneren. Ik kwam tot de ontdekking dat er nog een aanslag gemaakt moet worden waar de luiken tegenaan vallen want anders trek ik ze te ver door maar dat is van latere zorg. Om de assen van de luiken aan te drijven heb ik twee… Tja, hoe heten die dingen eigenlijk? Ik noem het voor het gemak even ‘vlaggetjes’. Nou die heb ik dus gemaakt op de freesbank. Wat een wereldding, in een mum van tijd rammel je er een paar van die dingen uit.
    Deze wil ik met een stangenstelsel aan elkaar verbinden zodat ik ze met 1 servo kan bedienen. Dan moet ik nog een sensor inbouwen die controleert of de luiken open zijn voordat het neuswiel uitklapt. Het neuswiel (en ook de hoofdwielen) klap ik uitdoor een andere servo die de luchtklep schakelt.
    Morgen verder met de stangen…

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Nog even een voorlopige update over de voortgang van mijn Cat voor ik de bouw weer heel even op een laag pitje moet zetten. Het gaat langzaam maar gestaag en het is een behoorlijk gepuzzel om het landingsgestel goed werkend te krijgen... Althans, het neuswielluik bezorgt mij de meeste kopzorgen. Het stangenstelsel van dit luik, waar ik het in de voorgaande berichten over had, heb ik vervangen door draden. Het is een heel circus van keerrolletjes en geleidingspijpjes maar stangen kon ik niet goed kwijt. Ook de servo waarmee ik het luik wilde bedienen ga ik waarschijnlijk vervangen door een pneumatische cilinder die ik nog had liggen omdat het luik toch zwaarder gaat dan gehoopt. Hier moet ik nog wat aan rommelen maar of het daarna ‘super-soepel’ zal gaan betwijfel ik.
    Voor het testen heb ik nylon draad gebruikt maar hier zit ontzettend veel rek in en is dus nauwelijks strak te krijgen. Daarnaast heb ik geen stelmogelijkheid. Voor het stellen heb ik kabelspanners besteld.

    [​IMG]

    Voor de draden heb ik na wat neuzelen op Internet Dyneema gevlochten vislijn van Ø 0.4 mm gevonden. Nul rek dus perfect voor de toepassing. Hopelijk worden de draad en spanners morgen bezorgd!

    Hier nog wat vizueel materiaal van het rommelige geheel;

    [​IMG]

    [​IMG]


    To be continued…
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Ziet er indrukwekend uit al die draaden, katrollen, hefbomen en dergelijke.
    Je zou zeggen dat. dat eenvoudiger moet kunnen, maar daar heb je vast wel over na gedacht.
    Ik ben benieuwd hoe het gaat werken.
    Wel jammer dat de gang er staks uit ga.

    Mvg Pascal.
     
  10. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Tijdje zitten pielen met stangen maar kreeg het niet een naar alle tevredenheid voor elkaar. Het probleem is dat de twee hefboompjes gespiegeld moeten werken en er dus een extra arm in moet komen die de omgedraaide beweging bewerkstelligd. Daar kon ik de ruimte niet voor vinden en zat ook te kloten met het (achteraf) afstellen van de stangen en het uitknikken. Maar je hebt gelijk; het ziet er redelijk indrukwekkend uit zo met al die katrollen :D
    Wellicht indrukwekkender dan het is, had wat ruimte nodig om de slag te kunnen maken en de spanners kwijt te kunnen dus ik heb een omleiding ingesteld. Maar ik ben ook benieuwd hoe het gaat werken, waarschijnlijk nieuwsgieriger dan jij! ;)
    Maar met de nylon draadjes werkt het aardig dus ik ben benieuwd wat er gebeurd als ik het met de Dyneema en spanners maak...

    Anders waarschijnlijk een rotdag :bad-words: met het eruit slopen en dan ga ik de volgende dag weer wat nieuws bedenken... Zo blijf je van de straat toch!
     
  11. Wim van Elburg

    Wim van Elburg

    Lid geworden:
    25 dec 2007
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Oostzaan
    neuswiel

    [​IMG] [​IMG] Beste Jeroen,

    Zo te zien lig je ongeveer op mijn tempo, spreekt me wel aan.
    Hierbij wat plaatjes zoals ons clublid Jaap e.e.a. heeft opgelost.
    Bij mij werkt het ook perfect.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Wim van Elburg

    Wim van Elburg

    Lid geworden:
    25 dec 2007
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Oostzaan
    Nog wat info

    Nog een kijkje in het interieur.
    [​IMG] 'Onze' Jaap in actie op Spaarnwoude



    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Helemaal geen gekke oplossing Wim! Als mijn systeem niet gaat werken kan ik dit er altijd nog in knutselen :D

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina