Bouwverslag Catalina PBY-5A

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Dodulation, 4 aug 2008.

  1. razor

    razor Guest

    de ontvanger accu moet je vervangen door een accu minimaal 2000Mah liefst 2 en liefst 6v
    de servo's die je gebruikt zijn niet overdreven sterk en vreten ook niet zoveel stroom, daarbij komt dat de cat waarschijnlijk niet extreme 3d gaat doen,
    dus hoef je er geen extra power board tussen te zetten.
    er worden ook niet meerdere servo's op 1 kanaal gebruikt dus geen probleem.
    vlieg zelf met een extra van 2.5 meter met alle servo's digitaal en die zijn zwaarder dan de setup van jouw, hier loopt ook alles over de ontvanger en dit al 7 jaar zonder problemen.
    lipo accu's is wel mooi,
    maar gezien de kist waar ze in komen, speelt gewicht niet echt een enorme rol, persoonlijk zou ik er gewoon een paar nimh of nicd accu's in zetten.
     
  2. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    LiPo Lader

    Even weer een uitstapje in dit bouwverslag over laadtechniek.
    Ik ben op zoek naar een goede LiPo lader en heb de I-Charger 1010B+ gevonden. Volgens de specificaties lijkt het mij een erg krachtige lader waar je voorlopig wel even mee vooruit kunt. Ik heb alleen niet kunnen ontdekken waar deze in Nederland verkocht wordt en hoe hij bevalt.

    De tweede lader die ik het op oog heb is de MegaPower Infinity 960SR met Robbe Power Peak Infinity 3. Deze zou volgens de specificaties nog krachtiger zijn en ligt rond dezelfde prijs.

    Zijn er mensen die iets weten of zelfs ervaring hebben met een van deze laders?
    Ik hoor graag jullie mening en/of bevindingen...

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  3. Guus

    Guus

    Lid geworden:
    19 sep 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Emmeloord
    Hallo

    Ik heb de Power Peak Infinity 3 Het is een mooie en goede lader maar het (grote) nadeel is dat als je lipo`s wil laden en met ballancer en Bit dan is het een wirwar van draden
    Er zijn ook wel laders waar de balancer in zit dat is wel handiger
     
  4. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Tijdelijke bouwstop Catalina...

    Vanwege een langdurig project in het buitenland en een tijdelijke verhuizing ligt de bouw van mijn Catalina helaas even stil... :sleepy:

    Ik moest voor de verhuizing mijn "werf" opbreken waardoor een groot gedeelte nu in dozen ligt te wachten tot mijn nieuwe hobbiehoek wordt opgeleverd.
    Tegen alle 'fans' van dit draadje zou ik willen zeggen; nog even geduld, over een maand of wat zal ik de bouw in mijn hagelnieuwe hobbiehoek weer hervatten en dit 'slapende' draadje nieuw leven inblazen met mooie foto's.
    Tot die tijd zou ik iedereen veel plezier willen wensen met vliegen of klussen (soms gedwongen klussen door het vliegen :D) deze zomer en tot snel.

    Groeten, Jeroen

    PS: helaas is mijn Cat dus ook niet klaar voor de watervliegmeeting dit jaar...
     
  5. heligek

    heligek

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.390
    Locatie:
    dordrecht
    he gelukkig leef je nog volg dit draadje al even en dacht dat je de moed opgegeven had

    suc6 met je verhuizing en verbouwing van je hobbyhok

    gr.john
     
  6. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Dat ik helaas een verplichte bouwstop heb wil niet zeggen dat we geen onderdelen bij elkaar kunnen scharrelen. Uit Canada heb ik voor niet te veel een leuke LiPo meegenomen en via Marktplaats kwam ik een lader tegen waar ik wel even mee vooruit kan. Dit vraagstuk kan dus worden gesloten en dan gaan we binnenkort weer vrolijk verder met bouwen...


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  7. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    To be continued...
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2009
  8. Snipes

    Snipes

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    252
    Locatie:
    IJsselstein(UT)
    Hey Jeroen,

    Mooi project hoor. Dit is voor mij(nog) niet weggelegd. Ik hou het voorlopig even op het bouwen met depron ;)

    Btw: Ik heb zelf de DX6i van Spektrum

    Grtz Wesly
     
  9. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Groesbeek
    hoi, Jeroen ben je al door de verhuizing en het buitenlandse project heen en kan je de bouw weer hervatten? We wachten met smart op vervolg van dit mooie bouwdraadje.....

    groet Michiel
     
  10. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Beste Michiel,

    Het antwoord schrijf ik vanaf mijn hotelkamer in Houston US op dit moment en daarmee beantwoord ik waarschijnlijk gelijk de tweede vraag. Helaas kan ik de bouw nog niet hervatten en hangt mijn Catalina op een veilige doch troosteloze plaats aan het plafond in ons veel te kleine tijdelijke onderkomen. Hoogstwaarschijnlijk kan ik de bouw pas vanaf half volgend jaar hervatten want dan is ons nieuwe huis klaar en daarmee ook mijn nieuwe werkplaats. Het heeft ook zo zijn voordelen want tussentijds heb ik al wel weer nieuw gereedschap aangeschaft waaronder een CNC freesbank. Hiermee ben ik momenteel lekker aan het rommelen om hem operationeel te krijgen. Vervelen doe ik mij dus niet maar het kriebelt aan alle kanten om verder te gaan met mijn Cat en erger ik mij wild aan de rust op dit draadje. Het is in ieder geval ook leuk om te weten dat er mensen geïnteresseerd zijn in mijn project. Helaas moeten we dus nog een paar maanden geduld hebben en zodra ik weer een hobbiehok heb zal ik dit draadje weer voorzien van mooie foto’s, lastige vragen, creatieve oplossingen en hopelijk boeide discussies. Hopelijk ben jij dan ook weer van de partij! Ik zat van de week ook nog even op jou bouwverslag F-16 te scharrelen, dat ziet er ook geweldig uit! Wanneer verwacht je die ‘airborn’?

    Groeten, Jeroen

     
  11. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Groesbeek
    Hoi Jeroen in ieder geval goed nieuws dat je een project vervolg krijgt. En ja als je een huis aan het bouwen bent kost dat minimaal een jaar en liggen daar je prioriteiten, das duidelijk. Dan moeten maar wachten tot volgend jaar voor de bouw updates.
    Een CNC freesbank dat is erg mooi gereedschap zeker voor de landinggear van de Cat. Ik moet me voorlopig behelpen met een Taiwanees draaibankje waar ik nog het een en ander van moet gaan uitlijnen, wil ik een symmetrisch werkstuk krijgen.
    Tja de maiden van de F16 daar kan ik moeilijk een datum aan verbinden, ik werk niet snel omdat ik (te) veel oog voor detail heb. Hij gaat wel de lucht in voordat hij in het nieuwe demo kleurenschema wordt gespoten.
    succes verder...

    groeten,

    Michiel
     
  12. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Helaas klinkt er op mijn Catalina draadje nog een oorverdovende stilte. Mijn werkplaats om de bouw van mijn Catalina te hervatten is nog niet klaar en dit gaat waarschijnlijk nog tot eind september duren. Maar ik vind het wel weer even tijd worden om mijn draadje van een ‘upje’ te voorzien al is het met iets dat alleen indirect met mijn Catalina te maken heeft. Tussen mijn veelvuldige afwezigheid in het buitenland heb ik toch kans gezien om mijn 4-axle CNC freesmachine operationeel te maken. De 4 assen werken uitstekend maar een echte 4-axle test heb ik nog niet kunnen doen omdat ik qua software nog niet helemaal klaar ben. Ik ben namelijk nog naarstig opzoek naar een recente versie van InventorCAM / SolidCAM. Mochten er dus nog mensen zijn die mij aan InventorCAM kunnen helpen houd ik mij van harte aanbevolen. Het liefst versie 2009 of 2010 maar andere CAM programma’s die mijn Inventor solids aankunnen zijn ook van harte welkom. Mijn nieuwe project voordat ik mijn hobbyhok ga inrichten is een CNC draaibankje die ik op dezelfde besturing kan aansluiten. De draaibank is inmiddels besteld alleen moet ik nog even doorsparen om hem om te bouwen naar CNC.

    Onderstaand wat foto's van mijn testopstelling:

    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Wim van Elburg

    Wim van Elburg

    Lid geworden:
    25 dec 2007
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Oostzaan
    Omdat het hier zo stil is

    Omdat het zo stil is op dit draadje en ik getoffen was door het mooie model van Jeroen dat hij tracht te maken, dacht ik maar een
    plaatje van mijn Catalina te uploaden.
    Ik heb deze als bouwdoos in de 70 er jaren in Zwitserland gekocht.
    De wingspan is 3.61 mtr. en er staan twee OS .90 met pomp motoren op.
    Hiermee is hij in 5 meter los. De romp is van GFK.
    De mallen zijn nog steeds in het bezit van de eigenaar die ik bij de Graupner Bodensee wedstrijd twee jaar geleden heb
    gesproken.
    Ik heb er iets minder dan 40 jaar over gedaan om hem vliegklaar te krijgen, maar het dus nu zover.
    Binnenkort maar eens de lucht in. Een clubgenoot van mij vliegt er al wel een tijdje mee en het is een schoonheid.
    Jeroen, niet tobben dat het te langzaam gaat, je kan me toch niet inhalen!


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi Wim,

    Ze is schitterend en leuk dat je de stilte op dit draadje even doorbreekt. Een welkome aanvulling. Hopelijk komt er binnen 2 maanden verandering in de stilte, na een aantal lange maanden wachten kan ik de bouw weer hervatten want ik hoop mijn model toch binnen nu en een jaar vliegklaar te krijgen. 40 jaar vind ik net iets te lang en daarnaast heb alweer een nieuw project in de koker zitten waar ik na mijn Catalina dolgraag aan wil beginnen. Inhalen zal inderdaad wel erg lastig worden.
    Even uit nieuwsgierigheid; is jou Cat ook volledig amfibie? Ik ben namelijk nog wat aan het tobben om de luiken van het neuswiel te ontwerpen en ben dus benieuwd hoe jij dat hebt gedaan.

    Groeten, Jeroen

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. razor

    razor Guest

    je hebt nog 10 dagen....
     
  16. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    We zijn er weer!!!

    Jawel! Het is eindelijk zover! Na lang wachten en een ‘kwartiertje’ klussen is mijn nieuwe werkplaats een feit. Sinds vanavond ben ik weer begonnen met de bouw van mijn Catalina. Het is inmiddels zo lang geleden dat ik even niet meer wist waar ik moest beginnen, als warming-up ben ik maar begonnen om de rolroeren in elkaar te lijmen. Eenmaal in-geslingerd ga ik op mijn gemak verder met het landingsgestel, dit keer ondersteund door mijn eigen draai- en CNC gestuurde freesbank. To be continued...!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Gisteren ben ik gestart met mijn eerste 3D freeswerkstuk. Mijn Catalina heeft voor het neuswiel nog een voorvork nodig dus een perfect opdrachtje om eens rustig mijn CNC freesbank te proberen.
    Eerst heb ik de voorvork getekend in Inventor waarna ik het met InventorCAM heb uitgewerkt om de freesopdracht te maken. Het had een leuk werkstukje geweest voor mijn vierde as maar aangezien deze nog niet naar alle tevredenheid werkt in dit programma, heb ik er voor gekozen om het in twee stappen 3-assig te doen. Nadat mijn bestelde aluminium blokjes waren bezorgd en wat gevogel in InvetorCAM om de afmetingen van mijn ‘stock-material’ aan te passen (de afmetingen van het bestelde blokje bleek af te wijken) kon ik de G-code genereren en aan de slag.
    Na het inspannen en klokken drukte ik om 20.53 uur op enter en rond 02.00 vannacht was de eerste stap voltooid. Vanavond ga ik verder met de achterzijde dus....... ‘stay tuned..!’

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Gisteravond heb ik de tweede fase van de voorvork gefreesd. Wederom duurde het een paar uurtjes maar dan heb je ook wat. Zie hier het resultaat;


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu nog het ontwerp van het hoofdlandingsgestel afmaken en de nodige moed en tijd en dan kan ik die ook gaan frezen... So, more to follow!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Hier word weer iets moois gemaakt wat te mooi word om te gebruiken.

    PRACHTIG!

    Blijf het volgen.

    En die werkplaats ziet er ook top uit, ik zie dat je niks tekort komt.

    Mvg pascal.
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2010
  20. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Rutten
    Pracht werk!!!!! Abbo hier, werkplaats is fantastisch daar is menig modelbouwer jaloers op:cool: ik niet hoor;)
     

Deel Deze Pagina