Bouwverslag: Corby Starlet (RBCkits)

• Topicstarter Topicstarter Phoenix
  • Startdatum Startdatum
De romp is nu klaar op het acculuikje na. Dit was nog wel even een gepuzzel.

Eerst even het op maat maken van de spanten. Er moet iets van de zijkanten af om de beplanking straks mooi te laten meelopen met de romp.
CorbyStarlet037.jpg

Hier past het ook nog niet lekker.
CorbyStarlet038.jpg

Even de onderzijde stap voor stap schuin afschuren en dan past het prima.
CorbyStarlet039.jpg

Dan nog wat support balkjes maken, en daar gaat behoorlijk wat werk inzitten om dit goed te laten aansluiten. Dan de boel vastlijmen en dan begint het luikje al wat te worden.
CorbyStarlet040.jpg

Zo nu ga ik eerst die irritante mug :mad: pletten die me al de hele avond aan het treiteren is, en dan even een wijntje tot me nemen :wink:

Gaat als een speer

edit: Lekker model heb je gekozen, inderdaad bijzonder weinig foto's van te vinden. Hier alvast eentje, maar die had je waarschijnlijk al:

kima.gif

Gents, dank u.

Er zijn inderdaad weinig foto's te vinden over de Corby. Ik zit er ook aan te denken om een eigen schema te gaan toepassen, met de registratie PH-IVR. (IVR=Iwan van Ree). Deze PH-reg is officieel nog ongebruikt, en ik heb wel een leuk schema in gedachten.

Ik weet niet of het verstandig is om een niet bestaand schema te gebruiken, want wellicht wil ik met deze kist (ooit) een keer mee gaan doen in de categorie Sportschaal. Ik weet niet of het voor de sportschaal ook vereist is dat het gebruikte schema echt bestaat. Iemand een idee? :?

Phoenix,

Welkom terug met de Corby in het schaalforum en ja een fantasie kleuren dan kan eigenlijk niet.

Nou ja oke dan we zien het door de vingers :wink: maar dan wel meedoen aan sportschaal :wink: :lol: .

Ton

Ton,

heb jij toevallig nog wat betere Corby foto's? De VH-KIM hierboven vind ik zelf wel erg fraai. Niet te druk en niet te complex.

jan,

deze site had ik ook al gevonden. Wellicht inderdaad maar eens aanschijven voor wat info/foto's.

Zo de laatste hand aan de romp, namelijk het luikje. En dan is de romp houtbouwklaar!

Ik moet zeggen dat de kit wel wat krap is met het hout. Dus niets weggooien want je kan het hier en daar wel eens nodig hebben, zo ook met de beplanking voor het luikje. Even kreatief uitsnijden uit een reststukje 2mmbalsa. Het afgetekende stuk is weer een van de 'wangen'.
CorbyStarlet041.jpg

Het sluitmechanisme, foto spreekt voor zich.
CorbyStarlet042.jpg

Luikje dichtmaken en met de rompvorm meeschuren, moet nog iets ronder bij de neus.
CorbyStarlet043.jpg

Luikje eraf, en je kunt gemakkelijk bij de accu, regelaar en motor.
CorbyStarlet044.jpg

De romp is nu af 8)

Eerst de werktafel eens goed schoonmaken en dan op naar de vleugel!

Dat schiet op!
Als je in dit tempo doorbouwt, kom ik je op een volgende meeting met een stuk of 5 nieuwe kisten tegen.

Opruimen?
Een keer met je arm over de plank en even hard blazen :wink:

Dat schiet op!
Als je in dit tempo doorbouwt, kom ik je op een volgende meeting met een stuk of 5 nieuwe kisten tegen.
Zou ik wel willen, maar tijd EN vooral geld zijn hier de beperkende factor. Maar altijd leuk om een verlanglijstje te hebben toch?

Opruimen?
Een keer met je arm over de plank en even hard blazen
AYE AYE captain, en dus kunnen we verder met de vleugel.

De benodigdheden voor de vleugel.
CorbyStarlet044a.jpg

Drie plaatjes 1.5 mm balsa aan elkaar goochelen. Makkelijkst vind ik om met plakband twee plaatjes strak tegen elkaar aan te plakken en dan DUNNE ZAP te gebruiken, zit direct goed.
CorbyStarlet045.jpg

Ben even een foto kwijt dus de volgende stap gaat wat snel. Ok wat is er gedaan: balsaplaat haaks maken, de twee hoofdliggers vastlijmen aan triplex 'V' stukken. Dan de voorste hoofdligger ca. 70mm van de voorlijst vaslijmen, de eerst rib haaks uitlijnen en vastliljmen aan de balsaplaat. Nu verder de vleugel opbouwen, uitlijnen en plakken maar.
CorbyStarlet046.jpg

De opbouw van de vleugels vind ik echt het sterke punt van RBCkits, dat 'interlocking' opbouw van de ribben en de ligger is echt super. Servokabeltje niet vergeten en het servo tray-tje. En om te voorkomen dat de draad niet uit de 'servokamer' kan, heb ik het doorvoergat afgedicht met een stukje balsa.
CorbyStarlet047.jpg

Blokje balsa voor de aileron horn, en de achterlijst op de balsaplaat gelijmd en daarna hierlangs afgesneden.
CorbyStarlet048.jpg

De sub-leading edge erop.
CorbyStarlet049.jpg

Even een 6x6 balsa hulplatje met een paar heeel kleine druppeltjes lijm vastzetten om voor een juiste vleugelstand te zorgen bij het beplanken van de bovenzijde.
CorbyStarlet050.jpg

Nog even wat 'vlees' toevoegen voor de vleugelbevestiging.
CorbyStarlet051.jpg

Dan de bovenzijde indekken, gaat net niet in een keer.
CorbyStarlet052.jpg

Restant afsnijden.
CorbyStarlet053.jpg

Morgen nog de echte leading edge erop en dan de andere kant. Uiteraard nog ailerons uitzagen, servoruimte toegankelijk maken etc.
Ik moet zeggen dat er inmiddels nog maar heel weinig hout in de kit zit. Begint al aardig op te schieten dus.

Na een lange zoektocht op 't almachtige internet nog wat foto's gevonden van de VH-KIM tijdens een schaalmeeting (www.smugmug.com). Niet het origineel maar van een buitenlandse collegavlieger.

kim1.jpg

kim2.jpg

kim3.jpg

kim4.jpg

kim5.jpg

Nu zie ik leuke en minder leuke zaken aan de afwerking: deze kist heeft geen wheelpants (=must), de registratie op de onderzijde vind ik niet om aan te zien :nooo: .
Andere mooie schema's heb ik niet echt gevonden dus wordt het een semi-schaal afwerking :wink:

De striping aan de bovenzijde vind ik mooi, aan de onderzijde wil ik de registratie maar op 1 vleugelhelft hebben in normaal lettergrootte, de registratie wordt bij deze PH-IVR. En dan zeggen we maar dat dit de VH-KIM is die na verkoop aan mij nu op nederlands register staat met registratie PH-IVR en dat ik er zelf wheelpants heb opgezet. Klinkt toch wel SEMI-aannemelijk :lol:

Wat ik wel ga doen, maar of dit slim is weet ik nog niet, is er een schaalfiguur (1:4) in te zetten. Dit houdt in dat de servo's voor hoogte/richting wat verder naar achter geplaatst worden en de plaat in de cockpit wordt uitgesneden en rondom wordt verstevigd om de krachten door te kunnen voeren. Verder nog een leuk cockpitje. En heel misschien een schuifbare kap, moet ik even in Arvids Corsair draadje kijken hoe hij dit ook al weer gedaan heeft.

:?: Heeft iemand een link naar een goede (goedkope) site waar ze 1:4 poppen verkopen (barbies van mijn dochters.....? of zo'n GI-Joe pop :wink: ) en die ook niet zo zwaar zijn?

Wie zegt dat het model van de VH-KIM "schaal" is? :| :roll:
Misschien heeft het origineel wel pants en een fatsoenlijke registratie onder de vleugel.

Ik raak steeds meer doordrongen van het belang van goede foto's van het origineel.
Ook bij mijn Sparrowhawk blijkt dat de 3-zijden aanzichten, tekeningen en modellen niet altijd even accuraat zijn, zelfs niet van gerenommeerde schaalbouwers als Dennis Briant of Philip Kent...

Aangezien er zo weinig detailfoto's zijn van de Corby's (die dit jaar overigens 40 jaar bestaat), ga ik een eigen schema hanteren en wel het volgende.

CorbyIVR.jpg

Hmm, als je toch zelf een schema bedenkt, mag het van mij wel wat spannender.
Anyway - het is jouw kist :!:

Zoiets bedoel je:
redalert.gif

Ook hier is weer weinig info over te vinden...

Niet echt spannender maar wel speelser en leuk schaalvoorbeeld :wink:

Ik vind het eigenlijk een beetje een 'clowntje' :Fade-color maar wellicht als ik nog een betere foto van de vleugels kan vinden wie weet.... :roll:

4d89a8c13fb4456460070a7170af16831_large.jpg

Back