Bouwverslag: Corby Starlet (RBCkits)

• Topicstarter Topicstarter Phoenix
  • Startdatum Startdatum
Nee gatver wat een toverbal vind het een beetje rommelig.

Phoenix, vind jouw eigenschema mooier.

Lekker simpel, strak en doet het vliegtuig ook wat groter lijken.

Ton

...vind jouw eigen schema mooier.
Lekker simpel, strak en doet het vliegtuig ook wat groter lijken.
vind ik dus ook, en mijn collega's, waaronder ook echte piloten, ook.

Ben je zelf al begonnen met het bouwen van de Corby Ton? :?: Of ben je alweer druk in de weer met een watervliegtuig? Of die 1800mm Spit natuurlijk.

De andere helft van de vleugel is inmiddels ook klaar, nu alleen nog de voor- en achterlijst schuren en de ailerons afwerken.

Het hout is op, dus kan er daarna begonnen worden met afwerken. De schaalpop komt er overigens niet in. De piloot bedekt grotendeels de 'bodemplaat' dus al die moeite voor een schaalpop loont niet echt. Alleen dat het geheel complexer en vooral zwaarder wordt :nooo: . Een mooi cockpit panel komt er uiteraard wel in.

Eerste schatting: Maiden staat gepland voor begin oktober, mits het weer 't toelaat. :roll:

Iwan,

Nee nog niet begonnen aan de Corby, heb er wel zin in als ik je foto's zo zie.

Heb mijn zelf als doel gestelt eerst mijn forumwedstrijd vliegbootje helemaal af te maken, dan de Yak23, Avia en een Cessna 120 en dan :cry: ja dan pas is Corby aan de beurt.

Wat de vliegboten betreft vind het tekenen gewoon leuk en heb daar een beginnetje mee gemaakt maar het bouwen zal nog wel even gaan duren.

Wat de Warbirds betreft ben er nog niet overuit welke eerst te doen.

Heb door de schaalmeeting wel steeds meer zin in de Spitfire Mark9 gekregen en heb ook eindelijk een foto gevonden op airliner.net die super is voor de 3view controle.

Lastig hoor als je alles mooi vind en niet kunt kiezen.

Ga je voor de Corby cockpit nog iets van malletjes maken voor vacuum delen, zou mooi zijn kan ik die ook gebruiken en laten we Rob de vacuumdelen maken.

Ben zelf namelijk van plan wat vacuumdelen te maken als bijv een stoel, zijpanelen en dashboard.

Als jij dat ook wil moet je even geduld hebben dat teken ik wel iets en doet Rob het frees en het vacuum werk.

Maar dan moet je daarvoor wel ruimte maken in het model.

Ton

Ga je voor de Corby cockpit nog iets van malletjes maken voor vacuum delen, zou mooi zijn kan ik die ook gebruiken en laten we Rob de vacuumdelen maken.
Ik was eigenlijk niet van plan malletjes te maken, maar goede instrumenten foto's van 't internet bewerken, dan uitprinten en uitknippen. Vervolgens weer opbouwen op een (triplex?) panel met wat dieptewerking door wat laagjes te gebruiken. De stoel wordt meer een rugkussen, zoals op sommige foto's op google te zien is. Waarschijnlijk wordt dit van geschuurd balsa bekleed met vilt. Gespen worden gemaakt met een stukje vilt of dun leer.

:?: Ik weet niet hoe lang het duurt via de Ton/RBCkits weg? Maar mocht je goede cockpitfoto's hebben dan houd ik me aanbevolen! :yes:

Maar dan moet je daarvoor wel ruimte maken in het model.
Ruimte zat als de bodemplaat eruit gaat en de servo's naar achteren worden verplaatst.

Phoenix zei:
Ik was eigenlijk niet van plan malletjes te maken, maar goede instrumenten foto's van 't internet bewerken, dan uitprinten en uitknippen. Vervolgens weer opbouwen op een (triplex?) panel met wat dieptewerking door wat laagjes te gebruiken.

Ik ben redelijk tevreden over de de manier waarop ik het panel van m'n Sparrowhawk heb gemaakt (zie een van de eerste postings in het bouwverslag).

Trouwens, die bodemplaat zou ik er sowieso uithalen. Met zo'n grote canopy lijkt mij die erg storend aanwezig.

Iwan,

Weet niet hoe lang het gaat duren om een leuke cockpit te maken en vacuumtrekken maar heb er wel zin in te maken.

Wil namelijk ook zoiets voor mijn Birddog en Cessna 120 maken en is dus een leuke oefening om eens een poging te wagen met de Corby.

Wil niet helemaal tot op de vleugel gaan :? want dan moet er ook een spant weggezaagd worden en dat doe ik dus liever niet.

De gedachte is een soort van kuipje te maken waar de piloot dan in zal komen en je daarmee ook de vlakke plaat kwijt bent.

Niet een complete cockpit maar denk wel een hele leuke aanvulling op het model.

Wouter heeft helemaal gelijk, een dichte cockpitplaat is niet bepaald mooi., maar daar en tegen wel praktisch voor vele kitbouwers.

De beste optie is dan ook zoals Wouter gedaan heeft met Sparrowhawk en direct het model voorzien van een cockpit.

Om wat meer gevoel te krijgen met het formaat van het interrieur heb ik toch maar een stukje romp geplakt en voor zien van een 1/4 scale piloot.

Heb nu wel ongeveer een idee hoe het gaat worden.

Heb gelukkig ook nog een leuk plaatje van een cockpit en ga dat als basis aanhouden.

Cockpit%201.jpg

Prima te gebruiken.
Cockpit%202.jpg

Zijn gescand van een tijdschrift en hoop dat ze een beetje duidelijk overkomen.

Corby%201%20%2800%29.JPG

Zo een begin is er.
Corby%201%20%2801%29.JPG

Ruimte genoeg en heb nu wel een idee hoe het moet gaan worden.
Corby%201%20%2802%29.JPG

Corby%201%20%2803%29.JPG

De piloot zou nog iets groter kunnen, maar moet zo wel lukken.
Een nieuwe heeft een langer lijf en dat zou goed uitkomen.

Ton

Ton, ik ben benieuwd naar de verede vorderingen. Goede foto'strouwens.

Ik zie wel dat het schuine vlak voor de piloot grotendeels uitgewerkt moet worden. Het instrumentenpaneel is nl wat rechter. Verder zag ik dat de servo's niet perse naar achteren hoeven, daar de piloot veel bodemplaat bedekt. Ik ga dan wel de schuine plaat aanpassen en wat 'beenruimte' creëren door voor de servo's de bodemplaat wel weg te halen. Wat balsa zou de benen goed moeten kunnen representeren.

Maar ik ga eerst de vleugels verder afwerken, een cockpit aanpassing kan altijd nog op een later moment (zelfs nog na de maiden).

Iwan,

Ja natuurlijk, de cockpit zou ook later kunnen.

Verder met de vleugel is een prima optie maar wacht ook even met de servo's in de romp.

Ga van de week verder aan een 3D tekeningetje en zal een plaatje posten, kunnen we samen even kijken of dat de beste optie is.

Van de schuineplaat moeten we zeker flink wat weghakken en er zal ook een flink gat in de basisplaat moeten komen.

Heb je al een pop die je gaat gebruiken en zoja welke.

Ton

Een nieuwe heeft een langer lijf en dat zou goed uitkomen
klopt, Rob heeft er een vacuum formed piloot bij de kit gedaan, en deze ziet er eigenlijk best goed uit. Helaas is het wel een halve piloot.

Heb je al een pop die je gaat gebruiken en zoja welke.
Ik heb al wel wat 1/4 poppen gezien, maar de links staan op de PC van m'n werk, zal ik morgen even plaatsen. Mijn grootste zorg is het gewicht van die piloten :? Ze zijn toch zo'n 45 cm lang.

De piloten link:

Het was voorheen Pete's Pilots maar die bestaat niet meer. Op deze site zijn ze nog wel te bestellen http://www.thepilotpeople.co.uk

Hier een inpressie:
glider.jpg

ww2full.jpg

Voor ca. 36 eur een complete piloot valt nog wel mee qua prijs, en ze zien er goed uit.

Ik ga er nu eentje met overall, maar zonder petje bestellen. :D

EDIT: het is de NATO piloot geworden, maar dan met een 'glider'-hoofd met zonnebril. Ik ben benieuwd, ook naar het gewicht...

@Jan (Brilman) jij hebt toch ook een Pete's Pilot in de Sopwith? Wat voor schaal is deze, en hoe zwaar is ie?

Ja klopt, da's al lang geleden dat ik die bij Pete gekocht heb.

De Pup is 1:8, dus ik neem aan dat ik die schaal besteld heb.

Het is echt 'an ugly bastard', maar in de Pup doet 'ie het goed. :P

Picture%20054%20%28Medium%29%7E1.jpg

Inclusief shawl (die heeft een kennisje gebreid met heeeeeeeele dunne pennetjes): 11,69 gram. 8)

jan.

@mao,
ja dat filmpje vondik ook geweldig, grasstart met maar 3S lipo.

@jan,
volgens mij moet je geen mot krijgen met jouw piloot. Hmm, als die van jou ca 12gr weegt voor een half body op een 1/8 schaal, dan is een hele ca.25 gr. Dan komt de 1/4 versie full body ongeveer uit op 200gr (2x2x2 maal zo groot dus 8x25gr)

Afijn, ik ga een eigen cockpit ontwerpen, geen vacuumdeel, maar opbouwen met geprinte foto's van het internet. Hier zijn er een paar:
scalcockpit.jpg
scalcockpit2.jpg

scalcockpit3.jpg

scalcockpit4.jpg

Met die laatste gaat het wel lukken :yes:

WV, ik krijg het ook niet gedownload. Schema lijkt wel ergens op, maar ik wil grotere vlakken rood en dunnere striping op de romp.

Het lukt wel, alleen moet je vrij lang wachten.
Geef anders even je mailadres via een PB, dan mail ik hem.

Leuke metertjes.

Heb ook nog wat voorbeeldjes van de onderstaande site gehaald lijkt mij ook goed te gebruiken.
http://www.aircraftspruce.com/menus/in/index.html

10-02049.jpg

airspeed.jpg

inclinometer.jpg

VA-1A.jpg

ASC-5A.jpg

vertcardcompass.jpg

Pegasus.jpg

aim3.jpg

slimline.jpg

En zo staan er nog heeeeeel veeeeeeel meer klokken om te gebruiken in je cockpit.

Ben al een beetje aan het tekenen geweest en gaat er grappig uitzien zal morgen een plaatje posten.

De uiteinlijke vacuumdelen zullen nog wel even op zich laten wachten.

Ton

ben benieuwd ik heb zelf ook al een idee over hoe ik't ga doen, enne goede foto's van die metertjes.

Back