Bouwverslag: Corby Starlet (RBCkits)

• Topicstarter Topicstarter Phoenix
  • Startdatum Startdatum
P

Phoenix

Guest
Wellicht hadden sommigen het al gelezen op 't electro forum, maar ik heb een Corby Starlet aangeschaft van RBCkits! Een bijzonder vliegtuig met heel mooi lijnenspel. Ik wilde even geen warbirds, dus de Bf-109E staat op een laag pitje, zeker gezien al de wijzigingen die ik wil gaan toepassen.

Wat maakt dit kistje nou zo bijzonder voor mij?
- kistje ziet erg goed uit en heeft een goed vliegbeeld volgens 't filmpje
- dit model nog niet eerder op ons veld gezien
- electro rules!! (voor mij dan :wink: )
- grasstarter met slechts 3 cell lipo!
- erg complete kit
- ik wilde altijd al een keer een RBC kit gaan bouwen (zien er gewoon goed doordacht uit)
- bescheiden spanwijdte dus makkelijk met vervoer en opslag
- 4 kanaals dus mijn zender behoeft (nog) niet te worden uitgebreid

SH100348%20(Custom).JPG

Wat gegevens:
Span: 1330mm (volgens Ton)
Area: ca. 35dm2
TOW: vanaf 1700gr

Dit komt erin:
- 9 grams servo's (2 Aileron, 1 Rudder en 1 Elevator)
- Typhoon 29/18/10 motor
- 12x8 prop
- Xenon (Phoenix CC) 60 ESC [EDIT: moet zijn 45A ESC]
- Accu 3S 2100mAh(20C) of 3S2P 1500(15C), deze heb ik namelijk nog liggen. Hoewel de laatste wellicht wat kritisch is qua max. stroom. T.z.t. misschien een 3S met grotere capaciteit.
- 6 kanaals 'BERG' ontvangertje

Gauw de bouwplank/werkplek even opruimen en lekker beginnen met bouwen! 8) I'll keep you posted!

Leuk model!
Staat ook op mijn lijstje, alleen niet bovenaan

Wel ruig motorgeweld :wink:
Een 60A regelaar lijkt mij niet noodzakelijk voor deze kist, ik heb in mijn sparrowhawk (2,2 kg) een 30A tsunami zitten en dat werkt prima met een 29/18/10 en een 12X8 en 10 cellen.

Kom maar op met de foto's!

Hoe is trouwens de kwaliteit van de canopy?
Op de kisten die ik heb/ken van RBC, zijn ze jammer genoeg van matige kwaliteit.

Volgens mij trekt de motor max iets van 28A met deze prop, moet ik nog even nagaan. Waarom 60A ESC? In de Hurricane zit een CC25 deze vind ik wat te licht, in de Zabarak E-trainer zit een MEGA22/20/4 met een CC60 (xenon). Deze ga ik dus gebruiken, hoef ik geen nieuwe te kopen en de Hurricane kan ook nog blijven vliegen.

De kwaliteit van de canopy weet ik nog niet... ik had de kit gisteren al verwacht en vandaag is ie ook al niet bezorgd. :evil: Dan hoop ik maar dat het morgen wordt bezorgd. Alle apparatuur wat erin komt is al binnen.

Als je nog een ESC hebt liggen, dan moet je die natuurlijk gewoon gebruiken.
De motor trekt bij stilstand idd ong. 28A, in vlucht zal dat ca. 10% afnemen, dus ong. 25A. zijn.

Oeps, ik zie trouwens net bij het -alvast- solderen van contactjes e.d. dat het een Xenon 45A/60A piek regelaar is. Mag de pret verder niet drukken.

OE JA leuke Homebuild moet ik ook maar eens bouwen.

Lijkt mij wel lekker vliegen met zo'n Typhoon electromotortje.

Ben benieuwd naar de eerste bouwfaseplaatjes.

Ton

9 grams servootjes in een 1.33m kist van 1700 gram? Die zitten in mijn 300grams shockflyer.... :roll:

Grt.

Ik vond het ook wel wat licht maar moet wel kunnen, 't is geen speed cq high-aerobatics kist. Op een 300 gr kist zijn 5 grams servo's ook meer dan genoeg trouwens.
De servomounts in de kit zijn wel al op maat voor de 9 grams servo's.

De kit is wel eindelijk binnen...bij mij.
Het was bij de buren afgeleverd, geen briefje bij mij in de bus en de buren gaven ook geen kik. Toch maar even bij Rob gevraagd hoe het zit en toen bleek dat het al dagen terug bij de buren was afgeleverd...grrrrr.

Van de week had ik nog zeeen van tijd (vakantie) om te bouwen maar geen kit en dit weekend staat helaas al weer vol met afspraken. Misschien morgenavond nog eventjes dan een beginnetje maken.

Daar gaat ie dan! Vandaag toch nog wat tijd gevonden om te beginnen met de kit.

Je begint met de bodemplaat (2 delen) en hierop de triplex spanten haaks te lijmen. Dan de onderzijde van de staart erop, en dan de triplex vleugelgordingen.
CorbyStarlet001.JPG

Hier komt later de vleugelbevestiging, is beter dan bij de hurricane, daar moest jezelf de plaats bepalen, hier kan het niet fout gaan.
CorbyStarlet002.JPG

De dubbele triplex platen voor het main gear, past allemaal lekker toppie!
CorbyStarlet003.JPG

Het motorschot erop deze is reeds geschikt voor de T29/18/10, en de bovenspanten erop.
CorbyStarlet004.JPG

Spanten worden gefixeerd door de liggers.
CorbyStarlet005.JPG

Op de liggers komt nog een verstijver latje, dit geeft een sterk 'T' profiel.
CorbyStarlet006.JPG

Dan twee kleine latjes voor het vertikale stabilo.
CorbyStarlet007.JPG

En hier de zijplaatjes voor het horizontale stabilo.
CorbyStarlet008.JPG

Nu zit er een klein hick-upje in het ontwerp (vind ik persoonlijk). De ligger die een paar plaatjes terug is geplaatst had wat verder naar beneden moeten uitlopen, nl tot de bodemplaat. Nu heb ik zelf -door alvast de vertikale stabilo achterlijst los te plaatsen- een afstandsplaatje gemaakt tussen het onder en bovendeel van de staart. Dit is namelijk wel belangrijk om straks niet de mist in te gaan met het beplanken.
CorbyStarlet009.JPG

CorbyStarlet010.JPG

Het ging allemaal erg voorspoedig en eigenlijk kan je deze kit niet scheef of fout bouwen. Dus het beplanken kan al beginnen. Wel heb ik hier eerst al 4x4 mm latjes op de midden plank gelijmd om straks de bovenbeplanking vast te kunnen zetten.
CorbyStarlet011.JPG

Hier de plaat op maat gemaakt. TIP: gebruik voor het op op maat schuren van de vleugeluitsparing in de beplanking een schuurrol. Kun je mooi de ronde contour erin schuren.
CorbyStarlet012.JPG

En dan als laatste actie voor vandaag de sleuven voor het rudder en elevator.
CorbyStarlet013.JPG

Van de week weer meer foto's.

Tot dusver ben ik zeer tevreden over de kit, enige minpuntje vind ik de digitale handleiding. Deze is erg lastig uit te printen en uitgeprint is het ook nog eens slecht leesbaar (digitaal overigens niet hoor!). Ik moet nu dus geregeld van werkplek naar computer hobbelen. Ik had er (persoonlijk) liever (ook) een hardcopy handleiding bij gehad. De inhoud van de handleiding is overigens wel goed.

Phoenix zei:
eigenlijk kan je deze kit niet scheef of fout bouwen.

Toch is het belangrijk om goed te bliijven kijken/meten. Uit ervaring weet ik dat dit soort kits uitnodigt om als een 'razende' te bouwen en je dan wel eens iets te voortvarend bezig bent, waardoor er ondanks de slimme constructie wel eens wat scheef kan gaan...

Je hebt de vaart er goed in :!:

@WV, de canopy en vacuumdelen zien er solide uit, maar de praktijk zal het uitwijzen of ze dat ook daadwerkelijk zijn. En uiteraard blijf ik kijken of de boel wel recht blijft.

Weer wat verder gekomen, met een achteraf toch wel wat lastige beplankingsklus.

Allereerst de beplanking bij de elevator, was wat lastig door de vertical stabilizer bodemplaatje. Verder moet hier nog de elevator sleuf worden uitgewerkt.
CorbyStarlet014.jpg

Vervolgens de verdere bovenbeplanking aan de achterzijde.
CorbyStarlet015.jpg

Dan de neus beplanken met strips, dit had ik nog niet eerder gedaan en ik vond het een behoorlijke p...klus.
CorbyStarlet016.jpg

De kieren die je hier nog ziet heb ik later nog dicht gemaakt met op maat gemaakte dunne stripjes, daar ging aardig wat tijd in zitten.
CorbyStarlet017.jpg

Wat wazige foto, maar hier is de boel dicht gesmeerd met wat verdunde balsafiller, dan smeert het lekker makkelijk en glad uit. Moet nu even uitharden,dus morgen even mooi schuren de hele boel.
CorbyStarlet018.jpg

En een laatste shotje van de servo installatie. De romp is behoorlijk breed dus zeëen van ruimte daar binnen.
CorbyStarlet019.jpg

Ik groet weer af.

Zo dat schiet op zeg! De laatste kier dat ik hier keek stond er 1 fototje van het complete model en nu zit de romp al bijna in elkaar :)

Het ziet er allemaal goed uit hoor.. alleen dat latje voor het T-profiel lijkt een beetje boven de spanten uit te steken, maar dat zul je wel bijgeschuurd hebben?

Hoe dan ook, leuk toestel.. snel verder bouwen ;)

Het T-profiel is inderdaad eerst even flush geschuurd, evenals op wat andere plekken.
Vanavond nog het horizontal & vertical stabilizer erop en de roeren, deze blijven onbeplankt. Dan nog een acculuikje en flink schuren en klaar is de houtbouwromp.

Phoenix,

Zo dan 8) je gaat als een speer en zo te zien plankt dat lekker weg.

De T op het T-profiel zit er niet echt voor de sterkte maar voor een groter lijmoppervlak te creeren voor de beplanking die daar van twee kanten samen komt.

Laat maar komen die foto's zit maximaal te genieten.

En eeeh lekker terugzetten naar schaal want de buitenlijnen zijn schaal en overgenomen van de 3view het model is meer schaal dan vele andere fabrikanten ooit van hun modellen kunnen claimen.

Ton

@Ton, goed ontwerp die Starlet. Er zijn alleen niet veel detail foto's op 't internet te vinden. Ik zou meer foto's willen hebben van de Nieuw Zeelandse VH-KIM.

Tja, en weer terug naar het schaalforum..... :roll:

Eerst weer even wat foto's 'dumpen' hier:

Allereerst de neus geschuurd, en geschuurd, en geschuurd en toen zat ik helemaal onder het stof, niet echt gezond...
CorbyStarlet020.jpg

Verder met de vertical fin en het rudder. Geen geschuurde plank balsa maar echt met profiel opgebouwd, heel fraai hoe dit is gedaan.
CorbyStarlet021.jpg

Een kant beplankt en valse leading edge toegevoegd. De uitsteeksels zijnvoor het rudder. Deze wordt vast op 't vertical fin opgebouwd en daarna afgezaagd.
CorbyStarlet022.jpg

Andere kant ook beplankt en echte leading edge erop, en in vorm geschuurd.
CorbyStarlet023.jpg

Dan de opbouw van het rudder, eerst even drie delen samenvoegen.
CorbyStarlet024.jpg

Dan verder opbouwen op de vertical fin.
CorbyStarlet025.jpg

De tussen spanten/ribben toevoegen, alles recht uitlijnen en vastlijmen. Daarna rudder loszagen en de boventip toevoegen, moet ik nog schuren.
CorbyStarlet026.jpg

Vertical fin op de romp bevestigd, en een dorsal fin toegevoegd. Het rudder hangt er hier los op. Ik moet het gat voor het horizontal stabilo nog verder uitwerken.
CorbyStarlet027.jpg

Ok dan, nog even een shotje met de kap er op... :wink:
CorbyStarlet028.jpg

Tot zover weer de stand van zaken, ik ga nu even 'ontstoffen' kuch, kuch... Na het weekend weer een update, morgen eerst alles gereed maken voor de meeting in Oss.

Ziet er goed uit!

Onderschat balsastof niet, er bestaat niet zoiets als ontstoffen en stofvrij maken.. ik hoop voor je dat je dit niet in de woonkamer hebt gedaan, want over een jaar vind je nog overal balsastof terug..

dank je hezik.

Nee het schuren heb ik niet in de huiskamer gedaan, maar in mijn hobbyhok op zolder. Ik heb het schuren ooit wel eens in de huiskamer gedaan, maar dat vond m'n vrouw niet zo'n succes... :wink:

Zo, de Oss meeting is geweest dus weer verder met de Starlet.

Horizontal stabilo opbouw, geprofileerd ipv een geschuurde plank.
CorbyStarlet029.jpg

Een kant beplankt.
CorbyStarlet030.jpg

Andere zijde ook en de tip toegevoegd en geschuurd.
CorbyStarlet031.jpg

Opbouw van de elevators.
CorbyStarlet032.jpg

CorbyStarlet033.jpg

Voorlijst toevoegen en schuin afschuren tot de middenlijn.
CorbyStarlet034.jpg

Tips schuren, wel eerst even afplakken
CorbyStarlet035.jpg

Hier alles even 'droog' passen.
CorbyStarlet036.jpg

Back