Bouwverslag das Bunte Huhn. Filmpjes vanaf pagina 27

Volgens mij kan je 'm rustig schuin zetten, dwz aansluitend op de romp.
Geeft de tekening geen enkele aanwijzing?
Dit toestel heeft, althans bij de root, heel veel V-stelling, bij geen ander toestel is het hoekverschil met de romp zo geprononceerd...

nee, tekening geeft geen duidelijkheid, dus je moet kiezen tussen opvullen, maar dan moet je ook schuin opvullen en dat is hier niet gebeurd. Althans, niet te zien. Hij is hier alleen schuin in de zin van: van de romp af gemaakt, maar niet in een hoek, als je begrijpt wat ik bedoel.

Maar goed, volgens mij ga ik de romp gewoon vlak houden, en de eerste rib goed richten en dus schuin plaatsen, niet haaks op de liggers

Lijkt mij de goede oplossing.
Check wel even of de root rib niet te smal is, nu hij in een hoek komt. Misschien moet je de dikte van het profiel aanpassen.
Succues!

ja, klopt. Dat zal ongetwijfeld moeten. Maar er zijn slects de 1e en de laatste rib vlak voor de tip uitgetekend. Die ertussenin moeten ook zelf gemaakt worden. De ribben in de tip zijn gelukkig wel uitgetekend

heb de originele v stelling aan gehouden, het zal toch niet veel afwijken van het plan
wat mij op viel is als je het plan volgt dan ga je aan de wortel met een probleem komen dat deze onmogelijk aan sluit ,aan de romp,omdat het profiel redelijk bol is
moest ik hem nog eens bouwen zou ik de wortel rip kantelen,zodat deze beter aan sluit

:idea: Heel goed! Dan zijn we eruit. Gewoon dus zoals gezegt de 1e rib kantelen. Ga ik nu eerst verder met de romp. Vanavond nog wat foto's....

Peter, misschien kan je nog even vertellen hoe het met dat richtingsroer zat...
Ik vermoed dat het alleen maar een remfunctie heeft en helemaal niet stuurt?

Niet stuurt? Waarom zou dit richtingsroer niet sturen? Volgens mij heeft peter niet de dubbele roeren (voor remfunctie) gebouwd, maar een enkel roer, maar dat mag hij zo zelf aangeven :)

Eerder in dit draadje schreef ik er dit over:
Ik heb niet alles hierboven gelezen, over de aansturing van dat remklep-rudder, dus misschien is dit al gezegd...
Maar ik denk eigenlijk dat er geen noodzaak is om het rudder ook daadwerkelijk als rudder te gebruiken. Het effect zou minimaal zijn, omdat het heel dicht achter het zwaartepunt zit (kleine hefboom); 90% van de vliegende vleugels (en nog een zootje hotliners) stuurt prima zonder rudder, je hebt het gewoon niet nodig. Niet moeilijk over doen en weglaten. Die remfunctie lijkt me daarentegen wél zinvol! Maar die kan je simpel met 1 servo aansturen.

Ik heb in mijn modelbouwleven een stuk of wat vliegende vleugels gehad, maar geeneen met een (sturend) rudder. Wel een vin, voor stabiliteit.

Laatst bewerkt:
Ja, okey, zou inderdaad kunnen. Ik heb geen idee moet ik eerlijk zeggen. Gevoelsmatig zeg ik: het doet wel wat, maar wie ben ik, ik zal een ervaren doorgewinterde modelbouwer vooral niet tegenspreken hoor. Ik ben straks wel nieuwsgierig naar de praktijk, nu het toch wordt ingebouwd zal de bijdrage van de rudder vanzelf aan het licht komen. Maar laten we er geen probleem van maken, hoewel deze manier van ervaringen delen op een forom mij wel erg aanstaat hoor!! Geweldig medium zo'n forum he!

Een richtingsroer op een vliegende vleugel kán vrijwel niks doen omdat het geen arm heeft om zijn kracht op over te brengen. Er treedt dus wel een remmende kracht op maar nauwelijks koppel, en dus ook nauwelijks een gierende beweging. Als het al wat doet (kijk maar eens goed naar het plaatje van die Huhn) is het een kanteleffect de verkeerde kant op veroorzaken, omdat het zo hoog zit!

Dat is precies de reden dat het merendeel van de vliegtuigen een lange staartboom heeft......
Moet eerlijk zeggen dat ik ook nog nooit een vliegende vleugel met werkend richtingsroer heb gezien, nu ik er over nadenk :-)

ik heb dus enkel richting,het helpt
waarom heb ik de rem niet gebruik zal je af vragen,had die gemaakt maar vond het niet stevig genoeg
het idee is wel oke,als ik ooit eens tijd heb ga ik de richting in gvk maken
ik probeer in te schatten hoe hoog ik moet binnen komen om te landen zit ik te hoog ,dan trek ik hem dood ,hij verliest dan 5 meter ongeveer

zullen we het er dan maar hier op houden: alle beetjes helpen....
Ik weet niet of het niet averechts helpt.
Zoals Arjan ook al zei, door de korte hefboom heeft het marginaal effect, terwijl je er wél een extra servo en een nog niet uitgewerkte aansturing voor nodig hebt; dat is extra gewicht. Het is zo zonde om al die heisa te maken en dan tot de conclusie te komen dat het geen effect en wél gewicht heeft.
Ik denk dat ik zegge en schrijve 1 vliegende vleugel ken met een aangestuurd richtingsroer (Fauvel AV36). Er kunnen er natuurlijk wel meer zijn, maar het is duidelijk dat het heel erg een uitzondering is!

Laatst bewerkt:
En toch is het een leuke om uit te proberen (ik moet gecorrigeerd worden als ik het fout heb):
Als ik stuur EN remfunctie gebruik, heb ik sowieso 2 servo's nodig. Als ik alleen de remfuntiue gebruik, heb ik inderdaad maar 1 servo nodig, maar wel twee stuurstangen om de roeren uit elkaar te krijgen. Bij de servo moeten deze roeren dan worden samengevoegd tot 1. Met andere woorden: ik kan experimenteren: met 1 sevo en alleen de rem, en met twee servo's om te zien wat bij de bunte de Bunte de stuurfunctie doet. Daarintegen ben ik inmiddels wel aardig overtuigd dat de stuurfunctie niet erg veel zal uithalen, maar goed, het is na afloop van het bouwen het experimenteren waard toch?

Nee, de twijfels liggen bij het sturend effect. Maar dit is wel een mooi filmpje zeg! Had ik in het echie nog niet gezien, deze rem-roerwerking

Zo, toch nog iets gedaan vanavond:

De grenen latjes 4x4 mm eerst weer boven het stoom voorgebogen en daarna op de bijde zijkanten van de romp gelijmd. Daarna twee tussenschotjes schotjes gemaakt. Morgen even goed op tekening kijken of ik de andere ''schotjes'' er ook al tussen lijm, want die zijn een combi tussen verstevigingsschot voor de romp en de bevestigings van de vleugel (de messing pen/huls).

Zoals te zien is de neus van de romp al voorgebogen. Als de onderkan en de twee zijkanten van de romp van de week gelijmd zijn, wordt de neus verder geboetseerd met stukje balsa ban? die bij 10 mm bijvoorbeeld, zo je't maakt heb je het.

romp2.jpg
[/URL]

romp3.jpg
[/URL]

Laatst bewerkt:
Back