bouwverslag depron Citabria/Super Decathlon/Piper

hey maurits
Dat lijkt me idd wel een goed plan van die regelaar. en die servo's zijn ook idd wel sterk zat voor zo'n kistje. Wat voor een servo's ga je kopen of heb je ze al gekocht?

Om nog even terug te komen op het idee om carbonstangen ONDER de vleugel te lijmen. Bijvoorbeeld met 4mm carbonstaaf, dit weegt niks maar is erg stijf. Kan ik dan een stuk onder de vleugel plakken, wel even lang natuurlijk? K heb t wat geprobeerd en gedaan en het lijkt erop dan de vleugel dat ook vrij stijf is. En bij een harde crash heb je misschien minder schade aan je kist, omdat deze er dan niet aan bevestigt is.

Laat maar horen wat jullie er van vinden.

Dit vliegtuig is niet veeleisend t.a.v. gewicht en gebruikte servos.
Dat neemt niet weg dat lichter altijd beter is.
De mijne vloog nog goed boven 400gr maar met gas dicht verliest hij snel hoogte.
Ga je voor de vlieg prestaties dan is de platte romp het beste.
Ik ben zelfs van plan om eens een 3mm versie te bouwen. :)

Nee gewoon een slow flyer maar hoe lichter hoe slower.
Heb nu een Lazi Bee start klaar 155gr met volle romp maar wacht op beter weer.
En een Big Nasty maar die is 400gr.
Met 3mm depron kan je veel lichter bouwen maar wel minder crash bestendig.

De zender en ontvanger heb ik inmiddels ontvangen. Ik ga voor het idee van de carbonstaven onder de vleugels. Maar een vraag, hoort het dat de achterkant van de vleugel een stukje op de top fuselage drukt?

En heeft er iemand een site liefst in NL waar ik goedkoop regelaars kan krijgen? Bij rctechnics zijn ze erg goedkoop, maar daar hebben ze geen 10A nicd/nimh regelaars.

Maurits zei:
En heeft er iemand een site liefst in NL waar ik goedkoop regelaars kan krijgen? Bij rctechnics zijn ze erg goedkoop, maar daar hebben ze geen 10A nicd/nimh regelaars.
"borstel" regelaar voor "uitsluitend" Lipo's kan je ook rustig voor NiMH/NiCAD accu's gebruiken, de regelaar zal hooguit iets te snel afslaan wegens "te lage" accuspanning, maar echt veel invloed op de looptijd zal het niet hebben .....

Maurits zei:
De zender en ontvanger heb ik inmiddels ontvangen. Ik ga voor het idee van de carbonstaven onder de vleugels. Maar een vraag, hoort het dat de achterkant van de vleugel een stukje op de top fuselage drukt?

Nou en.
Lipo regelaars en nicd/nimh accus werkt ook alleen Lipo accus en nicd/nimh regelaars is af te raden.
Waarom ga je niet voor een brushless setup met nicd/nimh accus.
Kan je later over op lipo. :wink:

Iemand enig idee?

Dadelijk ga ik het onderstel maken en dan ben ik eigenlijk klaar met de bouw, alleen de electronica nog. Het verstevigen van de vleugels heb ik met 4 en 5 mm carbonstaaf gedaan. Vleugels kunnen nog bewegen maar dit lijkt mij ook het geval bij de echte? (gezien bij een Boeiing 747-400, weet niet of dit ook het geval is bij de kleinere vliegtuigen :lol:)

Hoi,

Bedankt, de 1540 tpv versie lijkt me wel wat en dan met die regelaar, maar deze zal ik dan waarschijnlijk gaan vliegen met een 8.4V 950mha nimh batterij.
Hier nog 3 foto's voor hoe het er voor staat:

Edit: Heeft er iemand enig idee wat ik voor een propellor moet nemen met de BL 1540 t.pv, en eventuele vertraging?

Want dan wordt dit het lijstje wat ik binnenkort ga bestellen:

Servo: TowerPro SG-90 x2
Motor: Brushless Outrunner 1540KV
Regelaar: 12A FLY Brushless ESC

8X4.3 en 9X3.8 props lijkt mij.
Zitten de vleugel verstekingen onder de vleugel?
Geeft dan wel veel luchtweerstand.
Meestal worden ze zoveel mogelijk in de vleugel verzonken en dan alleen op 1/3 van de koorde over volle vleugel lengte behalve de tips.

Ja ze zitten er onder, ik had eerlijk gezegt nog niet gedacht aan de luchtweerstand :oops: Maar als het het vlieggedrag sterk beinvloed zal ik ze er af halen en op de originele manier bevestigen.

Omdat dit mijn eerste vliegtuig word weet ik niet precies hoe ik de motor moet monteren. Mijn voorkeur gaat uit naar deze motor: http://www.rctechnics.eu/282215-brushless-outrunner-1540kv-p-101.html

Moet ik hiervoor ook nog een steuntje mee bestellen, of hoe bevestigen jullie de motor aan de rest van het vliegtuig? Heb ik verder ook nog iets nodig om de propellor (8X4.3) op de motor te monteren of is het net als bij de staartrotor van een microhelicopter kwestie van er opschuiven en een beetje secondelijm?

Hoe bevestigen jullie de accu in het vliegtuig? Ik gebruik dezelfde accu (3s1p) namelijk ook in mijn microhelicopter, dus het is niet handig om er veel op te plakken.

En mijn laatste vraag: misschien een beetje oftopic, maar ik heb een 4 kanaals zender. Kan ik deze zender ook gebruiken in combinatie met een 6 kanaals ontvanger?

Back