bouwverslag depron Citabria/Super Decathlon/Piper

LOL ja dat kan zat, het kissie heeft vanmiddag zijn Maiden gehad, en zo ook de parachutjes.

Geweldig ging het, het waaide wel aardig stevig, wat veroorzaakte soms wat flutter op de vleugels,
maar even het gas los en het ging perfect... De stevige wind heeft me 2 parachuutjes gekost,
de 1e keer gooide ik veel te hoog af, de wind nam hem mee en mijn dochters konden er niet
meer achteraan gaan want hij vloog ver de wijk in... en de 2e was ook iets te hoog want die
belandde in een boom aan de rand van het veldje...

Al met al een geslaagde maiden nu alleen nog een beetje verven en/of striping aan brengen.
het oog wil ook wat natuurlijk.

Men kissie is 200 gram totaal geworden, das zonder para mannetjes...
Die wegen 5 gram per stuk en ik heb gepast, ik kan er max 3 in het luikje proppen.

Mijn setup is:

van UH:
24 grams buitenlopertje 1300Kv
8x6" GWS propje
9 grams 12A Magic ESCtje
andere winkels:
6 Kanaals 14 grams Esky receiver
2 x 5 grams Towerpro servootjes voor de besturing
1x 9 grams merkloos servootje voor het afwerpklepje
2S1P 800Mah 12C 46 grams LiPootjes

Met deze setup kon ik ongeveer 30 minuten vliegen op 1 accu en ik kwam met 65% gas bijna tegen de wind in.
de motor en de esc zijn niet warm geweest... misschien maar even een groter propje proberen.
Morgen nog even een 3S 920Mah proberen, kijken of dat een beetje wil...

Het lijkt mij al een tamelijk zware prop voor dat motortje, maar vraagje: hoe maak je die parachuutjes? De mijne gingen meestal niet open :mrgreen: , wat als voordeel heeft dat je ze meestal niet kwijtraakt door de wind, maar 't is toch niet helemaal de bedoeling....

Dirk

dirk57 zei:
Het lijkt mij al een tamelijk zware prop voor dat motortje, maar vraagje: hoe maak je die parachuutjes? De mijne gingen meestal niet open :mrgreen: , wat als voordeel heeft dat je ze meestal niet kwijtraakt door de wind, maar 't is toch niet helemaal de bedoeling....

Dirk

Dirk, die Prop ging perfect hoor, lees de revieuws maar eens op UH,
ik wil morgen nog even een 8x4 en een 9x4,3 ofzo proberen.
zo ook een 3S LiPo

Die parachuutjes heb ik niet gemaakt maar gekocht,
ik heb op het Forum van de RCvliegshop een inkoopactie gehouden
voor deze mannetjes:

Ik had er 144 ingekocht bij de groothandel (mijn vrouw en ik hebben inet winkeltje)
en ze waren binnen 4 dagen allemaal weg... 20 cent per stuk.
(volgende keer 22cent want ik had verkeerd gerekent en schoot er 2 cent per stuk bij in door verzendkosten en btw)
Als er hier op MBF ook belangstelling voor is dan wil ik nog wel een
inkoopactie houden... maar dan maak ik eerst wel een animocheck want ik heb geen
zin om met een hele zooi van die dingen te blijven zitten.

En een paar keer ging er 1 niet open maar ongeveer 8 van de 10x wel.
het lag meer aan het opvouwen dan aan het parachuutje...

Sorry dat ik even :offtopic: ben over die chuutjes, maar heel leuk en ik doe heel graag mee bij een volgende actie voor enkele tientallen...

Dan weer :ontopic: over die prop van 8*6, je had het over een nog grotere proberen, dan denk ik gelijk aan een 9*7 ofzo, vandaar...

Dirk

Ik vlieg nu met een mini bee of lazy bee spanw 58cm 160gr 540mA 2s lipo (de laatste ELE s van RCTech) en eigen bouw cd rom motor 7x3.5 prop.
Vol profiel en doos romp.
Met die kleine lipo vlieg ik ook een half uur en als als het moet nog langer.
Gemiddeld stroomverbruik 1A en met volgas (3A) gaat hij verticaal omhoog.
Ik heb nu nog een Super marine walrus staan van 76cm spanw ongeveer 180 gram met platte romp.
Die moet eerst vliegen.
Daarna ga ik ook een kleine stc bouwen. :)

Hee Robert,
Matthijs hier van school.
Vet kistje man!
Succes verder

heb de kist nu volledig onder contole, loopings, zweefvluchten, beetje prophangen, je kan er zelfs ondersteboven mee vliegen, ik ga er van de week eens een filmpje van maken!

kawavinni zei:
heb de kist nu volledig onder contole, loopings, zweefvluchten, beetje prophangen, je kan er zelfs ondersteboven mee vliegen, ik ga er van de week eens een filmpje van maken!
En hoe deed hij het in de wind?
Ik was vanmiddag ook achteruit aan het vliegen.
Er was meer wind als de normale vliegsnelheid en moest gas geven om er tegen in bij de landingsplaats te komen.
Maar voor zo een kleintje deed hij het goed.

heeft iemand ook al deze versie gemaakt met flaps? op de tekening staat dat de flaps optioneel zijn, ben we benieuwd hoe ingewikkeld het dan wordt

is niet zo heel erg ingewikkeld hoor Ido,
ik ga volgende week nog 1tje maken en daar ga ik
wel ailerons op maken tesamen met een zooi ledjes
omdat ik ermee wil gaan nachtvliegen...

voor de ailerons maak ik dan wel wat fotootjes voor je.

het waaide echt hard vanmiddag, bleef met meer dan halfgas tegen de wind in stil hangen. Vloog wel goed verder, heb er ook expres de 3s1p 1500 mah accu erin gedaan, lekker zwaar.

WuTangcl zei:
is niet zo heel erg ingewikkeld hoor Ido,
ik ga volgende week nog 1tje maken en daar ga ik
wel ailerons op maken tesamen met een zooi ledjes
omdat ik ermee wil gaan nachtvliegen...

voor de ailerons maak ik dan wel wat fotootjes voor je.

De man die nooti stil zit en met vele projectjes bezig is :)
Ben wel benieuwd hoe je de ailerons erin gaat zetten, heb je daar nu 2 servo's voor nodig, of lukt t ook met 1tje?

ik denk dat dat ook wel met 1tje gaat lukken,
zal wel uitproberen zijn waar die dan moet komen,
maar ik denk dat een 6mm stukje depron hoog achter het raam wel zal voldoen.

dat zijn echt geen goede motortjes hoor,neem liever een brushless setje met een kv van ongeveer 1300

gr.senne

BB zei:
Heeft iemand een idee welke motor ik moet nemen en welke regelaar en welke prop ?
Ik zat te denken aan

http://www.rctechnics.eu/race-electro-motor-p-59.html
of
http://www.rctechnics.eu/race-electro-motor-p-60.html

en voor een regelaar en prop ..................... geen idee

ik wou dan op 6 of 7 cellen van ieder 270mah vliegen.

Oooh jongen doe dat toch niet...
zo zonde van je geld die Brushed motortjes gaan slijten en dan moet
je ze vernieuwen.
Je hebt bij UH al voor 28,90 dollar (23,12 euro) incl (verzekerde) verzending
al een motortje en regelaartje... met een 8x4 propje en 3S lipo trek je hem
ongelimiteerd verticaal.

Wil je het in NL houden dan zou ik voor het onderstaande gaan:
http://www.rctechnics.eu/282215-brushless-outrunner-1540kv-p-101.html (Kv is wel een beetje hoog maar kan wel)
http://www.rctechnics.eu/12a-fly-brushless-esc-pr-393.html
dit gaat je 30,33 euro incl (onverzekerde) verzending kosten

hoeveel trekkracht heb je dan met dat motortje met een 8x4 prop, lijkt me een stuk minder dan met de 1400kv fietsbel, en eigenlijk mag er van mij al wat meer vermogen op dan dat....

Nog meer vermogen ?!

ik denk dat je het arme kissie uit elkaar trekt...
Ik heb dat motortje van UH, dat 12A regelaartje
een 8x4 propje en een 3S 910 Mah, mijn toestelletje
weegt 225 gram en vandaag met die harde wind trek ik
hem Verticaal zo hard omhoog dat de vleugels beginnen te klapperen...

Zelfs met een 2S 800 Mah en een 8x6 prop ging het ding nog verticaal omhoog.

hoezo dan nog meer vermogen ?

als je een Parkjet wil hebben, bouw er dan 1,
maar verwacht niet van een citabriaatje dat je er 100 km/u kan vliegen.
(dit is niet als flamen bedoeld)

Ik zal zo wel effe een filmpje posten van gisteren met die stevige wind.

zo vreselijk hard gaat die van mij niet, ik heb hem in 4.8mm gemaakt, maar hij weegt in totaal incl. accu ook over de 4honderd gram.

Ik ga denk ik nu een 3mm bouwen en dat uh motortje dan maar eens ga proberen. Hoe lang doen ze erover om die spullen op te sturen? Accu's voor mn df36 bestel ik er dan ook gelijk bij.
Misschien een leuk idee voor een inkoopactie op het rcvliegshop forum?

Hoe hard gaat die van jou ongeveer, denk dat die van mij een gangetje of 50 gaat misschien?

Back