bouwverslag depron Citabria/Super Decathlon/Piper

WuTangcl zei:
En wat betreft je nieuwsgierigheid, :D
Ik weet niet of ik toestemming heb van Robert om het aangepaste toestel hier te laten zien
dat zou zijn draadje waarschijnlijk te veel gaan vervuilen. :oops:
kom maar op, ik wil wel eens zien wat je ervan hebt gemaakt :D

Maurits zei:
Bestaan er simpele maar kwalitatief goede balancer voor een zacht prijsje? Zo rond de €20...

www.rchobby-online.nl > electrics > lipo laders en accu's, daar staat er eentje van e-sky voor 22.50

Nou, hier twijfel ik dus over naar het Input voltage gekeken te hebben. Mij lijkt dat deze alleen aangesloten kan worden op een autoaccu, en niet op het lichtnet van 220~230V. Of kan dit toch wel?

:P Is alleen geschikt voor aan een accu te laden, of dmv een omvormer.
dit is een beetje :offtopic:

BTW, ik ben de kist nu klaar aan met maken voor een 1,76cc :hammer:

ik ga dit weekend mijn accu ophalen als we op de camping zitten en dan kan ik maandag denk ik mijn maiden maken. ik zal even proberen iemand te regelen voor het filmen.

WuTangcl zei:
cdrom flyer zei:
WuTangcl jammer van je crash. :cry:
Je wordt er tenminste niet depressief van maar creatief. :)
Ik ben benieuwd. :)

Naaaaah Creatief is het niet hoor... :oops:

Tis meer de drang om te willen vliegen met de zeer goede eigenschappen van dit toestelletje.
Het bouwen op zich hou ik eigenlijk helemaal niet van, ik ben meer iemand die graag vliegt.
Dus als er een toestelletje crashed wat ik lekker vond vliegen dan kan ik er niet snel genoeg
een nieuwe bouwen...

Alleen in dit geval wil ik dus een iets grotere maken omdat ik denk dat dit model
nog veel beter gaat vliegen als er tijdens veel snelheid, een duik of klim met een 3S
de vleugels niet gaan klapperen, daar heb ik namelijk bij allebei de kissies die ik
gebouwd had last van...

En wat betreft je nieuwsgierigheid, :D
Ik weet niet of ik toestemming heb van Robert om het aangepaste toestel hier te laten zien
dat zou zijn draadje waarschijnlijk te veel gaan vervuilen. :oops:
Bouwen gaat er altijd aan vooraf en als je dat niet leuk vind dan haak je meestal snel af.

Vergeet niet het is een SLOW flyer. :wink:

Alle info over dit vliegtuig is welkom toch Robert.
Op RC groups is het draadje al 35 pag alleen van de STS.
Met de STC erbij nog veel meer.
Ik vraag me weleens af wat dit vliegtuig heeft wat andere niet hebben. :?

cdrom flyer zei:
Alle info over dit vliegtuig is welkom toch Robert.
kom maar op :D

cdrom flyer zei:
Ik vraag me weleens af wat dit vliegtuig heeft wat andere niet hebben. :?
nou, ik denk omdat het er goed uit ziet, het is makkelijk en goedkoop te bouwen en ook nog eens makkelijk te vliegen, het ideale ingreidënt voor een vliegtuig als je het mij vraagt :lol:

OK dank je wel Robert, Zodra ik mijn Aerocatje gereed heb ga ik beginnen met een nieuwe Citabria,
alleen dan zoals ik al zei op veel grotere schaal en met een "volle" vleugel...
Ik zal wel wat Foto's maken van de vorderingen maar verwacht geen bouwverslag omdat ik een hekel aan bouwen heb.

Maar ook dit grotere toestel krijgt een luikje voor de paramannetjes...
Ik ga dan meer afzonderlijke vakjes maken zodat ze niet in de knoop
kunnen komen en dat ik er toch minstens 5 a 8 mee kan nemen.

WuTangcl zei:
OK dank je wel Robert, Zodra ik mijn Aerocatje gereed heb ga ik beginnen met een nieuwe Citabria,
alleen dan zoals ik al zei op veel grotere schaal en met een "volle" vleugel...
Ik zal wel wat Foto's maken van de vorderingen maar verwacht geen bouwverslag omdat ik een hekel aan bouwen heb.
ach, wat foto's met korte uitleg kunnen toch geen kwaad??? :D

WuTangcl zei:
Ik ga dan meer afzonderlijke vakjes maken zodat ze niet in de knoop
kunnen komen en dat ik er toch minstens 5 a 8 mee kan nemen.
des te meer, des te beter, en wel weer filmen hè?????

Ik heb vanochtend vroeg toen het nog helemaal windstil was een nieuwe poging gewaagd om te vliegen. Van de keer bleven de vleugels wel heel en heb ik een ruim kwartier gevlogen. Doordat ik na de eerste vlucht en crash veel heb moeten repareren is hij nu bijna 50 gram zwaarder geworden en weegt nu ongeveer 370 gram. De motor die ik er in heb zitten is de al eerder besproken Brushless Outrunner 1540KV van rctechnics (http://www.rctechnics.eu/282215-brushless-outrunner-1540kv-p-101.htm). Met een 2 cellen lipo kan rustig vliegen wanneer het windstil is, maar als je wilt vliegen wanneer er wat wind zit of loopings en dergelijk wilt proberen kan je beter een zwaardere motor monteren (of het vliegtuig lichter houden). Omdat dit mijn eerste vliegtuig is wist ik niet precies hoe die zou reageren op hoogte en richtinsroer, maar het viel mij op dat hij op een kleine uitslag al best fel reageert. Hoe hebben jullie de antenne geplaatst? Bij mij loopt die eerst in de romp naar achteren, dan een stukje terug naar voren en vervolgens in een buisje onder de vleugel. Ik had bij een bocht naar de ene kant geen storing, terwijl als ik een bocht naar de andere kant draaide hij wel een aantal stoor pulsen had.

Onderstaande foto´s zijn vanochtend tijdens de proefvlucht genomen. Bij de neus is de reparatie van de vorige proefvlucht nog duidelijk te zien.

Adrie de H zei:
Ik heb vanochtend vroeg toen het nog helemaal windstil was een nieuwe poging gewaagd om te vliegen. Van de keer bleven de vleugels wel heel en heb ik een ruim kwartier gevlogen. Doordat ik na de eerste vlucht en crash veel heb moeten repareren is hij nu bijna 50 gram zwaarder geworden en weegt nu ongeveer 370 gram. De motor die ik er in heb zitten is de al eerder besproken Brushless Outrunner 1540KV van rctechnics (http://www.rctechnics.eu/282215-brushless-outrunner-1540kv-p-101.htm). Met een 2 cellen lipo kan rustig vliegen wanneer het windstil is, maar als je wilt vliegen wanneer er wat wind zit of loopings en dergelijk wilt proberen kan je beter een zwaardere motor monteren (of het vliegtuig lichter houden). Omdat dit mijn eerste vliegtuig is wist ik niet precies hoe die zou reageren op hoogte en richtinsroer, maar het viel mij op dat hij op een kleine uitslag al best fel reageert. Hoe hebben jullie de antenne geplaatst? Bij mij loopt die eerst in de romp naar achteren, dan een stukje terug naar voren en vervolgens in een buisje onder de vleugel. Ik had bij een bocht naar de ene kant geen storing, terwijl als ik een bocht naar de andere kant draaide hij wel een aantal stoor pulsen had.

Gefeliciterd met de geslaagde vlucht. :)
Hoe heb je de vleugel versterkt?
Onversterkt gaat het niet met dit gewicht dat is wel duidelijk.
Ik heb gevlogen met een onversterkte 3mm zwarte depron vleugel op een lazy bee van minder als 200gram maar die vleugel is breder en korter.
Struts zijn nodig maar soms niet voldoende.
Met een koolstof buis versterkte vleugel gaat wel zonder struts.
Dus het is een kwestie ven kiezen maar het kan ook allebij.
Je kunt voor meer vermogen simpel een grotere prop monteren maar wel maximum stroom in de gaten houden i.v.m. Accu en motor.
Snelle reacties de roeren komt door relatief grote roeren maar dat komt de wendbaarheid wel ten goede.
Je kunt de uitslagen altijd kleiner maken.
Antenne laat ik meestal recht naar achteren lopen prik hem vlak voor de staart naar buiten en plak hem eventueel nog vast met een plak bandje en de rest hangt achter de staart.
Stalen servo stangen kunnen storing veroorzaken vooral als ze parallel aan de antenne lopen.
Ik maak ze daarom van sate prikkers met aan weerszijde een stalen haakje(stukje krimpkous er om) voor de servo en roerhoorn. :)

Ik heb de vleugel helften zelf versterkt met een koolstof staafje dat onder de vleugel geplakt is. Het probleem dat de vleugel helften van elkaar loskwamen heb ik opgelost met behulp van een ijzerdraadje en wat tape. Het ijzerdraadje (dat in dezelfde V vorm staat als de vleugel) heb ik bovenop de vleugel geplakt. Dit zorgt er voor dat de vleugel niet meer dubbel kan klappen. Ook heb ik voor de zekerheid over de lijmnaad nog een strook tape geplakt. Ik heb nog geen struts gemaakt omdat ik daar even niet de juiste spullen voor heb.

Een andere prop heb ik niet liggen op het moment dus daar kan ik ook even niet mee experimenteren. Wel heb ik een 3s 100mAh lipo liggen. Volgens de beschrijving moet de regellaar dit aan kunnen maar als ik het even aansluit word de regellaar wel flink warm, ook als de motor niet draait. Ik moet dus nog even testen of ik de 3s lipo kan gebruiken.

Op de foto hieronder is de ijzerdraad die ik als versteviging in de vleugel heb gebruikt te zien.

regelaar warm zonder draaiende motor?? Klinkt niet goed lijkt me...

Regelaars worden met 3 cellen warmer door het verschil met de spanning waar de ontvanger en servos op werken.
Maar dat mag niet zo veel uitmaken dus meten wat de stroom is met stilstaande motor.
Gegevens na lezen van de ESC.
Versterken van vleugel kan ook met stalen asje in de koolstof buis in de vleugel maar zo kan het ook.
Probleem is natuurlijk de V stelling.

Het ging inderdaad om het bec gedeelte van de regellaar dat warm word. Ik heb de gegevens van de esc nog eens doorgelezen en daar stond in dat het 120 graden mag worden, en dat was het nog lang niet. Ik heb gisteravond toen de wind weer weg was opnieuw gevlogen :D Ik heb toen een 3cellen lipo geprobeerd (1000mAh) en daarmee vliegt die perfect in combinatie met deze motor. Ruim genoeg vermogen om lekker rond te vliegen en op zijn tijd eens flink hoogte te maken (met een vlieggewicht van 370 gram). Met deze accu had ik een vliegtijd van ruim 20 minuten.

Wat een verschil is dit vliegtuig met een microheli zeg. Het vliegt zo lekker rustig dat je bijvoorbeeld rustig eens op je horloge kan kijken hoe lang je nu al aan het vliegen bent zonder daarna rare capriolen uit te moeten halen :lol: Ik ben dus ook zeer tevreden met dit vliegtuig en deze setup.

@cdrom flyer:

De twee losse vleugelhelften had ik versterkt met koostof staafjes ipv buisjes. Daarom kon ik er geen ijzerdraad in steken (wat overigens wel een goed idee is). Door de V stelling kon ik de koolstofstaaf niet van de ene helft van de vleugel naar de andere laten lopen. Daarom heb ik nu dus maar een 2.5mm ijzerdraad in dezelfde hoek als de vleugel gebogen en dit er bovenop geplakt. Ik heb nu in totaal denk ik al een minuut of 50 gevlogen en heb geen problemen meer gehad met de vleugels.

Zit net te bedenken dat je ijzerdraad ook langs koolstof staaf kunt binden met draad en snellijm of constructielijm.
Misschien ideetje voor de toekomst.
Bij landingsgestellen past men dit ook toe.
Wel eerst even testen. :wink:

pffff, ik heb de langverwachte maiden nog niet kunnen maken :evil:

mijn accu's waren nog niet binnen door een storing in de computer bij het bestellen. zogauw ik ze heb post ik het en ik zal proberen te zorgen dat iemand de maiden kan filmen.
:help:

hmm... de maiden op een 'echt modelvliegveld' ... 8)
Kom naar Odoorn! als je mij pb't dan neem ik wel even de camera mee :wink:

Back