bouwverslag depron Citabria/Super Decathlon/Piper

Kan je toch niet beter een accu met een iets grotere capaciteit nemen? Ik heb mijn vliegtuig al gevlogen met een Lipo accu 7,4V 1800 mAh omdat ik die van mijn microheli heb liggen en daarmee komt hij nog goed de lucht in, ondanks mijn motor niet zo heel sterk is. Ik denk dat je beter voor een capaciteit tussen de 1200 en 1500 mAh kan kijken.

Die lipo heeft wel in theorie genoeg maximum stroom(800X12=9.6A) maar heeft ook niets meer over.
Gaat dus niet lang mee en vliegt ook niet meer als 12minuten.
Weet je al wat je stroom verbruik is bij volgas?
Beetje reserve vermogen vliegt veel beter. :wink:

Hier istie dan, Mijn creatie,
Dit is nog niet de grootte die ik eerder in dit draadje had gezegd,
maar met deze is de bedoeling datie straks ook het water opgaat.

Heeft vandaag zijn maiden gehad en vloog perfect,
Motor, ESC en LiPo waren nog niet eens handwarm.
de 800Mah 12C LiPo kon het goed aan, ondanks de stevige wind
Prop 9x4,7 GWS
motortje de 1300Kv 24 gram van UH
ESC 12A van UH
Spanweidte 94 cm
Lengte 63 cm (zonder motor en prop)
Koorde 16 cm
Hij weegt 248gram zonder accu,
Mijn 2S 800Mah = 50 gram,
de 3S 910Mah = 74gram

Als het morgen nog een beetje fatsoenlijk weer is dan ga ik het nog wel effe proberen
met een 3S 910Mah, maar dat zou alleen maar zijn om hem verticaal te kunnen laten gaan.
in principe is het niet eens nodig, want hij vliegt mooi met de 2S, niet verticaal maar genoeg
power om een zeer stevige klim te maken.

Ik heb ook al carbon buisjes in het frame meegebouwd zodat ik er drijvertjes onder kan maken,
die ga ik als ik tijd heb deze week maken, en als ze klaar zijn dan maak ik daar ook nog wel effe een paar foto's van.

Hier effe een paar foto's, er zijn er veel meer maar om Robert's draadje niet te veel te vervuilen
met andermans foto's kijk je maar even op DEZE LINK om al die anderen te bekijken

cdrom flyer zei:
hoe kun je dat bereken dan???

cdrom flyer zei:
Die lipo heeft wel in theorie genoeg maximum stroom(800X12=9.6A) maar heeft ook niets meer over.

zou deze lipo wel kunnen dan??
http://www.rcvliegshop.nl/product_info.php?cPath=55&products_id=726

wel een beetje zwaar (124gram) maar kun je wel lekker lang op vliegen. dan wou ik hem bestellen met deze lader:
http://www.rcvliegshop.nl/product_info.php?cPath=55&products_id=296

Oranje depron of oranje gemaakt?
Ziet er mooi uit.
Wat mij op valt is dat de vleugel recht is en ook nagenoeg geen bolling heeft.
Is dat bewust zo gedaan en wat is het effect daarvan.
Ik denk dat hij daar door meer wind aan kan. :)

robert14 zei:
cdrom flyer zei:
hoe kun je dat bereken dan???

cdrom flyer zei:

zou deze lipo wel kunnen dan??
http://www.rcvliegshop.nl/product_info.php?cPath=55&products_id=726

wel een beetje zwaar (124gram) maar kun je wel lekker lang op vliegen. dan wou ik hem bestellen met deze lader:
Als je de gegevens van je motor opzoekt dan staat daarin wat de stroom is bij een bepaalde prop en bepaalde spanning.
Beter is METEN met een universeelmeter en die zijn niet zo duur en overal te koop.
Die lipo kan wel maar is erg zwaar denk dus ook even na wat je hierna wilt gaan bouwen en vliegen.
Die lader is bruikbaar maar laden van een 2200Ma lipo met 1A duurt nogal lang.
Ik schat ongeveer 2.5 uur.

cdrom flyer zei:
Als je de gegevens van je motor opzoekt dan staat daarin wat de stroom is bij een bepaalde prop en bepaalde spanning.
als ik er een andere prop op zet die ik hier nog heb trekt hij 11.8 amp

cdrom flyer zei:
Die lipo kan wel maar is erg zwaar denk dus ook even na wat je hierna wilt gaan bouwen en vliegen.
Die lader is bruikbaar maar laden van een 2200Ma lipo met 1A duurt nogal lang.
Ik schat ongeveer 2.5 uur.
ik wil meestal van dit soort toestelletjes bouwen en langzaam vliegend spuk dus het gewicht is dan niet zo erg denk ik. het laden vind ik ook niet zo'n probleem. als ik gewoon de accu 's morgens aan de lader zet kan ik in de middag vliegen.

Robert,

ik ben het wel een beetje met CDRom flyer eens, je kiest daar wel een heel erg zware accu hoor,
als je wat lichter neemt wordt je vliegtuig ook iets lichter wat ook je vliegtijd weer ten goede komt
in het modelletje wat ik hiervoor had, zat slechts een 800 Mah 2S en daar kon ik toch zeker
20 a 25 minuten mee vliegen, uiteraard niet bij de dagen met hele stevige wind want dan
vlieg je veel meer volgas maar op de rustige dagen, das dus inclusief 3BF,

Wat betreft een lader, als ik jou was zou ik gelijk een goede computer lader kopen, die kan
al je LiPo's die je eventueel in de toekomst gaat aanschaffen ook laden, 2 cellen, 3 cellen,
noem maar op, je bent wel iets meer geld kwijt maar dan hoef je er voorlopig niet meer
naar om te kijken en kan je makkelijk op 1C gaan laden. Als het wat mooier weer is of
in het weekend, wil je vast geen 2,5 uur wachten tot je accu vol is...

Nu ken ik de Speed 400 niet, (geen 1 brushed motor eigenlijk) dus weet ik ook niet
wat voor prop en hoeveel ampere zo een motortje trekt, maar als ik jou was
zou ik toch voor LiPo 7.4V 1000MAH (20C) gaan en daar dan een
lader zoals DEZE bijkopen, als je ziet onderaan in het draadje,
verkoopt hij hem al voor 50 euro, daar heb je dan echt een goed ladertje aan... ik denk dat
als je hem een bod van 50 euro doet incl verzending dat je hem al hebt.

Specs van de lader
Review van de lader

cdrom flyer zei:
Oranje depron of oranje gemaakt?
Ziet er mooi uit.
Wat mij op valt is dat de vleugel recht is en ook nagenoeg geen bolling heeft.
Is dat bewust zo gedaan en wat is het effect daarvan.
Ik denk dat hij daar door meer wind aan kan. :)

Dank je wel, Depron is met een rollertje oranje gemaakt (acryl verf v/d Action)
de vleugel heeft die gebogen bolling en v-stelling niet omdat ik een vleugel
uit 1 stuk heb gemaakt met profiel, (zie de foto rechtsboven van de 4) dus deze
heeft zelfs meer lift dan de vleugel van de tekening, in theorie moet het dus beter
vliegen, dit heb ik nog niet kunnen merken want Zondag toen het toestel zijn maiden
kreeg, waaide het erg hard, en ik was allang blij dat ik hem in de lucht kon houden,
dus echt gevoel kon ik nog niet krijgen met het toestelletje. Ik heb wel genoeg
vergelijkings materiaal want dit is men 4e citabria. Ik laat het je weten zodra het
een beetje rustiger weer is.

Robert.
Die lipo van 2200Ma is erg zwaar en als beginnend piloot denk ik dat je schrikt van de vliegsnelheid en de pret is snel over na een crash en een kromme motor as.
Je volgende stap is dan borstelloos gaan vliegen en dan heb je meer aan een lichtere setup.
Bovendien is die 1000Ma sneller op te laden met de goedkope lader die je uitkoos.
Wat was er tegen die lipo van Perba?
Ik zeg niet dat het zo zal gaan maar het zou kunnen. :wink:
Goede spullen koop je maar 1 keer en met behelpen blijf je modderen.
Die triton lader is ook een optie maar het is natuurlijk makkelijk praten over jou centen. :wink:

Wutangcl.
Je hebt het over een Profiel vleugel maar ik zie maar 1 laag depron die misschien wel mooi in model geschuurt is.
Ik maak een profiel vleugel van 2 lagen 3mm depron.
De onderste vlak en de bovenste gebogen als het originele ontwerp en een ligger van 6mm en een paar ribben om de form te behouden.

cdrom flyer zei:
(KNIP)
Wutangcl.
Je hebt het over een Profiel vleugel maar ik zie maar 1 laag depron die misschien wel mooi in model geschuurt is.
De onderste vlak en de bovenste gebogen als het originele ontwerp en een ligger van 6mm en een paar ribben om de form te behouden.

Dat komt waarschijnlijk omdat ik de vleugel aan de zijkant heb dicht geplakt met een stukje 3 mm Depron,
ik heb mijn vleugel op de manier zoals in dit filmpje gemaakt:

70BO0Nr1518[/media] Filmpje deel 1
_hvg6AGnF9g[/media] Filmpje deel 2

Laatst bewerkt door een moderator:
WuTangcl zei:
en daar dan een lader zoals DEZE bijkopen, als je ziet onderaan in het draadje,
verkoopt hij hem al voor 50 euro, daar heb je dan echt een goed ladertje aan... ik denk dat
als je hem een bod van 50 euro doet incl verzending dat je hem al hebt.
alleen het probleem is dat ik op dit moment geen 50 euro heb :lol:

daarom wou ik deze lader gaan kopen:

WuTangcl zei:
Robert, Nu ken ik de Speed 400 niet, (geen 1 brushed motor eigenlijk) dus weet ik ook niet
wat voor prop en hoeveel ampere zo een motortje trekt, maar als ik jou was
zou ik toch voor LiPo 7.4V 1000MAH (20C) gaan
alleen het probleem is dat die is uitverkocht. daarom wou ik deze gaan kopen:
http://www.rcvliegshop.nl/product_info.php?cPath=55&products_id=724

dan ben ik totaal voor lipo en lader €31.25 kwijt exclusief verzendkosten :D

ps mijn motor trekt 11.8 amp met mijn prop

bij dat vliegtuig hoe ga je omhoog? (zit helemaal NIET in het vliegtuigen wereldje dus het kan zijn dat het echt een domme vraag is) want er zijn2 servo's maar die zijn voor het richtings roer toch? of is er daar maar 1 voor nodig?

Je gebruikt er 1 voor omhoog/omlaag, nog 1 voor links/richt, en eventueel nog 1 of 2 voor de ailerons.

J_oram zei:
bij dat vliegtuig hoe ga je omhoog? (zit helemaal NIET in het vliegtuigen wereldje dus het kan zijn dat het echt een domme vraag is) want er zijn2 servo's maar die zijn voor het richtings roer toch? of is er daar maar 1 voor nodig?

ik denk dat het het makkelijkste is als je eerst een paar uurtjes gaat zitten leze in het beginnersforum of langsgaan bij een lokale vliegclub

Robert, weet je wat....

je zegt dat je geen geld hebt voor een lader,
dan heb ik nog wel iets leuks voor je,
ken je weer wat besparen...

PB me maar even dan bied ik het je aan.

voor mijn auto's heb ik al een goede lader, ik koop dan gewoon die lader bij rcvliegshop van 12 euro, kan ik alles in een keer bestellen

WuTangcl zei:
cdrom flyer zei:
(KNIP)
Wutangcl.

Dat komt waarschijnlijk omdat ik de vleugel aan de zijkant heb dicht geplakt met een stukje 3 mm Depron,
ik heb mijn vleugel op de manier zoals in dit filmpje gemaakt:

70BO0Nr1518[/media] Filmpje deel 1
_hvg6AGnF9g[/media] Filmpje deel 2
Zijn heel mooie vleugels maar met symetrisch profiel(bovenkant gelijk aan onderkant).
De mijne heeft een Clark Y profiel dus bol van boven en vlak van onderen.
Ik kan niet goed zien welke jij hebt.
Ik maak zulke vleugels met een knik in het midden door een dikke rib in het midden te plaatsen om de twee vleugel delen schuin af te kunnen schuren en tegen elkaar te lijmen. :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Back