bouwverslag depron Citabria/Super Decathlon/Piper

Ziet er uit alsof dat nog te repareren is.
Maar zo leer je de zwakke plekken in je vliegtuig te vinden.
Als je het zwaarte punt te ver naar voren hebt is dat net zo lastig als b.v. je hoogte roer naar beneden te zetten bij je eerste start.
Die 410gram is wel wat zwaar maar daar moet nog goed mee te vliegen zijn.
Een speed 400 is nou eenmaal veel zwaarder als een borstelloze motor.
Dat een platte romp slechter vliegt met veel wind geloof ik niet.
In ieder geval heb je dan minder luchtweerstand en wat minder gewicht. :wink:

cdrom flyer zei:
maar ik heb hem eigenlijk gebouwd zodat ik in de zomer op de camping lekker kan vliegen 's avonds. ik vloog daar ook met mn airlifter, gaat daar zeer goed, het is daar namelijk haast windstil.

cdrom flyer zei:
ik zat er eigenlijk aan te denken om een romp te maken van 1mm triplex en die aan beide kanter bekleden met depron, kom je op ongeveer hetzelfde gewicht als de volle romp denk ik. van triplex maar ik dan gewoon een soort frame.

cdrom flyer zei:

Ja klopt, maar ik dacht dat als je bijvoorbeeld wind in de zij hebt, dan blijft de oppervlakte van de zijkant evengroot als van de volle romp. Hij is dan ook nog is lichter.

robert14 zei:
cdrom flyer zei:
ik zat er eigenlijk aan te denken om een romp te maken van 1mm triplex en die aan beide kanter bekleden met depron, kom je op ongeveer hetzelfde gewicht als de volle romp denk ik. van triplex maar ik dan gewoon een soort frame.
Dat zou ik niet doen.
1mm triplex weegt ongeveer 5X zoveel als 6mm depron.
Wat wel kan is depron plaatselijk versterken met 1mm balsa aan beide kanten.
Een stabilo van 3mm is ook wat slapjes maar als je er plakband om doed aan de voorkant(dus de voorkant boven en onder) en de scharnier van het hoogteroer plakband boven en onder dan is het al veel sterker en nauwelijks zwaarder.
Wel eerst plakband er op en dan pas het stabilo in de romp lijmen met constructie lijm.
Zie mijn fotos. :wink:

Maurits zei:
cdrom flyer zei:

Ja klopt, maar ik dacht dat als je bijvoorbeeld wind in de zij hebt, dan blijft de oppervlakte van de zijkant evengroot als van de volle romp. Hij is dan ook nog is lichter.
Dat klopt ook maar wat is er makkelijker dan wat gewicht toevoegen als je dat zou willen.(grotere lipo)
Zo een licht vliegtuig blijft altijd gevoelig voor wind maar als je hem met wind wat makkelijker te vliegen wilt maken dan helpt wat meer V stelling( meer zelf corrigerend vermogen) bij zijwind en een prop met meer spoed en een smalle romp(meer top snelheid)bij tegenwind.
Een vol profiel geeft ook een breder snelheids gebied waarin je kan vliegen dus ook een voordeel met veel wind. :)

cdrom flyer zei:
Dat zou ik niet doen.
oke, ik doe dan wel gewoon 3x 6mm depron met eventueel nog balsa (als ik het hier kan krijgen)

robert14 zei:
cdrom flyer zei:
Dat zou ik niet doen.
oke, ik doe dan wel gewoon 3x 6mm depron met eventueel nog balsa (als ik het hier kan krijgen)
Alleen maar sterker maken is niet de mannier.
Hoe zwaarder hoe sneller en hoe groter de klap.
Alleen versterken op de zwakke plaatsen.
Om die te vinden is de kunst van ontwerpen.
Als je goed kijkt naar bestaande ontwerpen en denkt over waarom ze er zo uit zien dan kan je dat veel ergernis besparen. :wink:
Weet je bijvoorbeeld hoeveel een speed 400 +regelaar weegt en hoeveel een brushlees motor + regelaar weegt.

Net nog lekker even gevlogen met bijna windstil. Heel hoog geweest en lekker gezweeft zelfs op grootte hoogte. Misschien is het iets of niets voor jullie maar heb een handige site gevonden waar ze de windsnelheid exact aangeven; www.windfinder.com . Heeft iemand trouwens al de versie MET aillerons al getest?

Vandaag Maiden 2 motorige uitvoering.

Eerst een stukje van 200M lopen naar nabij gelegen bouw terrein
Thuis al 1000mA lipo er aan gehangen en met neus in een zwak windje op een stuk ongebruikt nieuw asfalt en gas geven.
Met half gas bigint hij geleidelijk snelheid op te bouwen als de wind niet van opzij komt begint hij na een paar meter al te klimmen.
Iets achterover hangend wat rondjes gevlogen en wat bij trimmen en even wennen.
Na de accu wat leeg gevlogen te hebben de landing in gezet waarbij ik hem pricies kon sturen waar ik hem hebben wou met minimum gas waarbij hij gewoon recht door vliegt maar snel hoogte verliest en zo geland.
Toen een oude 1500mA lipo erin waarmee hij iets sneller vloog maar nog uitstekend te hanteren was.
Altijd makkelijk je lipo op het zwaartepunt want dan stop je er alle type lipos in van 500 tot 1500 mAh.
Toen een 540mAh er op en hij vliegt vederlicht met hetzelfte karakter maar minder snelheid en nog meer wendbaar heid.
Toen het gas helemaal open en hij steekt langzaam zijn neus meer omhoog tot hij loodrecht omhoog gaat.
Dan moet ik wat down geven om te voorkomen dat hij een grote looping gaat maken en hij blijft recht omhoog klimmen.
Toen gas terug om de kleine lipo wat te ontzien in terug naar horizontaal.
Rustig accu leeggevlogen en na 20 min op de grond gezet.
Gemiddeld gebruikt hij dus met een totaal gewicht van 220gram ongeveer 1.7A voor 2 motoren met de 7X3.5props.
Starten van de 2 motoren op 1 regelaar lukt gemideld 1 op de 3 keer goed voor de start.
In de lucht starten ze makkelijker maar je kunt er nog niet op vertrouwen door te wachten tot 3m boven de grond en dan gas geven.
Dat is dus nog voor verbetering vatbaar maar verder vliegt hij uitstekend.
Beter als de 1 motorige uitvoering omdat de motoren hoger geplaatst zijn vliegt hij neutraler waardoor hij minder snel in een looping gaat bij volgas en ook is het motorkoppel minder merkbaar waardoor hij minder naar links stuurt bij gas geven. :D :D

@Robert 14

Misschien een beetje een late reactie maar die romp is zeer zeker nog te repareren! Van mijn vliegtuig lag de neus in nog meer stukken na de 1e vlucht, maar ik heb hem gewoon weer in elkaar geplakt. Ik heb wel aan de binnenkant er nog wel een stukje depron tegen geplakt zodat niet alle kracht op de lijmnaden komt. De boel goed laten drogen en die vliegt weer perfect. Ik heb er met mijn gerepareerd vliegtuig nu toch al weer een vlieguur of 2 opzitten en die doet het nog steeds perfect.

Sodeknetter dat ziet er zo leuk uit cdrom flyer,
leuk om te horen dat het zo relaxed vloog...

Ik denk dat ik nadat ik mijn Ark en #36 volledig
vliegklaar heb (helies) dan ga ik beginnen met een
oversized citabria met 2 motoren...

Ik had eerst een ander model willen bouwen maar
ik ben bang dat dat een lastige kluif word, eerst maar
iets simpelers dan met 2 motoren.

De Romp moet zeker 1 meter lang worden en het toestel
moet op zen minst 500 gram extra ballast mee kunnen
nemen, dit ivm met ik wil een zooi van die paramannetjes
gaan afgooien en nog andere dingen die ik even onbenoemd laat.

Daarom ben ik blij te horen dat het bij jou zo goed ging,
ik ga er zeker aan beginnen nu.

Misschien een idee om te zorgen dat hij in de lucht de motortjes beter laat oppakken:

Trim een klein beetje gas bij zodat de motortjes met de gas knuppel dicht altijd en beetje blijven draaien. Dan pakt de regelaar de motortjes altijd netjes op! :D

succes! :P

gr,

niels 8)

Welke timing is nou is het beste voor een buitenloper 1400KV. In het boekje staat dat hard en soft kunnen, maar wat draaid het beste?

Voorschrift voor 12A HI Model regelaar is 2,4 of 6 polige motoren soft timing.
Voor 2 polig geen hard timing.
Voor 6 polig en meer hard timing.
Outrunners hard timing.

Met andere regelaars zal dat niet veel verschillen.

niels steigenga zei:
Misschien een idee om te zorgen dat hij in de lucht de motortjes beter laat oppakken:

Trim een klein beetje gas bij zodat de motortjes met de gas knuppel dicht altijd en beetje blijven draaien. Dan pakt de regelaar de motortjes altijd netjes op! :D

succes! :P

gr,

niels 8)
Dat is een idee dat ik ook eens uit ga proberen. :)
Maar het blijft natuurlijk prettig om de motoren zo makkelijk mogelijk te laten starten.
In dit geval stond de rem uit maar door de kleine spoed stonden de props wel stil in de lucht.
Dus ik wil nog wat expirimenteren met andere props. :)

cdrom flyer zei:
Outrunners hard timing.

Het is een 2 polige motor?dus ik moet een softe timing hebben volgens de voorschriften.
Later staat er weer dat buitenlopers een harde timing moeten hebben. Heb zelf gelezen dat
ze het beste liepen op een softe timing dus die ga ik proberen.

Maurits zei:
cdrom flyer zei:
Outrunners hard timing.

Het is een 2 polige motor?dus ik moet een softe timing hebben volgens de voorschriften.
Later staat er weer dat buitenlopers een harde timing moeten hebben. Heb zelf gelezen dat
ze het beste liepen op een softe timing dus die ga ik proberen.
Een 2 polige motor?
Hoe bepaal jij dat dan. :?
Kijk maar eens naar deze tabel in welk vakje je motor thuis hoort.
http://www.powercroco.de/Kombinationstabelle.html

Adrie de H zei:
Misschien een beetje een late reactie maar die romp is zeer zeker nog te repareren!
ja, die reactie is inderdaad een beetje te laat... :lol: ligt nu al in de vuilnisbak. maar als ik hem nu met een platte romp maak kan ik ook wat beter met het zwaartepunt spelen :D

@ cdrom flyer:
gefelicitreerd met je goede vlucht!!!!!

Back