bouwverslag duwboot

het gaat niet om de werking van een meter ( de biedingen zullen we maar zeggen ,want de werking is een van andere orde) maar om termenlogie die je handeerd, De juiste grootheden gebruiken zullen we maar zeggen met een voltmeter meet je geen stroom, maar spanning en met een amperemeter meet je stroom. ;) En als je dat verkeerd hanteerd en dan bedoel ik de functionaliteit van het meten zouden er wel eens ongelukken kunnen gebeuren. Waarvan er tal van voorbeelden zijn die minder goed afgelopen zijn ( met de dood als gevolg )

Maar dit is verder geen verwijt maar een opmerking ;)

Gr Martin

hallo

stop nu eens eindelijk met die onzin want straks gebeuren er echt ongelukken en dan is het ik heb maar een hint gegeven en niet gezegd dat hij die accu's moest gebruiken
en dan heb ik het tegen MKABEL

accu's van een mobieltje horen thuis in een mobieltje
de telefoon zorgd dat de accu's worden opgeladen en ook dat de lading stopt als ze vol zijn
dit zit er op een gewone lader niet op dus de kans dat ze uit elkaar knallen is zeer groot
dan de ontlaad stroom van een mobieltje is een paar miliamp en een motor trekt al snel een paar amperes dus meer dan goed is voor de accu

indien het gewicht van een accu tegroot wordt voor het gebouwde model zijn er een paar oplossingen zonder heel die gevaarlijke rommel

als een pak van sub c cellen te zwaar is ga je naar het type AA cellen deze zijn kleiner bestaan ook in 3.4 amp en zijn wat laden ontladen niet veel verschillend met de sub G al kan de sub C wat meer amperes leveren

indien dit nog allemaal te zwaar is kan je op lipo lifepo over gaan maar dan moet er wel een lipo regelaar in of een een lipo saver in de kabel worden opgenomen

en al de rest wat er voorgesteld wordt van accu's is gewoon brol en niet te doen

SH/HH je zegt dat je er nu 4.8 volt in het liggen dus wat is je probleem
als je de accu nu rechtstreeks aansluit op je ontvanger en de bec van je regelaar uitschakelt is je spannings probleem opgelost
met een volle accu blijf je nog binnen het veilige berijk van de max 6 volt dat je ontvanger aan kan en op 4.8 heeft hij meer dan genoeg om een vijver over te kunnen varen
het uitschakelen van de bec gebeurt door de rode draad uit het stekkertje van de regelaar te halen en dit te isloren (niet weg knippen)
je kan nog gewicht sparen door het servo heveltje af te knippen aan de kant die je niet gebruikt
elke gram telt ik heb zelfs bij 1 model de ontvanger uit zijn doosje gehaalt om gewicht te sparen

groetjes raf

Laatst bewerkt:
oke dat van die mobiel accu's vergeten we dan maar
maar mijn regelaar moet minimaal 7,2v krijgen en maximaal 8,4
en ik heb nu 4,8v dus als ik er nou 3xAAA bij doe, dan kom ik uit op 8,4v
het bootje zal dan wel dieper komen te liggen, ik weet niet of de motor dit aankan,
maar als je geen volgas geeft, denk ik dat dit wel te doen is

ten eerste raf. de accus die ik gesloopt heb waren net zoals lipos met een circuit uitgerust tegen overladen en onderspanning dus is niks miss mee.
grbuikte ze zelf altijd in mijn micro-t dus onzin? geloof het niet. ligt eraan wie er wat doet met mijn gegeven informatie. ten tweede heb ik nooit gezegt dat hij ze moet gaan lopen nameten. en ten derde hoe kom je erbij, dat er door mij ongelukken gaan gebeuren? dit is echt de grootste onzin die ik tot nu toe gehoort heb hier :s jullie beweren dat ik er geen verstand van heb terwijl ik tog al minimaal 13 jaar ervaring heb met electro en met micro electronica

en dan nog iets.. ik ben een recycle bouwer dus ik weet wel wat ik doe

edit: in telefoon zitten geen lipo's. laat k dat even melden voordat ik er over aangesproken ga worden....

hallo

stop nu eens eindelijk met die onzin want straks gebeuren er echt ongelukken en dan is het ik heb maar een hint gegeven en niet gezegd dat hij die accu's moest gebruiken
en dan heb ik het tegen MKABEL

accu's van een mobieltje horen thuis in een mobieltje
de telefoon zorgd dat de accu's worden opgeladen en ook dat de lading stopt als ze vol zijn
dit zit er op een gewone lader niet op dus de kans dat ze uit elkaar knallen is zeer groot
dan de ontlaad stroom van een mobieltje is een paar miliamp en een motor trekt al snel een paar amperes dus meer dan goed is voor de accu

indien het gewicht van een accu tegroot wordt voor het gebouwde model zijn er een paar oplossingen zonder heel die gevaarlijke rommel

als een pak van sub c cellen te zwaar is ga je naar het type AA cellen deze zijn kleiner bestaan ook in 3.4 amp en zijn wat laden ontladen niet veel verschillend met de sub G al kan de sub C wat meer amperes leveren

indien dit nog allemaal te zwaar is kan je op lipo lifepo over gaan maar dan moet er wel een lipo regelaar in of een een lipo saver in de kabel worden opgenomen

en al de rest wat er voorgesteld wordt van accu's is gewoon brol en niet te doen

SH/HH je zegt dat je er nu 4.8 volt in het liggen dus wat is je probleem
als je de accu nu rechtstreeks aansluit op je ontvanger en de bec van je regelaar uitschakelt is je spannings probleem opgelost
met een volle accu blijf je nog binnen het veilige berijk van de max 6 volt dat je ontvanger aan kan en op 4.8 heeft hij meer dan genoeg om een vijver over te kunnen varen
het uitschakelen van de bec gebeurt door de rode draad uit het stekkertje van de regelaar te halen en dit te isloren (niet weg knippen)
je kan nog gewicht sparen door het servo heveltje af te knippen aan de kant die je niet gebruikt
elke gram telt ik heb zelfs bij 1 model de ontvanger uit zijn doosje gehaalt om gewicht te sparen

groetjes raf

Laatst bewerkt:
hallo

ja JIJ bent een recycle bouwer en je weet wat je doet
maar diegene die je raad geeft weten die dat ook ???????
er zijn hier mensen die nog niet eens een volt meter en een ampere meter weten te gebruiken op de juiste manier
en dan kan je gegeven raad wel gevaarlijk worden in handen van mensen die er niet de ballen van begrijpen

en nee in een telfoon zitten geen lipo maar lion (lithium ion)cellen
hier zijn deze cellen zo link dat ze die in een profecionele batterij shop zelfs nog niet willen aan elkaar lassen tot een paket
en dat geeft toch wel stof tot na denken dacht ik
als ze dat in die shop die ondernadere instaat voor de nood accus voor heel de regio limburg voor de ziekenhuizen en ambulane's al zo een linke zaak is om daar mee te werken dan denken dat hun daar toch meer over weten dan een recyclage bouwer

groetjes raf

hallo sh/hh
waarom moet je er cellen bij doen ????
hij vaart reeds te snel zoals op het laatste filmpje
door er nog eens drie bij te doen ga je heeeeeeel snel varen
als je de ontvanger op die 4.8 volt aansluit dan ga je een veel groter ontvang berijk hebben dan voorheen en die regelaar werkt op die 4.8 volt want dat heeft hij op het filmpje wel bewezen
zo kom je met de configuratie die je nu hebt met een stekkertje en twee draadjes veel lichter uit dan er nog eens 3 extra cellen bij te voegen waar je toch niets aan hebt

groetjes raf

hallo

als je accu maar 4.8 volt is kan je daar een stekkertje aan zetten en die recht streeks in je ontvanger pluggen zonder problemen
wel zien dat de + op de + pen komt te zitten en de - aan de - pool

aan de kant van de regelaar moet je de rode stekker uit het pennetje verwijderen de rest laten zitten
dit pennetje NIET af knippen maar door dat lipje te lichten kan je dat er uit trekken en dan isoleren met een stukje plakband
bij een regleaar zit normaal een handleiding lees die eventjes want dat staat daar ook in

zo hoef je geen extra accu's in te bouwen en heb je toch je volle ontvangst berijk

groetjes raf

hallo

ontvangers zijn gemaakt om te werken op een spanning tussen de 4.8 en de 6 volt
dit om veilig te blijven
je kan 4 penlichts van 1.5 volt gebruiken maar als deze vol zijn dan zit je daar net iets boven de 6 volt maar dat kan de ontvanger net aan daar je servo's het toch binnen de perken houden
daar je maar 4 cellen van 1.2 volt hebt zit je zeker veilig want geladen zit je rond de 5 volt dus binnen de veilige marge

je gaat ver genoeg kunnen varen met dat kleine bootje en als je 30 meter er mee haalt is dat toch een aanzienlijke winst die je geboekt hebt

groetjes raf

oke alles is aangesloten zoals jullie zeiden,
maar als ik een paar stappen wegloop, en gas geef, begint hij ineens raar te stotteren
hoe kan dit? nog steeds stroom te weinig denk ik, dus als ik er een aaa'tje bijzet.....

ook zoek ik een auto voor op het roefdek
het moet een Ford Focus zijn, dit is namelijk de auto voor het schip
deford.jpg

het mag ook een Chrysler Voyager zijn
dehelevoyager.jpg

ik heb al bij Tom's Modelauto's Groot in miniaturen gekeken, maar daar staan deze modellen niet
weet iemand deze modellen te vinden?
gr.

hallo

als je de ontvanger rechtstreeks hebt aan gesloten GEEN AAtje bij steken
dat kan je ontvanger niet aan dan moet het terug via de regelaar

groetjes raf

Tegenwoordig, is op bijna elke snelheidsregelaar een bec functie.

Als je dan gewoon zo'n regelaar aanschaft, heb je geen extra batterijen voor je ontvanger nodig. ;)
Zo doe ik het en dat werkt perfect.

Back