Bouwverslag dynaflite talon, voor het eerst op de helling (filmpje)

dat is eigenlijk het probleem bij een ander leggen (vind ik)
Misschien, maar aan de andere kant - lang niet alle forums hebben hun eigen foto-upload, en die fotoservers doen er niet moeilijk over en hebben ook geen uploadbeperkingen...

Het is ook een beetje oud zeer zeg maar, laat ik het daar maar bij houden.

Laten we maar ophouden over de foto's dat rijt oude wonden bij me open:(
Ik heb altijd de foto's van de laatste jaren nog.
Dus als er nog intresse is in dit model, kunnen jullie via een pb alle foto's krijgen.

Kom vanavond de Talonnen lekker uitlaten op Langevelderslag! Het zou rond half zeven droog moeten worden.

Het slechte hout is mij ook best meegevallen.
Ouderwetse besturingshulpstukken - kan je dat wel echt beoordelen? Het toestel is ontworpen met een "blind" pendel-hoogteroer, en daar was niks ouderwets aan. Te korte rolroeren - hoe bedoel je, ik lees bij anderen dat ze hartstikke effectief zijn; verder zijn ook de rolroeren ontworpen met "blinde" aansturing, wat ik nogal mooi vind. De mijne heeft nog niet echt gevlogen, maar ik vind dat je het niet kan maken om het toestel afwijkend te bouwen volgens je eigen inzichten, en dan het ontwerp af te kraken... op de punten die je zelf hebt gewijzigd...???

Het is natuurlijk een typische hellingzwever qua ontwerp. Waarom heb je behoefte aan richting voor thermiek? Op mijn toestellen die rol + richting hebben gebruik ik zowiezo zelden richting...

Niet doen alsjeblieft... de Talon blijft leverbaar. Zo'n forum kan ook in de verre toekomst een bron van gegevens zijn, en niks is ergerlijker dan dat je een oud draadje opzoekt en dat dan de foto's verdwenen zijn...

Ik wilde hier nog even op reageren.
De rolroeren zijn wat hout betreft te kort.
Laat ik het anders zeggen de totale lengte van de achterlijst was een mm of 4 te kort bij mij.

De blinde aansturing van de rolroeren vind ik op zich wel mooi, maar die V naad aan de bovenkant van de vleugel niet.
Ik wil altijd graag de luchtstroom zo netjes mogelijk langs de bovenkant laten lopen.
Je zou dan volgens het bol hol systeem moeten werken.
Dat vond ik wat onzin bij dit zwevertje.

Verder wil ik altijd graag ieder roer appart aangestuurd hebben.
Onder andere vind ik flapperon handig, dat land lekker makkelijk je kan hem dan bijna in je broekzak landen:p
En je kan het diff. helemaal naar je smaak instellen.

En inderdaad een pendelroer op zich daar is niets mis mee.
Maar de zware koperen aansturing vind ik niet meer van deze tijd.

Over het rol en richting gesproken (ik weet dat het een helling zwevertje is en geen thermiek zwever), maar als je lekker in de thermiek wil hangen dan ben je soms drukker met sturen als menig 3d vlieger.
Al zijn het in plaats van grote uitslagen vaak maar millimeters die je stuurt.
Tenminste zo beleef ik het.

Nu moet je niet denken dat ik het model, hoe die van mij nu is, afkraak.
Verre van dat, de dingetjes die ik niet goed vond heb ik gewijzigd, en heb er een super lekker modelletje aan, en hoop er nog lang plezier van te hebben.

Laatst bewerkt:
Wat het hout betreft: Misschien raak ik er wel aan gewend, mijn laatste 2 kits waren Amerikaans (Sig Riser en de Talon). Nu heb ik een Robbe Nova onder handen, daar zit weinig balsa aan (schuim/abachi vleugel) maar ik weet dat Europese firma's heel andere normen hebben voor balsa.

Net terug van het vliegen.
Vanmiddag heerlijk met de talon achter de sleepkist gehangen.
En lekker kunnen scheuren.
Het was voor de talon echt lekker weer een beetje wind.
Al komt die 400 gram slecht tegen de wind in maar goed tegen de wind loskoppelen is het geen probleem.

Zijn er nog meer hier die een sleephaak ingebouw hebben of willen bouwen?

Achter de husky is dat helemaal fun.
Ik kon vanmiddag al rollend achter de kadet omhoog.
Dat was voor mij ook nieuw maar wel leuk :p

Nope...geen haak gebouwd, niet eens een elastiekhaak, en ik denk ook niet dat het er ooit er in gaat komen ook. Hou me onbewust toch alleen maar met hellingen bezig...hoe interessant al het anderen ook is.

is er zo ingebouwd...helemaal mee eens. Maar met weer als vandaag ga ik natuurlijk niet in een veldje staan elastieken haha.
Ik was mijn pet vergeten dus na 3 uur boven op het duin (met 20 minuten patatje-pinda-pauze) heb ik een verbrand gezicht en nog steeds een grote glimlach.

Het duin bij de maasmond. ik werk daar in de buurt en was eind van de ochtend klaar. Actuele wind gaf NNO aan en dan kan het daar goed. rond 11 uur stond hij nog wat meer NO en eigenlijk iets te schuin op het duin maar toch goed te doen. Heel langzaam tegen de wind in kruipen en met een noodgang terug duiken. Om 12:30 draaide hij naar NNO, vrijwel dwars op het duin, en heb ik ruim 2 en een half uur heerlijk gevlogen.

Laatst bewerkt:
Ah... dat ken ik goed, dat was vroeger een geliefde zeilvliegplek (vóór ze die molens plaatsten). Ik dacht dat de wind veel oostelijker was eigenlijk.

Ik heb 's ochtends vroeg kunnen zien dat het moest kunnen, de windmeters waren niet al te hoopgevend maar ben gelukkig toch gaan proberen.
Er waren ook 2 parachutevliegers bezig maar die klaagden over erg onrustige lucht. Talon had er niet veel last van moet ik zeggen...hij kwam HOOG!!!!!

Ik wil met mijn maat ook een keer naar de duinen met de talon.
Endelijk moeten we een keer met elkaar gaan dat is leuk lijkt me.

Back