Vervolg bouwverslag.
Ruim een maand na de laatste posting is het inmiddels weer tijd voor een kleine update.
Zoals toen gezegd ben ik verder gegaan met o.a. het maken van de ankerkluizen, de luiken van de koekoek en heb ik een poging ondernomen om de romp strak te zetten.
Voor het maken van de ankerkluizen zal er misschien ooit wel of niet een paar messing pijpjes in de bouwdoos gezeten hebben maar deze waren nu niet meer aanwezig.
Bij de plaatselijke bouwmarkt zag ik gelukkig een mooi aluminium buisje van de goede (6 mm) maat die voor mij prima geschikt was om er de anker en kettingdoorloop van te maken.
Nadat de gaten in de romp en het dek op de goede (en ovale) maat was, heb ik de buisjes bewust iets te lang afgezaagd, daarna in de romp gestoken en met een fineliner de schuinte van romp en dek op de buisjes afgetekend, op maat gezaagd en geschuurd.
Daarna met Bison 2 K lijm vast gezet en verder afgewerkt.
De koekoek:
De koekoek had ik al eens eerder gemaakt maar wilde ik nog verder voorzien van openslaande luiken.
Op een China site kwam ik een mooi formaat kleine messing scharniertjes van 8x10 mm tegen die voor dit doel prima geschikt zijn (12 stuks voor nog geen 2 € thuis in de brievenbus).
De plaatdikte van de scharniertjes is 0.4 mm. en omdat ik - ondanks de kleine afmeting - de scharnierplaat toch niet plat op de koekoek kwijt kon heb ik met een 0.5 mm frees gleuven gemaakt en de scharnierplaat rechtop hier in gezet om later - als alles hiervan klaar is - met lijm vast te zetten.
Deze en nog een aantal andere freesjes had ik onlangs op de stoombeurs in Loon op Zand gekocht maar bij thuiskomst en een betere bril op bleken het eerder boortjes dan freesjes te zijn

, maar wie ziet dat in een sporthal en met deze diameter van 0.5 mm

?
Nood breekt wetten en daarom toch maar met deze, wat het ook mogen zijn .... boorfreesjes .... de gleuven gemaakt en dat is met de nodige voorzichtigheid zeer goed gelukt

.
Aan de onderzijde van de luiken had ik wel plaats voor de scharnierplaat en heb voor het straks netjes sluiten van de luiken met een freesje de scharnieren in het luik verzonken.
Vier luiken op acht scharnieren.
Nu nog los erop liggend, maar zo gaat het er straks ongeveer uitzien.
Tussendoor ook volop bezig geweest de romp te plamuren, schuren en strak proberen te zetten.
Het laatste lukt maar ten delen want telkens als ik denk dat het nu wel goed is zie ik weer iets en op een gegeven moment moet je beslissen van wanneer goed ook goed genoeg is.
Immers de romp is gewoon niet zuiver genoeg en ik moet toch ook opletten dat hij straks niet scheef of voorover hangt van de plamuur

.
Ik denk dat het zomaar moet kunnen, het originele schip had ook al menig deukje en ik kan er per slot toch ook geen nieuwe meer van maken
.
Tussendoor al even gekeken hoe breed de witte rand op de bovenzijde van de romp uiteindelijk moet worden en hoe of ik die straks het beste af kan tekenen.
Na verschillende dingen geprobeerd te hebben, lijkt onderstaande methode het beste te gaan lukken.
Op het oog lijkt de wit te schilderen strook op het voorschip vanwege de schuinte van de romp breder te zijn dan die op het achterschip.
Afhankelijk van hoe of je het wel of niet bekijkt is dat wel en niet waar, maar in elk geval zijn ze horizontaal gezien even breed en is dit precies zoals op het originele schip.
In elk geval is nu alles ten opzichten van de bovenzijde van de romp even breed en vrij gemakkelijk af te tekenen.
Dan nu tijd voor het aanbrengen van de lak voor de witte rand op de bovenzijde van de romp.
Al met al en als ik zo even terug naar boven scrol, toch weer een hele update
.
Tot zover weer even.
Groet, Bert