Vervolg bouwverslag.
Het is al weer even geleden dat ik voor het laatst iets in mijn bouwverslag van de Ebba Victor gepost heb.
De reden is simpel, nl. dat er soms gewoon niet zoveel te vertellen valt over hetgeen je doet of dat er gebeurd

.
Bij de laatste post was ik gebleven bij het zoeken naar iemand die de juiste transferletters voor de naam op de boeg kon maken.
Lang verhaal kort, ik heb iemand gevonden die ze wil proberen te maken maar deze heeft op dit moment weinig tijd en omdat ik de scheepsnaam meestal pas op het aller laatst als soort van finishing touch aan wil brengen, heb ik dit deel maar weer even opzij geschoven.
Waar ik ondertussen wel mee verder gegaan ben is het maken en aanbrengen van o.a. de diverse railingen op het schip.
Om de railing netjes haaks en met gelijke afstand in elkaar te kunnen solderen heb ik met mijn freesbankje op een plankje (roerhout van de bouwmarkt) een malletje gemaakt. Zie foto.
Om met voldoende warmte een goede en schone soldeerverbinding te kunnen maken heb ik een extra ruime uitsparing in de mal gemaakt.
Na de bovendraad op alle paaltjes gesoldeerd te hebben is het een kwestie van de 2e en de 3e draad door te rijgen, alles een stukje naar boven op te schuiven en in mum van tijd is alles netjes recht en haaks in elkaar gesoldeerd.
Later is dit zelfde malletje nog een aantal keren van pas gekomen.
Met behulp van een kartonnen malletje
(nog over van destijds het achterdek verlengen) en een verfblikje kan ik de railing voor het
(achter) brugdek mooi in de juiste ronding buigen.
Op het midden-dek is de afstand tussen de staanders net iets kleiner, dus hiervoor nog maar een paar extra groeven in de soldeermal frezen.
Ook voor het haaks en evenwijdig doorzichten van
de trapleuningen kwam de mal goed van pas.
Alles klaar en gereed om (wit) te spuiten.
Bij het maken van de railing voor op het stuurhuis-dak kwamen er een paar onjuistheden aan het licht

.
De railing heeft de goede schaalhoogte, maar nu blijkt dat de schoorsteen eigenlijk veel te laag is en daardoor klopt en lijkt het even nergens op

.
Welleswaar staat de railing hier nog los op het dek, maar ook wanneer hij vast in het dek verzonken is steekt hij nog ruim boven de schoorsteen uit

.
(nu in deze situatie doet het me even meer denken aan een sprookjesverhaal wat ik vroeger mijn kinderen nog wel eens voorlas en wat ging over iets van ik geloof een prinsesje en kikker met een gouden kroon op zijn hoofd?
)
De schoorsteen was in het verleden al eens door de vorige eigenaar van dit model gemaakt en geplaatst, maar zelf heb ik dat - op het moment dat ik nog van alles makkelijk kon aanpassen en corrigeren - dat niet gezien of gecontroleerd

.
Misschien moet of kan ik eens proberen om van een stukje dun koperplaat een aangepast opzet schoorsteenmantel te hameren en er dan vervolgens ook nog een paar uitlaat achtige pijpjes in monteren

.
Een iets lagere railing maken heb ik wel even over nagedacht maar dan klopt de schaal niet meer en dat idee was dus snel van tafel.
Hier heb ik meer vrede mee

.
De railing staat, maar moet nog even verder in het dek gedrukt worden.
Ook de steun voor onder de kraanarm is gemaakt en geplaatst.
En zo zijn er ondertussen nog wat meer vorderingen in gereedheid, zoals bijvoorbeeld de trap en het bordes naar de reddingssloep van het midden-dek, maar daar de volgende keer meer over.
Tot zover weer even.
Groet, Bert