Bouwverslag eerste speedboot (cat)

De donkere lijn in het midden van de tunnel is van de CA secondenlijm waarmee ik 2 balsa plankjes heb samengelijmd tot 1 breder.

Voor het overige alles met gewone witte houtlijm.


Mooi gebouwd, ziet er heel strak uit!

Mag ik vragen, wat voor lijm gebruik je? Is dat epoxy?
 
ziet er inderdaat veelbelovend uit.

ben alleen benieuwd welke diktes je hebt gebruikt voor de spanten en de langsliggers?

loop zelf ook met de plannen om een bootje te gaan bouwen maar zit nog te dubben over de diktes, en of ik rond de motorsteunen niet triplex moet gebruiken voor de krachten ofzo.

gr timo
 
spanten zijn allemaal 3mm balsa, de lange stukken (langliggers drijvers, langs de kant van de tunnel) zijn ook 3mm balsa maar voor een groot stuk verdubbeld (dus 6mm balsa)

Bekleding rondom volledig uit 1 mm triplex, waar vermoedelijk nog 40 of 80 grams glasmatje overheenkomt.

Motorsteun komt bij mij centraal in de tunnel, om dat stuk zit helemaal geen spant ofzo, maar de binnenkant zal daar volledig met ongeveer 200gr carbon verstevigt worden, zodat deze krachten mooi gespreid worden over bijna de hele romp.

ziet er inderdaat veelbelovend uit.

ben alleen benieuwd welke diktes je hebt gebruikt voor de spanten en de langsliggers?

loop zelf ook met de plannen om een bootje te gaan bouwen maar zit nog te dubben over de diktes, en of ik rond de motorsteunen niet triplex moet gebruiken voor de krachten ofzo.

gr timo
 
heeeeey

dankjewel voor de reactie. ben zelf namenlijk nog nieuw in het balsahout bewerken, dus ken de sterkte ervan nog niet. vandaar;)

succes verder en ga het zeker volgen!!
 
Ook bedankt voor de reactie! Interessant van de lijm en hout soorten. Ik probeer wat kennis op te doen om eens aan een projectje te beginnen.
Ik blijf het volgen!
 
Hoewel balsa op zichzelf echt niet sterk is, is het wel lekker licht, maar je kan er toch behoorlijk sterke constructies mee maken. De truc is vooral om rekening te houden met de richting waarin je balsa gebruikt. Balsa heeft namelijk een nerf-structuur, de vezels lopen allemaal in 1 richting. Gelijk met deze richting is het hout redelijk sterk en onbuigzaam, maar dwars op de richting van de vezels is het hout erg zwak en buigzaam.

Je moet dus opletten in welke richting je het hout gebruikt. Ook de opbouw met spanten en dwarsliggers geeft een geheel dat erg hoge belasting kan weerstaan.

Je moet maar eens googlen op "balsa bridge" dit is een competitie waarbij teams proberen om met balsa een brug te bouwen die zo zwaar mogelijk belast kan worden zonder te breken. Sommige van die bruggen kunnen meer dan 50 kg aan gewicht dragen, terwjil ze zelf nauwelijk 200 gram wegen.
 
Dit weekend bezig geweest met de steps aan te passen.... nog niet helemaal klaar, maar om toch al een idee te geven:

De aangepaste steps:

cat_21.jpg


De witte plamuur geeft eigenlijk heel goed het verschil weer tussen de oude steps en de nieuwe steps. De oude waren echt wel enorm groot...
 
Hierbij nog eens schematisch de evolutie van de steps:

evolutie_steps.jpg


Bovenste dus de originele steps, hoogteverschil 1 cm, met een zeer grote radius.

Middelste de "tussenfase" steps, hoogteverschil teruggebracht tot 5 mm met een horizontaal stuk, gevolgt door een schuin stuk en recht stuk dat de oorspronkelijke radius wegneemt.

Tot slot onderaan het resultaat, waarbij ik de hoek bovenin tussen het schuine stuk en recht stuk heb geschuurd zodat terug een lichte radius ontstaat.

Resultaat:

cat_22.jpg
 
Nee, het is standaard fijne polyesterplamuur (few) van vosschemie.

Maar geen zorgen: niet het hele stuk onder de opvulling (witte zijkant) is plamuur, opvulling is een balsa blokje.

Plamuur is dus enkel buitenste millimeter (als het al zoveel is) en het overgangetje bovenaan tussen de ronding en het nieuwe stuk.

Dus ivm met het gewicht van de plamuur: nauwelijk enkele grammen gebruikt ;)


Epoxy en micro balloons gebruikt om je plamuur te maken ?
 
Mooi Project, leuk om te zien dat er in de powerboaters Wel bouwers zijn ;)

Wat Arnord zegt is juist, Geen PU schuim oid gebruiken!
De reden is dat deze reageert op warmte, dus bij in de zon staan zet het uit, en klapt je dek er af.
Pool noodle's zijn prima en geven / hebben een enorm drijf vermogen.
 
heb je al enig idee waarmee je het gaat aandrijfen?

Niet 100%... er is wel een Turnigy 180A Marine ESC onderweg, ik veronderstel dat ik op 5S of 6S LiPo ga varen, de motor weet ik nog niet helemaal... misschien wel eentje van Leopard, misschien zo'n watergecooled ding van bij MHZ. Maar daar ben ik nog niet helemaal uit...



Ondertussen weer wat verder gedaan met de bouw.

Aan de opening waar de canopy komt, een flensrand ingewerk. Eerst de huidige spanten iets verlaagd:
cat_23.jpg


Vervolgens een mooie flensrand ingewerkt, het hoogteverschil tussen het uiteindelijk dek en de flens zal 3mm bedragen. Ik hoop hiermee een systeem te kunnen maken dat ik in combinatie met een canopy van zo'n 1,5mm nog 1,5mm over heb voor een rubber dichting.
cat_24.jpg


Vervolgens werk gemaakt van het "staartje" (hoe noemt dit ding achteraan waar het roer aankomt?) Vermits er hier volgens mij toch aardig wat krachten op komen van zowel schroef als roer, is dit gemaakt van 4mm vliegtuigtriplex, achteraan zelf 8mm voor extra sterkte voor de schroefbevestiging.
cat_25.jpg


Even "droog" passen:
cat_26.jpg


Vervolgens de "machinekamer" verzien van schuine kanten zodat het lamineren beter wil lukken in de hoeken, en de volledige binnenkant van de boot ingesmeerd met 2 lagen G4. De eerste laag G4 is 30% verdund zodat deze goed in het hout trekt, de tweede laag is onverdund en sluit alles helemaal af. (G4 is een PU-vernis voor wie het niet kent)
cat_27.jpg


Even alle spullen klaarleggen om de machinekamer met enkele glasmatjes te bekleden:
cat_28.jpg


Resultaat, machinekamer verstevigt met 3 x 160grams glasvezel:
cat_29.jpg


Deze ochtend stond DHL hier ook aan de deur met een pakketje van Hydro&Marine, levering van m'n roer + strut + flex:
cat_30.jpg
 
Dat ziet er weer netjes uit zeg!
Ben benieuwd, hoe je rekening met de hoeveelheid dat je van de randen af schuurt bij het uit zagen&snijden van de delen voor de juiste passing? En gebruik je voor balsa ander schuurpapier (korrel) dan de triplex?
 
Gewoon bij het aftekenen van de onderdelen zo'n 1 tot 2 mm extra overlaten, en die achteraf wegschuren/gelijkschuren met de randen.

Schuurpapier, redelijk grof (60 of 80) om eerst tot op een halve mm het grove schuurwerk te doen, daarna met fijnere korrel (240) het laatste stukje... geen onderscheid tussen balsa of triplex, alleen duurt het bij de laatste langer ;)

Dat ziet er weer netjes uit zeg!
Ben benieuwd, hoe je rekening met de hoeveelheid dat je van de randen af schuurt bij het uit zagen&snijden van de delen voor de juiste passing? En gebruik je voor balsa ander schuurpapier (korrel) dan de triplex?
 
Moeilijk gaat ook zeker?

opening is 41cm lang en 11,5 cm breed, daar moet het toch mee lukken lijkt mij... misschien dat de centrale motor idd wel een beetje in de weg zal staan, maar het lijkt mij wel mogelijk?
 
Hoi Dennis,

Zou wachten met dek dicht maken tot je alles hebt.... dan zal je zien dat het TE smal is, zou eerder richting de 18cm gaan.... en spanten eruit halen... zo wordt drama met je lipo`s vastzetten/verder naar voren schuiven i.v.m. je CG (centre of gravity).
 
tja alle goede raad ten spijt vrees ik toch dat het daar nu te laat voor is, is gebouwd volgens de plannen (zelf 2 cm breder, origineel plan was opening dus nog 2 cm smaller)

Als ik nu die opening moet gaan verbreden en spanten eruit halen dan vrees ik voor de structurele sterkte van de boot, kan ik er beter gelijk helemaal mee kappen, anders breekt ie nog in 2 bij de eerste testvaart...

[edit] heb de romp nog eens even bekeken.. Ik zou de flensranden maximaal 2 cm naar de buitenkant kunnen plaatsen, dus 4 cm in totaal dat ik zou winnen. Opening zou dan 15,5cm (tussen de flensranden) worden, breder kan ik echt niet gaan zonder aan de structuur en ronding van het bovendek te raken.

Toch maar eens een poging ondernemen, wil hier niet de betweter zijn die goede raad negeert ;) grote opening is altijd beter (handiger) maar het blijft toch altijd een compromis....
 
Laatst bewerkt:
Back
Top