Bouwverslag EXTRA 300S "Toscano" (2,40 meter span) scratch build.

Ben met m'n tekenkunsten een avondje bezig geweest ;-)
full

Ik vind dit er wel cool uitzien , denk dat ik dat erop ga fabriceren:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is wel een nette oplossing, ik ben benieuwd hoe het gaat worden op de daadwerkelijke motorkap! Gelukkig is de kap nog niet gespoten dus kan het mooi 1 geheel worden qua kleur en afwerking als het goed is ook. Succes er mee!

uhh Cor , misschien ben ik een zeikerd maar waarom heb je geen ronde vorm genomen ?
je hebt nu dat mooie ovale gat van de motorkap zelf , en dan zitten er straks van die rechthoekige dingen onder .
dit is slechts mijn mening en als jij het mooi vind moet je het gewoon doen.
k ben er niet op uit om je werk af te kraken in ieder geval .

mvg eric

Ik ben het eigenlijk ook met ultim@te eens.
Dat past er gewoon beter bij.
Verder vind ik de rest van je kist wel erg mooi.

Pim

@ Stef; dat blijft is de hamvraag natuurlijk.... virtueel is het "gemakkelijk" aanpassen , maar zodra je met die kleverige epoxy ga werken :-/

@ Ultimate : Een zeikerd uit Rotjeknor.... Dat is per definitie niet mogelijk :-)

@ Pimiboj ..... zit idd wel wat in ... maar dat wordt dan wel een mega luchtinlaat .... zoiets dan? :
full

Zonde om in zo'n mooie motorkap de dremel te zetten..... zo'n enorm gat moest erin:
full

Hoe had ik ooit kunnen denken dat ik de motor en bougie onder de motorkap kon laten verdwijnen :hammer:
full

Ook nog wat in de romp zelf gedaan. 2 spanten uitgefreesd voor het bevestigen van de 2 tanks:
full

En zo moet het eruit komen te zien ... de spanten zitten nog niet vast . Ik heb de tip gekregen om de uitlaat in een soort van afgesloten ruimte te maken ivm geluid, als ik ze er nu al in zou lijmen , dan kan ik er denk ik niet goed meer bij voor die koker voor de uitlaat.
full

Cor

hahaha dat is fijn om te horen . ;)
het was dan ook met de beste intenties dat ik het aangaf .
nu moet ik ook zeggn dat ik n dit geval de motorkap verder zo zou laten , het is zelfs best een mooi gezicht om die mooie cillinderkop te zien .
daarbij komt dat de situatie er al heel anders uitziet als de kap zijn kleurtje heeft gekregen .
1 ding is zeker voor de koeling van je motor is hoe hij nu zit ideaal.
je tank bevestiging ziet er ook keurigh uit zo .
heb je ook rekening gehouden dat je nog gaten aan de onderkant moet hebben om de lucht uitstroom te garanderen ??
als je geen uitstroom gaten hebt zal de lucht die er van voren inblaast een druk op bouwen waardoor er geen luchtstroming mogelijk is om de hitte af te voeren .
oorspronkelijk hoort het gat van de uitstroom groter te zijn dan de totale instroom opening .
ik had het op mijn extra opgelost door twee ronde gaten te boren met de ronde gaten zaag ( zie foto ) en dit was voldoende .
ik vloog met een reso en een 27x10 mezlic dus hij zou zeker te warm geworden zijn als dit niet afdoende was geweest .

mvg eric

ifpcas.jpg

Cor, ik vind het ook niet mis staan met die koelribben zo uit de kap,
en wat Erik zegt als hij dadelijk in de kleur gespoten is ,
is het een heel ander gezicht !

zo`n bonk aluminium in de vorm van een rooster wat je normaal aan de gevel schroeft voor je afzuigkap das een mooi gezicht :rolleyes:

*LOL*... ohoh ... dat heeft een paar minuten geduurd voordat ik bij kwam ... lang geleden dat ik zo heb gelachen.....

Om eerlijk te zijn vind ik het wel een hele mooie oplossing van die afzuigkap roostertjes. Als het zou passen , zou ik er direct voor gaan. Het zou me in ieder geval een hoop werk en tijd besparen. MAAR ik ben bang dat die optie niet zal werken. De voorkant van de cilinder steekt 25 mm uit de motorkap. Als ik naar het plaatje van Johan kijk dan win je geen "diepte" met die roostertjes.

De cilinder zo uit de motorkap te laten steken vind ik echt afschuwelijk, de boegie-dop had nog gegaan .... maar zo'n gat erin ... nee, zo gaat die niet de lucht in.

Het gat voor de lucht-uitlaat moet ik er idd nog in maken. Komt aan de onderkant, zal dat een dezer dagen doen.

Cor

Gat groot genoeg....?? pfff weer zo'n groot gat in zo'n mooie motorkap :-/
full

Het plamuren is klaar , was vooral nodig tussen kielvlak en stabilo... :
full

Met Balsafix op strategische plaatsen het hout ingesmeerd zodat het oracover op die punten niet los kan waaien:
full

Cor

ik snap het niet, ik vloog een lageman extra met een 3w 75, daar hoefde ik enkel een klein bolletje op te lamineren om de hele motor er in te laten verdwijnen.

@ulti, die exra van jouw (en die van mij) de jonk uitvoering had ook de hele motor onder de kap.

ik heb er toen een soort druppel op glamineerd gemaakt van glas op een cognac glas geprefabt.

extra1.jpg

hier nog te zien, de span was 2.4 mtr

@ Razor : de cilinder steekt aan de voorkant zo'n 25 mm uit de motorkap. wellicht komt het omdat ik de motorkap zelf heb getekend en uitgefreesd ... had natuurlijk altijd een maatje groter gekund... als ik het maar van tevoren had geweten.

Een glas als mal..... top idee.. ga eens kijken of ik iets heb, dat zal dan een hoop freeswerk schelen.

Cor

Laatst bewerkt:
inderdaad, ik heb hem van binnen uit door het gat naar buiten geschoven vervolgens erin gelamineerd, en de binnenkant weer afgevlakt.

wat betreft die koellucht: het enige belangrijke is dat het gat uitgaand(dus achteraan) groter, liefst 2keer zo groot,is dan het gat waar de lucht binnen komt. door de lucht stroom krijg je dan een zuigende werking. welk roostertje of kapje er dan op zit laat ik aan jullie over;)

@ Plotterwelt, De mijne is wel 15% verkleind (spanwijdte 240 cm) , ik denk dat de jouwe 280 is? Ik kan je de DXF-file geven van de motorspant van de versie -15% of de tekeningen van het origineel in pdf(280 cm) ... stuur me dan ff een pb met emailadres.

@vinnygogo: ja hallo , 2 x zo groot??... dan blijft er geen motorkap meer over..... had ik er net zo goed geen eentje hoeven te maken .... maar zal hem dan wel iets vergoten.

Cor

hallo cor, 2x zo groot is ideaal. 1,5x is ook al redelijk. hhet gaat erom dat het uitgaande gat in ieder geval groter is als de lucht inlaten, dan krijg je een zuigende werking. als je dat niet hebt blijft de lucht alleen maar in de motorkap hangen en koelt het niks;)

je kan het gat ook onder de romp maken, ik heb in de mijne een afzuigkap plaatje gelamineerd in de bodem, miet zo'n tegel formaat als die van dhr Weld,

maar bij de gamma hebben ze die in alle maten als je die in de kleur spuit zie je er niks meer van.

@corvl

Ik had een vraag. Uit welke dikte hout heb jij de ribben van de stabilo, de rudder en de vleugel gemaakt?

Pim

volgens mij heeft hij 3 mm timmerplaat gebruikt pim ! alleen jij kan gewoon balsa gebruiken hoor voor een 1,60 kistje .

mvg eric

( ik heet geen Cor , maar soms duurt het ineens een paar dagen voor hij reageert dus hoop ik je hiermee sneller te helpen )

Back