Bouwverslag EXTRA 300S "Toscano" (2,40 meter span) scratch build.

@ D-J ; ja die zijn idd ietsjes gebogen ... oei... zit idd wat in dat het wellicht verder kan buigen ... alhoewel , het is M3 schroefdraad, ben er op zich niet bang voor.

Ik zie ook geen andere mogelijkheid om eerlijk te zijn. Als de knik er niet in zit dan raakt de stang de vleugel/stabilo. Of ik moet de hevel van de servo zo belachelijk groot maken (zit nu al de grootste op en die is al zo groot)...

Cor

Het zal ook niet heel veel buigen denk ik, maar het is wel mogelijk, vandaar dat ik het altijd probeer te voorkomen.

Je had toch ook de heven op het stabilo wat groter kunnen laten? Bijna op alle kisten worden grotere hevels gezet dan standaard, bijv bij de jak van Alex.

post 20# : montageverslag-pilot-rc-107-inch-2-72-meter-yak-54-dle-111-yellow-flame-6

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij de Pilot kisten gebruik ik altijd de meegeleverde verlengde hevels, maar Hitec heeft die zwarte lange hevels die er standaard bij zitten, en die kun je perfect gebruiken ook....

Het klopt tocht dat de bijgeleverde hevels groter zijn dan de lange standaard hevels van Hitec? Dit kan namelijk een oplossing voor hem zijn zodat het stangetje niet gebogen hoeft te worden.

Het klopt tocht dat de bijgeleverde hevels groter zijn dan de lange standaard hevels van Hitec? Dit kan namelijk een oplossing voor hem zijn zodat het stangetje niet gebogen hoeft te worden.

Ze zijn iets langer, maar je kunt aan de roerkant een gaatje meer naar binnen nemen, dan heb je dezelfde uitslag als met de grotere hevels. Normaal gebruik ik altijd de standaard hevels, behalve als er langere hevels zijn meegeleverd, maar noodzakelijk is het niet:)

@ Alexzzz & D-J : ik heb nu de langste Hitec roerhevels gebruikt en die zijn behoorlijk lang. Op het stabilo en ailerons zitten de aansluitingen heel dicht tegen de roeren zelf, nog dichterbij wordt onmogelijk. Als het nodig is kan ik de servohevels verlengen zoals post 20# : Montageverslag: Pilot-RC 107 inch (2.72 meter) Yak-54 DLE-111 Yellow Flame.

Ik zal vanmiddag eens een close-up maken van het geheel , dan kunnen jullie een (betere) mening geven.

Cor
http://www.modelbouwforum.nl/forums...2-72-meter-yak-54-dle-111-yellow-flame-6.html

Ze zijn iets langer, maar je kunt aan de roerkant een gaatje meer naar binnen nemen, dan heb je dezelfde uitslag als met de grotere hevels. Normaal gebruik ik altijd de standaard hevels, behalve als er langere hevels zijn meegeleverd, maar noodzakelijk is het niet:)

Daar heb je helemaal gelijk in, maar in dit geval is het juist de bedoeling dat de stuurstang verder van het stabilo komt, een grotere hevel zal in zo'n geval een mooie oplossing zijn in combinatie met een grotere hevel op het roer.

Daar heb je helemaal gelijk in, maar in dit geval is het juist de bedoeling dat de stuurstang verder van het stabilo komt, een grotere hevel zal in zo'n geval een mooie oplossing zijn in combinatie met een grotere hevel op het roer.

hmm..... als het aanknopingspunt aan de kant van het roer verder van de scharnierlijn komt, dan wordt de uitslag juist kleiner. Tenzij ik de hevel van de servo weer groter maak.
Tenzij de hevel op de servo echt groter moet worden om de knik weg te nemen zie ik geen voordeel om beide hevels te vergroten..... of ik snap het niet helemaal.

Cor

hmm..... als het aanknopingspunt aan de kant van het roer verder van de scharnierlijn komt, dan wordt de uitslag juist kleiner. Tenzij ik de hevel van de servo weer groter maak.
Tenzij de hevel op de servo echt groter moet worden om de knik weg te nemen zie ik geen voordeel om beide hevels te vergroten..... of ik snap het niet helemaal.

Cor

Voor de uitslag van het roer hoef je het inderdaad niet te doen. Deze zal in dit geval niet veranderen, alleen de knik in de stuurstang heb je dan niet meer nodig.

Dieptepuntje van het bouwen hoor ..... .het gaat echt niet vooruit :-(

@ D-J en Alexzzz, dit is de beruchte knik:
full

Das ja , ik begrijp dat zonder knik het meest ideale is , maar op schaal van 1-10 .... hoe erg is dit ? Als vliegen met maar 1 vleugelhelft een 10 is en alles dubbel uitgevoerd met de nodige backups een 1 ;-)

De motordome had ik een enkele week geleden al getekend , nadat ik de voorkant had uitgefreesd zag ik dat er een foutje inzat . de gaten zaten iets te dicht op de randen .... ALs ik hem in 3D had getekend was het me tijdens het tekenen al opgevallen .. maar helaas , zo'n teken-held ben ik nou ook weer niet... had hem dus in 2D getekend.
full

Nog een keertje getekend en uitgefreesd , hier zit die in de lijmtangen:
full

De onderkant heb ik nokjes gelaten van 6x6 mm , dan kan ik met een 6 mm boor in de fire wall gaatjes boren, en de dome extra stevig inlijmen.

Ook ga ik de voorkant "dubbelen" met 1 mm berken triplex.

Morgen verder (als er geen sneeuw is gevallen en m'n bouwdipje wat minder is.
Cor

Qua cijfer zal ik het persoonlijk een 7 geven, het daadwerkelijke gevaar zal meer richting een 4 gaan. Het zal niet echt nodig zijn om het te veranderen, de kans is inderdaad niet heel erg groot dat het zal gaan doorbuigen. Maar op zo'n toestel was ik toch voor zekerheid gegaan, hevels van de servo's verlengen en van de roervlakken.

@ D-J: "4" ... daar kan ik mee leven :-) voorlopig laat ik het dan zo .... kan het altijd nog veranderen..... eerst het model verder afmaken.

Vanmiddag de gaten in de firewall geboord om de motordome te zekeren , ook het gat in het midden groter gemaakt voor de luchtinlaat, stuurstangen en brandstofslangen:
full

En vastgelijmd (bovenkant van de motordome wordt pas in het eindstadium vastgelijmd):
full

Tijdens het drogen wat aan de achterkant gedaan , de geleide buizen voor de pull- pull draden van het rudder:
full

Ik was zo nieuwsgierig hoe het eruit kwam te zien met motor erop .... ik kon het niet laten:
full

Spijtig genoeg past de motorkap er niet op zonder een gaatje te moeten maken voor de gloeiploeg .. (oh nee dit is een benzine motor ;-) ) ,bougie bedoel ik ..... had gehoopt dat het net zou passen , maar helaas.

Cor

had ik wel verwacht dat het niet in de kap zou blijven.
mijn yak is ook 2,40m span en zelfs met de ronde motorkap steekt bij mij met mijn 3w75i ook de bougiekap buiten de motorkap.

n5fo5k.jpg

hahaha idd ,
maar wat ben ik blij met mijn 3W`tje .
als je straks ervaard hoe goed en betrouwbaar deze motoren zijn dan ben je het zo vergeten die bougiekap die uitsteekt .
ik ga binnenkort mijn 2,20m pilot yak afmonteren en daar gaat mijn nieuwe 3W50i motor op.
als die net zo mooi loopt als mijn 75 dan ben ik helemaal blij :D

alles wat je hebt gedaan de laatste posts ziet er weer goed uit cor .

mvg eric

Het kan nou echt eens niet meezitten :-(
Problemen met de motorkap:-/

Heb de motor er nog eens opgeschroefd en gekeken hoe ik het ga aanpakken met de uitlaat en bocht.

full

full

Dat gaat niet passen:
full

full

Kan ik bovenstaande bocht verzagen en dan opnieuw laten lassen/ solderen? Ik denk dat de lokale smid dat wel weer aan elkaar kan zetten ...

:onweer:
Maar nu waarom ik dan pisnijdig ben.... de motorkap. Hij gaat dus helemaal niet passen , gisteren vond ik het nog jammer dat de boegie niet onder de kap paste , dat er een gaatje in de kap geboord moest worden. Tja ... zo gezegd zo gedaan zei ik vandaag.
Blijk dat de hele motor niet onder de kap past , de koelribben zitten in de weg. Het gaat erop neer komen dat ik ter hoogte van de voorkant van de cilinderkop een vierkant gat moet maken in de motorkap.... Mooi k*t.

Andere mogelijk zie ik niet. :nooo:
full

is trouwens wel beter voor de koeling .
ik moest toen de 3w75i op mijn extra 330s zat ook gaten maken voor extra koeling .
natuurlijk is het mooier als alles binnen boord blijft maar soms is het niet anders .
mijn extra was 2,60m span dus nog iets groter kwa schaal .

de2nvd.jpg

@ Ultimate: ... ja het idd schuwlelijk ;-)

@ Brandaris ... pfff.... werkje voor morgen.

Ik denk dat ik er wel zojuist een leuke oplossing voor heb bedacht , ik ga er iets van ...-dingen op maken. Geen idee hoe dat beesje een naampje te geven , maar eigenlijk een overkapping (aan beide zeiden), wat kan dienen als luchtinlaten ... (ja, naar dat woord zocht ik).

Ga , daalk meteen wat aan het tekenen in Rhinoceros en morgen wellicht uitfrezen en in glasmat maken.

Nu eerst nog hier en daar wat aan de romp plamuren dat ik morgen kan schuren en de eerste stukken oracover erop kan plakken.

Cor

Back