Bouwverslag EXTRA 300S "Toscano" (2,40 meter span) scratch build.

kan of 2,5 of zelfs 2 mm .

de dikte is minder van belang , het gaat om de "doos" constructie die je maakt als je aan het bouwen bent .
als je een 1,60 kistje aan het buwen bent dan is het wijs om zo licht mogelijk te bouwen ( altijd eigenlijk maar goed ) dit doet de vliegeigenschappen alleen maar goed en je kistje vliegt dan dalijk heerlijk .
als je kist zwaarder wordt dan neemt de vleugelbelasting toe en vliegt hij niet goed .
met vleugelbelasting bedoelen ze het gewicht van het gehele toestel ten opzichte van het vleugeloppervlak van het toestel .
als je het rudder maakt en het stabilo dan dek je dit vaak in met dun balsa en daaroverheen komt je folie .
je zal denken 2 of 3 mm dik balsa ?? dat zal kwa verschil in gewicht nooit veel zijn !! toch is bij iedereen die dit vergeleken heeft met elkaar gebleken dat het op een heel model best veel kan schelen , zoveel dat het lichtere kistje van de twee aanziendelijk beter vliegt als de zwaardere.
3 mm timmerplaat is te gebruiken bij groteren kisten omda daar het gewichtsverschil al snel wordt gecompenseerd door een groot vermogen motor .
bij kleiner kisten is balsa gewoon een betere keuze .

suc6 ermee.

mvg eric
 
Vandaag ( en gister) was de bedoeling om de hele dag te bouwen... maar ik weet al als ik dat voornemen heb, dat er altijd iets tussenkomt.

full


Dat zag ik toen ik vanmorgen naar buiten keek... geen drama, de 70 paarden starten en gaan, en afwerken met de sneeuwfrees. Eenmaal bezig met de sneeuwfrees verloor ik ineens aan beide zijden de rupsbanden... Bleek er een as gebroken .... gelukkig staat hier inmiddels een draaibank , maar ben toch de hele dag bezig geweest om de rupsjes weer goed draaiend te krijgen ... en dat alles tussen de sneeuwstormen door.

(Model)Bouwen ... misschien morgen.. (ben benieuwd wat er dan weer kapot gaat).

@ Pimiboy , de ribben heb ik allemaal gebouwd uit 2 en 2,5 mm balsahout, behalve de ribben waar de vleugelbuizen doorheen lopen , die zijn uit 3 mm balsa gemaakt. De romp-spanten zijn idd van timmerplaat gemaakt.

@ Ultimate vs Plotterwelt ..... het is idd genoeg zo... jullie vechten het verder maar uit via PB of maak er een apart draadje van. Alhoewel ik me kostelijk heb vermaakt (in het begin) over het aluminium rooster , zal ik zodra ik wat tijd heb hier en daar wat verwijderen.

Cor

Die de traktor weer gaat starten en voor de laatste keer de weg afrij met de sneeuwploeg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben ook wel benieuwd of jij nog vooruitgang hebt geboekt met betrekking tot de bouw van de Extra, en natuurlijk hoe de motorkap er nu uit ziet
 
ja het schiet maar niet op daar in tirol geloof ik .
denk dat Cor lekker aan het skieen is ofzo ;)
 
Nee Nee, niet skieen , veel teveel Hollanders op de piste ;-)

Ben wel wat verder geraakt , maar het gaat traag momenteel.... nog steeds last van een bouwdipje, en dat natuurlijk tijdens een vakantie waarin je zeeën van tijd over heb :-/

Liggen nog wel wat foto's op stapel , die ga ik eens moet posten ... ( oh ja , en ook hier en daar nog wat posts verwijderen... :-) )

Cor
 
@ Plotterwelt vs Ultimate: spijtig genoeg veel berichten van jullie verwijderd.

Een paar weken vakantie gehad , maar helaas niet veel aan m'n toestel gedaan , ik weet niet waarom , maar het ging niet vooruit.


Een paar dagen geleden heb ik voor de bevestiging van de motorkap blokjes gemaakt en vastgelijmd. De motorkap wordt bevestigd met inslagmoeren en nylon bouten.
full


Voor het staartwieltje (of sleep) inslagmoeren bevestigd:
full


Bekabeling voor de 2 hoogteroer servo's:
full


En dan was het hoogtijd om te folien ..... veel folien ... er zijn nogal wat meters doorheen gegaan.
full


Voor de gebogen strepen maak ik gebruik van een metalen verende lineaal van een goeie meter die eenvoudig te buigen is. Met wat magneten op de werkbank kan je zo een mooie lijn uitzetten waarlangs je kan snijden:
full


Dat was dan toch minstens 9 meter folie in totaal:
full


full


Eventjes al naar het zwaartepunt gekeken en er gaat nog een hoop gewicht van voren bij moeten (ca 12 cm meer naar voren). Volgens plan nog demper,bocht, spinner, uitlaat, servo's, smoke, electronica etc.. ik hoop dat dat genoeg gaat zijn.

Vandaag eindelijk nog een rekening van PEFA gekregen of ik het restant voor de portokosten wil betalen 2 WEKEN !!! nadat ze demper teruggeleverd hadden gekregen. Zal nu nog wel een goede maand duren voordat de juiste geleverd wordt :-/ ,eerste en laatste keer dat ik zaken doe met dit bedrijf.

Staat op het programma nog:
-landingsgestel maken (plamuren en schuren) met eventueel wheelpants.
-motorkap verder afwerken
-canopy bestellen
-prop en spinner bestellen
-rudder servo inbouwen en aansluiten
-gasservo inbouwen en aansluiten
-smoke systeem inbouwen
-uitaat .. als die eenmaal binnen is inbouwen.
-emcotec aan-uit schakelaar bestellen en inbouwen.
-en hier en daar nog wat kleine dingetjes die ik ongetwijfeld vergeten ben.

Nog wat vraagjes;
*Welke prop raden jullie aan, ik wil denk ik 3-blads , de gebruiksaanwijzing zegt: 22x12 / 24x10 / 24x12. Wat raden jullie aan?
*Spinner , iemand een leuk adresje waar ik props en spinner kan kopen?
* De shoke moet die ook op een servo worden aangesloten?
* Ik neem aan dat er een schakelaar tussen ontsteking en lipo moet komen... is dat iets speciaals? (linkje ??)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
prop en spinner - elsterprop intikken , staat veel op ebay .DE ( ik heb nog steeds de carbon spinner die je voor de 3 blads elsterprop kan gebruiken te koop als je wil , de 3 uitsparingen zitten er al in gefreest . ) dit stond in een eerdere post van mij .
choke gewoon manueel maken met stuk pianodraad naar een punt waar je hem kan bedienen met de hand .
en de schakelaar naar de ontsteking hoeft niks speciaals te zijn als je er maar 1 koopt met een laad aansluiting , kun je hem daarmee laden .
is de ontsteking geschikt om direct 7,4 volt aan te kunnen ??? zo niet dan moet je nog een regulator BEC ertussen zetten .
er zijn ook schakelaars met ingebouwde BEC te koop .
lindinger zal vast genoeg aan schakelaars hebben die je kunt gebruiken.

mvg eric

ps bedankt voor het verwijderen van die onzin , daar moet je geen spijtig voor zetten ;)
 
Nog wat vraagjes;
*Welke prop raden jullie aan, ik wil denk ik 3-blads , de gebruiksaanwijzing zegt: 22x12 / 24x10 / 24x12. Wat raden jullie aan?
*Spinner , iemand een leuk adresje waar ik props en spinner kan kopen?
* De shoke moet die ook op een servo worden aangesloten?
* Ik neem aan dat er een schakelaar tussen ontsteking en lipo moet komen... is dat iets speciaals? (linkje ??)

Ik denk dat een 24-10 een prima prop is om mee te beginnen, al zal mijn voorkeur er naar uit gaan om de motor in te laten lopen met een tweeblad (zijn toch een stukje goedkoper)

Ultim@te heeft ooit ergens een link neergezet van een firma die landingsgestellen, props en spinners levert

De choke mag je op serve zetten maar het hoeft niet, is meer afhankelijk of je er met de hand makkelijk bij kan of dat dit eventueel makkelijk te realiseren is.

De schakelaar is een persoonlijke keuze, je moet in ieder geval geen simpele/kleine schakelaar gebruiken. Worden bij landingen diverse soorten aanboden die prima zijn. Ik vind dit persoonlijk een mooie schakelaar: MPS Tankverschluss-Schalter JR | DPS / MPS Schalter | DPSI SYSTEME
 
www.elster-modellbau.de

hier de link naar de site van elster .
idd DJ dat is een hele mooie schakelaar ;) ik bedoelde ook niet een schakelaartje zoals die bij een zenderset zitten hoor maar zo`n grotere met een interne laadaansluiting .
de reden dat ik nooit een servo inbouw voor de choke is dat het een extra onderdeel is wat kapot zou kunnen gaan en een handbediende choke is niet veel onhandiger ofzo
je moet idd wel een geschikte plek hebben om hem bedienbaar te hebben natuurlijk .

wat betreft de prijs van de inloop prop , bij elster zijn deze props t.o.v. bijv mezlic veel goedkoper gelukkig en ze zijn net zo goed in gebruik .
kijk maar even op hun site .

mvg eric
 
ik gebruik gewoon deze schakelaars , gaan bij mij al een tijdje probleemloos mee .

Modellbau Lindinger Onlineshop

Die schakelaar is inderdaad prima, alleen ik ben af en toe zo'n rare dat het oog ook wat wil.

Zelf heb ik ook geen serve op mijn choke omdat inderdaad voor problemen kan zorgen en ik kan er ook nog eens heel makkelijk bij. En je hoeft hem ook maar 1 keer per dag te gebruiken als het goed is.

bedankt voor de link ;-)

De prijzen mbt prop's zijn kleiner dan ik had verwacht een 23x8 elster is €50,- en een mejzlik €59,-in procenten is hij wel 18% duurder
 
als je een prop zoekt moet je eigenlijk ff op ebay duitsland checken daar zet hij ze vaak te koop en dan zijn ze soms nog 5 à 7,5 euro goedkoper .
de grotere props worden volgens mij bij mezlic wel snel duurdr en dat valt bij elster mee geloof ik .

mvg

ga lekker maffen nu ;) truste allemaal .
 
@ Pimiboy: dank je ... doorbouwen jij! ;-)

@ Ultimate & D-J:
-choke manueel , heb je er een plaatje van hoe dit over het algemeen wordt gedaan?
-Schakelaar, hoeft dus niets bijzonders te zijn, wel erg mooie schakelaar van emcotec *kwijl*
-Onsteking kan rechtstreeks op 7,4V

-inloop prop?? , daar mogen jullie me iets meer over vertellen. Maakt het merk nou nog veel uit , ik lees erg veel over die MEJZLIK, waarom zijn die "zo goed". Wat is bijvoorbeeld het verschil met zo'n Elstar?

Cor
 
ik gebruik fuchs en meszlik props, de fuchs is wat stiller

maar ik heb werkelijk nog nooit een prop gekocht om hen in te laten lopen.

koop de maat die de fabrikant voorschrijft, en dan de grootst mogelijke, daarmee heb je het minst geluid, en vliegt hij gewoon goed,

as je 3d wilt doen, kun je wat hoger in diameter gaan zitten en minder in spoed, maar door de bank genomen volstaat dat wat 3w voorschrijft.

ik heb kisten die vanaf dag 1 met de zelfde prop draaien en daar heb ik nooit een ander op nodig gehad.
 
24x10 is veeeeeeeeeeeeeeeeeeel te klein voor een 3W 80 Xi. Met een normale demper kun je daar makkelijk een 26x12 of 27x10 op kwijt. Inloopprop heb ik bij benzinemotoren nog nooit aan gedaan, kost je alleen maar onnodig veel extra geld.
3-blads kun je rond de 24x12 of 25x12 gaan zitten, dat verschilt per merk.
 
Cor, dat ziet er mooi uit met die folie :yes:
maar je schrijft dat je de motor vast zet met nylon bouten in de slagmoeren,
nu vraag ik me af waarom geen ijzeren of messing of alluminium bouten
en worden die nylon bouten niet te heet , ben je niet bang dat ze smelten?
 
Motorkap zet hij vast met schlagmoer en nylonbout.

Niet de motor . :D , die zou er geen 5 min op zitten dan.

Nylon kan wel aardig temperatuur af , word vaak gebruikt als glijlager in de landbouw.

Mvg Johan
 
Back
Top