Bouwverslag EXTRA 300S "Toscano" (2,40 meter span) scratch build.

Idd geheel duidelijk nu .... maaruh een leuke tekening van jouw zal ook niet misstaan in dit bouwverslag hoor Eric :-)

Bedankt voor de uitleg,
Cor

weet wat je vraagt he ????

ik heb alleen mooie CAD tekeningen van dubbeldekkers die ik ooit nog ga laten fresen en bouwen , de pitts python wel te verstaan .

jaja das die ene die razor net verkocht heeft :rolleyes: ik had de financien niet anders had ik hem nu hier staan .

belangrijkste is dat je de uitleg nu snapt dankzij rick ;)

Dat van die tunnelbuis is duidelijk nu . Heb van D-J nog 2 mooie links gekregen hoe een tunnelbuis precies te maken , met gewoon glasmat en ook eentje met honingsandwichraat spul.....

Vandaag terug van m'n werk gekomen en er lag een doos klaar ..Eindelijk de uitlaat was binnengekomen... maar wat bleek , staat er op de achterkant ingeslagen RDL 55. Op hun website staat daarbij; max.55 ccm.
Ik heb een 80 CC motor, maar bij de bestelling zeiden ze dat deze de juiste was. Wat zeggen jullie? Is deze demper toch de juiste? ( Natuurlijk heb ik al een email gestuurd naar Pefa, maar uiteraard nog geen reactie).

Vorige week nog wat kleine dingetjes gedaan, zoals de motordome verstevigen met driekantslatje. Ook de gehele motordome en binnenkant waar de tanks komen behandeld met epoxy:
full

De gas servo ingebouwd:
full

Ontsteking en smokepomp een plaatsje gegeven:
full

Canopy is bij KHK in Duitsland besteld, die verwacht ik morgen of maandag binnen. Ondertussen wat voorbereidingen getroffen voor de canopy, o.a. geleidingsrandjes ingebouwd en magneetjes. Er zullen nog 2 tot 4 magneten voor de zekerheid bij worden gezet. Het zijn mooie magneetjes van bij Deal extreme, klein, rond en kosten geen drol.
full

full

Cor

Laatst bewerkt door een moderator:
met alleenmagneetjes zou ik niet de canopy vast zetten.
je moet echt lipjes maken zodat je de canopy kan borgen .
anders ben je hem straks in volle vlucht kwijt .

mvg

Eric, ik denk wel dat die magneetjes sterk zat zijn 500gram per magneet trekkracht is er nodig om ze los te krijgen .
ik heb in een verslag gelezen dat ze zo de vleugels bevestigen en die komen ook niet los tijdens de vlucht!

met alleenmagneetjes zou ik niet de canopy vast zetten.
je moet echt lipjes maken zodat je de canopy kan borgen .
anders ben je hem straks in volle vlucht kwijt .

mvg

Ik zou er ook lipjes aan maken om de canopy te borgen, beter safe than sorry. Je toestel gaat ook ineens heel vreemd vliegen als je je canopy kwijt bent :rainbow1:

das leuk brandaris , maar je vergeet dat de romp tordeerd als je een snap maakt of iets dergelijks en dan zijn die magneetjes ineens niet sterk genoeg meer hoor ;)
daarbij komt dat als je hem vastgeschroeft hebt zitten dat dit de starheid van de doosconstructie ten goede komt .
de romp is rondom helemaal als een doos gebouwd en op de plek waar de canopy zit is deze doosconstructie wel onderbroken .
als je de canopy er op vast schroeft dan maak je de canopy weer 1 met de constructie en is alles veel starder .
wat betreft het vliegen zonder canopy , daar weet ik alles van , vorig seizoen heb ik met mijn 2,60m extra zo`n geintje meegemaakt , was vergeten de boutjes erin te draaien dus na de eerste rol was het foute boel.
de canopy dwarrelde met de wind zo de nieuwe waterweg in , en de extra heb ik met een heel raar zwaartepunt op het veld gekregen .

er staat ergens nog een filmpje in het emcr topic waarin je kan zien dat ik met een nat pak terug kom lopen na het opvissen van mijn canopy .

mvg eric

Zoals Eric al aangeeft vastschroeven :D

De cockpit is een deel van de construktie .
Voor laten insnappen met 2-3 duvels en dan in de midden 2x en achter 2x vastschroeven , zo komt het ook bij mijn 2,55 versie .
Magneten gebruik ik niet bij zulk grote modellen , heb wel eens iemand gezien die de magneten op afstoten hat ingelijmt , zo vergat hij nooit te schroeven . :D

Vandaag kwam de motorkap aan voor mijn versie van de Extra (voor 4 dagen bestelt en betaald) :D

full

Met depron tussen de lagen voor geluidsdemping
full

En carbon waar normaal de uitlaat bochten zitten voor een boxer.
full

Hij past perfekt op de neus van de romp ,onder is hij wel 10 mm groter , maar dan hoeft er ook helemaal geen gat meer in voor de afvoer van de warme lucht.
full

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
@Eric, bedankt voor de uitleg, helemaal duidelijk !
en dat filmpje op het EMCR topic had ik inderdaad ook al gezien vorig jaar :yes:

ja zo maken we elkaar van alles wijs he ;) ik heb gisteren gellerd hoe je van Pakpapier een vleugelbuis huls maakt :D
zo steken we er allemaal wat van op .

mvg eric

ja zo maken we elkaar van alles wijs he ;) ik heb gisteren gellerd hoe je van Pakpapier een vleugelbuis huls maakt :D
zo steken we er allemaal wat van op .

mvg eric

Eric, das uit de tijd man, daarvoor gebruik je tegenwoordig Durex..

naar het schijnt zijn die beide niet als vrienden uit elkaar gegaan, inmiddels heeft uwe nieuwe mallen van o.a. de Extra.

Generic Fly zit ook in Westerstede... das bij elkaar om de hoek..

Ben ik weer. Ik wilde eerst eigenwijs zijn, en toch met magneten doen, want houden zal het zeker, voor wegwaaien maak ik me totaal geen zorgen. Totdat ik las de canopy ook onderdeel maakt van de constructie. ( wat ik eigenlijk wel vreemd vind), maar ik zal het aannemen en toch met schroeven vastmaken :-/

@ Johan... erg mooie kap ... ik heb nog een hoop te oefenen om zo'n mooie kap te kunnen maken.

Geen reactie op dit ??
Vandaag terug van m'n werk gekomen en er lag een doos klaar ..Eindelijk de uitlaat was binnengekomen... maar wat bleek , staat er op de achterkant ingeslagen RDL 55. Op hun website staat daarbij; max.55 ccm.
Ik heb een 80 CC motor, maar bij de bestelling zeiden ze dat deze de juiste was. Wat zeggen jullie? Is deze demper toch de juiste? ( Natuurlijk heb ik al een email gestuurd naar Pefa, maar uiteraard nog geen reactie).
Cor

Ben ik weer. Ik wilde eerst eigenwijs zijn, en toch met magneten doen, want houden zal het zeker, voor wegwaaien maak ik me totaal geen zorgen. Totdat ik las de canopy ook onderdeel maakt van de constructie. ( wat ik eigenlijk wel vreemd vind), maar ik zal het aannemen en toch met schroeven vastmaken :-/

@ Johan... erg mooie kap ... ik heb nog een hoop te oefenen om zo'n mooie kap te kunnen maken.

Geen reactie op dit ?? Cor

Ik denk dat Pefa lekker heeft liggen slapen, deze uitlaat heeft niet voldoende capaciteit om het maximale vermogen te kunnen leveren en ik denk dat je meer moeite zal moeten doen hem lekker afgesteld te krijgen. Volgens mij kan je hem beter terug sturen naar de firma pefa om vervolgens een K&S pijp te bestellen, als alternatief kan je ook een pijp rechtstreeks bij 3W bestellen.

Je mag het altijd proberen met alleen magneetjes, maar zelfs op een klein elektro kistje met vier magneten kan hij eraf vliegen, heb dit helaas zelf ook al 2 keer mee mogen maken.

Verder ziet het toestel er trouwens mooi uit!

die pijp is te klein, en dat krijg je niet goed afgesteld, met geen mogelijkheid..
retour doen!!

niet het antwoord waar Cor op zat te wachten :( zijn ervaringen met pefa tot nu toe zijn in geen wooden uit te drukken .

sterkte Cor , ik voel met je mee ;)

mvg eric

Ben idd Pisnijdig... Heb een boze brief gestuurd in mijn beste duits ( en dat is niet veel soeps)... Dat waren nu totaal 68 euro verzendkosten zonder iets in m'n handen te hebben..... vind ik niet leuk.

Bedrag van de demper zal ik wel terugkrijgen, maar al dat heen en weer gestuur... allemaal voor de kat z'n k*t . Ben boos..

Cor

Back