Bouwverslag EXTRA 300S "Toscano" (2,40 meter span) scratch build.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door corvl, 15 sep 2010.

  1. razor

    razor Guest

    wat eigenlijk nog beer werkt als een lashandschoen (ik ben lasser)

    is een werkhandschoen die je met syliconen kit insmeert, dikke laag op de rug van de vingers, laten drogen, en hij beschermt beter dan je kan dromen.

    wel is het zo dat de ontsteking van de hedendaagse motoren allemaal een automatische "verlater' hebben waardoor ze nagenoeg niet terug slaan bij het starten.
     
  2. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    Belgiƫ
    WOW he Cor, dat ziet er echt super uit !! Ik vind de vleugel eigenlijk ook best dik, als het een symmetrisch profiel is gaat die het erg goed doe in ruchtvlucht !

    Ben zeer benieuwd naar het filmpje van de maiden als het zover is !
     
  3. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Razor: dat klinkt als een goede tip ... Hoe dik zal de silicone "moeten" zijn?

    @ Razor & Lindert: de vleugel is idd erg dik ... was me ook al opgevallen :-/ Maar het zijn alleen de tippen die zo dik zijn. De eerste rib is goed. Omdat het model uitging van een schuimkernen vleugel heb ik de ribben zelf moeten tekenen. Heb daarvoor het programma profili aangeschaft, maar was/ben er duidelijk nog niet helemaal op los. Ik ben dus vergeten om ze naar de tiprib een stuk dunner te laten gaan... niet bij stilgestaan en alleen de eerste rib gecontroleerd, pas bij het in elkaar lijmen en de beplanking erop was er zoiets van ... goh .. dat is een dikke vleugel :)

    Kortom niet de gehele vleugel is te dik, hij had alleen vanaf het begin steeds dunner gemoeten. Hopelijk gaat het vliegen ...en dan ook nog goed .

    Het is een symmetrische vleugel.

    Een nieuw set vleugels, dat zit er niet in als die vliegt , dan kan ik net zo goed een heel nieuw vliegtuig bouwen, met nog hier en daar wat verbeteringen.

    Dank voor de complimenten... maar die zal ik alleen maar "verdienen" als die daadwerkelijk vliegt.

    Cor
     
  4. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    Idd dat gewicht is echt wel goed voor een 2.4m kist mijn sukhoi weegt 11.3 kg (2.54m) geloof ik. Ben benieuwd naar de maiden van je Extra hoe het zal gaan met die dikke vleugel?!?
     
  5. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Vleugel-en stabilo hoezen gemaakt ,bescherming voor het kielvlak , wheelpants en prop ... zo moet hij wel heelhuids van huis naar vliegclub kunnen gaan.
    [​IMG]

    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Cindy

    Cindy Guest

    hey Cor ,

    ik zie op je foto`s dat je je landingsgestel met nylon boutjes vast heb zitten ????

    zo ja dan zou ik als ik jou was om een teleurstellende eerste landing te voorkomen deze als de sodemieter voor metalen boutjes wisselen .
    bij ons op de club was er 1 met een extra en deze was een stuk minder groot en zwaar ( 1,60 m span ) , en hij gebruikte ook nylon boutjes .
    bij elke landing brak de boel er onder uit .
    als je je prop heel wilt houden en geen wielkappen dwars door je vleugels heen wilt hebben zou ik het maar even aanpassen .

    mvg
     
  7. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hallo Cindy ,

    Ze zijn idd vastgemaakt met 4 x nylon breekbouten M5. Dit omdat ik ervan uit ging dat het interessanter is dat het landingsgestel eronderuit breekt , dan dat de onderkant van de romp eruit breekt. Maar ja , prop kapot en wielkappen door de vleugel is ook geen pretje natuurlijk.

    Bij dit formaat/gewicht toestellen wordt het landingsgestel dus vastgemaakt met metalen bouten?
    Cor
     
  8. Cindy

    Cindy Guest

    ja Cor das wel zo veilig ;)

    de landingsgestellen kunnen aardig wat hebben hoor , je moet wel behoorlijk hard neerkomen wil je het landingsgestel eronder vandaan vliegen .
    alleen met kunststof bouten gaat het echt niet werken , dit brengt zeker grote schade aan je kist en misschien vlieg je hem wel total loss als je bijvoorbeeld een noodlanding met motor uit moet maken .
    succes met de maiden , eric kijkt er ook naar uit .

    mvg Cindy
     
  9. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Klopt, zeker geen nylon breekbouten nemen, die kunnen de klappen niet aan van dit formaat kisten.
     
  10. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    De breekbouten worden vanmiddag gewisseld voor de metalen versie.

    Nog een paar vraagjes die in me opkwamen:

    -@ Razor: de handschoen met silicone , hoe dik doe je die silicone erop?
    -De demper, omdat het nog niet met 100% zekerheid is dat dit de juiste demper is vraag ik me af waaraan ik dit ga merken bij de motorloop.
    -Afstellen motor; ik heb begrepen dat deze motororen vrijwel niet afgesteld hoeven te worden , maar voor de vlucht wel eventjes recht omhoog houden en kijken of uit elke stand brandstof aangezogen kan worden? Of is dit ook niet nodig?

    Bedankt ,
    Cor
     
  11. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Uhhh nee. Als er iets niet nodig is bij benzinemotoren, dan is het dat wel;)
     
  12. Cindy

    Cindy Guest

    als je een toeren teller hebt en het tabel van 3W welke toerentallen met welke propmaat normaal zijn , dan kun je snel genoeg zien of hij goed loopt .
    als hij niet goed zou zijn dan zal je het opgegeven toerental niet halen denk ik zelf .

    mvg
     
  13. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Cindy; dan ga ik ff opzoek naar die tabel van 3W .... bedankt,
    Cor
    @ Alexzzz: dat scheelt idd weer :)
     
  14. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Wat ik mij herinner van mijn 3W 80 Xi, was dat hij rond de 6200rpm zat met diezelfde prop. Middengebied vind ik zelf altijd erg belangijk, dus dat hij lekker vlot en zuiver gas op pikt, maar dat merk je heel makkelijk:)
     
  15. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Alexzzz: ok , zal er proberen tegen de tijd ook een filmpje van de motorloop te maken en posten. Als die op de vliegclub hier in Oostenrijk wordt ingevlogen ben ik de enige met een benzinemotor, dus zal het zelf een beetje moeten uitzoeken allemaal ( met behulp van het mbf natuurlijk :) )
     
  16. Cindy

    Cindy Guest

    toch fijn he die online support vanuit hollandia :D hahahaha

    :offtopic:
    ps die tekeningen van die pitts had ik je al eens gestuurd nietwaar ?
     
  17. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Zo ver weg ... maar toch zoooo dichtbij :)

    nope , heb geen tekeningen van een Pitss..
     
  18. Cindy

    Cindy Guest

    zal ze snel even opsnorren van de week en dan stuur ik ze naar je door .
     
  19. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Dat is goed.... wellicht zal ik die bouwen na de Sbach en de ??????? :)
     
  20. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Heeft ie nu al gevlogen?
     

Deel Deze Pagina