Bouwverslag EXTRA 300S "Toscano" (2,40 meter span) scratch build.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door corvl, 15 sep 2010.

  1. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk

    Iemand een antwoord op deze vraag , voordat ik morgen de motor terug inbouw?

    Spulletjes voor de bocht zijn binnen... Brandblussers, branddeken, alles staat paraat voor het hardsolderen morgen :)

    Cor
     
  2. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hoef je niks op aan te sluiten.
     
  3. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Dank Alexzzz.

    Gisteren veel gedaan, nu begint het echt op te schieten.

    De bovenkant van de motordome is ook helemaal dicht , is nu een "stevige" box geworden.

    Begonnen met het balanceren van de prop en spinner, prop was redelijk in balans, moest maar een klein beete bijgewerkt worden. Spinner was een ander verhaal, daar moest veel aan gedaan worden , ben begonnen met de achterplaat, eerst wat materiaal wegnemen, daarna maar aan de andere kant wat epoxi toegevoegd. Hetzelfde met de cone van de spinner.
    [​IMG]

    Dan begon een klusje waar ik best wel tegenop zag. Het hardsolderen van de bocht. Het was de eerste keer en heb het maar een keertje voor zien doen. Eerst had ik de vlam veeeeel te heet , het begont al met een gaatje in een van de buizen ( ik vond de druk in de zuurstoffles al zo snel teruglopen :schrik: ). De bocht is nu zeker zijn gewicht in zilver waard ... volgende keer maar eens met goud proberen.:rolleyes:
    Het verdient zeker geen schoonheidsprijs , maar het zit vast en het is dicht:
    [​IMG]

    2e Stuk ging al een heel stuk beter:
    [​IMG]

    De hele uitlaat ingebouwd:
    [​IMG]

    Meteen ook de tankjes ingebouwd:
    [​IMG]

    Gisteravond laat het gehele toestel in elkaar gezet , want ik was erg nieuwsgierig wat het zwaartepunt nu deed met de complete bocht en de vleugel naar achter verplaatsen. Blijkt dat het precies goed is :p
    Als alle elektronica erin zit kan ik zelfs nog wat spelen met de lipo's voor het zwaartepunt.

    Een vraagje ivm de tankaansluitingen. Bij methanol motoren heb je een aansluiting naar de carburatuer en eentje naar de uitlaat voor overdruk in de tank. Hoe zit dat bij benzinemotoren? Ik heb namelijk geen nippel op de uitlaat voor een overdruk slang.

    Ik zei hierboven dat de bocht "dicht" was , dit is niet helemaal waar , het buigbare gedeelte is niet 100% dicht, wel waar het gesoldeerd is , maar niet de slang zelf ,het is minimaal en ik vind het ook logisch ( Druk opgezet en in het water gelegd), want zonder dat er wat speling in een metalen slang zit , zal het nooit kunnen buigen . Ik neem aan dat het vanzelf dicht gaat zitten door olien en afzetting, maar toch nog ff de vraag of het idd normaal is.

    Groeten,
    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. D-J

    D-J

    Lid geworden:
    19 apr 2010
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Utrecht
    Ziet er allemaal goed uit! Het klopt dat je geen nippel hebt voor de overdruk vanaf de uitlaat naar de tank. Je moet alleen wel een extra nippel op je tank zetten en daar een stuk slang aan bevestigen, zodat je tank niet vacuüm zuigt. Deze slang kan je het beste 2 keer rond de tank wikkelen en dan door een gat de romp uit. Op deze manier loopt er geen brandstof uit via deze nippel.

    Ik denk dat je je tank beter vast kan zetten met een tie wrap, elastiek kan namelijk heel erg slecht tegen brandstof en zal dan ook snel bros worden.

    succes met het afmaken!
     
  5. razor

    razor Guest

    normaliter maak je een aansluiting aan de bovenkant van je tank, en daaraan maak je een slang die aan de onderkant uit je romp komt,

    dit heeft als voordeel dat je kan zien wanneer je tank vol is, zodra er brandstof uit de slang loopt tijden het tanken is je tank vol.

    ik heb nog nooit gezien of gehoord dat je de slang er 2 keer om heen wikkelt..
     
  6. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Op het moment dat die elastieken met benzine in aanraking komen, heb je een ander (groot) probleem.....
     
  7. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    De aansluitingen op de tanks zijn ook allemaal gedaan, geen overdruk dus , maar een slangetje eindigend buiten het vliegtuig.

    De elastieken van de tanks; benzine daar maak ik me geen zorgen om , zoals Alexzzz zeg ..... er zou geen benzine bij mogen komen. Het broos worden , daar had ik idd niet ver nagedacht, heb ze vervangen door kabelbinders.
    [​IMG]

    Deze middag bezig geweest om wat klein materiaal in te bouwen. Ben begonnen met de Emcotec voor 2 accu's (boven) en de magneetschakelaar voor de ontsteking (onder):

    [​IMG]

    Aan de andere kant de vuldoppen voor de tanks:
    [​IMG]

    En als laatste vandaag de rudder servo ingebouwd en aangesloten:
    [​IMG]
    Morgen bekijken of ik de accu's links of rechts ga plaatsen voor compensatie van de cilinder van de motor en eventuele gewichtsverschil in de vleugels/ stabilo.

    Als laatste alle randjes van de oracover met transparante oracolor overtrekken zodat het niet los kan komen.

    Dan zal die klaar zijn denk ik.

    Oh nee , ik moet nog iets maken om de vleugels te borgen zodat ze tijdens de vlucht niet los kunnen komen van de vleugelbuis.

    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    als ik het goed zie gaat de aansturing van jou richtings roer zo kapot, die twee hevels zo op een servo arm vast maken vraagt er om om uit te scheuren. en dan nog een de servo hevel zelf, dat is volgens mij de witte plastic van hitec, die gaan die kracht ook niet uit houden. die gaan tandjes poetsen,.

    bart
     
  9. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ XYZ: ok ... kan je dan wel zeggen hoe het verbeterd kan worden?

    Cor
     
  10. D-J

    D-J

    Lid geworden:
    19 apr 2010
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Utrecht
    Een druppel is snel gemorst
     
  11. KrisG

    KrisG

    Lid geworden:
    1 mei 2007
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Izegem / België
    richtingroer hevel

    Hi Cor,

    De foto is niet helemaal duidelijk, maar ik denk dat ik 2 losse heveltjes zie, elk vastgeschroefd op een HiTec servoschijf. Misschien is het een beter idee om die 2 heveltjes in 1 doorlopend stuk te maken, ruim bemeten in het midden, vastgeschroefd op de servoschijf met 4 schroefjes ( of M2 boutjes met moer onderaan om geen risico te nemen met schroefdraad in plastic?) en met een gaatje in het midden om het hele geval op je servo te schroeven?

    Groetjes, en leuk om je zo te volgen met dit bouwdraadje, mooi werk!

    Kris

    ( vliegplein Lichtervelde)
     
  12. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ KrisG: Het is 1 hevel, met in het midden een gat, vastgemaakt met 4 m2 boutjes. Nu je het zegt het middenstuk is op de foto wel wat dunnetjes uitgevoerd, zal dat aanpassen.

    Lichtervelde, daar heb ik ook nog een jaar of 4 gevlogen , kan alleen geen gezicht bij je naam plakken... of ben je later op die club gekomen , toen ik al vertrokken was?

    groeten,
    Cor
     
  13. KrisG

    KrisG

    Lid geworden:
    1 mei 2007
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Izegem / België
    Hi Cor,

    Als het zo gemaakt is, en met wat extra lijf rond dat gat in het midden, dan zou ik me zelf geen grote zorgen maken over de sterkte - tenzij iemand anders met meer ervaring met zulke grote kisten dat wel doet.

    Lichtervelde : ik vloog met een Dirty Birdy in de Prettner Curare kleuren ( wit-oranje-geel-groen), zelfgemaakte pipe door de cockpit. Later ook met een rood-gele Super Hots. Zilvergrijze Xantia in die tijd. Misschien zeggen die zelfgemaakte ( stille) tuned pipes je wat, ik soldeerde ook headers ervoor. Ik ben wel een jaar of 10 ouder dan jij en Brecht.

    Groeten daar !

    Kris
     
  14. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Begint me wat te dagen.....alhoewel een gezicht nog erg vaag blijft :) Hoorde van schoonpa dat het de afgelopen jaren in Lichtervelde erg veranderd is, veel groter mooier.

    Hier een close up van de rudder servo, moet het verbeterd worden?
    [​IMG]

    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Die witte ronde nylon hevels moet je niet gebruiken. De bijgeleverde zwarte (ronde) zijn wel prima te gebruiken.

    Dat heveltje wat jij erop hebt zitten, daar heb ik bijna een kist door verloren in oktober: na een snap roll werden de tandjes gestript en blokkeerde het rudder....
     
  16. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Vreemd dat de zwarte ander materiaal / sterker zijn ... zal hem veranderen.

    Cor
     
  17. Cindy

    Cindy Guest

    ja alex daar heb zelfs ik nog flashbacks van , beter die zwarte ja .

    ook de staaldraad met de knijpbusjes kun je beter even nog een keer doorsteken voor je de busjes aanknijpt .


    mvg
     
  18. razor

    razor Guest

    en even warm maken zodat de coating van de staaldraad aan elkaar smelt...
     
  19. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Het is net of dat ik Eric hoor :rolleyes:
     
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    2 zielen, 1 gedachte he, ze zijn al 15 jaar samen ofzo:D
     

Deel Deze Pagina